​Anul care se incheie a fost unul al revenirilor, iar producatorii suedezi Volvo si Saab si-au gasit noi proprietari si au demarat relansarea, in timp ce General Motors a revenit in mod triumfal pe Bursa. 2010 a fost un an negru pentru Toyota si Potiac, dar nici Daimler nu a stat pe roze. In Romania s-a vorbit mult despre lansarea Duster, iar Renault a deschis centrul de incercari de la Titu. Am fost martori ai anuntului Ford care a decalat cu un an calendarul de investitii de la Craiova si am asistat si la balbaielile ministeriale legate de anvelopele de iarna. Intra in articol pentru a citi despre cel mai reusit program Rabla dar si despre noua taxa auto care va fi mai mare decat au sustinut in mod repetat guvernantii.

In 2010 au abundat stirile despre masini electrice, in 2011 vom si vedea aceste vehiculeFoto: Hotnews

Ianuarie - cea mai slaba luna a masinilor noi de dupa revolutie

Ianuarie a fost una din cele mai slabe luni din ultimele doua decenii pentru inmatricularile de masini noi in tara, cu putin peste 2.000 de unitati. In plus a fost prima luna din istoria inmatricularilor in care Dacia nu a fost lider, fiindca s-au inmatriculat doar 201 masini ale marcii romanesti, in timp ce Ford a trecut de 250. In ianuarie 2009 se inscrisesera in circulatie peste 13.000 de masini noi, astfel ca scaderea a fost de 84% in 2010, insa piata si-a mai revenit pe parcursului anului, iar in septembrie, octombrie si noiembrie vanzarile de masini noi au fost pe plus.

Ford a prezentat noua generatie Focus

Ford a prezentat in ianuarie la salonul de la Detroit cea de-a treia generatie a masinii de clasa C Focus, una din cele mai bine vandute masini din segment. Noul Focus va ajunge in showroom-urile din Romania in primavara lui 2011. Prima generatie Focus a aparut in 1998 iar a doua in 2004, in timp ce a treia generatie are la baza platforma din care vor deriva zece modele noi care vor ajuta la dublarea vanzarilor marcii in segmentul C.

Olandezii de la Spyker au preluat Saab si au inceput relansarea

Dupa ce s-au inteles pe ultima suta de metri cu cei de la GM, actionarii companiei olandeze Spyker Cars au aprobat in februarie preluarea Saab si au inceput relansarea. In vara au inceput vanzarile noului 9-5 iar la anul va debuta 9-4X, un nou crossover dedicat mai ales pietei din SUA. Initial Spyker estima o productie de 50.000 de unitati pentru Saab in 2010, insa a redus prognozele la 30-35.000. Scopul ramane insa reintoarcerea la o productie de peste 120.000 de unitati dupa 2012, nivel asemanator cu cel din vremurile bune.

Dacia a lansat Duster, iar vanzarile europene au depasit asteptarile

Dacia a lansat in martie la salonul auto de la Geneva primul SUV al marcii, Duster, model care a depasit asteptarile cu peste 60.000 de unitati livrate pe continent pana in prezent si alte 30.000 de comenzi ce urmeaza a fi onorate. Masina costa la inceput de la 10.500 euro in Romania, iar dupa majorarea TVA-ului pretul a ajuns la 10.950 de euro in timp ce la versiunea cu maxime dotari pretul trece de 17.000 de euro. Duster va fi modelul cu care Dacia se va reintoarce si pe piata britanica in 2012, dupa doua decenii de absenta.

Daimler si Renault-Nissan devin aliati pentru o serie de proiecte

La inceput de aprilie concernul Renault-Nissan a batut palma pentru o alianta cu Daimler, cele doua grupuri urmand sa realizeze in comun diverse proiecte, precum lansarea unor modele de mici dimensiuni si producerea unor motorizari eficiente. Va exista colaborare pentru dezvoltarea unor noi modele smart ce urmeaza a fi produse la uzina Renault in Slovenia, iar Daimler va furniza motorizari pentru Infiniti, divizia de lux a Nissan. Grupurile vor colabora si la vehicule electrice si utilitare. Unii au interpretat informatia drept o dovada ca Mercedes nu mai e ce a fost si acum a ajuns sa colaboreze cu producatori de volum, insa alianta este un mod foarte pragmatic de a face economii semnificative, punand la comun diverse proiecte.

Volvo ajunge pe mana chinezilor

Chinezii de la Geely au ajuns in martie la o intelegere cu Ford si au cumparat Volvo pentru 1,8 miliarde dolari ca parte a unei tranzactii cu semnificatii istorice pentru industria chineza dornica de ascensiune. Nicio alta companie chineza nu a cumparat un producator auto occidental atat de respectat, iar Ford a obtinut o suma importanta de bani si se va putea concentra pe o singura marca. Ford detine Volvo de 11 ani, dar marca suedeza nu a reusit sa obtina profit. Geely Holding a pornit acum 25 de ani producand frigidere, iar acum face peste 300.000 de masini anual. Volvo, renumit ca lider in domeniul sigurantei auto, ar putea sa-si vada imaginea "sifonata" dupa preluarea de catre un producator necunoscut din China, dar sefii Geely spun ca s-au gandit la acest aspect, astfel ca Volvo va fi o divizie separata cu o echipa de management cu sediul in Goteborg. In plus, vor fi construite facilitati de productie in China pentru ca brandul suedez sa ajunga in cinci ani la o productie cu 50% mai mare: 600.000 de masini.

Scandalul mitei Daimler a trimis unde de soc in Europa

In primele zile din aprilie, Daimler a pledat vinovata si a fost de acord sa plateasca 185 milioane de dolari autoritatilor din SUA ca parte a unei intelegeri amiabile care sa inchida cazul legat de acuzatiile conform carora compania germana a oferit mita zeci de milioane de dolari oficialilor guvernamentali din 22 de tari pentru a fi sigura ca va castiga contracte cu statul. Presa germana si cea turca au scris ca si Romania ar fi pe lista tarilor unde producatorul german a dat mita, pentru a castiga unele contracte cu autobuzele produse in Turcia, insa autoritatile romane nu au considerat necesar sa deschida o ancheta, contrar situatiei din unele tari central europene.

Apar primele rezultate ale aliantei Fiat-Chrysler. Masinile Jeep vor fi construite in Italia, Fiat 500 se vinde in SUA si Canada

Pentru multi a fost o surpriza alianta dintre Fiat si Chrysler, insa primele roade ale colaborarii incep sa se vada. Fiat incepe sa preia distributia masinilor concernului american in Europa, la fabrici Fiat din Italia vor fi produse modele Jeep, iar experienta americanilor va fi utilizata pentru primele SUV-uri Alfa Romeo si Maserati. In Europa o serie de modele Chrysler si Dodge vor fi vandute cu sigla Lancia sau Fiat, iar italienii au inceput vanzarile micului Fiat 500 in SUA si Canada.

Ford decaleaza cu un an calendarul investitiilor de la Craiova

Compania americana a anuntat pe 11 august ca decaleaza cu un an calendarul de investitii de la Craiova, astfel ca productia masinii de clasa mica B-Max va incepe in septembrie 2011 si nu la final de 2010 cum era progrmat initial. In 2012 va incepe productia unei noi generatii a utilitarei Transit Connect si tot in acel an demareaza si productia de motoare turbo in trei cilindri, injectie directa. Capacitatea maxima de productie, 300.000 de unitati, va fi atinsa in 2013, si nu in 2012. Estimarile arata ca in 2013 productia efectiva va fi de 225.000 de unitati. Ford a motivat ca de vina pentru decalaj este criza, iar in martie 2011 la Geneva ar trebui sa putem vedea un concept al masinii ce urmeaza a fi construita la uzina din Oltenia unde productia din 2010 se va situa in jurul a 10.000 de utilitare Transit Connect.

Renault a inaugurat centrul de incercari de la Titu

​Renault a inaugurat la mijloc de septembrie la Titu centrul tehnic de incercari pe pistele caruia vor fi testate cele mai noi modele ale producatorului francez. Inaugurarea a fost amanata cateva luni din cauza crizei, insa in centrul RTR din Dambovita sunt testate diverse piese inainte de a fi montate pe masini si se vor testa si o serie de motorizari, chiar daca unele nu vor ajunge pe piata. Pistele de incercari recreeaza diverse suprafete de rulare, de la drum alunecos pana la sosea cu denivelari, pentru ca masinile sa fie testate pe suprafete cat mai variate. Proiectul de la Titu a fost anuntat in 2006 si inceput in 2007. El implica investitii de aproape jumatate de miliard de euro esalonate pe mai multi ani, iar in prima etapa s-au investit circa 170 milioane euro. Lucrarile au fost intrerupte din decembrie 2008 pana in iulie 2009 din cauza crizei, dar au fost reluate cand Renault a gasit banii, de la BERD, BEI si de la statul roman.

Au fost anuntate preturile primelor masini electrice care ajung in Europa

De-a lungul anului au abundat stirile legate de masini electrice, aceste modele find mult mai aproape de lansare, dovada ca o serie de producatori au anuntat deja preturile pentru Europa. In Romania se vor lansa cu siguranta cel putin patru masini 100% electrice la anul: Renault Fluence ZE, Citroen C-Zero, Peugeot iOn si Mitsubishi i-MIEV, iar preturile in Europa pentru un model de clasa mini 100% electric trec de 30.000 de euro, scazand cu aproximativ 5.000 de euro datorita subventiilor oferite de o serie de guverne europene. Renault adopta o strategie diferita cu Fluence ZE care in pretul initial nu include bateria, aceasta urmand a fi platita sub forma unui abonament lunar.

Volkswagen a prezentat noua generatie Passat

La finasl de septembrie, la salonul auto de la Paris a fost lansata noua generatie a unui model iubit la romani: VW Passat. Preturile au fost deja anuntate si pleaca de la 20.400 euro la berlina, fiind disponibile trei versiuni de echipare si sapte variante de motorizare cu puteri intre 105 CP si 300 CP. La break, preturile pleaca de la circa 22.400 euro in versiunea cu motor de 122 CP si ajung spre 37.200 euro la varianta cu motor de 3,6 litri. Prima generatie Passat a aparut in 1974 iar de atunci s-au vandut peste 15 milioane de unitati.

General Motors a revenit pe Bursa

In noiembrie General Motors a revenit in mod triumfal pe Bursa americana la un an de cand a intrat sub protectia legii falimentului. Salvata de cele 50 de miliarde de dolari pompate de guvernul SUA, GM a fost apoi fortata sa renunte la cateva din cele opt marci pe care le detinea si sa devina competitiva facand concedieri masive. In oferta publica initiala, GM a reusit sa stranga o suma impresionanta, peste 20 miliarde dolari, iar printre efectele imediate se numara faptul ca Guvernul SUA nu mai este actionar majoritar si incepe sa-si recupereze si banii cu care a salvat compania.

Legendara marca Pontiac iese din scena

​Pontiac, marca auto de traditie in SUA, cunoscuta pentru masinile sale puternice "cu muschi", asa-zisele muscle-car si-a incetat oficial activitatea pe 1 noiembrie. Pontiac poarta numele orasului din Michigan unde marca a luat fiinta acum 84 de ani, iar cei mai buni ani au fost acum trei decenii, cu vanzari anuale de un milion de unitati. In ultimele doua decenii a urmat declinul, iar GM a sacrificat marca ca parte a planului de a iesi de sub protectia legii falimentului. In cei mai buni ani din istoria sa (1969 si 1978), vanzarile s-au apropiat de un milion de unitati, insa in 2008 au scazut la un nivel de patru ori mai slab.

In premiera o masina electrica ia titlul European Car of The Year

Masina electrica Nissan Leaf a primit premiul "Masina Anului 2011 in Europa" dupa voturile a 58 de jurnalisti auto din 23 de tari care au decis ca Alfa Romeo Giulietta este pe locul doi, iar Dacia Duster, locul sapte. Leaf a obtinut 257 de puncte, cu noua peste locul secund, iar locul trei a fost ocupat de Opel Meriva. Duster a ocupat ultimul loc in finala, cu 132 de puncte. Anul trecut concursul a fost castigat de Volkswagen Polo. Nissan Leaf costa 32.000 euro in Europa inaintea aplicarii subventiilor oferite de guvernele diverselor tari. Editia concursului Masina Anului in Europa a venit cu doua premiere: nu numai ca un automobil electric ia titlul, insa un model romanesc ajunge in finala.

Toyota a avut unul din cei mai grei ani ai istoriei sale. Rechemarile masive i-au afectat imaginea

Din toamna lui 2009 pana in primavara lui 2010 numarul masinilor pe care Toyota le-a rechemat pe plan mondial pentru verificari a trecut de 10 milioane de unitati, dintre care 12.000 in tara noastra. Marca a admis ca si-a extins productia mult prea repede si nu a mai tinut cont de calitate asa cum ar fi trebuit, iar seful gigantului auto s-a prezentat in Congresul american unde a fost luat la rost si a tinut un discurs in care aproape a plans. Toyota da insa semne ca a invatat multe din acest an incarcat de vesti proaste si e dispusa sa ia mult mai repede decizia de a face recall. Reactiile intarziate au costat-o insa aproape 50 de milioane de dolari in SUA, aceasta fiind valoarea amenzilor aplicate de autoritati.

Balbaiala legata de obligativitatea echiparii tuturor masinilor cu anvelope de iarna

La inceput de noiembrie intreaga opinie publica a fost pusa pe jar de proiectul Ministerului Transporturilor care prevedea obligativitatea echiparii tuturor masinilor cu anvelope de iarna intre 1 noiembrie si 31 martie. Unii au spus ca e o conspiratie gandita sa ajute vanzarile producatorilor de anvelope, altii au protestat dand exemplu vremea primavaratica din acea perioada. Cert e ca pe 11 noiembrie ministerul a revenit si a amanat pentru la anul aplicarea masurii, astfel ca intre 1 noiembrie 2011 si 31 martie 2012 toti soferii vor trebui sa-si echipeze masinile cu anvelope de iarna. Cei care detin autoturisme si autoutilitare de peste 3,5 tone sunt obligati si in perezent sa utilizeze anvelopele de iarna.

2010 - Un an in care producatorii auto au atacat in premiera noi segmente

O tendinta ce s-a manifestat puternic pe tot parcursul anului este patrunderea diversilor constructori pe segmente in care acum cativa ani nu s-ar fi pus problema sa fie prezenti. Audi si Aston Martin au prezentat cele mai mici modele din gama lor: A1, respectiv Cygnet. Dacia a lansat primul SUV, iar Alfa Romeo si Maserati au confirmat ca si ele vor avea in gama un model din segment, in timp ce in "hora" masinilor hibride a intrat si Ferrari, ce-i drept cu un concept, nu cu o masina de serie. Aproape toate marcile auto au avut la stand macar o masina electrica la salonul de la Paris in septembrie, iar in randul marcilor de stil Mini si smart s-a manifestat tendinta de a intra pe segmentul scuterelor.

Prin programul Rabla s-au casat aproape 200.000 de masini vechi

Programul Rabla a fost printre putinele demersuri guvernamentale din 2010 care au fost criticate putin deoarece este prima editie in care acest program are un impact deosebit atat asupra pietei masinilor noi, cat si asupra intineririi parcului auto. Astfel, in 2010 au fost casate peste 185.000 de masini vechi si s-au cumparat peste 60.000 de autoturisme noi, ceea ce reprezinta doua treimi din piata masinilor noi. Programul Rabla se incheie la 31 ianuarie, iar in editia 2011 se va pastra formula din prezent cu trei tichete a 3.800 lei date ca avans pentru cumpararea unei masini noi.

Guvernul aproba marirea taxei auto cu pana la 200%. Si pentru masinile Euro 5 se va plati taxa la inmatriculare

Guvernul Romaniei a aprobat in ultima decada a lui decembrie Ordonanta de urgenta prin care taxa auto de prima inmatriculare creste cu pana la 200%, desi ministrul Borbely a spus in numeroase conferinte de presa ca valorile vor fi cel mult cu 50% mai mari. Astfel, pentru o masina noua cu motor 1,2 litri, Euro 5 se va plati o taxa de 76 euro, iar la una cu motor de 1,4 litri se va plati o taxa de 220 euro. Taxele cresc cu pana la aproape 200% in cazul unei masini Euro 4 cu motor de 2 litri si cinci ani vechime, de la circa 800 de euro, la peste 2.100 euro. Doar masinile electrice si cele hibride vor fi scutite de plata taxei de mediu, iar cea mai mare valoare ce poate fi platita la inmatriculare depaseste 30.000 de euro in cazul unei masini de 20 de ani vechime si motor de 3,2 litri.