In urmatorul deceniu, dar si dupa aceea, designerii vor trebui sa caute metode prin care masinile create de ei sa fie mai mici - mai ales ca lungime -, dar sa aiba in continuare un spatiu interior generos si un portbagaj decent. Motoarele vor fi mai mici, masinile mai usoare, iar consumul va fi si el mai scazut, a spus intr-un interviu acordat Hotnews.ro seful de design exterior al Opel, Malcolm Ward. Care marci au progresat cel mai mult la capitolul design, cum e diferit clientul auto american de cel european si cum se descurca designerii in criza sunt cateva din temele abordate in interviul realizat cu cel care a desenat Opel Insignia si noua generatie Astra.

Ce fel de constrangeri aduce criza pentru designeri, mai ales ca multe companii taie din bugete?

E foarte adevarat ca aceasta criza influenteaza designul, iar singura noastra sansa este sa fim mai creativi si sa ne descurcam cu cat avem. Trebuie sa cheltuim banii intr-un mod mai destept, folosim mult tehnologia, nu mai facem multe concepte scumpe si marea majoritate a muncii se face acum pe computer cu diversi algoritmi. Gratie utilizarii tehnologiei in ultimii cinci ani timpii medii de dezvoltare pentru un nou model s-au redus cu cateva luni.

Un client european priveste in mod diferit designul cand e sa cumpere o masina, in comparatie cu clientul american?

Designul este si va ramane extrem de important, vedeti ca toti producatorii europeni vor sa scoata masini cat mai atractive posibil, asta va fi in continuare tendinta, diferita fata de SUA. (...) In SUA clientii isi schimba gusturile mai repede, azi vor ceva, maine altceva, totul e mult mai dinamic, e un stil de viata diferit. In Europa lucrurile sunt diferite, clientul sta mai mult pe ganduri, cantareste optiunile cu grija. Trebuie sa recunoastem ca masinile sunt scumpe azi si omul vrea sa fie sigur ca merita sa dea banii.

Cat de mult conteaza deisgnul pentru un client dornic sa cumpere o masina?

La Opel am facut studii in acest sens, si pe segmentul lui Astra am descoperit ca designul este primul criteriu la achizitionare, chiar peste pret (...) In acest segment marca conteaza mai putin, brandul incepe sa fie important la masinile mai scumpe. La aceeasi marca apar si diferente importante, spre exemplu Opel are o reputatie excelenta in Europa de Est, cu totul diferita fata de cea din Germania.

Ce se va schimba in designul auto in viitor?

In urmatorii 10-15 ani designerii se vor concentra pe mentinerea aceluiasi spatiu generos existent si in masinile de azi, dar in acelasi timp le vor face mai mici, fizic vorbind. Asta trebuie sa se intample, trebuie imbunatatita si aerodinamica pentru ca avem resurse limitate.

Daca masinile vor deveni mai mici, nu o vor face cu pretul sacrificarii spatiului din portbagaj?

Nu se va intampla asta, veti fi surprins cate se pot face cu noile tehnologii si ce lucruri se vor putea reduce. Motoarele vor fi mai mici, masinile mai usoare, se vor aplica modificari la sasiu. Daca faci masinile mai scurte si mai putin late le poti reduce greutatea, si consumul se va reduce, e o spirala pozitiva si marele avantaj e ca nu se pierde calitatea masinii de a fi spatioasa.

Despre multe masini de sub 10.000 euro se spune ca au design neatractiv. Vom vedea masini low-cost cu design iesit din comun?

Da cu siguranta vom vedea, iar dezvoltarea noilor tehnologii va face ca acestea sa fie folosite nu doar pe masini mai scumpe, ci si pe unele de volum.

Care marci credeti ca au facut in ultimul timp cele mai mari progrese din punct de vedere al designului.

Evident eu as spune Opel si Chevrolet, dar daca e vorba de alte marci eu sunt placut surprins de Skoda care a facut progrese extrem de mari si apoi vin si marcile clasice germane, Audi, BMW si Mercedes, marci care prin traditie au mers bine. Si Fiat a renascut, dar Skoda e un exemplu pozitiv daca ne gandim de unde a plecat si unde a ajuns.

Cum este relatia dintre designer, management si ingineri? Fiecare vrea probabil sa-si impuna parerea si probabil apar conflicte.

E vorba de compromis, trebuie sa ai viziune dar sa stii si cand sa dai inapoi. Daca as fi avut libertate totala ca designer probabil ca masina ar fi aratat altfel, dar nu decid numai eu si deci trebuie sa invatam impreuna sa facem compromisuri si e o relatie in care oferi, dar si primesti, pentru ca altfel nu se va putea lucra in echipa.