BILANT 2009 - Ce masini au cumparat romanii in anul in care piata auto s-a intors la nivelul dinainte de 2004

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 28 ianuarie 2010, 15:40 Economie | Auto

Anul trecut a fost unul negru pentru comerciantii de automobile noi. Mai toate marcile de volum au avut scaderi de 50 - 60%, cele premium la fel, iar Romania nu a mai fost cea mai importanta piata pentru Dacia. De la masinile de clasa mini pana la SUV-uri, aproape toate clasele si-au vazut vanzarile injumatatite, iar la autobuze scaderea a fost de 74%. Mai mult, datele Politiei sunt mult diferite de cele oferite de APIA care a inclus si 14.000 de masini care au fost re-exportate, in special de reprezentantii unor marci coreene.


Informatia pe scurt

- In 2009 piata masinilor noi a scazut, la circa 130.000 de unitati, nivel ceva mai slab decat in 2004.
- Vanzarile marcilor de volum au scazut puternic, cu mai mult de 60% la Peugeot, Skoda si Opel.
- Marcile germane premium si-au vazut vanzarile scazand cu 50 - 60%.
- Vanzarile de SUV-uri s-au dus in jos cu cu 44%, iar la clasa mini scaderea a fost de 46%
- Doua treimi dintre masinile vandute de Dacia in tara au fost Logan berlina.
- Ponderea masinilor pe benzina a crescut cu sase puncte procentuale, la aproape 70%.
- O serie de dealeri au retrimis la export masini noi, catre piete unde exista cerere, insa aceste masini figureaza in datele APIA la capitolul vandute in tara.
- APIA spune ca de anul acesta in statisticile sale se vor regasi doar masini inmatriculate in Romania.

Piata totala a automobilelor noi, incluzand si vehiculele comerciale a scazut cu 54%, de la 324.000 de unitati in 2008, la sub 148.000 anul trecut. La capitolul autobuze scaderea a fost de 74%, de la circa 4.000 de unitati, la numai 1.000. Degringolada din sectorul constructiilor s-a vazut si la vanzarile de vehicule comerciale care au scazut cu 66%, de la circa 49.000, la sub 17.000.

La autoturisme, vanzarile au scazut cu 52%, de la circa 271.000 la 130.193 conform datelor APIA, insa exista o mare diferenta intre aceste date si cele ale Politiei care se refera la inmatriculari. Astfel, conform datelor Politiei s-au inmatriculat in tara anul trecut cu 15.000 de masini mai putin, iar diferenta e evidenta mai ales la doua marci, ambele coreene.

Astfel, datele APIA arata ca anul trecut s-au vandut peste 10.700 de masini Hyundai, in timp ce datele Politiei arata ca s-au inmatriculat in tara circa 5.200 de unitati. Si la Kia diferenta e mare: circa 6.145 de masini in datele APIA si nici 1.800 de unitati in datele Politiei. La alte marci diferentele au fost mai mici, insa se remarca o diferenta de circa 1.700 de masini la Ford si circa 800 la Fiat. Explicatia nu e noua si s-a mai vorbit, fiind vorba de faptul ca in datele APIA figureaza masini care au fost retrimise de dealerii locali la export, in tari unde exista cerere pentru ele. Dealerii au tot dreptul sa faca asta, insa partea rea este ca in datele APIA sunt incluse multe masini care nu sunt vandute in tara, datele devenind mult mai putin reprezentative pentru industrie.

APIA spune ca din ianuarie 2010 datele sale se vor referi exclusiv la masinile inmatriculate efectiv in Romania.

Revenind la cifrele anului trecut, datele APIA arata ca mai toate marcile de volum au scazut puternic la capitolul autoturisme: Dacia (-48%), Ford (-49%), Renault (-54%), Chevrolet (-60%), Skoda (-62%), Peugeot (-61%) si Opel (-65%). Si marcile premium si-au vazut vanzarile prabusindu-se: Audi (-55%), BMW (-53%) si Mercedes (-57%).

La toate clasele de modele scaderile au fost consistente, chiar si la clasa mini si la SUV-uri, segmente care mergeau mult mai bine decat piata in general.  La clasa mini vanzarile au scazut anul trecut cu 46%, spre sub 5.500 de masini. Hyundai i10 a fost modelul cel mai vandut, insa e foarte posibil ca o buna parte din masini sa fi ajuns la export. Pe locurile urmatoare s-au clasat Chevrolet Spark, Fiat Panda si Suzuki Spash.

Si la clasele B, C si D vanzarile au scazut in jurul a 50%, iar la limuzinele premium vanzarile au mers la fel de rau, avand scaderi de 70% (la Mercedes S Klasse), 81% (la Audi A8) si 47% (la BMW seria 5). Mult mai bine a mers BMW seria 7 care dupa ce a aparut intr-o noua generatie si-a vazut vanzarile urcand cu 21%, la 34 de unitati vandute.

Segmentul SUV a crescut sustinut in anii buni, dar acum scade aproape de media pietei. In tara s-au vandut anul trecut putin peste 10.000 de SUV-uri, scadere de 44% fata de 2008. Doua modele Hyundai (Tucson si Santa Fe) ocupa locurile unu si trei in topul SUV-urilor, insa nu stim cate din ele s-au vandut in tara. Dintre SUV-urile altor marci cel mai bine a mers Volkswagen Tiguan, dar si doua modele pentru care 2009 a fost primul an complet de comercializare: Ford Kuga si Renault Koleos.

Pentru Dacia anul trecut a fost primul in care Romania nu a mai fost cea mai importanta piata, fiind devansata de Germania si Franta. Producatorul local a vandut circa 39.000 de masini anul trecut in Romania, dintre care circa 25.000 au fost Logan berlina, iar restul Logan MCV si Sandero, in proportii aproape egale. Interesant este ca anul trecut in tara Sandero a avut vanzari mai mici decat in 2008 cand modelul a fost comercializat doar sapte luni. Totusi, la export Sandero a fost cel mai vandut model al marcii romanesti care a trimis anul trecut peste hotare 85% din productie.

Benzina a castigat teren in detrimentul diesel-ului si anul trecut, proportia masinilor pe benzina atingand 67,6%, in timp ce acum un an era de 61,9%.


Citeste mai multe despre   






















4463 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    Hmm (Joi, 28 ianuarie 2010, 16:09)

    ik [anonim]

    Ce ma mira pe mine este faptul ca romanii nu prea si-au mai cumparat autobuze... ciudat
  • +1 (3 voturi)    
    Pretul EXACERAT la masini noi. (Joi, 28 ianuarie 2010, 18:41)

    Dan B. Charles [anonim]

    Dupa 36 de ani ma intorc in Romania, am iesit la pensie, din NAmerica.O sa imi cumpar masina dar,se pare ca o voi cumpara din Germania, in tara vad preturile GROSOLAN EXAGERATE, adica ce este pretul in America la $30 de mii de dolari aici, in Romania se cere 30 de mii de EURO chiar si mai mult.Cu 15/17 mii de dolarii mai mult pe masina.Numai aberatii, acesti vanzatori vor sa se imbuibeze si devina bogati de la vanzarea de o masina.Bizar
    • +2 (4 voturi)    
      Preturi exagerate (Joi, 28 ianuarie 2010, 19:20)

      Blade Runner [anonim] i-a raspuns lui Dan B. Charles

      Dle Charles peste tot in europa preturile sunt exagerate(duble) datorita taxelor enorme impuse la automobilele asiatice.Astfel piata este inchisa si producatorii europeni isi fac de cap cu preturi mari si calitate jalnica.
      • +3 (3 voturi)    
        taxele enorme (Vineri, 29 ianuarie 2010, 9:41)

        Io [anonim] i-a raspuns lui Blade Runner

        Sunt de 10% taxele alea enorme.
        Totusi in situatia asta cum explici ca un BMW se vinde in EU x euro iar in US se vinde cu X$? Da, e vorba de aceeasi cifra.
        E vorba de masini produse in fabrica EU, nu de alte povesti.
        • -1 (1 vot)    
          raspuns... (Vineri, 29 ianuarie 2010, 10:24)

          qwert [anonim] i-a raspuns lui Io

          SUA nu are normele de poluare europene. Nu au treaba cu EURO1...2..3...4...5.. catalizatoare etc.
          Diferenta o recuperezi daca iti trece prin cap sa iei masina din SUA in EU cand te ard la inmatriculari cu ditamai motoare non euro :).
      • 0 (2 voturi)    
        Hai fii serios... (Vineri, 29 ianuarie 2010, 10:05)

