ANALIZA Romania fata in fata cu automobilul electric - Lamuriri, piedici, comparatii, idei pentru o strategie

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 26 aprilie 2010, 10:37 Economie | Auto

Vlad Barza
Foto: HotNews.ro
Cate masini electrice vor fi la noi in 2020? Cat costa o statie de incarcare? Cat de sigur e sa-ti lasi masina la incarcat in fata blocului? Sunt intrebari pe care putini si le pun, insa la care un raspuns oficial si bine documentat e extrem de necesar. Pentru a raspunde la ele trebuie elaborata o strategie dupa studii detaliate. Premierul Boc a promis ca se va lucra la un astfel de plan pentru Romania, insa nu e 100% o veste buna daca problema va fi ingropata intr-o comisie care va intarzia cu concluziile.

Conceptul de masina electrica e unul exotic la noi. Multi spun ca nu avem nevoie de asa ceva si ca mai intai ar trebui sa avem drumuri decente si abia dupa aceea sa ne gandim la viitorul "verde". Intr-un fel au dreptate, dar lucrurile nu trebuie gandite in acest fel deoarece masina electrica are avantajele ei, nu e doar un moft si poate deveni importanta in viitor, iar pana atunci are de parcurs un drum lung care insa trebuie sa aiba un inceput. Despre acest inceput este materialul de mai jos.

Masinile electrice depind la inceput de ajutorul venit de la stat

Inceputul tine de alcatuirea unui plan cu niste obiective clare pentru atingerea carora trebuie gasite solutii sustinute cu bani. Autoritatile trebuie sa se gandeasca spre exemplu cate masini electrice ar putea exista pe drumurile tarii noastre in 2020. Numarul trebuie stabilit in functie de disponibilitatea de a veni cu bani pentru a ajuta dezvoltarea sectorului. Bani pentru a construi infrastructura, si anume statii de incarcare, dar si investitii pentru a ne asigura ca se va produce energia electrica necesara. Apoi un lucru extrem de important tine de capacitatea si dorinta statului de a acorda cateva mii de euro subventie fiecarui om care-si ia o masina electrica, pentru a surmonta dezavantajul pretului mult prea mare.

Altii deja fac asta. Irlanda da 5.000 de euro celor care-si iau masini electrice, in prezent nu prea exista astfel de modele la vanzare, insa peste un an va fi altfel. Japonia da maxim 10.000 de dolari, SUA pana la 8.000, astfel ca atunci cand vor aparea mai multe modele electrice oamenii vor sti
 ca exista un avantaj interesant. Un alt lucru care va trebui calculat se refera la numarul de statii de incarcare ce vor fi necesare pentru o buna acoperire a teritoriului si pentru ca soferii sa fie siguri ca nu vor ramane cu bateria goala in camp. Statul va trebui sa faca investitii atat in cresterea productiei de energie electrica dar si pentru instalarea a cat mai multe statii de incarcare.

Tarile de dimensiuni mici au prins drag de masina electrica

Israelul sta cel mai bine din acest punct de vedere: 1.000 de statii sunt deja instalate, multe dintre ele in locuri precum centrele comerciale, unde oamenii stau mai multe ore si astfel masinile se pot incarca suficient cat sa poata parcurge drumul spre casa. Irlanda si-a anuntat planul de a instala 3.000 de statii de incarcare, ceea ce nu e deloc rau pentru o tara cu patru milioane de locuitori. In Israel o parte din investitii sunt facute de o companie americana care gestioneaza si statiile si va taxa soferii in functie de kilometrii parcursi si le va percepe si un abonament lunar, in stilul telefoniei mobile. Avantajul este ca atunci cand cumperi masina nu platesti si pentru baterie (care costa peste 5.000 de euro), existand si posibilitatea schimbarii bateriei cand aceasta s-a golit, cu una incarcata, operatiune efectuata de un robot timp de trei minute intr-o statie speciala de tipul QuickDrop. Astfel, de-a lungul vietii masinii aceasta va merge cu multe baterii, fiindca, nu uitati, clientul a cumparat masina fara a plati si pentru baterie. Marele avantaj e ca atunci cand s-a golit bateria nu mai trebuie sa astepti cateva ore pana se incarca. Dezavantajul e ca o astfel de statie QuickDrop costa sute de mii de dolari.

Metoda clasica de alimentare a masinilor electrice va fi la o priza clasica, o incarcare completa putand fi facuta in sase - opt ore iar ideal ar fi sa existe un set de prize langa fiecare ansamblu rezidential. Evident ca daca lasi masina in priza in fata blocului te vei confrunta cu o serie de posibile probleme, dar se fac teste pentru gasirea unui numar de solutii. Sunt prize care pot fi activate doar de un anumit sofer care detine un card, astfel ca nu e posibil ca altcineva sa incarcae masina electrica la acea priza. Alte teste tin de soft-uri specializate care determina momentul cand reteaua electrica e foarte libera astfel incat masina electrica sa fie incarcata in cel mai potrivit interval pentru a fi evitate supra-incarcari ale retelei care ar avea consecinte neplacute.

Israelul si Danermarca sunt printre tarile care au cele mai indraznete planuri si vorbesc de prezenta a zeci de mii de masini electrice pe strazile lor peste cinci ani. Cele mai receptive la electrificarea industriei sunjt, iata, tari care nu au industrie auto dar mai ales sunt mici ca suprafata, astfel ca distantele intre orase sunt si ele modeste. In plus, in aceste tari taxele pentru masinile noi ajung sa dubleze pretul automobilului mai ales daca vorbim de unul cu motor foarte mare, astfel ca perspectiva unei masini 100% electrica scutita de taxe nu suna rau.

