Rechemarea masinilor in service pentru a se verifica daca exista anumite probleme tehnice e absolut normala in SUA si e considerata o dovada ca producatorul se gandeste la siguranta soferilor. Insa la Toyota lucrurile au scapat de sub control, dupa ce se pare ca numarul masinilor ce vor fi rechemate pe plan mondial tinde sa ajunga la 10 milioane. Criticii spun ca problemele la pedala de acceleratie au aparut si fiindca Toyota s-a interesat in ultimii ani mai mult de partea cantitativa, neglijand calitatea. Adevarul e probabil undeva la mijloc, insa problema e de anvergura. UPDATE: Toyota Romania a spus pentru Hotnews.ro ca in tara nu s-au inregistrat plangeri legate de problemele cu acceleratia si nici accidente legate de posibila defectiune.

In SUA, numarul masinilor Toyota rechemate in service pentru verificari a ajuns la 5,3 milioane, existand pericolul ca pedala de acceleratie sa se blocheze in covorasul de pe podea. In afara de acest recall, saptamana trecuta a fost anuntat un altul, de 2,3 milioane pentru ca la unele masini exista pericolul ca pedala sa se blocheze la podea, din cauza unui defect de fabricatie la un furnizor. In SUA, compania a suspendat pentru o saptamana productia a opt modele pentru a rezolva problemele, iar un mare numar de masini sunt blocate la dealeri pana se gaseste o rezolvare.

Parea a fi o problema doar in America, insa Toyota a anuntat saptamana aceasta ca cel de-al doilea recall va fi extins pe plan mondial, iar estimarile arata ca in Europa vor fi afectate doua milioane de masini. Toyota a dat soferilor o serie de sfaturi legate de posibile probleme cu pedala de acceleratie, iar printre acestea se numara si cel de a apasa frana cu ambele picioare, daca cel de la volan simte ca automobilul accelereaza in mod necontrolat.

Compania lucreaza cu furnizorul in cauza pentru a gasi o solutie rapida, dar in acest timp pierde bani si mai ales imagine. Pentru o marca ce se lauda cu super-fiabilitate, numarul mare de masini afectate de rechemari e ingrijorator.

Compania nu a dat informatii despre modelele afectate de recall in Europa, insa in SUA sunt rechemate masini precum Highlander, Matrix, Venza sau Corolla.

Congresul american a anuntat ca in 25 februarie i-a chemat la audieri pe sefii Toyota pentru a discuta pe tema deselor probleme aparute si a vedea cat de repede a reactionat compania la plangerile clientilor.

Analisti citati de agentiile internationale de presa spun ca e foarte posibil ca Toyota sa se fi extins prea mult cantitativ in ultimii ani si e posibil sa mai fi neglijat capitolul calitate. In plus, Toyota a prezentat in ianuarie in India o masina low-cost care se va vinde cu circa 7.000 de euro.

Rechemarile de proportii au avut impact si asupra concurentilor pe piata. Spre exemplu, seful Renault - Nissan, Carlos Ghosn a spus ca marcile concurente cu Toyota vor beneficia pe termen scurt de problemele companiei nipone. In SUA, GM si Ford vor sa profite de situatie grea a Toyota si ofera o reducere de 1.000 de dolari celor care detin masini Toyota dar aleg sa-si ia un Ford nou sau masini de la General Motors.

Toyota a depasit in 2008 GM, devenind cel mai mare producator mondial de automobile, iar anul trecut a vandut 7,91 milioane de unitati pe plan mondial, scadere de 13% fata de 2008.

In Romania s-au vandut anul trecut circa 4.000 de automobile Toyota, din care circa 3.500 au fost autoturisme, iar restul vehicule comerciale.

UPDATE: Iata pozitia Toyota Romania legata de aceste rechemari:

In unele cazuri si cu incidenta foarte redusa, exista posibilitatea ca pedala de acceleratie sa ramana blocata mecanic intr-o pozitie partial apasata sau sa revina lent la pozitia normala.

Acest comportament este cauzat de probabilitatea aparitiei uzurii la mecanismul pedalei de acceleratie. Uzura progresiva, in combinatie cu anumite conditii de functionare si de mediu, pot genera o frecare mai mare la nivelul mecanismului, astfel incat, cu intermitenta, pedala de acceleratie sa poata fi apasata mai greu, sa revina mai incet la pozitia normala sau in cel mai rau caz sa ramana partial apasata.

In cazul in care aceasta problema apare, conducatorul auto va constata ca in timp, pedala se apasa tot mai greu si ca revine tot mai incet la pozitia normala. Deasemenea, este posibil ca soferul sa simta ca pedala este mai dura sau opune rezistenta marita in momentul apasarii sau eliberarii acesteia.

Toyota va initia o Campanie de rechemare in service in legatura cu acest subiect, pentru modelele vandute pe piata din Europa. In prezent, se analizeaza inca numarul si modelele autovehiculelor Toyota potential afectate de aceasta campanie. Detaliile actiunilor corective si procedurile de implementare vor fi comunicate direct clientilor care conduc autovehicule posibil a fi afectate de aceasta campanie.

In Romania nu s-au semnalat plangeri legate de aceasta problema, nici nu s-au raportat accidente care sa fie legate de aceasta posibila defectiune.

Toyota asigura clientii ca face toate eforturile pentru remedierea acestei situatii cat mai repede posibil.

In Europa s-a operat deja o modificare a liniei de productie in ceea ce priveste elementele ce stau la baza acestei campanii de service. Astfel, nu exista motive pentru oprirea productiei Toyota in Europa.

Cu toate ca incidenta acestei probleme este foarte redusa, Toyota recomanda clientilor care sunt ingrijorati in legatura cu aceasta problema sa contacteze cel mai apropiat Service Toyota pentru a solicita asistenta inainte ca instructiunile de organizare a campaniei de service sa fie emise.