Politele RCA vor fi emise numai in sistem electronic. Din 2010 se va aplica sistemul bonus-malus

de D.G.     HotNews.ro
Miercuri, 18 noiembrie 2009, 12:43 Economie | Auto

Politele auto obligatorii de raspundere civila auto (RCA) vor fi emise, incepand cu 1 ianuarie 2010, numai in sistem electronic, a declarat, miercuri, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Angela Toncescu.

"Consideram ca masura va conduce la diminuarea erorilor umane de completare a politelor RCA si implicit la cresterea acuratetei bazei de date", a spus Toncescu, citata de Mediafax.

In 2008, subscrierile din asigurari RCA au insumat 1,84 miliarde de lei, ponderea in total asigurari generale ridicandu-se la 26,09%.

Asigurarile generale au totalizat 7,07 miliarde de lei la finele anului trecut.

Parcul auto national depaseste patru milioane de unitati.

Societatile de asigurari vor aplica, tot de la 1 ianuarie 2010, sistemul bonus-malus in tarifarea asigurarilor de raspundere civila auto (RCA), astfel incat soferii care nu sunt implicati in accidente vor plati mai putin cu 10% in 2010.

"Pentru soferii care nu au avut daune in 2009, tariful politei RCA va fi redus cu 10% comparativ cu cel notificat Comisiei. Acest bonus poate ajunge la 50% daca in sapte ani un sofer nu a avut daune pe RCA. In schimb, daca a avut o dauna in 2009, tariful RCA va creste cu 45% si poate ajunge la 200% daca a fost implicat in doua accidente", a spus Toncescu.

Ea adaugat ca datele statistice arata ca doar 10% din soferii care incheie polite RCA sunt implicati in accidente auto.

"Sistemul bonus-malus ii va avantaja pe cei 90% care sunt disciplinati in trafic si conduc preventiv, evitand astfel implicarea in accidente auto", a spus presedintele CSA.

Prin intermediul acestui sistem, prima de asigurare poate fi redusa (bonus) daca in anul anterior clientul nu a avut daune, sau poate fi marita (malus) daca asiguratul are daune.

In 2008, subscrierile din polite RCA pentru persoane fizice au insumat 795,2 milioane de lei.


Citeste mai multe despre   






















VIDEO Economistii-sefi ai primelor 3 banci comerciale, despre evolutia economiei romanesti. Ce proiecte mari de investitii finanteaza bancile la ora actuala?

Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, Horia Braun (BCR), Florian Libocor (BRD-GSG) si Andrei Radulescu (BT) au discutat luni dimineata, in cadrul unei mesei rotunde organizate de HotNews.ro si StartupCafe.ro, despre investitiile bancilor in economie romaneasca si starea actuala a economiei, precum si despre fluctuatiile care au tinut prima pagina in ultima perioada.
  • A. Radulescu: Daca statul nu investeste, atunci de ce sa isi asume sectorul privat riscuri?
  • F. Libocor: Banii se duc acolo unde exista certitudini, predictibilitate, stabilitate. Lipsa acestor caracteristici loveste in mai multe zone, cu precadere in investitii.
  • H. Braun: Speram la o dinamica pozitiva, insa trebuie sa puna umarulul statul,bancile, si managementul companiilor.

4429 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    Intrati in legalitate - RCA individual (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 13:27)

    tudor [anonim]

    Vrem RCA emis individual, pentru sofer, nu pe autovehicul. Este absurd sa platesti o asigurare care se refera la tine, ca sofer, dar pe care trebuie s-o reinnoiesti pentru fiecare autovehicul pe care il conduci.
    • 0 (2 voturi)    
      Corect (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 14:03)

      Sirbu [anonim] i-a raspuns lui tudor

      Asa cum permisul e nominal pe o persoana, asa ar trebui sa fie si asigurarea RCA.. Ca masina nu face accidente singura...
      Dar sunt niste retazi mintal sau rau voitori, nu sunt capabili/nu vor sa faca un lucru eficient.
    • +2 (2 voturi)    
      bine bine (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 14:11)

      moshu [anonim] i-a raspuns lui tudor

      asta ar insemna ca si sotia ta sa-si faca asigurare pt a conduce masina familiei nu?
      ceea ce iarasi n-ar fi tocmai ok
    • +1 (1 vot)    
      RCA pt masina (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 14:13)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui tudor

      RCA-ul e pe masina si e platit de posesorul masinii.
      Daca RCA-ul e emis individual, atunci pt o familie cu mai multi soferi (parinti/copii) ar trebui facute mai multe asigurari, chiar daca ei nu au decat o singura masina.
      Exista vreo tara in care RCA-ul e individual?
      • 0 (0 voturi)    
        RCA pe persoana (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 15:00)

        Maxim [anonim] i-a raspuns lui gigi

        Marea Britanie
        • 0 (0 voturi)    
          Da, UK=KK (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 18:54)

          EnigmaPsi [utilizator] i-a raspuns lui Maxim

          O porcarie, dom'le, la astia. Asa este, tre' fiecare sa aibe asigurarea lui. Asa-i de fain cand vrei sa iei o masina in chirie, c-o rupi in fericire.
      • 0 (0 voturi)    
        Din ce stiu eu (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 22:20)

        Mihai [anonim] i-a raspuns lui gigi

        si in SUA e la fel, asigurarea este a soferului, care poate condce mai multe masini. Si da, daca sotia conduce o data pe luna si face 2000km/an oricum va intra la alta categorie de risc.
  • 0 (2 voturi)    
    ha ha (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 13:39)

    vitezomanul gica [anonim]

    sa va ia d....u cu rca-urile voastre , pai daca ai un accident iti baga in plus 45% pana la 200% si daca nu iti taie numai 10% interesant, sunte-ti foarte corecti ce sa zic, credca in curand o sa devin client rca in Ungaria, Spania etc. am cateva cunostinte cu masini NOI inmatriculate in alte tari din UE (ei locuiesc in Romanica) si sunt foarte multumiti de serviciile pe care le au la RCA si in special CASCO.
    Vorba aia : " dai un ban da sti ca face "
    • 0 (0 voturi)    
      ha ha (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 14:09)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui vitezomanul gica

      Sunt curios, referitor la cunostintele alea ale tale cu masini noi inmatriculate in EU (sper ca te referi la vechea EU, adica cei 12 max 15...)... cum e la ei cu bonus-malus. Cu cat scade prima de asigurare in fiecare an daca nu au accidente si cu cat creste daca au...
      Daca asigurarea ar fi pe sofer, atunci pt aceeasi masina ar trebui o asigurare si pt nevasta/amanta, si pt copil, parinte sau cine stie cui ai mai vrea sa-i imprumuti masina. Oare cum e mai bine?
  • +1 (1 vot)    
    rca (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 14:14)

    k7 [utilizator]

    sunt curios cum se aplica taxa rca in situatia cand esti implicat intr-un accident usor si tu nu esti vinovat .. iar soferul vinovat face parte din aceiasi societate de asigurari (exp-omniasig) ca si tine.......mai ales ca la intelegerea amiabila tot apari in baza de date a societatii de asigurari.
  • +1 (1 vot)    
    mi-e sila (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 14:27)

    Vultur sandu [anonim]

    Poate observati ca spune cine a fost implicat nu cine a generat (sau s-a facut vinovat) deci pentru cei care au fost implicati in accidente dar sunt nevinovati, polita creste cu 45%. Pai da, ca asigurarea costa. Daca stau 7 ani fara sa am nici un accident, imi fac reducere, hi hi hi. super. Sa vedem si cat costa afara ca de astia sunt satul.
  • 0 (0 voturi)    
    rca (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 15:03)

    unul [anonim]

    in articol scrie "dauna pe RCA", deci reducerea si cresterea se dau pt accidentele de pe polita RCA.
    daca nu esti implicat in accidente cu dauna pe polita RCA a ta, dar te loveste cineva, nu intra la categoria accident RCA astfel incat sa fii penalizat pe bonus-malus (e logic).

    asta cu asigurarile RCA individuale si pe masina e cu dus si intors, baieti. daca fiul unuia de 17 ani se suie la volanul masinii si face accident, nu prea e acoperita dauna, daca RCA este individual.
    e un argument. sunt multe altele. ar fi de discutat foarte mult pe tema asta.

    alt argument: daca eu sunt sofer si am n-shpe categorii, ce fac, imi iau RCA pentru fiecare categorie, desi imi conduc doar loganul din fata blocului? pai o sa le raspund celor cu RCA individual: bine, succes in a cumpara RCA individual din alte tari, dar pe mine nu ma avantajeaza.
  • +2 (2 voturi)    
    Bonus (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 15:40)

    mitru [anonim]

    Am trimis CSA(comisia de supraveghere a asigurarilor) o sesizare cu privire al bonus-malus si i-am intrebat urmatoarele pe scurt: Daca eu sunt sofer de 20 de ani am parcurs circa 160.000 de km si nu am produs nici un accident de ce nu platesc RCA in 2010 la nivelul celui din 2009. In 2010 asiguratorii au facut RCA pers fizica la un Logan 1400 cmc de la 260 la 480 lei adica aproape l-au dublat si imi da bonus 10%. Pai asta reprezinta 48 lei adica voi plati 432 lei, ceea ce inseamna ca tot mi-a crescut cu aproape 70%. Si asta se intampla de ani buni cand se scumpesc anual cu 20-50%. O sa ajunga o asigurare cat benzina consumata pe 3 luni, de-ti vine sa dai foc masinii.
    Animalului care face accident sa-i mareasca RCA ul de 10-20 de ori sa invete sa conduca prudent. Dar celor cuminti sa ramana la nivelul anului trecut .
    Si mai este o bazaconie. Daca eu care sunt din Iasi( judet in capul lor cu mare grad de risc) nu am facut nici un accident platesc mai mult RCA decat un bou care e din Vaslui si a facut 3 accidente ca ala e judet cu grad de risc mai scazut.
    Cei de la CSA sunt niste dobitoci. Trebuie urmarit soferul si nu judetul, nationalitatea sau sexul etc.
    Credeti ca mi-au raspuns. Nici o treaba n-au.
    Au salarii de mii de euro ca si ei au o meserie cu "mare grad de risc" si nu sunt ca toti bugetarii. Precizez ca eu nu sunt bugetar.
  • +2 (2 voturi)    
    Bonus malus (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 16:18)

    copycarbon [anonim]

    Sa invatam de la germani. Sistemul german e simplu si just. Exista un tarif de baza de 100%. Daca esti un proaspat absolvent al scolii de soferi se considera ca ai un grad de risc ridicat si platesti pentru inceput 250% tariful de baza. Daca faci in primul an un accident tariful creste la maxim 300%, daca nu tariful scade in timp pina la 25% ! De zece ori mai putin decit la inceput! E un stimulent puternic sa nu faci accidente. Daca faci acidente esti depunctat corespunzator si asta reduce si numarul mortilor si ranitilor in accidente pentru ca altfel conduci atunci cind stii ca orice tabla indoita iti creste si asigurarea. E si un motiv pentru care neamtul nu iti imprumuta cu drag masina de frica sa nu faci un accident si sa-l depunctezi astfel la asigurare. In Romania doar 10% din asigurati produc accidente dar oalele sparte le platesc toti deoarece pretul asigurarii creste in mod egal pentru toti. E bine ca au descoperit si romanii cufundati in caldutele scaune de la CSA sistemul bonus malus practicat de multe zeci de ani in lumea civilizata dar in forma propusa sistemul e mai mult malus decit bonus deoarece esti penalizat dur si imediat pentru orice accident si foarte slab si lent recompensat pentru conducerea grijulie. Alo CSA, nu trebuie sa inventati nimic, deschideti putin ochii spre Germania, tara in care s-au inventat asigurarile de masa inca de pe vremea lui Otto von Bismarck!
  • +1 (1 vot)    
    Polita RCA (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 16:34)

    cosmin [anonim]

    Pe polita RCA sunt trecuti in mod normal doi utilizatori ai masinii respective. Din spusele celor de la Unita, daunele se acopera doar daca masina a fost condusa de unul din cei doi.
    La fel este si la conducerea sub influenta alcoolului: societatea de asigurari nu plateste.
    Problema apare cand esti lovit de cineva aflat in una din situatiile precedente si nu ai chef sa te judeci cu cel vinovat, asiguratorul iesind din ecuatie, deci nu faci scandal.
    Din acest punct de vedere, se poate considera ca polita este (bi)individuala :-)
    O alta mizerie este faptul ca sistemul bonus/malus ia in considerare numarul accidentelor din anii precedenti, cand mai relevant este suma platita de asigurator pentru acoperirea pagubelor produse.
    Daca nu ma insel, in Germania, RCA-ul porneste de la 160% si coboara in 7 ani pana la 30% din pretul de referinta.
    • 0 (0 voturi)    
      acoperire RCA (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 22:10)

