Cine este Chrysler  - Cateva cifre si putina istorie

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 1 mai 2009, 13:06 Economie | Auto

Chrysler a cerut intrarea sub protectia legii falimentului, dar a si batut palma cu Fiat, care va detine 20%. Uzinele vor fi oprite, dar oamenii isi vor primi salariile si nu vor fi concedieri. Dar cine este Chrysler? Are 54.000 de angajati, 30 de uzine, iar istoria ei a inceput acum 84 de ani. Fondatorul, Walter Chrysler a fost mecanic de tren, dar a ajuns sa puna bazele companiei care a devenit numarul trei in industria auto americana.

Cateva cifre

Chrysler avea 54.000 de angajati la sfarsitul lui 2008 si producea in 30 de uzine in America de Nord, dintre care 12 de asamblare masini si 18 pentru diverse componente. Compania a avut pierderi de 8 miliarde dolari anul trecut, iar in acest an a supravietuit datorita ajutorului de patru miliarde dolari primit de la guvern.

In 2007 compania a produs peste 2,5 milioane de automobile, dintre care aproape toate au fost produse in America de Nord, cu exceptia a 69.000 de masini Chrysler si Jeep produse in Austria, de Magna.

Anul trecut vanzarile au fost grav afectate de criza si abia s-au apropiat de 1,5 milioane de unitati.

Vanzarile Chrysler in Europa au scazut cu 22% anul trecut, de la 120.000, la 93.000 de masini. In primele trei luni ale anului, vanzarile Chrysler, Jeep si Dodge au scazut cu 53%, spre 14.000 de masini.

Putina istorie

Chrysler Corporation exista din 1925, cand a fost infiintata de Walter Chrysler, fost mecanic de tren care apoi s-a reprofilat pe industria auto. Compania sa a fost numarul doi in SUA intre 1936 si 1949. moment din care General Motors si Ford au depasit-o.

E interesant ca guvernul american a mai interevenit pentru a salva Chrysler de la faliment si in anii 70', cand a ajutat-o cu 1,5 miliarde dolari.

In 1998, Daimler - Benz a cumparat Chrysler, formand DaimlerChrysler AG. In prezent, actionarul principal este fondul de investitii Cerberus Capital Management care acum doi ani a cumparat 80% din companie, de la Daimler, contra 7,4 miliarde euro.

Falimentul era singura salvare

Chrysler a cerut intrarea sub protectia legii falimentului, iar estimarea extrem de optimista este ca in maxim doua luni procesul se va incheia. Practic, Chrysler va fi vanduta unei companii noi, creata de Guvernul american conform legii falimentului.

In plus, i s-au promis ajutoare totale de 10,5 miliarde dolari, de la guvernul SUA, dar si din Canada, in timp ce vestea cea mai buna este incheierea parteneriatului cu Fiat, care acum detine 20% din Chrysler si va ajunge la 35%. In 2013 este foarte posibil ca Fiat sa devina actionar majoritar, cu conditia ca toate ajutoarele primite sa fie rambursate pana atunci.

Seful Chrysler, Bob Nardelli va pleca, dar si restul conducerii va fi schimbata. Fiat nu va pompa bani in Chrysler dar va face transfer de tehnologie si va duce gama sa economica in SUA.

Chrysler Group in Romania

In Romania vanzarile Chrysler Group nu sunt foarte mari: La marca Chrysler au scazut anul trecut cu 43%, de la aproape 250 de masini, la 133, cel mai vandut model fiind 300C. Acest model a fost de cativa ani cel mai popular al marcii, iar in Romania, versiunea cu motor pe benzina 3 litri , 218 CP costa de la 37.700 euro, TVA inclus.

La marca Dodge, vanzarile au crescut anul trecut cu 23%, la putin peste 300 de masini, jumatate dintre ele fiind modelul Caliber, care costa de la 20.600 euro la versiunea cu motor de 2 litri, 140 CP.

Vanzarile marcii Jeep au scazut cu 16%, spre 376 de masini, cel mai vandut model fiind Grand Cherokee, care costa de la 44.000 euro, in versiunea cu motor de 3 litri, 218 CP.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

3645 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    Detaliile! (Vineri, 1 mai 2009, 15:51)

    Fiat [anonim]

    Nu este faliment ci protectie impotriva falimentului!!

    Sunt doua lucruri DIFERITE!
  • +1 (1 vot)    
    WPC (Vineri, 1 mai 2009, 16:48)

    Cristi B. [anonim]

    Walter P. Chrylser a muncit la inceput in industria traficului feroviar, plecand de la o companie la alta si urcand treptat esaloanele meseriei iar in 1911 a fost cautat si invitat de GM (la Buick) pentru a deveni sef de productie. De acolo a plecat in 1919, un om bogat. Pina in 1921 a lucrat la Willys (cei care mai tirziu aveau sa faca faimosul Jeep) unde a primit iarasi un salariu urias pentru acea vreme. Apoi a cumparat o parte ce ii permitea controlul in compania, aproape falimentara, Maxwell Motor Company. In 1925 aceasta companie a fost transformata in Chrylser Corporation. DIn 1936 s-a retras de la conducerea companiei si a fost mai mult un fel de consultant sau de patriarh binevoitor. A murit in 1940. Compania a trecut apoi pe productie de razboi si dupa 1945 a reinceput cu automobile. Istoria apoi a avut o sablon repetitiv: Pina in anii 1970 totul a fost super fain cita vreme petrolul era ieftin. Apoi au aparut primele probleme. Au fost scosi din ele de bani de la guvern pe care i-au returnat cu 7 ani mai devreme decit prevazut si cu un profit de 20% pentru contribuabil. Apoi au generat iar o revolutie cu minivanul si le-a mers iar bine pina in a doua jumatate a anilor '90. Daimler i-a cumparat pentru ca aratau bine, si apoi s-au prins (cam tarziu) ca aparentele inseala. Chrysler va mai merge tot in felul asta pina fie va deveni doar o divizie a FIAT fie va disparea. E o companie a carei cultura nu-i permite o mare flexibilitate. Daca au un conducator bun, conditii macroeconomice favorabile si o idee novatoare atunci au succes. Altfel, nu. Ori o companie stabila trebuie sa se descurce indiferent de conditiile externe, fara sa depinda de vreo inovatie de rasunet (vezi minivanul) si chiar sa reziste unui conducator incompetent. Din pacate, asta nu-i Chrysler.
    • 0 (2 voturi)    
      Eroare majora! (Vineri, 1 mai 2009, 20:53)

      Loerincz [utilizator] i-a raspuns lui Cristi B.

      Damiler nu i-au cumparat pentru ca aratau bine, ci pentru ca CEO-ul lui Daimler (Mercedes-Benz AG la aceea vreme), a avut o viziune, aceea de a crea un imperiu automobilistic - Welt AG. Pe de alta parte, Mercedes vroia sa isi asigure penetrarea pietei de automobile din SUA, care, datorita protectionismului impus de guvern (oare unde e conceptul ala de piata libera despre care ne invata domnii americani, cei care le stiu pe toate in materie de marketig si free trade?!) nu le permitea decat importul unui numar limitat de automobile.

      Ca urmare, Daimler si-a creeat propria uzina de productie in Alabama, unde se produce modelul M-Klasse, si, mai nou R-Klasse.

      Adevarul este ca fuziunea cu Daimler a salvat compania Chrysler de la faliment - in 1998 nu le mergea deloc bine. Apoi, ani de-a randul Daimler a scos bani din buzunar sa le plateasca datoriile. A fost cea mai paguboasa investitie a lui Daimler. Au cumparat Chrysler cu un pret si l-au vandut la un pret mult mai mic, noua ani mai tarziu (totusi, mai bine mai tarziu decat niciodata), timp in care au pompat bani grei in sora americana. In pofida incercarilor lui Daimler de a impune o restructurare si lansarea de noi modele, mai eficiente, Chrysler a continuat sa sfideze orice sfat si au mers din rau in mai rau. Ceea ce ne povesteste domnul President Obama este frumos si poate as doarma electoratul american - compania nu a avut timp sa se adapteze la schimbarile de piata. Adevarul este ca schimbarile de piata nu au survenit peste noapte, ci in timp.
    • 0 (2 voturi)    
      Eroare majora II (Vineri, 1 mai 2009, 20:53)

      Loerincz [utilizator] i-a raspuns lui Cristi B.

      Chiar dupa vanzarea a 81.1% din actiuni catre Cerberus, Chrysler a continuat sa scoata bani din buzunarul lui Daimler (anul trecut s-a incheiat cu peste 1 miliard de euro platiti catre Chrysler pentru datorii, fonduri de pensii, samd). In ceasul al 12-lea, Daimler a cedat (adica, a dat pe degeaba) restul de 19.9% pe care ii detinea lui Cerberus.

      In ceea ce priveste falimentul si parerile unora de pe aici (ref. la faptul ca e protectie impotriva falimentului, etc.), de fapt, este aceeasi Marie cu alta palarie. E ca si cand i-ai spune pacientului 'Dom'le... nu e cancer, doar o tumora maligna!' SUA sunt renumite in a pune in cuvinte frumoase orice veste rea care ii afecteaza. Legea falimentului este una dintre ele - 'Nu dam, dom'le faliment, doar ne protejam impotriva lui!' In fapt, Chrysler a deschis procedura de insolventa, ceea ce inseamna ca nu isi poate onora datoriile catre creditori, ceea ce inseamna ca este falimentara!
      • +1 (1 vot)    
        Asemanarile si deosebirile, of of mai mai (Vineri, 1 mai 2009, 23:23)

        Fiat [anonim] i-a raspuns lui Loerincz

        Este posibil sa spui ca doua lucruri (fenomene) sunt la fel (aceleasi). De exempu:

        Una este o procedura de lichidare fortata impuse de creditori si alta este protectia oferita de apelarea la Capitolul 11 (Chapter 11) prin care nu dispari ca organizatie economica, ci te restructurezi (eventual), deci opusul lichidarii / falimentului.

        Pentru a spune ca doua fenomene opuse sunt aceleasi faci pur si simplu referire la asemanarile dintre ele. Si atunci ai dreptate, nu?

        Protectia impotriva creditorilor si falimentul sunt opuse. Protectia oferita de Chapter 11 (poate) duce la continuarea existentei acelei organizatii economice pe cand falimentul duce la disparitia acelei entitati economice.

        Noi oamenii, de milenii, suntem obisnuiti sa gandim in acest fel: doua lucruri opuse sunt la fel.
        Precum tot noi oamenii, folosim nume diferite pentru lucruri diferite.
        Asta pe linga multe altele de care, noi oamenii, suntem capabili, Loerincz.
      • +1 (1 vot)    
        matematicianule (Sâmbătă, 2 mai 2009, 13:31)

        Hollow [anonim] i-a raspuns lui Loerincz

        81,1 si 19,9 fac 101%, bai Gauss.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri