Povestea chinezilor care cumpara Volvo. Geely - de la frigidere la un loc caldut in elita "greilor" industriei auto

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 29 martie 2010, 10:38 Economie | Auto

Masina Geely CK din dotarea politiei cubaneze
Foto: Reuters
Acum 25 de ani holdingul Geely producea frigidere, in urma cu 16 ani a inceput si productia de motociclete iar in 1998 s-a apucat sa produca automobile pornind de la un model al marcii japoneze Daihatsu. In 2007 marca se lansa si la noi, insa vanzarile au fost slabe, iar anul trecut Geely a adus la Shanghai o copie dupa Rolls Royce Phantom. Acum a batut palma cu Ford si va cumpara Volvo pentru 1,8 miliarde dolari, compania chineza gasind o "scurtatura" eficienta pentru a ajunge in prima linie a industriei auto. Geely a intrat pe multe piete internationale, insa in afara de Rusia si Cuba nu a reusit sa faca volume mari de vanzari.

Geely a luat fiinta in 1986 si a inceput producand frigidere iar cativa ani mai tarziu materiale decorative. In 1994 a inceput sa produca motociclete, ajungand sa fie una din cele mai importante companii chineze din domeniu. Productia auto a inceput abia in 1998 pornind de la modelul Charade al Daihatsu, marca a Toyota specializata in productia de masini de clasa mica.

Geely GE
Geely GE "inspirat" din Rolls
Foto: Reuters
Geely a lansat in China modele cu nume cel putin interesante, precum Beauty Leopard sau Freedom Cruiser. In 2003 Geely a inceput sa trimita masini la export iar in 2005 a devenit prima marca din China ce expuse la salonul auto de la Frankfurt. In 2006 Geely a expus in premiera si la Detroit. Totusi, la fel ca alte companii chineze, nici Geely nu a stat departe de scandalurile legate de plagiat. In aprilie anul trecut la salonul din Shanghai chinezii au adus modelul GE, o copie a celebrului Rolls Royce Phantom. Chinezii au spus ca "reinventeaza modelul clasic" dar il fac accesibil unui numar mai mare de oameni fiindca ar costa circa 30.000 de lire.

Gama de modele a Geely are multe berline de dimensiuni diverse si cu motorizari intre 86 CP si 139 CP. Are o masina de clasa mini - LC - cam de dimensiunile lui Fiat Panda, in timp ce modelul cel mai cunoscut se vinde sub numele CK si in afara Chinei si Freedom Cruiser in China. Masina e cu cativa centimetri mai scurta decat Logan sedan si se vinde de la circa 5.900 dolari pe piata chineza.

Un sedan ceva mai mare, MK are 4,34 m lungime, motoare intre 94 si 108 CP, iar in China se vinde sub numele King Kong. Cel mai mare model al gamei este berlina FC de 4,6 metri lungime, masina care dispune de un motor de 139 CP.

Marca Geely s-a lansat oficial si in Romania in aprilie 2007. Am participat la evenimentul de lansare in care reprezentantii marcii spuneau ca intra cu un concept nou pe piata romaneasca. In acel moment s-au lansat cele doua berline: CK, cu preturi de la 7.730 euro, TVA inclus si MK, de la circa 10.400 euro. Ambele aveau atunci motoare Euro 3.

Obiectivele de vanzari erau ambitioase la nivel declarativ: 1.000 de masini in 2007 si 2.500 in 2008. Totusi, in 2008 s-au inmatriculat in tara 128 de masini Geely, iar anul trecut doar 11, in timp ce anul acesta nu figureaza niciuna in datele Politiei. La finalul anului trecut erau inmatriculate in tara 245 de masini Geely. Pe site-ul Geely Romania preturile masinii CK pleaca de la circa 7.400 euro, in timp ce la modelul cel mai mare, FC, preturile sunt de la 11.700 euro. Totusi, Geely a trimis la export masini in cateva zeci de tari, de la Ucraina si Indonezia, pana la Peru si Bolivia. Rusia a fost una din cele mai bune piete externe pentru companie, cu mai bine de 7.000 de masini vandute anul trecut. Si in Cuba Geely a livrat masini in cantitati semnificative catre Politie si alte autoritati.
Geely FC
Geely FC
Foto: Reuters

Cel mai mare merit in ascensiunea Geely l-a avut insa fondatorul Li Shufu, un miliardar chinez pe care The Economist l-a numit "un Henry Ford al industriei auto chineze" deoarace e un sustinator al productiei de volum. Un alt "secret" al ascensiunii Geely tine si de faptul ca e in relatii bune cu autoritatile, spre deosebire de alte cazuri in care oficialii chinezi s-au opus unor tranzactii prin care companii locale ar cumpara firme de Occident.

Acum Li Shufu isi vede visul cu ochii si compara Volvo cu un tigru "Volvo e ca un tigru, locul lui e in padure nu inchis la zoo. Trebuie sa il eliberam", a spus fondatorul Geely la ceremonia de semnare a acordului. "Acest tigru are inima in Suedia si Belgia, dar puterea lui trebuie sa se simta in intreaga lume", a mai spus omul din spatele Geely.


Citeste mai multe despre   






















6225 vizualizari

  • 0 (4 voturi)    
    Nu va panicati (Luni, 29 martie 2010, 10:46)

    Sorin [anonim]

    Afacerea Geeely este 51% detinuta de o Companie Israeliana ce produce inalta tehnlogie inj special in telecomunicatii si restul e detinuta de chinezi ( cred ca Partidul).
    Fara aportul cash si tehno al israelienilor nu faceau nimic chinezii. Relax.
    • +2 (8 voturi)    
      God save the Queen! (Luni, 29 martie 2010, 11:16)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Sorin

      Te rog da si o sursa pt ce spui, daca e ok sa faci asta.

      Eu eram sigur ca e statul in spate si sincer imi pare rau ca ajunge acolo tehnologia dezvoltata in vest pt ca chinezii in goana lor dupa bani cu orice pret fac tot felul de prostii.

      Pe ei ii intereseaza mai mult tehnologia cred, vor ingropa Volvo asa cum il stim si in 10 - 20 de ani va aparea un geely cu usoare urme de volvo la 6000 de euro.

      Nu vad nimic bun venit din China, doar tot ceea ce se face in vest, dar la un pret mult mai mic, pt ca sunt totusi 1.3 mld locuitori deci cea mai mare forta de munca din lume.

      God save the Queen!
      • +1 (5 voturi)    
        made in ..... China (Luni, 29 martie 2010, 11:38)

        BogdanGirl [anonim] i-a raspuns lui Alex

        Prietene , te-ai uitat cumva pe toate aparatele pe care le-ai cumparat recent sau mai putin recent ce scrie cumva la Made in... si sunt marci vestice. In caz ca nu ai facut-o du-te in Altex sau in alte magazine si citeste cutiile. Poate asa te mai domolesti cu ce vine din China... Nu sunt fan China dar sincer cred ca esti in urma cu evenimentele.
        • +2 (8 voturi)    
          e o diferenta majora... (Luni, 29 martie 2010, 12:47)

          rakkone [utilizator] i-a raspuns lui BogdanGirl

          ... intre produsele facute de EUROPENI si AMERICANI cu sclavi chinezi si produsele facute de CHINEZI cu sclavi chinezi. Zi-mi o singura marca de prestigiu din China, neincluzand pe cele din HK sau Taiwan, si alea numai pe parte de calculatoristica (placi video, de baza, etc). Ce dai tu ca exemple sunt produse europene sau americane sau japoneze facute in China unde cu un salariu de japonez sau de neamt platesti o fabrica de chinezi
          • 0 (4 voturi)    
            exemplu: (Luni, 29 martie 2010, 14:58)