In Marea Britanie se vand cateva modele de masini electrice. E drept ca au un design neatragator, costa destul de mult si volumele de vanzari fac cat 0,0001% din piata. INSA exista un avantaj: soferii care le conduc nu trebuie sa plateasca congestion charge, (taxele mari impuse celor care vor sa intre cu masina in centrele oraselor) si beneficiaza si de parcare gratuita in multe cazuri, lucru care inseamna scutirea unor cheltuieli de cateva mii de lire anual. Astfel de avantaje ar trebui oferite si aici daca e sa avem un viitor electric in auto.

Pasul decizisiv de la teorie la practica

Puterea exemplului conteaza mult. Instalarea unor statii de incarcare in centrul Bucurestiului si in alte mari orase ar fi un prim pas. Aducerea catorva masini si posibilitatea ca ele sa fie testate de publicul larg, asa cum se intampla de exemplu in Israel, ar fi un alt pas bun - oamenii ar vedea masina in priza, ar putea constata ca e silentioasa si deci conceptul de masina electrica ar prinde viata in mintea multora.

In Tokyo tocmai a inceput testarea unor taxiuri electrice pe sistemul QuickDrop descris mai sus. Nu sunt multe, insa oamenii de rand vor merge cu ele si vor putea vedea cum sunt, deci e un mod ideal de promovare. In alte orase europene se semneaza parteneriate, iar diverse institutii sau companii folosesc aceste vehicule care sunt furnizate de constructor, chiar daca nu se gasesc in showroom-uri. Renault va aduce anul acesta vehicule electrice de test in tara si inca din 2009 incepuse discutiile cu diverse municipalitati.

Statul trebuie sa decida mai intai daca masinile electrice sunt o prioritate si daca e dispus sa aloce sume mari, cum a alocat spre exemplu Franta: un miliard de euro in urmatorii zece ani. Daca nu e dispus sa aloce mult nici nu trebuie sa enunte obiective generoase legate de numarul masinilor electrice care vor fi pe sosele peste zece ani. Producatorii vor scoate modele electrice fiindca e depasita teoria cum ca masina electrica e sabotata de industria petrolului care nu vrea sa piarda bani. Constructorii auto si-au dat seama ca pot castiga bani si vanzand masini electrice, insa aici ajutorul statului este esential. Prima generatie de masini electrice, cele care vor aparea in 2011 - 2013 vor vea autonomie de 130 - 160 km si vor costa peste 25.000 de euro fara subventii. Insa o alta generatie de masini ar putea profita de avansul tehnologic, astfel ca dupa 2015 ar fi posibil ca pretul inainte de subventii sa fie 15.000 de euro si numarul modelelor la care autonomia poate fi de 200 km va creste si el.

Premierul a promis o strategie. Sa speram ca ea va fi facuta si nu va muri ingropata intr-o comisie care promite ca vine cu date concrete, insa nu face nimic practic. Masina electrica poate merge si intr-o tara cu putine autostrazi si cu drumuri cu gropi, insa cu siguranta ca evolutia ei va fi lenta. Ramane sa speram ca decalajul fata de Occident nu va fi prea mare.

Trebuie sa fim realisti si sa admitem ca masinile electrice vor fi extrem de scumpe in urmatorii ani fiindca abia acum intra in joc marii producatorii auto si odata cu cresterea productiei se perfectioneaza si tehnologia si va scadea pretul final de vanzare. Masinile electrice nu le vor inlocui pe cele cu motor termic in urmatorii 10-15 ani ci vor oferi o alternativa si deci vor fi complementare.

Exemplul francez

Ce lucruri trebuie stabilite exact si pentru Romania? Franta vine cu un exemplu cat se poate de serios. Toamna trecuta ministrul francez al energiei a prezentat planul national de dezvoltare a masinilor electrice. Obiectivele erau de invidiat: Franta spera sa aiba doua milioane de masini electrice pe sosele in 2020, iar pentru ele vor trebui create 4,4 milioane de puncte de incarcare. Statul s-a angajat sa investeasca un miliard de euro in crearea punctelor de incarcare, in adaptarea retelei electrice si in subventii pentru cumparatori si producatori. Cand un astfel de plan va fi creat si pentru Romania cifrele evident vor fi mult mai mici, dar macar vom avea un punct de pornire.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

4477 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    idei, solutii?:) (Luni, 26 aprilie 2010, 10:32)

    make21 [anonim]

    Cel mai tare o sa fie cand toti de la bloc o sa isi arunce prelungitoarele pe geamuri pana la masina ca sa isi incarce masina.Dar dc nu poti parca masina langa bloc at ce te faci??Tragi sute de m de cablu pana la masina???O lasi peste noapte la incarcat si intre timp vine altul si isi incarca propria masina ca doar te aflii in Romania.
    • 0 (2 voturi)    
      Mitul masinii electrice (Luni, 26 aprilie 2010, 12:04)

      flavian [utilizator] i-a raspuns lui make21

      Electrice poate. Pe baterii, insignifiant de putine.

      Mitul masinii electrice. Google.

      Cu cifre. Si numere. Si calcule. Si demonstratii. Fara prea multa vorbarie.
      • 0 (4 voturi)    
        Mitul masinii electrice (Luni, 26 aprilie 2010, 12:14)

        flavian [utilizator] i-a raspuns lui flavian

        Se estimeaza ca in cativa ani, daca nu atingem Peak Litiu si trecem la productii de serie, costul unei baterii auto sa scada spre 300-400 USD la bateriile LiIon clasice. In cazul laptopurilor deja gasim preturi in aceasta zona si acum. Dar sa nu uitam ca in cazul autoturismelor, sistemele de monitorizare si incarcare sunt mult mai complexe, pentru ca se discuta de baterii mult mai mari ce necesita o fiabilitate mult mai crescuta. Diverse studii explica faptul ca masinile electrice trebuie sa rezolve problema costului bateriilor pentru a putea a deveni cu adevat o alternativa la cele clasice: It's the Battery, Stupid!

        Se pleaca de la un rationament corect: "time to break even" on the total cost of ownership (TCO). Adica timpul necesar amortizarii totale raportat la masinile clasice, ce este calculat la aproximativ 19 ani. Adica abia daca folosesti electrica vreo 20 de ani incepi sa faci ceva economie energetica reala fata de o masina clasica. Ceea ce confirma in mare parte calculele mele. Diferenta e ca socotelile lor sunt facute in conditiile utilizarii unei baterii mai mici, altfel ar iesi mult mai rau. Amortizarea de 19 ani e pentru baterii cu o autonomie de maxim 200 KM. Adica 50-100 Km in conditii de exploatare reale, ceea ce ar limita mult utilizarea autoturismelor respective. Se explica faptul ca in mod normal timpul respectiv ar trebui redus la 3-5 ani si autonomia crescuta pentru a oferi o alternativa reala.

        Majoritatea studiilor cad insa in capcanele pe care le-am tot explicat si eu pe aici: subventiile si marmota cresterii pretului la petrol in viitor. Asa cum spuneam insa, singura sansa pe care o avem este inovatia si nu furatul propriei caciuli cu subventii si marmote. Avem in acest moment tolba plina de promisiuni mai cunoscute publicului interesat gen EEStor, SPEED, EcoloCap sau Prieto Battery. Cat si unele mai putin cunoscute gen Prieto, Seeo, Acta cell, Amprius, Atieva, Boston Power, CFX, Electrovaya, Enax, Envia systems etc.
        • 0 (0 voturi)    
          Marota nu marmota (Luni, 26 aprilie 2010, 16:27)

          constantin [anonim] i-a raspuns lui flavian

          Marota este o idee fixa,un fix,cum se spune iar marmota un animal rozator cu blana scumpa,daca nu mainsel!
          • 0 (0 voturi)    
            Marmota invelea ciocolata (Marţi, 27 aprilie 2010, 8:11)

            flavian [utilizator] i-a raspuns lui constantin

            Marmota asta invelea de fapt rahatul cu staniol si zicea ca-i ciocolata in timp ce fredona batman.. batman... :-)
  • -1 (3 voturi)    
    O treaba e clara (Luni, 26 aprilie 2010, 10:35)

    Popestiidinvale [utilizator]

    Problemele gen "pana prostului" vor fi mult mai frecvente..
    • +2 (6 voturi)    
      N-ar fi asta o problema (Luni, 26 aprilie 2010, 12:08)

      flavian [utilizator] i-a raspuns lui Popestiidinvale

      Costul energetic de productie al bateriilor si cat de verzi sunt acestea. Sa luam cateva exemple. Tesla Roadster are baterie de 53Kwh LiIon Cobalt Oxide care costa 36.000 USD. Adica 680 USD pentru 1Kwh si tine cam 7 ani pana la inlocuire. In cazul Altairnano avem bateria de 35Kwh LiIon Titanate care costa cam 70.000 USD. Adica 2000 USD pentru 1Kwh si tine vreo 15 ani. Si sa nu uitam nici de Prius, ca ea a fost cea mai promovata hibrida "verde" din ultimii ani. Va spuneam in episodul anterior ca o baterie de masina normala are cam 600 Wh. Iar pasionatii de sisteme audio o adauga de obicei si pe a doua, pentru un plus de putere si rezerva, adica au vreo 1,2 Kwh in total. Ei bine, cam atat are si Priusul cu bateria ei de 1,3 Kwh NiMH. Care costa cam 3.000USD si e folosita doar din cand in cand, motiv pentru care nu merita nici macar deranjul de a fi numita masina electrica.

      Pretul bateriilor ar trebui sa scada de vreo 3 ori la cele LiIon Cobalt si de vreo 5 ori la cele LiIon Titanate pentru ca sa ne apropiem macar de valorile actuale de cost si poluare. Pentru a avea un EROEI macar apropiat de cel actual si a polua la fel. Iar ideal ar fi sa avem o scadere de vreo 10 ori a costului bateriilor pentru a obtine o masina sensibil mai "verde" decat una clasica. Zic poluare pentru ca pretul mare al bateriilor reflecta de fapt si energia consumata pentru fabricarea lor. Pretul reflecta hidrocarburile arse pentru a le aduce de la un praf de sare de litiu pe un desert bolivian pana la un pachet de baterii intr-un autoturism cool.

      Avertizez asadar pe cei care sunt mai noi pe aici sa nu vina iar cu marmota clasica despre faptul ca bateriile vor deveni rentabile cand se va scumpi petrolul. In momentul in care picatura de petrol ar ajunge cat uncia de argint, extragerea unui gram de litiu ar deveni la randul ei de n ori mai scumpa.
      • +1 (3 voturi)    
        Randament (Luni, 26 aprilie 2010, 12:19)

        flavian [utilizator] i-a raspuns lui flavian

        Tot la capitolul socoteli, ar merita mentionat poate costul actual per km la varianta electrica comparat cu cea pe benzina. O masina de familie mai economica pe benzina papa intre 10 la suta in oras si 5 in exterior. Asta inseamna intre 500 si 1000 USD aproximativ pentru 10.000km. La electrice calculasem in episodul anterior un pret intre 150 si 300 USD pentru aceeasi distanta. De aici reiese clar ca randamentul de la mina de carbuni pana la roata autoturismului e mai bun daca folosim o centrala pentru arderea combustibililor fosili si transformarea acestora in energie. Iar cu o baterie care sa nu coste mai mult de 500 USD pe an fata de minim 5000 USD cat costa acum, am putea spune ca s-ar putea face o economie de energie cu ajutorul masinilor pe baterii.

        Ideea era sa nu ne concentram pe baterii care fac doar inmagazinarea unei cantitati mai mari de litiu si cu un numar mai mare de cicluri de incarcare cum sunt cele pe LiIon Titanate. Si sa obtinem de fapt baterii care se obtin cu un cost energetic si mai mare, folosind aceleasi metale rare.

        S-a mai discutat despre posibilitatea schimbarea bateriilor golite la benzinarii cu alte pachete gata incarcate. Hai sa vedem, este aceasta intr-adevar o solutie ? Chiar daca s-ar standardiza. Sa zicem ca nu e ca la telefoane mobile sau laptopuri, unde HP nu foloseste baterii identice nici macar la laptopurile proprii. Sa zicem ca producatorii auto se vor pune de acord si vor crea pachete de baterii interschimbabile in locul celor fixe ascunse in podea sau sub portbagaj ca acum. Si vor crea mufe de incarcare compatibile si pachete de baterii compatibile care vor fi incarcate la benzinarie cu stivuitoare compatibile. Dap, stivuitoare. Sau macar o rampa de incarcare ceva. Doar nu credeati ca poti schimba la mana o baterie de 500kg care cantareste aproape cat jumatate din masina. Va imaginati cum ar arata "organizarea" intr-o astfel de "benzinarie" in momentul in care vor opri acolo vreo 10 autoturisme si 3 tiruri pe baterii ?
      • +1 (1 vot)    
        Mitul masinii electrice (Luni, 26 aprilie 2010, 12:20)

        flavian [utilizator] i-a raspuns lui flavian

        Intrebarea este totusi: cum facem incarcarea ?

        Vom avea nevoie de multe astfel de "benzinarii" unde incarcarea sa se faca rapid la voltaje mari. Nu mai discutam de reteaua energetica necesara in spate. Stiu ca unii viseaza sa-si incarce masina acasa. Dar unii stau la bloc si nu-i vad tragand prelungitoare pana in parcare. Nu pentru ca romanul inventiv n-ar fi in stare de asa ceva. Problema este ca o baterie de 15KWh necesara pentru 100KM vi-o puteti imagina in genul asta: 7 calorifere de 2000W aflate simultan in priza pe puterea maxima timp de o ora. Normal ca daca incercam sa le incarcam intr-o ora ca pe un laptop sigurantele de acasa ar sari instantaneu si prelungitoarele ar lua foc.

        Sa zicem ca stam totusi la casa si ca optam pentru o incarcare lenta de vreo 7 ore, ceea ce inseamna cam 1 calorifer electric de 2000W bagat 7 ore in priza la putere maxima. E oricum destul de mult un asa consum zilnic pentru contorul dvs si pentru a incarca o baterie de vreo 250 de ori mai puternica decat cea a laptopului obisnuit. Sa zicem ca pentru naveta acasa-servici e suficienta o masinuta mica cu baterie de 15KWh / 100km si nu e necesara una de 50-100KWh / 500km. Sa zicem ca vor aparea la firme si parcari cu incarcator, alimentate cu incarcatoare la inalta tensiune exact ca si benzinariile. Pentru ca in lipsa infrastructurii, lucrurile ar fi destul de triste.

        Daca ai o masina pe baterii cu 3 zile inainte de concediu o bagi in priza, apoi pleci linistit de la Oradea la Constanta. Fara aer conditionat sau cadura evident, ca daca folosesti asa ceva nu-ti ajung bateriile nici pana la Brasov. Apoi o bagi in priza vreo 3 zile inainte sa te intorci si gata problema. Eh, cu asa o masina, poti sa fii mandru ca salvezi planeta si nici nu ramai in drum.
  • +1 (5 voturi)    
    Electric nu este ecologic! (Luni, 26 aprilie 2010, 11:01)

    bilbofil [utilizator]

    Ce este ecologic in viitorul previzibil la automobilul ecologic?

    Electricitatea este o forma secundara de energie, adica se obtine din altceva, iar in Romania, daca nu ne dezvoltam peste noapte sectorul nuclear, orice crestere semnificativa a consumului inseamna o crestere a cantitatii de hidrcarburi arse.

    In Franta 80% din electricitate este produsa in centrale nucleare, deci automobilul electric este in cea mai mare parte un automobil nuclear.In schimb, in Romania unde centrala de la Cernavoda este departe de a satisface necesarul actual de electricitate, automobilul electric ar fi un automobil mergind cu combustibili fosili (carbune, gaze si la nevoie citeva picaturi de pacura). Distributia energiei electrice se face cu pierderi astfel incit pentru fiecare kilowatt consumat, trebuie produsi trei. Deci randamentul efectiv al motorului electric (chiar fara a lua in calcul acumulatorii) este ingrozitor de mic.

    Pina una alta, cresterea randamentului motorului cu ardere interna ar fi mai putin poluanta si mai eficienta in Romania (ca si in majortatea tarilor) decit generalizarea vehiculelor electrice. Mai mult, ar trebui analizat ce este mai avantajos: folosirea electricitatii in acumulatori sau pentru producerea de hidrogen ori benzina sintetica.
    • -2 (2 voturi)    
      Poluare (Luni, 26 aprilie 2010, 10:12)

      Lancaster [anonim] i-a raspuns lui bilbofil

      Eadevărat că uneori obţinerea energiei electrice presupune tot poluare, la nivelul ţării sau al planetei, dar cel puţin nu în centrul oraşelor. Mai mult, energia din sursă hidro nu presupune deloc poluare, în timp ce arderea benzinei şi motorinei asigură actualmente GARANTAT poluare chiar în zonele de locuit.

      Pe de altă parte, energia nucleară nu mai înseamnă astăzi poluare, deşeurile radioactive au început să fie refolosite pentru a obţine în continuare energie din ele, ceea ce acum 20 de ani nu se practica.

      Problema României sunt banii, aşa că ar trebui să mai aşteptăm 5-6 ani, până mai scad în mod natural preţurile, nu să ne repezim la subvenţii. Pentru că acele subvenţii provin din taxe şi impozite de mărime dublă, jumătate din bani pierzându-se în cursul administrării.
      • +2 (2 voturi)    
        Si bateriile polueaza (Luni, 26 aprilie 2010, 12:16)

        flavian [utilizator] i-a raspuns lui Lancaster

        Nu doar in USA ci in general. Iar asa- zisele surse "nepoluante" sunt discutabile. Cata energie "poluanta" s-a consumat pentru construirea barajului ala de la hidrocentrala ? Cata energie 90% din hidrocarburi s-a ars pentru producerea motoarelor alea imense ? A fost "amortizata" energia respectiva ? Scadem din ceea ce se produce efectiv si cheltuielile cu mentenanta sau personalul ? Adica inginerii aia care cheltuie o gramada de energie pentru a se specializa si a se intretine ?

        Depinde cat de departe vreti sa ajungem cu socotelile...

        Socotim si panourile voltaice sau eolienele la "nepoluante" ? Cand acestea nu reusesc sa recupereze pe parcursul vietii nici energia irosita initial cu fabricarea lor ?

        Sunt pasionat de domeniul energetic si imi pare rau sa vad false solutii promovate drept rezolvari la problemele omenirii. Sa vad resurse si timp irosite degeaba in timp ce alternativele reale asteapta sa fie descoperite, dar cercetarea duce lipsa de fonduri sau specialisti.
        • 0 (0 voturi)    
          Mai cauta la fotovoltaice si vezi ca sunt (Marţi, 27 aprilie 2010, 10:34)

          Vlad [anonim] i-a raspuns lui flavian

          Esti in urma rau cu dezvoltarile in Photovoltaice!!!

          Noile generatii de fotovoltaice au preturi pe 1.5USD/ Wp fata de 3-4USD pana acu trei patru ani..Si mai ales alea amorfe au si randamente mai bune in conditii de iluminare mai slaba...recuperarea este in cca 1-2 ani fata de 20 durata de viata.

          In Eoliene sunt foarte multe evolutii foarte semnificative pt performante, geometrie, materiale, lagare, generatoare samd.

          Cauta, cauta, cauta...
    • 0 (0 voturi)    
      ??????????????????????? (Luni, 26 aprilie 2010, 10:31)

      Inginer [anonim] i-a raspuns lui bilbofil

      Deci care spuneati ca este pierderea cu transportul energiei electrice? Si poate o sursa a informatiilor.
      Eu stiam ca este cam de 7%... Dar vad ca d-vs aveti alte date.
      Multumim.
      • +1 (1 vot)    
        pierderi (Luni, 26 aprilie 2010, 15:19)

        spy [anonim] i-a raspuns lui Inginer

        cam 18 % per total (2% la 110 kV, 5% la 20 kV si 15% la 0,4 kV). si productia se face majoritar din hidrocarburi deci va fi o crestere a poluarii si va scadea randamentul. oricum reteaua de pe vremea lui ceasca' nu va face fata la o asemenea sarcina.... (7% poate in tarile vestice)
    • 0 (2 voturi)    
      electric poate fi ecologic (Luni, 26 aprilie 2010, 10:35)

      ..... [anonim] i-a raspuns lui bilbofil

      Dc energia s-ar obtine din cea eoliana at ar fi ecologic.
    • 0 (4 voturi)    
      randament (Luni, 26 aprilie 2010, 11:59)

      renderman [anonim] i-a raspuns lui bilbofil

      Motorul electric are randament scazut? Este total invers. Randamentul unui motor cu benzina este de de 20 -30% asta insemnand ca din 100 l de benzina, folositi pentru propulsia masinii sunt doar 20-30 litri, restul de 70-80 litri fiind irositi aiurea pe producerea de caldura si zgomot. Insa asta le convine de minune mega-companiilor petroliere... Pe langa faptul ca au un randament de tot rasul, mai trebuie sa tii si motorul pornit cand stai la semafor spre ex, asta ducand la dublarea practic a consumului respectiv injumatatirea randamentului, astfel ca din 100 l de benzina, in oras folosesti efectiv pt propulsie doar 10-15 litri... lucru extrem de convenabil pentru aceleasi companii petroliere...
      Motoarele electrice pe de alta parte pot avea randamente de 97-98%, emisii zero, consum zero la semafor etc etc.
      • 0 (2 voturi)    
        Caldura motorului nu se iroseste (Luni, 26 aprilie 2010, 14:52)

        ik [anonim] i-a raspuns lui renderman

        de exemplu atunci cind iti faci niste cirnati sau un peste in folie de aluminiu la motor iti cam place, nu ?
    • 0 (4 voturi)    
      Pai motoarele alea polueaza direct in nasul nostru (Luni, 26 aprilie 2010, 14:22)

      Voicu [anonim] i-a raspuns lui bilbofil

      Ardem carbuni autohoni.... nu petrol de import!!!

      Intreaba-i pe greii din Ministerul de Finante cat atarna de gatul Romaniei si implicit al deficitului si datoriei externe ...dementa petroliera Romaneasca in care consumam petrol ca sa alimentam niste tancuri de 2-3 tone numite Mercane, Bmw, suv-uri asa ca niste fosti flamanzi sa le tureze prin orase sau sa faca km pt a-si cumpara un pachet de tigari.

      Pt moment e infinit mai important pericolul de faliment national decat poluarea si chiar si asa e mai usor de controlat poluarea la centralele electrice decat a milionalor de masini care emit chiar in nasul nostru la cativa metrii arderi in care genereaza nu doar CO2 cat multi alti compusi ai arderii ...mai mult sau mai putini toxici.

      Da ce ziceti de niste scutere electrice care chiar au deja autonomii excelente si consumuri aproape perfecte, 2.5KW/100km, sau de biciclete care ne mai si ajuta sa scapam de glicemie si colsterol...cu conditia ca pistele sa existe si sa fie bine amenajate iar imbecilii aia cu mercane su suv-uri sa fie fortati sa ii lase pe biciclisti sa circule...eventual daca parcheaza pe piste sa li se confiste fierul de suv precum in scandinavia.

      Da
    • 0 (2 voturi)    
      de energie eoliana ai auzit? (Luni, 26 aprilie 2010, 19:25)

      curios [anonim] i-a raspuns lui bilbofil

      vezi ca intra in functiune un parc in Dobrogea. Suntam inca departe de fotovoltaic in Romania.
  • +2 (2 voturi)    
    avantaj (Luni, 26 aprilie 2010, 11:04)

    bilbofil [utilizator]

    Avantajul masinilor electrice este ca nu polueaza acolo unde circula, poluarea producindu-se in termocentrale.

    Asta inseamna ca in Bucuresti de pilda, in loc sa fim intoxicati de gaze de esapament la Unirii vom avea un plus poluare - mai mic, dar cu sursa punctiforma - in jurul celor doua CET-uri.
    • +1 (3 voturi)    
      Eolian, fotovoltaic etc. (Luni, 26 aprilie 2010, 14:28)

      Catalin Dimofte [utilizator] i-a raspuns lui bilbofil

      A mai mentionat cineva asta mai sus.
      Nu intamplator tarile mai avansate pe calea asta, a automobilului electric, sutn si cele mai avansate in ceea ce priveste electricitatea produsa din surse regenerabile cum ar fi cea eoliana (Danemarca).
      Ideea e una foarte simpla -- "parcul national" de baterii auto este folosit ca mediu de stocare pentru energia produsa din astfel de surse intermitente.
      Se impaca astfel si capra si varza -- se incarca si bateriile si se rezolva, fie si macar partial, cea mai dificila problema a unor astfel de surse de energie.
      Cheia consta in asa-numitele "retele (de distributie) inteligente", care "stiu" cand se produce bunoara energie eoliana in exces si ca atare atunci incarca bateriile si nu cand consumul este maxim etc. Ideea e ca astea nu-s basme, SF, ci tehnologii reale, existente si care incep deja sa fie aplicate pe scara tot mai larga.
      Cat de aproape este Romania de astfel de sisteme, asta-i alta poveste...
  • +1 (3 voturi)    
    idee buna (Luni, 26 aprilie 2010, 11:28)

    un roman [anonim]

    daca se va puyne la punct incarcarea de la priza normala, atunci se va putea realiza foarte bine acasa la fiecare peste noapte.Sila autonomia care o au acum va ajunge pentru ziua urmatoare la plimbatul prin oras.Putin mai complicat pt cei care stau la bloc.
    Referitor la incarcarea acasa, as combina-o si cu niste panouri solare astfel incat sa nu se spuna ca si pt producerea curentului se produce poluare din cauza folosirii combustibililor fosili.
  • 0 (0 voturi)    
    Romania - stat medieval (Luni, 26 aprilie 2010, 11:36)

    gogu [anonim]

    E usor pentru politicieni sa promita strategii, dar din experienta ultimilor 20 de ani, pana la implementare e drum lung.
    Noi mai intai trebuie sa ajungem la stadiul la care sunt azi ceilalti, si asta se va intampla poate peste alti 20 de ani. Pana atunci, pentru noi masina electrica o sa fie doar o ciudatenie a avansului tehnicii..
    Pai lumea civilizata isi pune problema cum sa incarcam masina in parcarea de langa locuinta, in timp ce noi nici un avem parcare in fata blocului. Cum ar fi sa punem prizele prin copaci sau prin tufisuri, si sa vina vecinul sa ne taie cauciucurile, ca aia era priza lui, ca el doar de acolo si-a incarcat masina de cand a cumparat-o ?
    Din pacate, mai avem de munca...
    • 0 (0 voturi)    
      am putea avea parcari! (Luni, 26 aprilie 2010, 19:28)

      prudent [anonim] i-a raspuns lui gogu

      si maine. Dar la primul test s-a pornit asa o furtuna contra parcarilor suspendate ...
      • 0 (0 voturi)    
        Pe banii vostrii ai automobilistilor sa faca parca (Marţi, 27 aprilie 2010, 10:19)

        Vlad` [anonim] i-a raspuns lui prudent

        Prudent ...ma gandesc ca vrei psarcari suspendate pe banii tai, nu?

        Toti moldovenii si teleormanenii v-ati luat masini fara sa va ganditi un moment unde o sa parcati fierotaniile...si avcu sa va faca guvernu Boc sau Tariceanui sau Nastase parcari, subterane, pe teren sau suspendate...dar pt voi moldovenii si teleormanenii marea intrebare pe banii cui??? nu se prea pune!

        Sunt de acord, sa faca statul pe banii alora care detin masini, adica sa le colecteze cashu inainte nu sa angajeze imprumuturi care sa ma loveasca si pe mine cre nu vreau sa aud de fierotanii numite masini!
    • 0 (0 voturi)    
      si nu se poate? (Marţi, 27 aprilie 2010, 6:19)

      cinic [anonim] i-a raspuns lui gogu

      nu putem incepe cu autobuzele orasenesti (din orasele mici)? apoi sa eliminam troleibuzele ce incurca traficul? eventual si cu ceva taxiuri? de ce e musai sa se inceapa cu drumuri lungi si auto private? Intre timp scade poluarea, prindem ceva experienta s.a.m.d. Asta a fost si implementarea din California !
      • 0 (0 voturi)    
        Hai nu fiti moldoveni si teleormaneni! (Marţi, 27 aprilie 2010, 10:27)

        Bibi [anonim] i-a raspuns lui cinic

        Sa inteleg ca scade poluarea daca inlocuiesti troleeele cu motoare electrice cu autobze si masini cu motoare pe ardere interna?

        Hahaha
        pai dobitociii d-astea chiar numai in America vezi..am mai vazut orase gen Baltimore care nu au nici macar un autobuz si cand calatoresc in Europa zic ca l0au vazut pe Dumnezo'

        IN Europa si nu in SUA e raspunsul i domeniul asta!!!

        IN SUA toti vor tancuri de 3-4 tone numite suv-uri care transporta 80kg hai 120 kg de carne...stupid nu ca sa nu mai zic ca toate prajesc benzina.

        In Europa se extind proiectele de urbanism cu cartiere car-free, proiecte de tramvaie, troleee si autobuze electrice....iar daca moldoveanu ala care conduce troleu nu e disciplinat , disciplinati-l, faceti banda de transport in comun, restrictionati parcarea pe marginea drumului, restrictionati accesul in centrele oraselor si parcare in centru.
  • -2 (4 voturi)    
    Tichie de margaritar (Luni, 26 aprilie 2010, 11:37)

    Luci [anonim]

    Asta ne mai lipsea acum, masini de 3-4 ori mai scumpe, utilizand curent electric ca si combustibil care se produce extrem de ineficient. Mai bine guvernantii ar sta in banca lor si ne-ar lasa in pace.
    • 0 (0 voturi)    
      si cand ti-ai luat ? (Luni, 26 aprilie 2010, 19:29)

      curios [anonim] i-a raspuns lui Luci

      primul telefon mobil ce tichie purtai? ca sigur era mai scump decat telefonul fix! si de ce nu umbli cu trotineta? ca e sigur mai ieftina decat auto?
  • 0 (0 voturi)    
    masina electrica (Luni, 26 aprilie 2010, 12:18)

    ion [anonim]

    Desigur este un lucru care arata progresul. Dar la noi cred ca trebuie sa se gindeasca foarte serios boc si trupa de napriceputi despre automobilul CU SENILE.
    Un lucru foarte util deoarece drumuri si civilizatie nu aven nici cultura muncii cu rezultate doar traditia furtului si cultivarea hotiei si prostiei. Concluzie :DACIA PE SENILE< Viavt progresul regresiv!!!!!
  • -1 (1 vot)    
    Comic tare (Luni, 26 aprilie 2010, 13:08)

    DADA [anonim]

    Auzi analiza; prognoze - Comic Tare.
    Romanii mai au inca probleme cu alimentarea cu energie electrica in casele in care locuiesc; Romanii au probleme cu viata lor de zi cu zi
    Sunt o gramada de romani care nu au cu ce sa-si plateasca curentul electric; sunt o gramada de romani care nu au unde sa locuiasca.
    Noi nu avem ce sa analizam cu privire la masini electrice; putem eventual sa ne amuzam fata de viata pe care o traim in comparatie cu altii.
  • 0 (0 voturi)    
    v-am spus eu la inceputul acestui an .. (Luni, 26 aprilie 2010, 13:42)

    Tatiana [anonim]

    Ce v-am spus eu la inceputul anului ca vor aparea masinile electrice ...this is what is coming on the rail ...si s-a pus problema asta datorita poluarii excesive timp de mai mult de 100 de ani ( automobile si avioane prea multe ) ...si probabil acest subiect a venit in discutie la intalnirea de la Copenhaga in legatura cu Schimbarea Globala de Clima ...; cand eram copil am vazut un pliant despre Japonia ...tin minte si acum fotografia pe care am vazut-o in acel pliant cu un tren electric pe perna magnetica ( sau cam asa ceva ) ...care atingea viteze extraordinar de mari si asigura transportul pe distante mari intre doua sau mai multe orase ale Japoniei ...super ( si acum imi aduc aminte cum imi imaginam ca apropae ''zbor'' intr-un astfel de tren...tatal meu imi spunea :''uite, vezi, asta este viitorul transporturilor pe Glob ca japonezii sunt foarte destepti ...'' ;tara care va face acest salt spectaculos va avea de castigat deoarece poluarea va fi minima si produsele agricole plus turismul in acea tara vor avea mare cautare ...investiti in cercetare cum ar putea fi pusa ideea in aplicare ...poate chiar si la automobilele clasice ...poate reusim sa adaptam aceste baterii si la automobilele clasice ca sa evitam importul masiv ...sa incepem pe distante mici si apoi incercati sa marim distantele ...poate cu ceva baterii solare ..., putem construi deja statii de incarcare de-a lungul autostrazilor ...; oricum e ceva pozitiv care se face la ora actuala pentru omenire : GOD BLESS THEM !!!
  • -1 (1 vot)    
    Sa traiti bine! (Luni, 26 aprilie 2010, 13:52)

    Mirciuc [utilizator]

    NU AVEM INTRGUL TERITORIU ELECTIFICAT!
    NU AVEM BUDE (wc) ECOLOGICE!
    Nu avem ambiet urban integral nici macar in "capilata" României.

    Dar vom avea automobile electrice!

    Asta da revolutie portocalie!

    Vom avea in-telectuali laureati a premiului ....

    Mai de mult umbla un banc. Era pe vremea cind intr-un elan muncitoresc general se construia societatea multilateral de dezvoltata si omul nou al civilizatiei comuniste.
    La o sedinta a COM (Consiliul Oamenilor Muncii) dintr-o mare citadela industriala se dezbate planul cincinal, pe care oamenii muncii l-au votat si si-au luat angajamentul muncitoresc sa-l indeplineasca in 4 ani si jumatate.
    Se constata, oamenii aia mai gindeau nitel, ca sunt necesare masuri de crestere a productivitatii muncii, asa ca secretarul de partid, prezidind sedinta, da cuvintul participantilor pentru a se propune masuri adecvate.

    Se ridica unu -escu si propune ca sa se prelungeasca timpul de munca si cu schimbul I pe ziua de simbata.
    Planificatrorii trec la treba si dau rezultatul masura nu e suficienta pentru indeplinirea angajamentului.

    Se ridica un alt -escu si propune ca sa se prelungeasca timpul de munca si cu schimbul II pe ziua de simbata.
    Planificatrorii trec la treba si dau rezultatul masura nu e suficienta pentru indeplinirea angajamentului.

    Se ridica un al treilea -escu si propune ca sa se prelungeasca timpul de munca si cu schimbul III pe ziua de simbata.
    Planificatrorii trec la treba si dau rezultatul masura nu e suficienta pentru indeplinirea angajamentului.
    .....
    Mai la urma se ridica si tov.BULA si zice:

    -Tov.secretar eu propun ca sa lucram intrega zi, dar si in noaptea zilei de Duminica.


    Secretarul de partid, foarte vexat, inteaba:
    -Bine tov BULA, dar oamenii mai au nevoie si de odihna... NU?!
    La care BULA raspune:
    -Crect tov.secretar, dar daca se aplica aceasta masura, va fi imposibil ca sa se mai nasca «isteti» precum escu I,II,III .....

    Sa traiti bine!
  • +1 (1 vot)    
    Inainte de margaritar ...sunt altele extrem de imp (Luni, 26 aprilie 2010, 14:00)

    Neagu [anonim]

    Pana la masini electrice, sa facem caile ferate mai atractive, frecventa mai buna pt trenurile locale si regionale, viteza mai mare si confort ceva mai bun...sa nu inchidem cantoanele si sa le daramam cum se iintampla acum cu multe din cele vechi si care au servit istoric multe din zonele rurale. Sa electrificam caci astfel le alimentam cu energie electrica produsa in Romania si nu petrol de a lui Haliburton, sa facem platforme intermodale ca tirurile sa fie transferate pe cale ferata pe distante mari, in orase sa extindem ransportul in comun pe cale de tramvai, si troleu ca vor conuma electricitate nu petrolul de 80 dolari barilu al lui Haliburton, piste de biciclete, rastele de biciclete, si artere de ocolire a centrelor istorice, restrictionarea accesului in centrele istorice....iar dupa asta se pot implementa si programe de suport cu subventii de achizitie masini, scutere si biciclete istorice si rastele de surse/prize electrice in zonele istorice si restul oraselor dar mai inainte de asta programe de subven tie pt instalatii fotovoltaice mici, medii sau mari ...ca masinile electrice pot fi incarcate si cu fotovoltaice sau minieoliene cu conditia sa le ai.
    • 0 (0 voturi)    
      Tesla (Luni, 26 aprilie 2010, 16:19)

      rogesteb [utilizator] i-a raspuns lui Neagu

      Eu nu inteleg de ce nu se reia studiul electricitatii transmise fara fir la distanta. Aceasta a fost inventata cu mai mult de 100 de ani in urma de catre N. Tesla.
      • 0 (0 voturi)    
        control (Marţi, 27 aprilie 2010, 19:58)

        spy [anonim] i-a raspuns lui rogesteb

        pai nu prea o sa mai fie control cine-cit consuma. o sa apara instalatii clandestine de captare.
  • 0 (0 voturi)    
    viziune de ansamblu (Luni, 26 aprilie 2010, 22:39)

    mihai [anonim]

    pentru ca productia automobilelor electrice sa devina de serie sant necesare doua conditii
    1.pretul barilului de petrol peste 200usd.
    2.incarcarea bateriilor sa se faca utilizind ee din surse regenerabile (solare,eoline,etc)
  • 0 (0 voturi)    
    Ce ma mira pe mine ... (Marţi, 27 aprilie 2010, 7:34)

    Eu [anonim]

    ... e ca nu se gandeste nimeni la celule de combustie. Alea au un randament mai mic decat acumulatorii, dar semnificativ mai mare decat motoarele cu ardere interna. In ultimii ani s-au facut progrese remarcabile in realizarea celulelor de combustie la un pret accesibil comercial. O celula de combustie are si o masa de cateva ori mai mica decat un acumulator cu aceeasi energie stocata. Asta cuplat cu gabaritul semnificativ mai mic al motoarelor electrice si cu eficienta semnifiativ mai ridicata ar permite masini cu aceeasi densitate de putere la o masa mult mai mica. Doar de-aici si deja ar rezulta economii semnificative de energie. Pt. o celula de combustie se poate mai degraba imagina un sistem de alimentare foarte asemanator cu cel pt. GPL, in locul schimbarii bateriei cu totul. Productia hidrogenului poate fi facuta in zone slab populate, din surse de energie alternativa (solar si eolian). Pe moment, potentialul energetic al Saharei sau al su prafetei oceanelor e neexploatat, din cauza problemelor de transport de la sursa la consumator. Impachetarea ca hidrogen ar face transportul facil, si ar permite exploatarea unei resurse pe moment inutilizabile.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi