Peste sapte decenii a fost cea mai mare companie auto din lume, a luat fiinta acum 101 ani si a inceput printr-un puternic program de achizitii. In al doilea razboi mondial a produs tancuri, avioane si armament, atat pentru Aliati cat si pentru puterile Axei. UPDATE: General Motors a cerut luni la ora 8 in SUA (15.00, ora Romaniei) intrarea sub protectia legii falimentului, se va reorganiza intr-o noua compnie, mult mai mica dar mai curata. Insa lasa in urma o istorie interesanta despre care puteti citi mai departe in articol.

Start lansat, cu achizitii

General Motors a luat nastere in septembrie 1908 in statul american Michigan infiintata de William C. Durant ca holding pentru marca Buick. Un an mai tarziu in componenta holding-ului a intrat si marca Oldsmobile (care acum nu mai exista). Tot in 1909 s-au adaugat companiile Cadillac, Elmore si Oakland (care va deveni Pontiac). Tot in acelasi an au fost cumparate alte doua companii care vor forma apoi deivizia de vehicule utilitare GMC Truck.

Fondatorul Durant a pierdut in 1910 controlul GM, dar l-a recastigat cativa ani mai tarziu, dupa ce a integrat in GM marca pe care a creat-o impreuna cu francezul Louis Chevrolet. Marca a intrat in 1917 in portofoliul GM.

Anii '20 au fost cruciali pentru dezvoltarea GM. In 1925 a cumparat Vauxhall Motors din Marea Britanie, iar patru ani mai tarziu a achizitionat 80% din compania germana Adam Opel. In 1931 americanii si-au marit la 100% participatia la Opel dar au cumparat si compania australiana Holden, care e si azi in portofoliul GM. Numele Vauxhall este folosit pentru automobilele Opel in Marea Britanie.

Cu fundul in doua luntrii, in vreme de razboi

La inceputul anilor '30, General Motors a devenit cel mai mare producator auto mondial, pozitie pe care o va pastra 77 de ani. Insa lucrurile au devenit complicate in al doilea razboi mondial, cand uzinele Opel din Germania produceau pentru nemti. Compania a produs tancuri, avioane, armament, situatia devenind cel putin ciudata, dat fiind ca tancuri produse de fabrica Vauxhall din Marea Britanie s-au confruntat pe campul de batalie cu vehicule produse la fabrica Opel controlata de nemti. In plus, GM a profitat de pe urma comenzilor venite de la guvernul german si a primit chiar si despagubiri de razboi dupa ce aliatii le-au bombardat fabricile germane.

Probleme de calitate si rezolvarea de inspiratie japoneza

Dupa razboi GM a continuat sa creasca si sa-si diversifice grupele de produse. Totusi, in anii '60, '70 si '80 performantele au fost umbrite de probleme cu calitatea, unele masini fiind scoase de pe piata mai devreme din cauza defectelor aparute. Totusi, trebuie spus ca multe din defecte au fost reparate, iar criticile venite din partea clientilor si din partea asociatiilor care apara drepturile consumatorilor au determinat atat GM, cat si concurentii sa faca masini mai sigure.

La finalul anilor '70 GM a inceput sa aiba pierderi financiare mari dar a inceput sa o duca rau si cand era vorba de cota de piata, unde marcile japoneze profitau si datorita masinilor mai fiabile. GM a decis sa incheie parteneriate cu Toyota si Suzuki, pentru a produce impreuna masini in SUA si pentru ca managerii americani sa lucreze alaturi de cei japonezi si sa invete de la ei. Asa a luat nastere si marca Saturn, care s-a vrut a fi cu totul altceva, dar la care GM renunta anul acesta. In anii '80 compania ajunsese sa aiba 350.000 de angajati pe plan mondial.

GM a continuat insa achizitiile. Daca in 1971 a preluat 34% din Isuzu, in 1998 isi creste cota la 49%, insa apoi o vinde. In plus, in 1985 a cumparat producatorul britanic de masini sport Lotus, pe care insa l-a vandut in 1993. Americanii au fost la cumparaturi si in Scandinavia, au preluat 50% din Saab in 1990, un deceniu mai tarziu a preluat-o total, dar acum a abandonat-o.

Si cu japonezii au fost alte parteneriate. GM a cumparat in 1999 o cincime din holdingul Fuji Heavy Industries, producatorul masinilor Subaru, dar apoi a vandut participatia.

Ultimul deceniu a fost plin de vesti proaste la GM. In 2000, americanii au cumparat 20% din Fiat pentru 2,4 miliarde dolari in actiuni, insa cu o optiune care dadea italienilor dreptul sa forteze GM sa cumpere si restul de 80%. Pentru a iesi din alianta, GM a fost fortata sa plateasca Fiat doua miliarde dolari, pentru a nu mai fi obligata sa cumpere grupul italian.

Alte vesti proaste, in 2000 General Motors a decis sa "omoare" marca Oldsmobile, iar in 2005 a renuntat la divizia producatoare de componente Delphi care a intrat in reorganizare sub protectia legii falimentului dar inca nu s-a rezolvat situatia ei nici in ziua de azi.

GM - compania care a creat si apoi "omorat" masina electrica

GM si-a legat numele de una dintre cele mai cunoscute masini electrice - modelul EV1 al General Motors, produs intre 1996 si 1999 intr-un numar limitat de circa 2.000 de exemplare. Masinile erau inchiriate catre utilizatori, acestia neavand posibilitatea sa le cumpere. GM a motivat intreruperea programului in 2003 prin faptul ca nu obtinea profit cu ele si nici nu prea exista cerere. GM a fost acuzata de unii ca si-ar fi sabotat propriul produs, compania a retras de pe piata toate masinile EV1, chiar daca au existat clienti care au cerut insistent sa le fie oferita sansa de a le cumpara.

In functie de baterii, primele masini EV1 aveau o autonomie de 90 km, iar cele mai avansate puteau parcurge 240 km dupa o incarcare. Masina se incarca total la priza in opt ore, dar bateria putea fi incarcata in proportie de 80% in circa trei ore.

Criza si drumul spre faliment

Ultimii ani au fost extrem de grei pentru GM. Compania a pierdut mult din cota de piata in SUA, a pierdut locul intai pe plan mondial in 2008 in lupta cu Toyota, iar pe plan financiar lucrurile stau dezastruos - pierderi de 88 miliarde dolari din 2004 pana in prezent. Vanzarile au scazut mult, gama de modele era bazata pe masini cu consum mare, iar numarul de dealeri din SUA era extrem de mare, comparativ cu japonezii care vindeau mult mai multe masini/dealer. GM a afisat pierderi nete de sase miliarde dolari, fata de 3,3 miliarde dolari in primele trei luni din 2008, iar veniturile au scazut puternic si ele, de la 42,4 miliarde dolari, la 22,4 miliarde dolari.

Acum s-a ajuns la nevoia de a intra sub protectia legii falimentului, pentru ca GM sa se restructureze, sa se micsoreze si sa renunte la marcile neprofitabile. De la opt marci va ajunge sa se concentreze pe patru, de la 6.000 de dealeri va ajunge la 3.000 in SUA, iar productia va trebui redusa pentru a se mula pe o piata americana unde se vor vinde anual cam 10 milioane de masini, fata de peste 16 milioane, in anii buni din trecut.

Autoritatile americane au pompat peste 19 miliarde dolari in GM, se angajeaza sa mai ajute cu 30,1 miliarde dolari, insa in schimb, dupa faliment autoritatile vor detine 60% din noua companie, in timp ce statul canadian va avea 12%, deoarece a promis sa ajute cu 9,5 miliarde dolari. Noua structura a fost poreclita de mult "Governemt Motors", iar producatorul s-a angajat sa inchida 11 fabrici.

Pentru acest articol s-au folosit informatii de pe Wikipedia, Reuters, AFP, The Telegraph si de pe site-ul de presa al General Motors.