            Silviu [anonim] i-a raspuns lui rakkone

            Huawei, ZTE in telecom.
            • +1 (3 voturi)    
              am zis de prestigiu... (Luni, 29 martie 2010, 15:56)

              rakkone [anonim] i-a raspuns lui Silviu

              ... si nu doar cunoscute. Tu intre orice altceva si Huawei si ZTE ai alege vreuna din marcile chinezesti? RDS / Orange / Vodafone le folosesc pentru ca sunt cele mai ieftine, nu pentru ca sunt cele mai bune
              • +1 (3 voturi)    
                ai fi uimit... (Luni, 29 martie 2010, 18:22)

                Silviu [anonim] i-a raspuns lui rakkone

                intamplator lucrez cu echipamentele astea, iar la fiabilitate stau la fel de bine ca ericsson, alcatel lucent sau nokia. din punct de vedere al feature-urilor sunt peste, iar ca pret sub.

                tragi singur concluziile...
          • +1 (1 vot)    
            e o diferenta majora... (Luni, 29 martie 2010, 16:17)

            Axel [anonim] i-a raspuns lui rakkone

            inca. vezi de exemplu chiar ascensiunea astora...de la frigidere la copie RR...peste citiva ani nu prea o sa mai vezi diferentele...fa misto de chinezi cit inca mai poti. parca asa se radea si de coreeni acum niste ani, nu?
          • -1 (1 vot)    
            chinezii to chinezi sunt (Luni, 29 martie 2010, 18:33)

            BogdanGirl [anonim] i-a raspuns lui rakkone

            Sclavi chinezi pe produse Europene sau Americane sau sclavi chinezi pe produse chinezesti este acelasi lucru ca tot mana de chinez lucreaza. Vrei probabil sa te referi la linia de asamblare care sa difere. Frate, eu nu cred ca mai poti vrobi de oameni prosti in China si ca nu au cumparat linii de asamblare de pe ici, de pe colo adica de la cei de prestigiu,. Ce naiba altfel cum vrei sa faca bani si sa invadeze piata. Mana de lucru ieftina. In plus cata reclama ai vazut tu pe toate produsele lor???? Este la fel ca si cu laptopul de 100 USD pe care nu l-au putut scoate mai jos de 300 USD si astea reducand costurile de productie (mai putina performanta pe bucata) si eliminand costurile de marketing pe produs care erau .... aproape 50% din pretul produsului. Suntem in Secolul 21 nu epoca de piatra .... si mai baga pe internet sa vezi ce si cat porduc chinezii azi fata de acum 100 de ani in urma.
        • 0 (0 voturi)    
          made in China (Luni, 29 martie 2010, 20:02)

          vlad [anonim] i-a raspuns lui BogdanGirl

          .....ai nimerit-o frate!
          Alex ,nu este realist.Chiar si tastatura de pe care scriu este :"Made in China"
  • +4 (6 voturi)    
    :( (Luni, 29 martie 2010, 11:33)

    ZaiR [anonim]

    calitatea este vanduta catre cei ce incurajeaza cantitatea. Cate motoare noi credeti ca vor aparea dupa aceasta tranzactie?.

    Un popor fara nicio stea si acum le cumpara pe toate 5.
  • +3 (3 voturi)    
    Ce formulare de doi lei... (Luni, 29 martie 2010, 12:51)

    sile [anonim]

    "un miliardar chinez pe care The Economist l-a numit "un Henry Ford al industriei auto chineze" deoarace e un sustinator al productiei de volum"

    Pai adica de la Ford incoace oricine a sustinut productia in masa era comparabil cu Henry Ford? Henry Ford a fost in primul rand un vizionar, a facut ceva ce nu se mia facuse pana atunci.
  • -3 (5 voturi)    
    S-au schimbat vremurile! (Luni, 29 martie 2010, 13:01)

    vio [anonim]

    Iata cum Ford - simbol al capitalismului - e silit sa vanda Volvo - un simbol al vietii burgheze (siguranta, nu?) catre chinezi. Deh, banii comunisti salveaza economia capitalista!

    Semn mai clar al decaderii?
    • +3 (3 voturi)    
      esti nostalgic, nu? (Luni, 29 martie 2010, 13:59)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui vio

      e un semn clar ca unii profitul trece peste limitale ideologice capitaliste/comuniste. banii nu au miros. Comunismul pe care il preaslavesti nu a adus contributii la progresul tehnologic pt ca suprimat concurenta. E un semn mai degraba ca unii oameni lasa deoparte conceptii ca ale tale de dragul profitului comun.
      Daca chiar vrei sa tragi o concluzie...se poate zice mai de graba ca Comunismul nu o sa ajunga niciodata sa dezvolte tehnologii precum V-ul capitalist. Si inca ceva. minunata ta China e plina de branduri capitaliste care au deschis fabrici acolo pt ca la ei e mai ieftin de produs. Daca nu ar fi brandurile (capitaliste) care sa investeasca in china in fabrici si linii de productie chinezii nu ar face nimic. Si cand se pun sa faca pe cont propiu...fac doar copii ieftine dupa produse occidentale.
      Ce semn de decadere al cui??
      • -2 (2 voturi)    
        N-ai inteles nimic (Luni, 29 martie 2010, 14:34)

        vio [anonim] i-a raspuns lui un oarecare

        dar ma acuzi de "nostalgie", de parca ar fi ceva rau in asta.
        Oare ce se intampla daca chinezii nu bagau atatia bani in Ford?

        Si nu e "minunata mea China"! Voi, capitalistii facuti la norma nu stiti altceva decat China=rosu=rau si sa atacati omul, nu ideea.
        Mai deschideti ochii, mai cititi, mai calatoriti. Vremurile se schimba, voi ati ramas pe vremea lui McCarthy.
        • +2 (2 voturi)    
          zici tu? (Luni, 29 martie 2010, 15:12)

          un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui vio

          nu e nimic rau in asta decat ca e trist ca unii inca mai viseaza la regimuri "cand toti aveau de toate " .
          China care cenzureaza si condamna orice comentariu pentru masacrul din piata Tiananmen din `89. vezi si documenteaza`te despre incident. Internetul e necenzurat in coltul asta de lume. da o cautare si ai sa vezi cum china comunista si-a castigat reputatia care o are.
          Cred ca tu traiesti in alta era din moment ce altii doar fac profit cumparand pe o piata libera de desfacere . Slavita china nu a produs nimic. doar copii ieftine dupa Vestul "decazut". Industria chinei e formata din companii occidentale care si-au externalizat productia la ei... pt ca ei se multumesc cu o farfurie de orez pe zi.
          W. Churchil: "Democratia este cea mai proasta forma de guvernare, exceptand toate celelalte forme de guvernare".
          datorita acestui sistem democratic "decazut" putem noi sa ne confruntam in idei in mod public. dar de...lumea nu apreciaza un lucru decat atunci cand nu il mai are.
  • +1 (1 vot)    
    Made in China (Luni, 29 martie 2010, 15:25)

    Shang Hai [anonim]

    Istoria se...repeta!
    Daca acum 35 de ani ati fi spus oricarui cetatean al USA ca Toyota va fi no. 1 pe Continentul Nord American, ati fi riscat sa-l...ucideti de...ras. NIMENI, si repet nimeni, nu ar fi crezut ca o masina japoneza va (putea) deveni (vreodata)simbolul calitatii in USA! Toti ar fi pariat pe contrariul si ar fi...pierdut cu brio. La data respectiva masinile japoneze erau niste cazaturi care dupa 75,000 de mile necesitau reparatii capitale a caror valoare depaseau de cateva ori pretul unei masini noi. Anii au trecut, si orientalii, cu perseverenta lor proverbiala au reusit imposibilul! Stiu, acum (chiar si eu!) radem si luam in deradere "masini" ca "Geely" "Great Wall" etc. etc. etc. Dar in 25 de ani de acum incolo nu as fi asa sigur ca nu voi avea o masina chinezeasca...
  • +2 (2 voturi)    
    China (Luni, 29 martie 2010, 16:33)

    Flavius [anonim]

    China cumpara pentru ca ei acum au crestere economica, nu au fost afectati de criza si companiile din vest incep sa capoteze. De unde are bani China si cum a obtinut aceasta crestere care ii permite sa cumpere?
    Simplu, din externalizarea productiei din Vest (SUA, Europa). Ei nu au crescut prin inovatie ci prin forta de munca ieftina si copiere a produselor din vest. Intreprinderile din China sunt conduse cu oameni scoliti in vest, la scolile de management din vest dar controlati de partid.

    E o situatie care ii favorizeaza fata de vest, pentru ca partidul poate tine in frau orice revendicari ale populatiei, care munceste fara pretentii, pe cand in vest pentru a produce ceva o companie trebuie sa plateasca o gramada de drepturi castigate de mai multe decenii de sindicate si care deja formeaza cultura bunastarii si confortului omului vestic. O companie din China nu-si face atatea probleme cu ce vrea forta de munca, nu are costuri uriase pentru cercetare si dezvoltare ca o companie din vest pentru a face un produs nou. Pur si simplu copiaza ceva din vest, il produce cu materiale mai ieftine si angajati foarte ieftini si il livreaza pe pietele unde aia produc mai scump pentru ca respecta niste lucruri. Plus ca in CHina ii doare in pix de drepturile omului, adica exact lucrul pentru care tremura orice companie din vest sa nu fie data in judecata daca s-a simtit vreun angajat ofensat de ceva la birou. Pai la asa crestere economica, bazata pe inovatia din vest si pe viata ieftina din China, sa tot creasca orice stat! Ce se va intampla cand nu vor mai fi modele de copiat din Vest? Cine o sa mai cumpere toate plasticurile facute de ei daca vestul isi pierde din puterea de cumparare?
  • +1 (1 vot)    
    masini numa' bune (Luni, 29 martie 2010, 17:35)

    gheo [anonim]

    Volvo face masini numa' bune de troznit, vorba alora de la top gear; sunt rezistente si fiabile si foarte scumpe de cumparat si de intretinut
    poate chinezii vor schimba asta; adica le-or face mai ieftine si poate mai 'populare'
    experienta Tata Motors cu Jaguar si Land Rover a aratat ca un management bun si bani asiatici pot duce la rezultate excelente.
    • 0 (0 voturi)    
      Top Gear (Luni, 29 martie 2010, 18:37)

      BogdanGirl [anonim] i-a raspuns lui gheo

      Top Gear promoveaza ce vor ei si cum vor ei Porsche, Austin Martin, etc. Chiar si BMW si Mercedes au defecete si nu sunt pe placul lor: ba ca sunt mari unele modele, ba ca sunt mici....Ei nu sunt de referinta decat daca nu ai alte repere in viata. Adica mai pune mana pe reviste de specilitate sau pe net si citeste despre masini. Situatia este nitel diferita decat cea data de Top Gear. Show bun dar nu ca sa cumperi o masina. Si in plus esti tu atat de sofer ca sa conduci orice masina ca un Schumacher??? Ma indoiesc de asta dupa cum nu citesti.
  • 0 (0 voturi)    
    China (Luni, 29 martie 2010, 22:21)

    Vasile [anonim]

    Produsele chinezesti or sa fie la fel de bune ca si cele coreene. Cine ar fi crezut acum 20-25 de ani ca Goldstar (actualul LG) or sa ajunga la calitatea pe care o are Panasonic sau Sony?
    Stam nasol in vest, nu stiu cum o sa putem face fatza concurentei chinezilor. Au scoli din ce in ce mai bune, ingineri foarte buni, doctori, inteprinzatori, etc. In curind vor fi cei care vor domina lumea.
    Ca sa le facem fatza in vest trebuie sa ne injumatatim salariile si nici atunci nu cred ca-i vom putea concura.
  • +2 (2 voturi)    
    China vs. Romania (Luni, 29 martie 2010, 23:21)

    Observator [anonim]