        hernan [anonim] i-a raspuns lui Blade Runner

        masinile europene au calitate jalnica??? esti departe de adevar, auto europene sunt singurele care au o calitate decenta (bine, nu chiar toate, vezi opel, ford sau fiat) iar din afara europei singurii care se mai apropie cat de cat ar fi japonezii.
      • 0 (2 voturi)    
        preturile mari (Vineri, 29 ianuarie 2010, 10:50)

        mimishor pitic [anonim] i-a raspuns lui Blade Runner

        sunt dictate de standardele europene de calitate si poluare care sunt mult mai ridicate decat in cazul USA. de unde rezulta mult mai multi bani cheltuiti in dezvoltare care se regasesc in pretul final.
        o zi buna
        • 0 (0 voturi)    
          preturi mari (Vineri, 29 ianuarie 2010, 14:51)

          wefgef [utilizator] i-a raspuns lui mimishor pitic

          Ceva nu inteleg. De ce ACELASI model costa in SUA cu 35% mai putin?
    • -2 (2 voturi)    
      Preturi in germania (Vineri, 29 ianuarie 2010, 10:46)

      mimishorul pitic [anonim] i-a raspuns lui Dan B. Charles

      domnule charles cu pensie din america
      multa bafta in a cumpara o masina noua mai ieftina din germania fata de romania. spre surprinderea dvs. de cetatean informat si cu capul pe umeri va informez scurt ca preturile la masini noi in Germania sunt cu cel putin 10% mai mari ca in romania. Va urez multa bafta in demersul Dvs. Mai cititi si Dvs. pe net inainte sa faceti afirmatii gratuite si nefondate. De romani din astia "ajunsi si realizati" sunt satul. mai bein ramaneti in USA
      • +2 (2 voturi)    
        Depinde de masina (Vineri, 29 ianuarie 2010, 12:07)

        Radu [anonim] i-a raspuns lui mimishorul pitic

        La dotari similare si dupa negocieri similare s-ar putea sa ai o surpriza cu pretul din Germania.
        In Romania samsarii de masini noi (ca asa se poarta) iti dau cel mult niste presuri sau o alarma de 80 de euro.
        In Germania, pe langa ofertele de masini practic noi (Tageszulassung) dar cu dicsount imens, mai poti obtine chiar si la comanda unei masini care inca nu este intrata pe banda de productie un discount onorabil.
        • 0 (0 voturi)    
          de ex renault megane (Vineri, 29 ianuarie 2010, 14:48)

          mimishorul pitic [anonim] i-a raspuns lui Radu

          versiunea authentique, 1.6 16V 100CP (model de baza)
          Germania 15900 Romania 12200 inclus TVA.
          Eu vad asa o "minuscula diferenta" de 3700 euro.
          Daca tu imi gasesti o masina noua in germania mai ieftina ca in romania (aceeasi echipare si motor) eu ti-o fac cadou.
          • 0 (0 voturi)    
            cadou virtual (Vineri, 29 ianuarie 2010, 14:53)

            tot mimishor [anonim] i-a raspuns lui mimishorul pitic

            asa pe net. ca un wallpaper frumos. oricum nu sunt asa bogat :) din pacate.
    • +1 (1 vot)    
      SH = o afacere buna (Vineri, 29 ianuarie 2010, 11:04)

      Apicultorul XXL [anonim] i-a raspuns lui Dan B. Charles

      Este totusi o diferenta de calitate intre masinile din EU si US; intr-adevar si o diferenta de pret :)
      Dl Charles va rog sa achizitionati un Sh din Germania pt ca este o afacere buna. De asemenea puteti achizitiona si in RO acelasi Sh cu 1000-2000 euro mai mult. Am si eu o intrebare ...de ce v-ati intors in RO ?
      • 0 (0 voturi)    
        de aia (Vineri, 29 ianuarie 2010, 13:03)

        xxl [anonim] i-a raspuns lui Apicultorul XXL

        "Dupa 36 de ani ma intorc in Romania, am iesit la pensie, din NAmerica." cu o pensie de America in Ro esti BOIER!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version