      copycarbon [anonim] i-a raspuns lui cosmin

      Cei de la Unita v-au indus in eroare. Nu ei fac regulile in acest domeniu (RCA fiind o asigurare obligatorie si nu facultativa) ci exista o lege. In momentul de fata o asigurare RCA incheiata la orice firma de asigurari romaneasca acopera o dauna materiala de pina la 300.000 euro si respectiv 1.5 milioane euro pentru persoane indiferent cine conduce masina asigurata si indiferent cit e de beat soferul. Cu observatia ca in caz ca soferul este beat sau sub influenta drogurilor societatea de asigurare isi va recupera in final daunele de la respectivul. Deci si din acasta cauza nu e bine sa conduci baut :) . Nu exista nici un motiv sa te judeci cu un sofer baut care te-a accidentat cu exceptia cazului in care ai daune mai mari decit valorile pe care le-am spus mai sus. Si incepind cu 2010 aceste sume cresc la 500.000 euro pentru daune materiale si respectiv 2.5 milioane euro pentru persoanele ranite sau decedate.
    • 0 (0 voturi)    
      Si cu o masina de firma? (Miercuri, 18 noiembrie 2009, 22:25)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui cosmin

      Ce faci cu alea? Am lucrat la o firma care avea poate 50 de masini, si vreo 500 angajati, teoretic exista un responsabil pentru fiecare masina dar la nevoie o mai imprumutau si alti angajati (delegatii, mers la client, etc).

      Din ce-mi aduc aminte nu exista trecuta o a doua persoana pe RCA, doar posesorul masinii. La CASCO sigur am avut o bifa daca mai conduc si altii masina (asta pt ca probabil te baga la alta categorie de risc)
  • 0 (0 voturi)    
    RCA pe masina e corect si usor de implementat (Joi, 19 noiembrie 2009, 10:50)

    bbk [anonim]

    Pentru ca e mai complicat sa evaluezi un conducator auto dupa cit a condus, sa ii scazi polita in functie de asta.

    Si la o adica, proprietarul e responsabil de masina lui. Daca o da imprumut la altii, el raspunde de daune. Nu e obligat sa o dea imprumut, nu?

    La fel si cu amenzile de circulatie, alea cu poza, de la radar. Ar trebui sa mearga la proprietar, si sa le plateasca acest. Apoi respectivul sa isi recupereze banii de la cel care a condus masina aiurea.

    In felul acesta fiecare isi va da masina imprumut mult mai responsabil.

    Ce nu mi-e mie clar, ce e cu sumele astea imense la despagubiri. La persoane inteleg, dar sa ai 300.000 euro despagubire la daune materiale, pai trebuie sa iau camionul si sa fac o tura cu el prin parcare laa supermarket ca sa ajung la suma asta.
    Da, sunt masini de 300.000 poate si mai mult, dar cite sunt? 1% ? Sau chiar mai putin? Respectivii sa isi inchieie CASCO, RCA-ul sa fie la o suma decenta, de exemplu dublul maxim tripul valorii medii a parcului auto, iar diferenta peste acea valoare sa fie acoperita de CASCO-ul proprietarului. De ce trebuie sa platim toti pentru ca din 10% citi fac accidente, poate sub 1% lovesc masini super scumpe ?
    • 0 (0 voturi)    
      sume imense la despagubiri? (Joi, 19 noiembrie 2009, 11:38)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui bbk

      Imagineaza-ti ca un sofer face un accident din vina lui, in care masina condusa de el intra intr-ul camion plin cu produse petroliere care ia foc in urma accidentului. Pagubele produse (camion, repararea drumului stricat de la caldura degajata etc) trebuie platite de RCA-ul soferului vinovat, deci din cele 300.000...
  • 0 (0 voturi)    
    leasing (Luni, 23 noiembrie 2009, 11:02)

    aura [anonim]

    daca sunt utilizatoarea, unei masini cumparate in leasing, fara evenimente (proprietar fiind firma de leasing care poate ca are sute de masini in proprietate, mii de masini "implicate" in accidente) voi beneficia de bonus?
  • 0 (0 voturi)    
    poate in 2011... (Luni, 23 noiembrie 2009, 11:27)

    Horatiu [anonim]

    Lucrez in domeniul asigurarilor auto si pot spune ca pregatirea noastra (a brokerilor) referitor la folosirea sistemului electronic pentru RCA este aproape nula ! Singurul avantaj e ca aproape toti avem cunostinte medii despre pc si in momentul in care reprezentantii CSA si ai societatilor de asigurare vor binevoi sa ne invite la un training sau sa vina la sediile societatilor de brokeraj vom prinde repede procedeul.Cat despe 1 ianuarie 2009 ..... va fii un haos total. NU cred ca-s pregatiti nici macar cei care ar trebnui sa ne instruiasca pe noi cum sa-i facem omului un RCA electronic.... TRAIM IN ROMANIA SI ASTA E MAREA PROBLEMA...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version