Au aparut foarte recent informatii despre posibilitatea ca in viitorul indepartat Dacia sa scoata un automobil hibrid. Informatia este doar aparent o surpriza, pentru ca, desi cei de la Dacia nu au negat posibilitatea scoaterii unei astfel de masini, e greu de crezut ca lucrul se va intampla vreodata. Un hibrid ar contrazice filosofia Dacia si ar putea fi respins de piata. Iar in 7 - 8 ani tehnologia folosita astazi de Toyota Prius ar putea fi depasita.

Dacia scoate masini ieftine, despre care spune ca ofera un raport calitate - pret de ne-egalat pe piata auto. Putem fi sau nu, de acord cu asta, insa cert e ca masinile Dacia vin cu un pret care le face accesibile pentru oameni care nici n-ar visa sa se apropie de o masina de 15.000 de euro.

Hibridele, care pe langa clasicul motor cu combustie interna au si propulsie electrica, au aparut pe piata mondiala acum un deceniu, iar la noi - nici de doi ani. Prius de la Toyota e cel mai celebru hibrid, insa si versiunea Civic Hybrid de la Honda e cunoscuta. Ambele costa cam 25.000 de euro, cu cateva mii peste masini asemanatoare, care insa nu detin tehnologia hibrida.

Desi in SUA oamenii stau la coada, iar in Europa vanzarile cresc, hibridele nu au rupt gura targului. Consumul nu e asa mic precum cel anuntat, alte mari avantaje tehnice nu au, scutirea pentru unele taxe de mediu nu e convingatoare pe continent, iar pretul hibridelor ramane sensibil mai mare decat la masinile cu propulsie clasica.

In Romania s-au vandut anul trecut opt hibride Honda si 37 Toyota Prius, plus cateva Lexus, care sunt masini mult prea scumpe pentru clasa medie. In SUA, hibridele ajuta vedetele sa para trendy. La noi, daca vrei sa arati ca esti trendy iti iei un SUV crem sau o limuzina de 100.000 de euro, nu un hibrid care nu are un design care sa te scoata din multime.

Si, in orice caz, sunt putini romani cu bani carora se le pese realmente de emisiile poluante. Nu e trendy daca e 'verde", iar la cat de putine masini hibride cirrcula la noi, stratul de ozon nu va simti nimic pozitiv.

In Romania, unde cei mai multi oameni care-si iau masini noi dau maxim 15.000 de euro, un hibrid de 20 - 25.000 de euro e mult prea scump. Dacia a spus mereu ca nu va scoate masini premium si ca va incerca sa tina pretul cat mai jos, pentru a-si pastra specificul in piata si pentru a ramane atractiva pentru baza sa de clienti. O Dacie hibrida ar costa cu cateva mii de euro in plus si deci clientii si isi vor lua Fabia, Clio, Polo, cee'd, Aveo, orice altceva, dar fara costul aferent unei tehnologii fara de care se poate trai bine.

Si ce te faci daca in sase - sapte ani ideea de hibrid nu va mai fi considerata viabila? Renault lucreaza la masini complet electrice cu o firma din Israel, iar pariul pentru viitor inseamna sa faci o masina capabila sa mearga cateva sute de kilometri doar cu motorul electric, sa o poti incarca acasa si sa ti-o poti permite, fara sa "rupi" pusculita.

Acum nu exista nici o masina electrica la care vanzarile sa fie de sute de mii de unitati, nici de zeci de mii macar. Daca sefii Dacia ar fi intrebati "Veti scoate o masina complet electrica?", poate nu ar zice nu, fiindca Renault extinde atat de mult programul Logan incat nimic nu ar fi imposibil.

Si, cred eu, o Dacie complet electrica ar fi mult mai interesanta decat una hibrida, insa ar putea trece o multime de ani pana cand o astfel de masina ar putea fi vanduta la 10.000 de euro, iar acum perspectiva aceasta e la mii de ani lumina de noi.