Borbely: Voi veni cu o nota in Guvern si vom analiza necesitatea modificarii OUG privind taxa de prima inmatriculare

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 8 aprilie 2011, 13:56 Economie | Auto

Laszlo Borbely
Foto: HotNews.ro
Ministrul Mediului si Padurilor, Laszlo Borbely, a declarat vineri la Targu Mures ca se va analiza in cadrul Guvernului daca se impune modificarea ordonantei privind taxa de prima inmatriculare, in urma hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene, scrie Agerpres. Curtea Europeana de Justitie nu se pronunta asupra legalitatii actului normativ, ci da o interpretare prevederilor referitoare la art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene, a spus ministerul intr-un comunicat. Joi, o hotarare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene arata ca  taxa auto de prima inmatriculare este in multe cazuri prea mare si astfel descurajeaza importul in Romania a unor vehicule aduse din alte state ale UE.

Borbely a spus ca Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene din 7 aprilie 2011, care se refera la Cauza Tatu, are ca obiect prevederile OUG 50 din 2008 in forma sa initiala, si nu ordonanta din 2010, care e in vigoare si care a fost finalizata in urma consultarilor cu expertii Comisiei UE.

In plus, ministerul aminteste ca forma actuala a OUG din decembrie 2010 a fost finalizata cu sprijinul si in urma unor consultari permanente cu expertii Comisiei Europene. "De altfel, acordul asupra actualului continut al OUG rezulta si din prevederile art. 31 al hotararii Curtii Europene de Justitie. In prezent, aceasta taxa se percepe pentru toate autovehiculele,  la prima inmatriculare in Romania, indiferent de provenienta lor si de cetatenia si nationalitatea proprietarilor", mai arata Ministerul Mediului in comunicat.

"In acelasi timp, conform art 51 al Hotaririi Curtii Europene de Justitie, dupa intrarea in vigoare a modificarilor OUG 50 din 2008, acestea nu pot fi aplicate retroactiv si astfel nu pot avea efect discriminatoriu intre situatiile constituite anterior si cele care sunt posterioare intrarii in vigoare a acestui act normativ.", mai spune ministerul, in comunicat.

Premierul Emil Boc i-a solicitat joi ministrului Mediului, Laszlo Borbely, un punct de vedere argumentat privind decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene favorabila unui roman - Mihai Tatu din Sibiu - care reclamase taxa de prima inmatriculare, urmand ca ministrul sa vina in Guvern cu o solutie, pe baza hotararii instantei.

O hotarare cu un mesaj important

CJUE conchidea in hotararea prezentata pe 7 mai ca - dat fiind ca taxa auto poate fi si de 30% din valoarea masinii, e descurajata inmatricularea de masini second-hand in tara, arata hotararea remisa de CEJ la cererea instantei din Sibiu care s-a sesizat de la cazul unui roman nemultumit de valoarea mare a taxei pe care a fost obligat sa o plateasca.

"Cu toate acestea, din dosarul prezentat Curtii rezulta fara echivoc ca reglementarea mentionata are ca efect faptul ca vehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri ridicate a valorii taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala. Nu se poate contesta ca, in aceste conditii, OUG nr. 50/2008 are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre", arata paragraful 58 al hotararii.

Ca efect al acestei hotarari, Guvernul ar trebui sa plafoneze taxa la un procent rezonabil, in orice caz mai mic decat in prezent, iar celor care au contestat taxa ar trebui sa li se restituie diferenta.

Cazul unui om nemultumit de valoarea taxei auto

Totul a inceput in 2008 cand un sibian, Ioan Tatu, a cumparat din Germania un Mercedes de 11 ani vechime pe care a dat 6.600 euro si pentru care a platit in tara 2.000 de euro pentru a-l inmatricula. Masina dispune de motor de 2,1 litri si e conforma normei Euro 2.

Ioan Tatu a introdus o actiune la Tribunalul Sibiu, solicitand sa i se restituie valoarea taxei achitate, sustinand ca taxa in cauza discrimineaza vehiculele de ocazie importate din alte state membre, in conditiile in care, in cazul vehiculelor importate, taxa va fi integral aplicata cu ocazia primei inmatriculari in Romania, in timp ce, pentru cele care fusesera inmatriculate in Romania anterior introducerii taxei, aceasta nu va fi, in realitate, perceputa.

Tribunalul Sibiu a decis sa adreseze Curtii Europene de Justitie urmatoarea intrebare preliminara: "Contravin dispozitiile OUG nr. 50/2008 cu modificarile ulterioare dispozitiilor [articolului 110 TFUE]; se instituie intr-adevar o masura vadit discriminatorie?"

Articolul mentionat (110 TFUE) este cheia in toata chestiunea si practic obliga fiecare stat membru sa aleaga taxele aplicate autovehiculelor si sa le stabileasca regimul astfel incat acestea sa nu aiba ca efect favorizarea vanzarii vehiculelor de ocazie nationale si descurajarea, in acest mod, a importului de vehicule de ocazie similare.

Intr-un raspuns preliminar dat in ianuarie de un avocat al Curtii se mentiona ca "daca taxa ar fi fost stabilita la un nivel mai scazut, poate ca ar fi existat mai putine controverse si mai putine litigii. In prezenta cauza, taxa, care ajunge dupa toate aparentele la aproximativ 30% din valoarea vehiculului importat, a fost stabilita fara indoiala la un nivel ridicat."


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

1638 vizualizari

  • -1 (3 voturi)    
    Solutia alternativa (Vineri, 8 aprilie 2011, 14:04)

    Alui [anonim]

    Interzicerea accesului masinilor poluante(sau accesul contra cost) in centrul marilor orase. Asa, cine isi ia o rabla, stie ca nu are ce cauta cu ea in oras.
  • +1 (1 vot)    
    democratie (Vineri, 8 aprilie 2011, 14:17)

    ovidiu [anonim]

    Taxa sa fie mica conform normelor europene.
    Inspectia tehnica sa fie facut foarte serioasa si daca masina nu respecta normele romaniei sa nu mai poate sa circule.
    este foarte simplu pentru ca toata lumea are dreptul sa aiba o masina in functie de banii pe care ii are daca nu poate sa o intretina sa o tina in curte
  • 0 (0 voturi)    
    POLUATORUL PLATESTE... (Vineri, 8 aprilie 2011, 15:19)

    jonatan [anonim]

    Asa au sustinut toti cei care au considerat necesara o txa de mediu. Ce are mediul cu prima inmatriculare. Autoturismele deja inmatriculate nu polueaza? Cred ca o formula corecta de aplicare a acestei taxe ar fi ca aceasta sa se regaseasca in pretul combustibilului, diferentiat de capacitate si norma de poluare, sau in impozitul anual, si astfel fiecare poluator va plati exact pt cat polueaza. Taxa de drum (care drum?), rovigneta, este corect a fi platita de catre fiecare sofer oricate modele de masini ar conduce. Daca un roman are 3 masini, acesta nu poate rula catre Sinaia cu toate 3 in acelasi timp, deci corect ar fi sa plateasca individual, ca si conducator auto, si cu aceeasi rovigneta sa-si poata conduce, pe rand fireste, masinile. Asta daca am trai intr-o tara normala.
  • 0 (0 voturi)    
    iata SOLUTIA! (Vineri, 8 aprilie 2011, 15:29)

    grig [anonim]

    Sa pastreze taxa la valoarea actuala.
    Pentru fiecare schimbare de proprietar, indiferent daca masina e inmatriculata in RO sau importata din alta tara.
  • 0 (0 voturi)    
    masuri (Vineri, 8 aprilie 2011, 15:55)

    red [anonim]

    Aceasta asa zisa taxa de prima inmatriculare, este enorma proportional cu veniturile din Romania. Toata lumea si-ar dori o masina, intr-adevar inspectiile tehnice ar trebui facute la sange, sa nu mai vorbim ca in anul 2011 inca mai circula Rabe care polueaza cat 10 autoturisme. Ori ministerul mediului ar trebui sa se ocupe si de alt fel de masuri, nu numai taxe peste taxe pentru detinatorii de autoturisme.Mai exista si alt fel de poluatori, combinate chimice...sa nu mai vorbim despre ceea ce se intampla in tara cu taierea padurilor, asta chiar nu vede nimeni. Dupa ce colegul de partid verestoy s-a imbogatit pana nu mai stie cati bani are, poate s-a saturat si va incepe cineva sa se uite si la acest aspect. Sper intr-o minune.
  • 0 (0 voturi)    
    taxa platita pentru auto nou (Vineri, 8 aprilie 2011, 20:51)

    svs [anonim]

    Am cumparat un autovehicul nou in uanuarie 2008. La sfarsitul lui februarie 2008 mi-a venit de plata taxa de prima inmatriculare aprox 2200lei. Imi pot recupera banii, avand in vedere ca irdonanta s-a dat in iulie 2008 ?
    • 0 (0 voturi)    
      Nu, desigur ! (Vineri, 8 aprilie 2011, 23:25)

      vassyli [anonim] i-a raspuns lui svs

      Fiindca daja e masina second hand si trebuie sa platesti o noua taxa acum.
      da ce masina ai ce masina ai ? cati km are cati cati ???
  • 0 (0 voturi)    
    ? (Sâmbătă, 9 aprilie 2011, 15:04)

    costy [anonim]

    oare nimeni nu vede ca,ungurii lucreaza inpotriva romanilor? taxa auto, oameni morti in sanatate, paduri defrisate.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică