Cei mai mari producatori de componente auto prezenti in Romania vor fi si ei atinsi de criza, depinzand de intreruperile de productie ale beneficiarilor, insa e putin probabil sa vedem un val de concedieri fiindca si asa sunt probleme cu forta de munca, au spus reprezentantii ACAROM la o conferinta despre piata auto. Pe de alta parte, reprezentantii ARIS spun ca furnizorii Ford vor investi peste un miliard de euro in unitati de productie care sa realizeze componente pentru constructorul care in circa un an va incepe productia in Romania.

Cei mici in pericol, dar nici cei mari nu scapa

In tara sunt peste 400 de companii care produc componente auto si vor avea anul acesta o cifra cumulata de opt miliarde euro. Cateva zeci sunt reprezentante ale unor companii cu productie semnificativa pe plan mondial, insa trei sferturi sunt companii mici care produc de obicei pentru un singur beneficiar, dar fara de care productia de automobile nu ar fi posibila.

Multi dintre componentierii foarte mici s-ar putea sa simta extrem de dur efectele crizei, mai ales daca depind de un singur producator care se confrunta cu probleme si reduce numarul de masini construite. Dar nici firmele foarte mari din domeniu nu scapa de criza.

"Ei nu produc numai pentru nevoile romanesti, imaginati-va ca niste opriri in zona Europei de Vest, cum sunt cele de la Renault, cele de la nemti, inseamna productie in minus", spune presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), Constantin Stroe.

Totusi, Stroe precizeaza ca efectele nu vor fi dintre cele mai dure. "Nu cred ca se va face primul pas brutal la concedieri, Romania se confrunta cu o lipsa de forta de munca, nu e usor sa dai un om afara, iar peste patru - cinci luni sa cauti altul, sa-l angajezi si sa-l pregatesti. Se vor gasi solutii combinate: reducerea timpului de lucru, probabil chiar concedii fara salarii, dar si oamenii vor trebui sa inteleaga un lucru: ca intre a disparea un loc de munca si a ti se asigura conditii mai putin bune pentru un timp, trebuie acceptata varianta a doua", spune seful ACAROM.

Probleme sporite vor avea componentierii care au beneficiari in Europa de Vest, fiindca acolo s-au anuntat deja intreruperi importante de productie.

O alta problema a componentierilor auto tine de scumpirea materiilor prime: preturile aluminiului si otelului au cresteri nebune, iar prognozele sunt ingrijoratoare. Pe de alta parte, Romania inca e o piata cu forta de munca ieftina (2,7 euro/ora in medie), dar valoarea creste puternic asa cum e normal fiindca suntem inca departe. In Franta se castiga in medie 30 de euro/ora. In Bulgaria costul mediu orar este doi euro, in Germania 27 euro, iar in Polonia si Ungaria peste sase euro.

O alta problema cu care componentierii se confruntau cu mult timp inaintea crizei tine de infrastructura. Soselele stramte, proaste si aglomerate fac ca viteza comerciala de deplasare sa fie "sub orice critica", spun cei de la ACAROM. In Romania media de deplasare este 13 km/h, in timp ce in Germania se apropie de 70 km/h, ceea ce inseamna ca produsele sunt transportate mult mai incet la noi.

Furnizorii Ford aduc un miliard de euro dar se plang de birocratie

Dincolo de partile negative, componentierii straini au motiv sa priveasca Romania cu interes pentru ca vine Ford si are nevoie de companii care sa produca aici pentru ea. La fel cum acum un deceniu venirea Renault la Pitesti a adus furnizori numerosi, venirea Ford va aduce un nou val.

Furnizorii care vor veni sa produca pentru uzina Ford Craiova vor face investitii de peste un miliard de euro, a spus la aceeasi conferinta organizata de Mediafax, Monica Barbuletiu, vicepresedinte al Asociatiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS). Ea a precizat ca furnizorii asteapta mai multa implicare din partea autoritatilor pentru punerea pe picioare a unui parc industrial in zona Craiovei, dar lucrurile merg totusi incet din cauza ca oamenii de acolo cer preturi exagerate pentru terenuri iar multe primarii pur si simplu nu mai au terenurile pe care sa le puna la dispozitia companiilor interesate.

Vicepresedintele ARIS spune ca asociatia discuta cu 40 de companii dornice sa investeasca in producerea de componente auto, iar proiectele sunt in diverse stadii. Investitiile promise de cei 40 totalizeaza doua miliarde euro si ar aduce 22.000 de locuri de munca. Dintre cei 40, opt sunt furnizori Ford.

O industrie de opt miliarde de euro­

Cifra de afaceri cumulata a producatorilor de componente auto din Romania este de opt miliarde euro. Printre cele mai mari companii se numara: Continental, Michelin, Takata Petri, Lisa Draxelmaier, Leoni Wiring, INA Schaeffler, Pirelli, Yazaki, Johnson Controls, SEWS, Autoliv, Compa, Valeo si altii. Sunt cateva zone privilegiate in care producatorii s-au concentrat: zona Pitesti a fost aleasa de cei care produc pentru Dacia, in Ardeal au deschis uzine foarte multi producatori nemti care exporta masiv, iar in zona Bucuresti - Ilfov s-au instalat producatori generalisti. Mai nou si zone neglijate pana acum de sectorul auto, cum ar fi Moldova, au primit investitii, cum ar fi uzina Delphi, investitie de peste 100 milioane euro la Iasi.

Companiile produc de toate, de la chedere pentru masini germane scumpe, pana la cablaje pentru masini de volum sau volane pentru automobile care costa o avere.