APIA a dat luni publicitatii cifrele referitoare la vanzarile de masini noi in primele doua luni ale anului iar tabloul este unul sumbru: comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, vanzarile au scazut cu 63%, de la 50.000 la 19.000.

Avand in vedere ca nu toate statisticile APIA sunt publice, in acest articol nu voi folosi cifrele oferite de aceasta asociatie, ci datele raportate de catre Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Autovehicolelor (DRPCIV). Conform DRPCIV, in primele doua luni ale anului curent au fost inmatriculate 20.998 de autoturisme noi si 23.891 autoturisme vechi, cu 58% respectiv 14% mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut.

Din punctul meu de vedere, in afara crizei, un impact semnificativ asupra vanzarilor de masini noi il reprezinta explozia vanzarilor de masini vechi si daca privim cifrele publicate de catre DRPCIV, vedem ca in ultimele sase luni, s-au inmatriculat cu 77% mai multe masini vechi decat noi (183.000 vs 104.000) iar acest lucru a fost posibil in primul rand pentru ca anul trecut, dl Tariceanu s-a jucat cu taxa auto pana a reusit sa enerveze pe toata lumea.

In ultimii ani, companiile implicate in aceasta industrie (producatori, furnizori, importatori, dealeri), au investit extrem de multi bani in dezvoltarea afacerilor iar acum, datorita scaderii cererii, multi dintre acestia se vad in situatia de a-si inchide portile, si spun asta in cunostinta de cauza, avand in vedere ca lucrez in domeniu.

Datorita acestor investitii, Romania adevenit o Mecca a producatorilor de subansamble, industria auto generand in mod direct peste 200.000 de locuri de munca si o cifra de afaceri echivalenta cu 8% din PIB. Desi aceasta industrie este una de o importanta strategica pentru economia Romaniei, Guvernul nu a facut mai nimic pentru a o ajuta. Stiu ca dl Boc lucreaza la un pachet de masuri destinate acestui domeniu insa din moment ce nu avem nici macar un program national anticriza coerent, care sunt sansele ca Guvernul sa aprobe repede un program sectorial?

Este clar ca daca vanzarile nu se vor redresa in urmatoarele luni, industria auto va intra in colaps in sensul ca cel putin 25-30% dintre angajati vor deveni someri iar furnizorii vor falimenta pe capete. Care sunt solutiile iesirii din criza:

1. Programul rabla si deblocarea creditarii. Desi este o initiativa buna, programul rabla se va dovedi probabil o frectie la picior de lemn daca Guvernul nu va creste suma alocata fiecarui autoturism, de la 3.800 de ron la cel putin 4.500-5.000 ron. In plus, fara deblocarea creditarii, numarul masinilor vandute prin intermediul acestui program va fi unul foarte mic din moment ce putine persoane vor putea plati cu bani cash. Sa nu uitam ca programul rabla este destinat in principal celor cu venituri mici.

2. Taxa de prima inmatriculare. Sustin aceasta taxa si cred ca a fost o greseala reducerea ei de catre Guvernul Boc. In tabelul de mai sus se vede extrem de clar care a fost influenta cresterii numarului inmatricularilor de masini second-hand asupra vanzarilor de masini noi. Mai cred insa ca aceasta taxa trebuie stabilita in concordanta cu regulile UE si la un nivel la care sa faca prohibitiva inmatricularea masinilor mai vechi de 7-8 ani (cei mai in varsta isi amintesc ca inainte de a intra in UE, in Romania era imposibil sa inmatriculezi masini mai vechi de 8 ani).

3. Facilitati fiscale. Cred ca nu numai sectorul auto are nevoie de aceste facilitati, ci intregul mediu de afaceri. Guvernul inca mai lucreaza la noul cod fiscal iar anularea cat mai rapida a impozitului pe profitul reinvestit ar fi un prim pas in directia corecta.

4. Sprijinirea de catre Guvern a producatorilor locali Dacia si Ford, bineinteles in limitele acordurilor cu UE. Sa nu ne imbatam cu apa rece, succesul pe care Dacia il are in Germania datorita programului rabla nu va tine decat pana in vara iar Ford si-a facut planurile de afaceri in urma cu peste un an si jumatate, cand in Europa nici nu se vorbea despre criza iar in noile conditii economice, este imposibil ca planurile de productie sa nu sufere modificari.

In cel mai bun caz, piata auto va egala nivelul din 2007 abia in 2012 iar daca Guvernul nu va ajuta acum companiile care activeaza in acest domeniu, s-ar putea ca in anii urmatori atat Ford cat si Dacia sa importe cea mai mare parte a componentelor de care au nevoie. Iar atunci, exporturile celor doi producatori nu vor mai contribui cu nimic la echilibrarea balantei comerciale.

Citeste si comenteaza pe Khris.ro.