Industria auto este pe butuci. Care sunt solutiile pentru redresare?

de Cristian Orgonas     khris
Marţi, 24 martie 2009, 8:51 Economie | Auto

APIA a dat luni publicitatii cifrele referitoare la vanzarile de masini noi in primele doua luni ale anului iar tabloul este unul sumbru: comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, vanzarile au scazut cu 63%, de la 50.000 la 19.000.

Avand in vedere ca nu toate statisticile APIA sunt publice, in acest articol nu voi folosi cifrele oferite de aceasta asociatie, ci datele raportate de catre Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Autovehicolelor (DRPCIV). Conform DRPCIV, in primele doua luni ale anului curent au fost inmatriculate 20.998 de autoturisme noi si 23.891 autoturisme vechi, cu 58% respectiv 14% mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut.

Din punctul meu de vedere, in afara crizei, un impact semnificativ asupra vanzarilor de masini noi il reprezinta explozia vanzarilor de masini vechi si daca privim cifrele publicate de catre DRPCIV, vedem ca in ultimele sase luni, s-au inmatriculat cu 77% mai multe masini vechi decat noi (183.000 vs 104.000) iar acest lucru a fost posibil in primul rand pentru ca anul trecut, dl Tariceanu s-a jucat cu taxa auto pana a reusit sa enerveze pe toata lumea.

In ultimii ani, companiile implicate in aceasta industrie (producatori, furnizori, importatori, dealeri), au investit extrem de multi bani in dezvoltarea afacerilor iar acum, datorita scaderii cererii, multi dintre acestia se vad in situatia de a-si inchide portile, si spun asta in cunostinta de cauza, avand in vedere ca lucrez in domeniu.

Datorita acestor investitii, Romania adevenit o Mecca a producatorilor de subansamble, industria auto generand in mod direct peste 200.000 de locuri de munca si o cifra de afaceri echivalenta cu 8% din PIB. Desi aceasta industrie este una de o importanta strategica pentru economia Romaniei, Guvernul nu a facut mai nimic pentru a o ajuta. Stiu ca dl Boc lucreaza la un pachet de masuri destinate acestui domeniu insa din moment ce nu avem nici macar un program national anticriza coerent, care sunt sansele ca Guvernul sa aprobe repede un program sectorial?

Este clar ca daca vanzarile nu se vor redresa in urmatoarele luni, industria auto va intra in colaps in sensul ca cel putin 25-30% dintre angajati vor deveni someri iar furnizorii vor falimenta pe capete. Care sunt solutiile iesirii din criza:

1. Programul rabla si deblocarea creditarii. Desi este o initiativa buna, programul rabla se va dovedi probabil o frectie la picior de lemn daca Guvernul nu va creste suma alocata fiecarui autoturism, de la 3.800 de ron la cel putin 4.500-5.000 ron. In plus, fara deblocarea creditarii, numarul masinilor vandute prin intermediul acestui program va fi unul foarte mic din moment ce putine persoane vor putea plati cu bani cash. Sa nu uitam ca programul rabla este destinat in principal celor cu venituri mici.

2. Taxa de prima inmatriculare. Sustin aceasta taxa si cred ca a fost o greseala reducerea ei de catre Guvernul Boc. In tabelul de mai sus se vede extrem de clar care a fost influenta cresterii numarului inmatricularilor de masini second-hand asupra vanzarilor de masini noi. Mai cred insa ca aceasta taxa trebuie stabilita in concordanta cu regulile UE si la un nivel la care sa faca prohibitiva inmatricularea masinilor mai vechi de 7-8 ani (cei mai in varsta isi amintesc ca inainte de a intra in UE, in Romania era imposibil sa inmatriculezi masini mai vechi de 8 ani).

3. Facilitati fiscale. Cred ca nu numai sectorul auto are nevoie de aceste facilitati, ci intregul mediu de afaceri. Guvernul inca mai lucreaza la noul cod fiscal iar anularea cat mai rapida a impozitului pe profitul reinvestit ar fi un prim pas in directia corecta.

4. Sprijinirea de catre Guvern a producatorilor locali Dacia si Ford, bineinteles in limitele acordurilor cu UE. Sa nu ne imbatam cu apa rece, succesul pe care Dacia il are in Germania datorita programului rabla nu va tine decat pana in vara iar Ford si-a facut planurile de afaceri in urma cu peste un an si jumatate, cand in Europa nici nu se vorbea despre criza iar in noile conditii economice, este imposibil ca planurile de productie sa nu sufere modificari.

In cel mai bun caz, piata auto va egala nivelul din 2007 abia in 2012 iar daca Guvernul nu va ajuta acum companiile care activeaza in acest domeniu, s-ar putea ca in anii urmatori atat Ford cat si Dacia sa importe cea mai mare parte a componentelor de care au nevoie. Iar atunci, exporturile celor doi producatori nu vor mai contribui cu nimic la echilibrarea balantei comerciale.

Citeste si comenteaza pe Khris.ro.


Citeste mai multe despre   






















VIDEO Economistii-sefi ai primelor 3 banci comerciale, despre evolutia economiei romanesti. Ce proiecte mari de investitii finanteaza bancile la ora actuala?

Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, Horia Braun (BCR), Florian Libocor (BRD-GSG) si Andrei Radulescu (BT) au discutat luni dimineata, in cadrul unei mesei rotunde organizate de HotNews.ro si StartupCafe.ro, despre investitiile bancilor in economie romaneasca si starea actuala a economiei, precum si despre fluctuatiile care au tinut prima pagina in ultima perioada.
  • A. Radulescu: Daca statul nu investeste, atunci de ce sa isi asume sectorul privat riscuri?
  • F. Libocor: Banii se duc acolo unde exista certitudini, predictibilitate, stabilitate. Lipsa acestor caracteristici loveste in mai multe zone, cu precadere in investitii.
  • H. Braun: Speram la o dinamica pozitiva, insa trebuie sa puna umarulul statul,bancile, si managementul companiilor.

1976 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    Unde te crezi Cristian?? (Marţi, 24 martie 2009, 9:03)

    Adrian E [anonim]

    Mai Cristian,tu te crezi in Africa mai baiete ..? pai daca nu stii noi suntem Romani si facem parte din Europa,comunitatea asta are niste reguli cum ar fi liberul schimb de marfuri,fara taxe,ai auzit de asa ceva?? sau pentru tine conteaza numai burdihanele dealerilor de masini noi gen motocicleanu ??.
    Taxa a fost si este total ILEGALA ,a demonstrat-o si inca o mai demonstreaza prin procesele in curs la tribunalele Romanesti insasi Justitia Romana,ai auzit de justitie?,asa ca sa ne mai scutesti cu protaxa ta !.
    Un roman care a biruit taxa tariceanu .
    • 0 (0 voturi)    
      hahaha (Marţi, 24 martie 2009, 11:33)

      haha [anonim] i-a raspuns lui Adrian E

      :)))) tribunalele romanesti??? :)))))))))))))))) justitia romana????
      hai zi`ne si noua cat ai dat spaga?? pe la justitia noastra scrisa cu litere mari :))
      si la verificare??
      • +1 (1 vot)    
        Spaga e in mintile unora (Marţi, 24 martie 2009, 13:00)

        Adrian E [anonim] i-a raspuns lui haha

        Am dat spaga 0 lei (zero), mai sunt si Romani cinstiti...si sunt multi !.Cat despre revizie,masinile aduse din afara sunt de zeci de ori mai bune si verificate decat cele care dau in gropi de sute de ori in fiecare zi,si ma refer la cele deja inmatriculate,bineinteles.
        Cat despre cei ce au numai spagi in cap,ei sunt niste hahalere,nimic mai mult,pentru ei viata incepe si se sfarseste in aceeasi cocina.
  • +1 (1 vot)    
    A sti sau a nu sti ! (Marţi, 24 martie 2009, 9:04)

    Nicolae [anonim]

    Piata Comuna inseamna libera circulatie a marfurilor si persoanelor inclusiv a automobilelor.
    Masurile protectioniste doar amana efectul .
    Apropo pentru cei ce nu stiu Polonia (care era criticata ca cimitirul de masini al Europei )are crestere de vanzari de autovehicule noi.
  • +1 (1 vot)    
    solutii (Marţi, 24 martie 2009, 9:18)

    cumparator [anonim]

    Solutiile sunt exact acelea care ni se arata in spoturile publicitare,adica reduceri si oferte speciale...parte trista vine atunci cand ajungi la dealer,constati ca oferta e doar la radio,tv ,etc...iar preturile reala parca sunt de pe alta planeta...dintr-o alta lume neafectata de criza si blocaj...sa nu mai vorbim de nesimtire ...
    • +1 (1 vot)    
      Cata dreptate (Marţi, 24 martie 2009, 9:49)

      alt cumparator [anonim] i-a raspuns lui cumparator

      Asa este...a fost un coleg la un dealer Ford si acolo a vazut ca reducerile sunt doar la TV si radio...insusi dealer-ul i-a spus .."Da...in reclama se cam exagereaza..." NU este nici o reducere!

      Pana nu dau 2-3 dealeri faliment nu o sa vedem reduceri de preturi!!!
  • -1 (1 vot)    
    Auzi ma ziarist de 2 bani? (Marţi, 24 martie 2009, 9:27)

    Dan [anonim]

    Te-au platit bine aia de la APIA pt artocolul asta? In locul tau fara 50 000 euro nu as fi scris asa un articol demn de un tradator ... Adica tu cu cine tii? cu francezii de la Renault sau cu romanii? Crezi ca daca aveam salar de 5 000 euro pe luna imi mai luam masina SH? Asta este realitatea economica ... avem salarii de mana a 2-a cumparam masini de mana a 2-a ... cui nu-i convine emigreaza. Drum bun spre Rusia ... acolo sunt tot felul de legi prohibitive!!!!
  • -1 (1 vot)    
    Vrem halatu' mai ieftin... (Marţi, 24 martie 2009, 9:58)

    sage [anonim]

    Poate ar fi cazul sa va treziti si sa intelegeti ca pe langa patronii care fac bani de pe urma masinilor noi exista angajatii care primesc salarii si exista impozite pe care le folosim noi toti.

    Omul asta va explica faptul ca 200 000 de oameni si 8% din PIB depind de masinile noi si voi o tineti langa cu faptul ca trebuie sa platiti taxa de prima inmatriculare.

    Sute de mii de oameni risca sa-si piarda locurile de munca, sute de mii de familii pot ramane fara venituri, iar voi va plangeti de faptul ca nu va puteti cumpara rable. Ca daca vroiati masini inca bune, atunci nu va mai plangeati de taxa ca nu e asa mare (gasiti calculatoare de taxa suficiente)

    Cu totii vrem reduceri de preturi si oferte speciale, dar oricum ar sta lucrurile, in Romania masinile noi au unele din cele mai mici preturi din Europa. Bagati un ochi pe alte site-uri si o sa vedeti ca pana si in Bulgaria sunt mai scumpe.
    • +1 (1 vot)    
      dar eu? (Marţi, 24 martie 2009, 10:39)

      unu_de_aiurea [anonim] i-a raspuns lui sage

      De ce ar trebui sa ma intereseze pe mine sa ii ajut din buzunarul meu pe acei 200 000 de oameni ? Ei nu se pot reprofila, nu pot face ceva profitabil ? Pe mine ma va ajuta cineva cand compania de IT la care lucrez va reduce locurile ?
      Pe acelasi principiu s-au bagat bani cu nemiluita in minerit, si inalte industrii care au fost neprofitabile cu anii...
      E economie de piata, cine nu face fata concurentei sa se reprofileze...
    • +1 (1 vot)    
      Pentru Sage (Marţi, 24 martie 2009, 10:44)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui sage

      Am sa-ti raspund la subiect si punctual,zici ca dealerii din Romania au cele mai mici preturi ..?
      Sunt in Spania-Sevilla,ma interesa o Toyota Hilux motor 3.0 diesel,In Romania este 31.000 Euro,aici la dealer-ul Toyota numai 26.000 in plus are optiuni ca Cruise control pentru cutia manuala si in plus nu platesc nici TVA daca o iau pe firma,nu mai fac calculul cu cat reduc pretul.
      Aaaa...?? ce zici ?Vrei sa-ti dau dealerul cu nume adresa si nr de telefon?? o fac daca vrei !.
      Cat priveste industria auto,nu da Romania faliment fara ea,imi pare rau pentru acei oameni si familiile lor dar uita-te in jurul nostru la Europa ,America,se inchid zeci de fabrici sau sunt amenintate cu inchiderea,GM,Opel in Germania,si ei nu au avut si nu vor avea taxe prohibitive.Imi pare cu adevarat rau pentru situatia din agricultura Romaneasca,aici DA,trebuie facut ceva cu orice costuri,asta ne poate scoate din orice criza.
  • -1 (1 vot)    
    de acord cu taxa (Marţi, 24 martie 2009, 10:52)

    marius [anonim]

    nu lucrez in domeniu, ci o spun din experienta unuia patit cu masina second hand. DA, sunt de acord cu aceasta taxa si DA, sunt de aocrd ca ea sa fie cit valoarea masinii atit cit e ea cumparata din vest, deci cit mai mult. Uite de asta avem numai rable poluante prin tara si masini de "jmecheri", BMW-uri si alte jafuri de fitze.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri