Uber si pericolul interdictiei - Cum justifica autoritatile masura legislativa si ce efect de descurajare poate aparea

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 7 mai 2015, 14:56 Economie | Auto

Uber
Foto: Uber
Aplicatia de transport persoane Uber este aproape de a fi scoasa in afara legii si in Romania printr-un proiect de lege adoptat de Camera Deputatilor. Motivatiile tin de faptul ca s-ar fi inmultit practicile ilicite de transport de persoane facut de soferi care nu au autorizatie de taxi, fapt ce afecteaza firmele autorizate si "mediul concurential" din piata. Conform proiectului, soferii prinsi in fapt risca intre 1.000 si 5.000 de lei amenda. Trebuie spus insa ca vor putea fi contestate multe aspecte in instanta, mai ales ca vorbim de un domeniu tehnic in care si cei responsabili sa aplice amenzi vor trebui instruiti. Pentru Uber problema poate fi ca multi soferi care ar fi vrut sa se inscrie, vor renunta la idee, de frica amenzilor.

Deputatii au adoptat pe 6 mai un proiect de lege privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, prin care este interzis transportul public de persoane contra cost cu un autoturism fara a detine pentru acesta autorizatie taxi valabila. Practic modificarea legislativa consta in adaugarea unei categorii de persoane sanctionabile la cele deja precizate de lege 38/2003. Proiectul de lege merge catre promulgare la Presedintie.

Cum este justificata modificarea

In expunerea de motive se mentioneaza ca in ultima perioada de timp exista tot mai multe practici ilicite in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor persoanle. Acest fenomen afecteaza firmele de transport autorizat, atat la nivel local, cat si la nivel national. Se mai mentioneaza ca aceste activitati afecteaza bugetul de stat prin diminuarea veniturilor incasate ca urmare a neplatii taxelor si impozitelor aferente activitatilor de transport rutier de persoane.

In motivare se mai mentioneaza si problemele de siguranta rutiera ce pot aparea, dar si faptul ca se pune in dificultate asigurarea unui "mediu concurential in piata".

Uber este obisnuita cu problemele legale


Afectata de acest proiect de lege va fi cunoscuta aplicatie Uber care s-a lansat in februarie si in Bucuresti. Conform noilor reglementari,  soferii nu ar mai avea voie sa transporte pasageri, iar cu aceste interdictii Uber s-a confruntat in multe tari.

Reprezentantii companiei au spus in repetate randuri ca Uber nu este o companie de taximetrie, ci vrea sa reinventeze transportul de persoane in oras printr-un model de business ultra-modern care sa incurajeze pe cat mai multa lume sa-si lase masina acasa si sa foloseasca aplicatia. Sefii Uber au spus ca taximetria este un model invechit care avea nevoie de un update tehnologic.

In orasele in care Uber a fost amenintata cu interzicerea, compania a spus ca vrea sa gaseasca solutii impreuna cu autoritatile pentru a putea opera in continuare. In cateva orase serviciile Uber au incetat dupa amenzi mari aplicate soferilor, iar in altele, dupa decizii judecatoresti irevocabile. Cert e ca Uber rar s-a "predat"

Interesant este ca exista si cazuri speciale: in orasul Toronto Uber a aplicat pentru o licenta de taximetrie, insa numai pentru unul dintre serviciile sale (UberTAXI care permite unor taximetristi sa devina soferi Uber). Municipalitatea nu a acordat insa licenta fiindca Uber are litigii in curs pentru serviciul de baza UberX care permite oricarui sofer sa transporte persoane. Pana nu se vor rezolva lirigiile, Uber nu va putea primi licenta pentru niciun serviciu.

Uber in Romania -  Ce ar putea urma.

Intrebat, de HotNews.ro, la lansarea in Bucuresti, despre ce va face Uber in caz ca va fi pusa in fata unei interdictii, reprezentantul companiei (Rob Khazzam) s-a aratat relaxat.

"UberX si alte servicii Uber sunt solutii pentru orasele viitorului. Nu sunt servicii de care oamenii trebuie sa se teama, ci sunt servicii pe care multi le apreciaza si oamenii vor recunoaste ca aceste servicii rezolva probleme precum blocajele din trafic si poluarea. Aceste tehnologii sunt grozave pentru useri, pentru soferi si pentru orase. Suntem o companie americana in Romania, dar furnizam un serviciu apreciat de milioane de oameni in lume"

Trebuie spus ca adoptarea acestei legi nu inseamna ca vom asista la o "vanatoare" de soferi Uber, fiindca trebuie luate in calcul mai multe aspecte. In cazul unei contestatii in instanta se vor putea invoca mai multe cai de aparare. De exemplu poate fi greu de dovedit ca s-a efectuat cursa si, fiind vorba de o aplicatie mobila bine construita, multe aspecte tehnice pot fi contestate cu succes in instanta.

Uber nu comunica date, insa in Bucuresti exista cateva zeci de soferi, iar cand legea va intra in vigoare nu ar trebui sa ne asteptam la un val de amenzi. Insa e foarte posibil ca oameni care ar fi dorit sa se inscrie ca soferi Uber, sa fie descurajati de frica unor amenzi si sa renunte.

Modelul de business Uber prevede ca soferul pastreaza 80% din venituri, iar la Uber merge restul de 20%. In Bucuresti tarifele sunt, dupa cum urmeaza: 1,39 pornirea, 1,39 lei/km+0,23 lei/minut. Tariful minim al cursei este 6 lei, iar taxa de anulare a comenzii este tot 6 lei. Uber poate insa mari tarifele la anumite ore de varf cand exista o crestere puternica a numarului de comenzi.Tarifele cresc pentru perioade scurte in ideea de a incuraja cat mai multi soferi sa se alature aplicatiei.

Per total, o cursa cu Uber ajunge sa fie macar cu 20-30% mai scumpa decat o cursa cu un taxi obisnuit, insa un mare avantaj ar fi ca masina ar trebui sa fie mai curata, iar soferul, mai civilizat.

Despre proiect

Proiectul de lege in cauza are ca obiect de reglementare completarea Legii nr.38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, in sensul sanctionarii contraventionale a persoanelor fizice si juridice care efectueaza transport public de persoane cu un autoturism, fara respectarea prevederilor art.7 din lege.

Potrivit actului normativ, transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere se executa numai de catre transportatori autorizati, care detin autorizatii taxi valabile, in cazul transportului in regim de taxi sau copii conforme valabile, in cazul transportului in regim de inchiriere, eliberate in conditiile prezentei legi, pentru fiecare autovehicul utilizat.

De asemenea, este interzis transportul public de persoane contra cost cu un autoturism fara a detine pentru acesta, dupa caz, autorizatie taxi valabila sau copie conforma valabila.


Citeste mai multe despre   









6823 vizualizari
  • +3 (9 voturi)    
    Pelicanul, Leone, 2000.... (Joi, 7 mai 2015, 15:25)

    Alex1512 [utilizator]

    Sper ca se va rezolva intr-un fel problema astfel incat Uber sa nu plece din București. Desi este un pic mai scump, merita fiecare banut.
    Mai trebuie mentionat ca tariful final al unei calatorii este intotdeauna rotunjit in jos (in favoarea clientului).
    Masini curate, șoferi respectuosi, plata electronica, fiscalizata.
  • +4 (8 voturi)    
    ! (Joi, 7 mai 2015, 15:35)

    tudorr [utilizator]

    Pai la ce spagi imense sunt obligati sa platesca lunar transportatorii si firmele de taxi, normal ca hotii din parlament ii protejeaza ca sa-si primeasca dreptul!!!!! GUNOAIE de oameni! De ce sa nu ai dreptul sa faci legal serviciul asta daca taxiurile in marea lor majoritate ofera servicii jalnice, mizerie si oameni needucati la volan?
  • +3 (3 voturi)    
    Forza Uber, dar... (Joi, 7 mai 2015, 15:44)

    Tescovin [utilizator]

    ...mi-aș dori ca relaxarea șefilor Uber să provină din motivul că știu cum să convingă legiuitorul să nu dea ucazuri de interzicere doar așa, pentru că poate, iar nu pe motiv că au ei metode să fenteze legea care tocmai se pregătește.
  • +5 (9 voturi)    
    Intrebare (Joi, 7 mai 2015, 15:55)

    Y [utilizator]

    Lasand la o parte parerile pro si contra, am o intrebare pentru autor.
    Transportul de persoane este efectuat si de alte firme (gen BlackCab), transport in regim de limuzina sau hoteluri (transport pana is de la aeroport). Exista cadru legal pentru aceste activitati?

    Ca si parere personala, avem o economie capitalista si asta implica un echilibru intre cerere si oferta. Taximetria (cel putin in Bucuresti) implica o licenta care nu se poate obtine in mod legal.

    Taximetria (tot in Bucuresti) e facuta cu masini murdare, prost intretinute, conduse de multe ori de soferi nespalati si prost crescuti. Putina concurenta poate ar ajuta la remedierea problemei.
  • -1 (9 voturi)    
    Uber Sau Rebu? (Joi, 7 mai 2015, 15:57)

    VladI [anonim]

    Merg de 2 ani zilnic cu taxi Muncii - Pipera cu taxi speed 13,5 lei platesc cu spaga 15 lei.

    Azi am mers cu Uber (prima cursa gratis) in aceleasi conditii - 25 lei.
    - sofer incepator - nu stia strazile
    - mergea la consum

    - tariful se schimba perment in functie de cerere
    - uber taxeaza si durata
    - nu poti alege, refuza soferul care ia comanda
    • -1 (3 voturi)    
      Mutu... (Joi, 7 mai 2015, 16:43)

      Noi sau Ion [anonim] i-a raspuns lui VladI

      Asta cu Muncii - Pipera = 15 lei cu tot cu șpagă, e posibil s-o creadă Mutu, de la Cuca Măcăii, atunci când aterizează prima oară în Bucale.

      p.s.: sunt curios cum o să dai tu bon fiscal pentru șpaga aia "modică" pe care o primești fără să o ceri.
    • +8 (12 voturi)    
      ha, ha, ha (Joi, 7 mai 2015, 16:45)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui VladI

      Si tu crezi ca tiganii si ghertoii de la Meridian sau Pelicanul stiu strazile din Bucuresti?
      Chiar acum vreo cateva saptamani eram cu un Logan Meridian condus de un rom, caruia i s-a stricat masina pe soseaua Dudesti-Pantlimon....pur si simplu s-a stricat in mijlocul drumului, i s-a oprit motorul, si acolo a ramas (un Logan pe gaz, cu vreo 250 000km la bord+alti 200 000km pe care soferul a recunoscut ca masina ii avea, dar daduse el kilometrajul inapoi)
      I-am facut observatie ca are masina stricata, si mi-a zis ,,dar ce domn'ne masina ta e buna? Ca daca o pune la verificat, e mai proasta ca a mea", desi habar nu avea ce masina am eu acasa.
      Apoi, surpriza: baiatul nu stia unde este....a sunat la dispecer si nu stia ca este pe soseaua Dudesti--Pantelimon, au inceput aia sa tipe la el ca nu stie unde este...i-am spus eu ca suntem pe Dudesti-Pantelimon, la intrare, si au inceput sa tipe ca ce cauta acolo....de parca nu este tot in Buc. Cursa facea 7.6 ron, romul a zis ca ma costa 8.5 ron (tot ca sa ciupeasca un pic), si bineinteles ca nu mi-a dat rest de la 10 ron, pe motiv ca nu are marunt.
      Eu in taxi Meridian nu ma mai sui, si evit sa mai iau taxiul cat de mult pot: toti taximetristii sunt ghertoi, analfabeti, mincinosi, pacalitori, rai si f ai dracului cu ceilalti.
      Asa ca, eu astept cu interes ca Uber sa aiba cat mai multi clienti.
    • 0 (6 voturi)    
      Hai... (Joi, 7 mai 2015, 16:53)

      Bulan [utilizator] i-a raspuns lui VladI

      Zi-ne mai bine ca tu esti soferul din ael speed taxi.
      N-are rost sa te ascunzi.
  • +4 (8 voturi)    
    normal (Joi, 7 mai 2015, 16:11)

    toxx [utilizator]

    mafia companiilor de taxi unde sa se mai desfasoare ? ma mir cum de nu au scos in penal si Black Cab. asta e, vom fi nevoiti sa mergem tot cu loganuri cazute cu 800000km in bord si soferi vai de capul lor.
  • +5 (7 voturi)    
    Ce mizerie (Joi, 7 mai 2015, 16:50)

    ion popescu [utilizator]

    Mafia patronilor de firme de taxiuri a invins din nou.Nu cred ca exista capitala europeana unde sa fie taxiuri asa de mizerabile, urat mirositoare, soferi nespalati, tepari care fumeaza in masina si asculta manele
  • +5 (7 voturi)    
    preț (Joi, 7 mai 2015, 17:30)

    hollow [utilizator]

    Nu dezinformați, vă rog. Am folosit mult taxiul și folosesc Uber de când a apărut în București (și de aproximativ 3 ani într-o mulțime de orașe ale Europei și Statelor Unite). NICI O CURSĂ cu Uber nu a costat mai mult decât o cursă cu taxiul pe același traseu. Orice trece de întreg, se rotunjește în jos, gen 8,87 face 8 lei. Asta fără să mai punem la socoteală faptul că la taxi în București te simți obligat să dai bacșiș (în cazul în care nu și-l ia șoferul singur oricum, motivând că n-are rest). Experiența cu Uber, chiar și cu șoferii români, este la ani-lumină de experiența cu taxiurile bucureștene: mai curat, mai sigur, mai confortabil, mai ieftin și ai control asupra banilor și curselor. Și ca orice lucru bun, a durat până s-a trezit statul român că ne simțim prea bine în țara noastră și e cazul să ne trezim din vis. Dacă diferența e atât de mare în favoarea Uber față de taxiurile "cu licență" (cele care ocupă cu nesimțire colțurile străzilor și operează nestingherite cu licențe de Ilfov, de exemplu), atunci soluția nu e să obligăm Uber-ul să ia licență, ci să lăsăm acest model de business să concureze. N-aveți decât să scoateți licențele de tot ca să fie egalitate, dacă vă încălzește.
    • 0 (0 voturi)    
      ba chiar pret (Miercuri, 20 mai 2015, 21:26)

      shmollow [anonim] i-a raspuns lui hollow

      Se simte foarte, foarte clar diferenta de pret pe curse lungi.

      Centru -> Pipera cu taxi, 11-13 RON
      Centru -> Pipera cu uber, 16-19 RON

      Pe distante mai scurte este mai *avantajos* uber cu foarte mult in plus fata de taxiuri, din cauza bacsisului.

      Toate peste toate, Uber ofera un serviciu superb, la momentul actual. Diferenta de calitate este de la cer la pamant, sunt oameni la volan din clasa mijlocie de obicei, nu analfabeti, spre deosebire de taxi.
  • -1 (3 voturi)    
    Uber nu se va lasa invins! (Joi, 7 mai 2015, 23:06)

    Cristian [anonim]

    Pentru toți adepții fanatici ai religiei denumite în continuare „Legea din România”, pentru toți cei care au impresia că adulterul față de specia protejată a taximetriștilor de Dâmbovița e un bilet direct spre Iad, ereticul din mine vă propune rapid 10 motive pentru care Uber a fost, este și va fi NET SUPERIOR transportului de secol XX cu taximetriști.
    1) Poftim un cupon de 40 de lei pentru o primă cursă gratuită (https://get.uber.com/invite/uber-bucharest)! Decide singur pentru tine!
    2) Uber e o companie americană cu o valoare de 40.000.000.000 $, iar Google, prin divizia sa de investiții, Google Ventures, a infuzat 258 milioane $ în Uber, în vara lui 2013.
    3) Uber e mai ieftin. De multe ori, o cursă cu Uber va costa mai puțin decât o cursă cu taxiul și maimuța românească (vezi http://stirileprotv.ro/stiri/social/telecomanda-si-maimuta-de-pe-schimbator-cum-te-inseala-taximetristii.html )
    4) Postarea lui Varujan Pambuccian, „Cui nu-i place Uber?” (chiar și numai pentru livrescul din ea): https://www.facebook.com/varujan.pambuccian/posts/438399026333100
    5) Gata cu bacșișul, gata cu „nu am să vă dau restul”!
    6) Prioritate ZERO pentru confortul clientului!
    7) Aplicația facilă, sistemul de rating etc.
    8) După călătorie, primești pe email o hartă a traseului, iar de acolo poți solicita și un invoice (care nu știu cât de valabil mai este).
    9) Dacă îți uiți ceva în mașină, tu (Uber, de asemenea) știi exact în ce mașină ai fost.
    10) Cât despre felul de a fi al majorătății taximetriștilor, nu mai spun.
    Așa că faceți o cursă cu Uber și apoi mai vorbim.
  • -2 (2 voturi)    
    Sa nu uitam de plata cu cardul (Vineri, 8 mai 2015, 0:37)

    mr_mojo [utilizator]

    Care nu exista nicăieri pe taxiuri in Romania. De exemplu iti poti trimite copilul sau bunicul cu taxiul dintr-o parte in alta a orașului si nu trebuie sa plătească nimic, totul fiind luat direct de pe card.
    As avea emoții sa fac asta cu companiile existente; mie majoritatea taximetriștilor mi se par infractori ratați care așteaptă un mic eveniment ca sa își dea arama pe fata.
    Iar sa plătesc doar cursa cu taxiul nu mi s-a mai întâmplat de foarte multă vreme.
  • -1 (5 voturi)    
    Atentie !! (Vineri, 8 mai 2015, 2:34)

    briciu [anonim]

    Uber are postaci platiti care fac ca treaba sa para roz se practica au facut-o si in alte tari pe unde sunt certati cu legea, urmatorul pas va fi mituirea politicienilor restu e can can !!
    • -1 (3 voturi)    
      si reciproca e valabila... (Vineri, 8 mai 2015, 9:13)

      IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui briciu

      De ce taxime-tristii lu' peste nu ar fi ei insisi postaci?
      Fa o cursa cu Uber si apoi da-ti cu parerea. E asa de greu?
    • -2 (2 voturi)    
      iti raspund eu care nu sunt postac platit, (Vineri, 8 mai 2015, 9:42)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui briciu

      ca mai rau decat la Meridian, Leone si Pelicanul nu are cum sa fie....un prieten a luat bataie destul de serioasa de la taximetristii Leone; era pasager , a avut o discutie mai aprinsa cu taximetristul (pe seama restului), taxiemtristul a sarit la bataie, nu a putut sa il bata singur, si-a cerut ajutoare prin statie, au venit altii si l-au batut pe prietenul meu. La proces, pe baza marturiilor martorilor, a castigat, dar ce folos...doar ca patronul si-a cerut scuze la urma..
  • 0 (2 voturi)    
    Legi in contradictie una cu alta (Vineri, 8 mai 2015, 9:58)

    Costel Costelivu [anonim]

    "Legea privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere" pe care vor s-o dea e in contradictie cu legea concurentei neloiale. Si incalca si legea monopolului. Adica este o lege care incalca alte legi. Si nu e nici etica si nici morala. Si ingrasa. Pe unii.
    Numai in Romania e posibil asa ceva
    Si e plin de astfel de legi care se incalca unele pe altele.
    Deocamdata avem doar o Curte unde se analizeaza legile care incalca legea suprema, Constitutia, nu si legi care se incalca unele pe altele.
    Suntem unii impotriva altora. Si toti impotriva tuturor. Si altii impotriva unora. Capitalismul Miticilor de Dambovita.
  • 0 (0 voturi)    
    confirm ceea ce zice un forumist mai sus (Duminică, 10 mai 2015, 9:06)

    gimini [utilizator]

    Cel cu prețul Muncii-Pipera. Fix din același loc eu merg până undeva în zona Gara de Nord (7km) și nu mă costă niciodată mai mult de 13-14 lei cu tot cu bacșișul. De acolo până în Pipera mai sunt 2km, deci încă vreo 3 lei. Bine, cred că șoferii cu care merge el nu o iau pe drumul către Gară ci prin Colentina, Petricani, depinde unde are el treabă. Dar confirm că e așa. La Uber plătești inclusiv cât stai în trafic și atunci e o problemă, pentru că dacă ai ghinion să prinzi trafic nasol, ai pus-o. Celor care au de ales între Uber și taxi le recomand ca mai înainte de a lua Uber să verifice pe Google Maps cum e traficul în direcția în care vor ei să meargă. Taximetriștilor li se acceptă tacit de către poliție să mai depășească pe lângă coloane, să mai taie o linie continuă etc. Dar dacă ești șofer Uber trebuie să respecți toate regulile și clientul devine prizonier în trafic. Vei plăti mai mult decât face.
  • 0 (0 voturi)    
    Beton argument ! (Vineri, 15 mai 2015, 15:43)

    Tescovin [utilizator]

    Folosiți taxiul, că taxiul are voie să încalce legea, pe când Uber nu !


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică