Comisia Europeana este foarte aproape de aplicarea unor amenzi record pentru cartelul celor mai mari producatori de camioane - surse

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 30 mai 2016, 8:47 Economie | Auto

Camioane
Foto: Daimler
​Comisia Europeana ar putea anunta in cateva saptamani cea mai mare amenda pe care a dat-o vreodata unui cartel industrial, vizate fiind nume mari din industria producatoare de camioane: DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN si Volvo/Renault. Companiile s-au inteles la preturi si au amanat adoptarea unor tehnologii mai prietenoase cu mediul, scrie Financial Times. Diverse asociatii de mediu critica industria producatoare de camioane pe motiv ca, fata de alte sectoare auto, vehiculele nu au devenit mai nepoluante in ultimii 25 de ani, fiindca marile companii s-au inteles sa faca economii, refuzand sa investeasca in tehnologii noi.

Publicatia scrie ca cele mai mari companii au pus deoparte 2,6 miliarde euro pentru a plati posibilele sanctiuni. Companiile au cooperat cu anchetatorii, iar sursele spun ca DAF ar fi pus deoparte 945 milioane dolari, Iveco 500 milioane dolari si Volvo, 450 miloane dolari. MAN s-ar putea sa scape fara amenda fiindca de la aceasta companiile au pornit informatiile.

Pana acum, cea mai mare amenda impusa unui cartel industrial de catre Comisia Europeana a fost in 2012 pentru producatorii de componente electronice, suma fiind de 1,4 miliarde euro. In cazul producatorilor de camioane sursele spun ca amenda va fi de 2,6 miliarde euro, insa maximul ar putea fi de 10,7 miiliarde euro, daca s-ar impune plafonul maxim de 10% din cifra de afaceri.

Ancheta a fost anuntata in 2014 si se apropie de sfarsit, o decizie fiind asteptata chiar in urmatoarele saptamani.

Cele sase companii care domina autoritar piata camioanelor sunt acuzate ca s-au inteles la preturi intre 1997 si 2011 si ca au decis sa amane cat mai mult introducerea noilor tehnologii care reduc emisiile nocive si scad consumul mediu.

Mai multe organizatii de mediu spun ca este inadmisibil faptul ca in industria producatoare de autocamioane lucrurile s-au imbunatatit extrem de putin din 1990 incoace, spre deosebire de autoturisme, unde vehiculele sunt clar mai economice si mai ecologice.

Activistii de medii acuza industria productoare de camioane ca a rezistat oricaror schmbari care ar fi insemnat investitii mari si, in concluzie, ar fi erodat marja de profit.

Emisiile de la autocamioane cauzeaza ingrijoreaza fiindca reprezinta un sfert din emisiile totale ale vehiculelor care circula pe sosele, in conditiile in care autocamioanele reprezinta doar 5% din parcul auto total. Desi consumul mediu al acestor vehicule grele nu s-a imbunatatit intre 1990 si 2014, un raport emis in 2010 arata ca emisiile de CO2 au crescut cu 36% in doua decenii.

Organizatiile de mediu spun ca si tari precum Franta si Suedia au facut lobby puternic pentru amanarea pe cat posibil a unor schimbari tehnologice majore in industrie, statele dorind sa-si protejeze companiile.

Comisia Europeana spunea in 2013 ca actualele camioane la care cabina are „forma de caramida”, nu sunt sigure si nici eficiente, si tocmai de aceea propunea norme care sa permita producatorilor sa conceapa camioane mai aerodinamice, fapt care va reduce consumul de carburant cu 7-10 %, va scadea emisiile de gaze cu efect de sera si va spori totodata siguranta utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor


Citeste mai multe despre   









4497 vizualizari
  • -8 (8 voturi)    
    Hai sa distrugem si industria de camioane (Luni, 30 mai 2016, 10:56)

    Idealistu [utilizator]

    Comisia europeana este ca si cainele lui Pavlov. Daca vin doua trei organizatii ecologiste sau/si de stanga care acuza cine stie ce idiotenie, se repede sa dea sanctiuni.
    Cine plateste costurile noilor tehnologii ? Consumatorul. Rezultat cresc preturile bunurilor si serviciilor. Dar ce le pasa domnilor de la Comisie.
    O gasca de functionari deconectati de realitate, dar foarte bine "pregatiti" ideologic.
    • +5 (7 voturi)    
      E vorba de cartel (Luni, 30 mai 2016, 11:51)

      Enterz [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

      Sper ca ai citit ca este vorba de un cartel. Scopul cartelului este sa controleze pretul in dauna consumatorilor.
      Daca e spart cartelul, scad preturile si serviciile pe termen lung.
      • -1 (1 vot)    
        Datul cu părerea la Bruxelles prin directive (Marţi, 31 mai 2016, 0:44)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui Enterz

        Așteaptă tu până o să scadă prețul la camioane sau la transportul cu camioane. Rezerva de directive stupide a Comisiei Europene e inepuizabilă, cum a fost cea cu biocombustibilii în proporție de minim 5,75% care a trebuit abandonată din cauza impactului asupra prețurilor la produsele alimentare, dar au avut nevoie de 6-7 ani până să deescopere asta.

        La un camion de 40 de tone cu viteza limitată la 85 sau 90 km/h chiar nu mai rămâne loc și de formă aerodinamică a cabinei. Nu producătorii de camioane au hotărât să limiteze lunginea totală a vehiculului la 18,75 m, tot Comisia Europeană a hotârât asta.

        Camioane Euro 6 există, AdBlue există. Dar argumentul că sunt 5% camioane și contribuie cu 25% la poluare e stupid. Numărul de kilometri parcurși anual de un camion e un pic mai mare decât la un autoturism, iar fiecare euro din amendă ai să-l regăsești în prețurile produselor din supermarket. Să nu uiți să aplauzi și atunci organizațiile de mediu și directivele înțeleptei Comisii Europene.
        • 0 (0 voturi)    
          E vorba de cartel (Marţi, 31 mai 2016, 16:28)

          Enterz [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          Din nou, e vorba de cartel. Nu vorbim de ecologie deloc. Explica-ne tu de ce crezi ca e folositor ca producatorii de camioane sa se grupeze intr-un cartel?
    • +7 (9 voturi)    
      rusia much? (Luni, 30 mai 2016, 12:03)

      nihilism [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

      prietene, habar nu ai despre ce vorbesti. daca emissile nu s-ar respecta in EU (apropo noi copiem prost legile americane) acum ai trai ca in china sau india.
      asa ca documenteaza-te un pic inainte de gargara anti-EU.
      • -1 (1 vot)    
        Nu era vorba de emisii poluante de data asta (Marţi, 31 mai 2016, 0:46)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui nihilism

        Iar ecologia e tot ideologie.
    • +1 (1 vot)    
      Nu te mai necaji, (Luni, 30 mai 2016, 21:41)

      midufi [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

      e vorba de EU, nu de rusia


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version