    Nu ma pot abtine sa nu admir chinezii si in acelasi timp sa imi fie frica pt viitor cand privesc aceasta tranzactie si atatea altele ca ele.
    Prin comparatie cu afacerea Renault sau chiar Ford de la Craiova. Romania a fost in stare cu greu sa atraga Renault si Ford sa asambleze in Romania niste modele modeste. Managerii, inginerii si muncitorii nostrii, toti facuti de aceeasi mama sunt incapabili si vor fi pt mult timp sa puna toate lucrurile cap la cap sa scoata o masina moderna, competitiva, fiabila. Acelasi lucru e valabil si pt alte industrii/medicina/justitie/servicii etc. Avem nevoie de stapan sa ne spuna ce sa facem si ne-am milogit sa gasim unul, dupa care ne umflam in pene. In schimb chinezii au stat si au indurat, ani la rand, dar se pare ca planul lor a mers perfect. Noua generatie de chinezi isteti/municitori/seriosi care a invadat lumea cu produse si specialisti acum a cumparat firme celebre si vor decide ei ce vor face cu ele. Nu ca in cazul Renault care produce Logan sau alte modele si la noi si in Brazilia, Rusia si Algeria sub alte nume si profitul merge in Frantza. Iar cand nu le mai place de noi muta fabrica in ... China daca nu au cumparat-o chinezii intre timp.
    Nu i-a costat decat 1.8 mld., cam cat dau romanasii ostrii pe masini de figuri sau pe portocale sau frigidere chinezesti.
    Ma intreb care e strategia de lunga durata a guvernului si polulatiei Romaniei. Ce mai ramane de facut pt copii nostrii in afara de servicii locale sau emigratie sau munca la patron chinez. Suntem pregatiti pt provocarile viitorului? Sistemul nostru de educatie produce ingineri creativi, muncitori seriosi si flexibili si manageri performanti sa faca fata societatii globale? Suntem noi READY, sau ne intorcem lai oitzele noastre la tzara sa facem branza feta prin mijloace traditionale?
    Poate ca in 2012 se intelege prin Apocalipsa intorcerea rapoartelor de putere in economia mondiala?
    • 0 (0 voturi)    
      Sunt niste diferente (Marţi, 30 martie 2010, 20:55)

      Flavius [anonim] i-a raspuns lui Observator

      Nu cred ca se compara situatia din ROmania si China. Renault a venit in Romania ca investitie directa, cumparand Dacia pentru ca oricum era facuta pornind de la un Renault si nu avea atatea piete cate are Renault. La chinezii e cu totul altceva: Ford are probleme, deci firma mare are probleme si renunta la unele firme mai mici din portofoliu care nu sunt rentabile. E ca si cum Renault peste 30 de ani ar vinde Dacia, pastrand termenii comparatiei, polonezilor. Dacia nu a fost vanduta francezilor pentru ca nu avea vanzari, cum e cazul cu Volvo, ci pentru ca un investitor mai mare putea sa modernizeze fabrica si sa ofere posibilitati de distributie mult mai mari. Nu cred ca chinezii or sa scoata din Volvo masini mai bune, mai degraba or sa scoata masini mai ieftine la o calitate chinezeasca. Marea diferenta e ca la Dacia Renault acum scoate masini mai bune si vinde mai bine decat inainte. Vom vedea daca chinezii vor face altceva decat niste copii ieftine ale fostelor modele, ceva mai aduse la zi.
  • 0 (0 voturi)    
    pt fanii prroduse china (Luni, 15 noiembrie 2010, 15:41)

    chipsetul e de la alien [anonim]

    PT cei cuZTE SI HUAWEI produsele au inauntru chipseturi si procesoare USA sau in cel mai rau caz chipuri facute in taiwan sau singapore malaiezia china rusia india sant la baie da cu acte nu au acces la inalta tehnologie vezi rusia cati ani i-a trbuit sa fac un amarat de avion stealth
    sau nici macar nu viseaza la propulsia supersonica sant doar maimutele pe care le intarata evreii americani sa stoarca impozite pt armament de la cetatenii occidenali speriati
    in rest totul e hotarat de anglosaxoni mereu acum si peste 200 ani dupa om mai vedea nu ne mai intereseaza pe noi


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version