INTERVIU AUDIO Cum vor romanii si japonezii sa inlocuiasca bujia cu un sistem format din laseri - Detalii, perspective, scenarii pozitive

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 28 aprilie 2011, 15:01 Economie | Auto

 documente
(28 Apr 2011) PDF, 49KB
Bujia auto ar putea fi inlocuita pe viitor de laseri, deoarece tehnologia a avansat suficient de mult incat acestia sa poata fi mici, dar puternici pentru a aprinde amestecul de aer si combustibil. Cercetatori romani si japonezi lucreaza la doua proiecte care sa aduca laserul pe automobile. Daca totul merge bine, in patru ani noutatile vor fi prezente pe masinile de serie, iar sistemul bujiei laser ar putea fi produs chiar si in Romania, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro, Traian Dascalu, director stiintific la Institutul National de Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei (INFLPR).




Ideea pe scurt si de ce devine posibila

"Ideea schimbarii aprinderii pe masini si inlocuirea ei cu laseri nu este chiar noua. De cand s-a inventat laserul oamenii s-au gandit sa-l foloseasca pentru aprindere, insa laserul era mai mare decat masina. Acum, avansaul tehnologic permite productia unor laseri miniaturali cu o putere suficient de mare ca sa produca o scanteie intr-un amestec combustibil - aer", explica Traian Dascalu, sef al proiectului Bujia Laser.

Doua proeicte: unul romanesc subfinantat, altul japonez, ceva mai bogat

"Noi am atacat chestiunea in doua proiecte diferite: un proeict japonez in care a lucrat si colegul nostru Nicolae Pavel si un proiect romanesc care din pacate a fost finantat mai tarziu, in 2008  - celalalt a inceput in 2007 - si care se va termina anul acesta.(...) Cele doua proiecte au acelasi scop practic: de a realiza un laser miniatural capabil sa functioneze pe motor in conditii grele (temperaturi ridicate, vibratii).(...) Nu este o concurenta intre cele doua proiecte, as zice ca este o concurenta intre mai multe firme mari. In acest moment rezultatele arata ca este posibil ca motorul sa functioneze cu bujia laser, mai ales ca grupul din Japonia a pus pe un motor Toyota o asemenea bujie si s-a aratat ca functioneaza."

Avantajele tehnologiei sunt cresterea eficientei si scaderea consumului de combustibil

"Bujia laser nu numai ca produce o scanteie: folosind mai multe fascicule laser produce mai multe scantei in diferite zone ale camerei de ardere si de aici rezulta si avantajele aprinderii cu laserul.  Faptul ca putem plasa aprinderea in orice zona a camerei de ardere ofera un avantaj extraordinar inginerului care proiecteaza motoarele fiindca el nu mai este limitat la scanteia de langa perete care are tot felul de dezavantaje legate de eficienta. El acum isi poate dezvolta motorul fara aceasta constrangere a locului de amplasare a scanteii. Vad trei avantaje mari: eficienta, reducerea poluarii si faptul ca permite reproiectarea motorului pentru a se da maximul dintr-o masina."

Dezavantajele bujiei laser tin mai ales de costurile initiale

"Dezavantajele tin de pret fiindca acesta este legat de numarul de bucati produse, iar pana nu se trece la o productie de masa, pretul nu va putea fi competitiv. Un alt dezavantaj tine de faptul ca atunci cand schimbi un produs cu un alt produs trebuie modificate si liniile tehnologice, proces care costa."

Proiectul romanesc a fost redus drastic din cauza taierii finantarii la o treime

"Proiectul romanesc a fost finantat de Agentia Nationala pentru Cercetare Stiintifica si Tehnologie si este un parteneriat cu Universitatea Politehnica Bucuresti, cu Facultatea de Tehnologii Mecanice si Automobile din Pitesti si cu o firma privata care produce subansamble auto in Arges, Setcar. S-a format un consortiu avand ca obiectiv realizarea unor studii privind demonstrarea eficientei folosirii laserului cu corp solid in aprinderea pe motoare si constructia acestui laser. Proiectul era mult mai complex, am fi construit si standuri de masurare a eficientei si a reducerii poluarii, dar din pacate finantarea a fost redusa la o treime fata de bugetul initial, astfel ca in Romania am facut experimente legate de aprinderea cu laserul a unor amestecuri combustibile gazoase. (...) Obiectivul e realizarea a patru lasere care sa fie puse pe motor, iar lucrul e pe cale sa se intample fiindca pana la finalul proiectului mai sunt cateva luni."

Discutiile cu componentierii din tara nu au fost mereu cu rezultat

"Noi ne ducem catre ei, dar nu putem sa facem si treaba lor. Incercam sa-i atragem intr-o colaboare si noi am propus inca din 2006 unei firme mari o colaborare pe tema bujiei laser, dar abia in 2008 am realizat o colaborare cu o firma mult mai mica, Setcar. De fapt ideea pentru care i-am inclus in proiect este ca Setcar sa preia mai tarziu productia in cazul in care trecem de toate etapele."

Discutii cu Dacia

Cu grupul Renault am luat legatura acum trei - patru saptamani, s-au aratat interesati de o cooperare si urmeaza sa ne viziteze cat de curand.


Citeste mai multe despre   






















4825 vizualizari

  • +6 (6 voturi)    
    O stire interesanta (Joi, 28 aprilie 2011, 15:12)

    mountaiman [anonim]

    Iata o stire interesanta care a fost publicata la BBC mai zilele trecute. Bravo celor de la Pitesti!
    • 0 (0 voturi)    
      Bravo dar cui? (Joi, 28 aprilie 2011, 21:45)

      willow [anonim] i-a raspuns lui mountaiman

      Eu vad un Bravo! adresat celor de la INFLPR care au intreprins cercetari in directia asta. Dacia pana acum s-a facut ca ploua, sper sa se trezeasca de acum.
  • 0 (12 voturi)    
    Apa drept combustibil ? (Joi, 28 aprilie 2011, 15:32)

    flavian [anonim]

    Poate intr-o zi o sa aflam si ceva noutati despre bujiile care reusesc sa transforme aburii de apa in hidrogen pentru a-l folosi drept combustibil... ;)

    Pentru detalii google: Ganga Shakti water spark plug

    O sa gasiti PDF-uri, filmulete si multe alte materiale pe aceasta tema.
    • +5 (13 voturi)    
      apa (Joi, 28 aprilie 2011, 15:42)

      gica [anonim] i-a raspuns lui flavian

      apel catre toti care au chiulit la orele de fizica si de chimie: nu mai visati la perpetuum mobile si la apa pe post de combustibil. Apa e o molecula stabila greu de scos din echilibrul ei si pentru a o desface in H2 si O ai nevoie de mai multa energie decat obtii din combinarea celor doua substante. Deci daca speri sa descompui apa in H2 si O si sa o recombini iti va da mereu cu minus. Nu numai ca nu vei obtine energie utila ci vei cheltui. Asta fara nici o legatura cu eventuale smecherii chimice sau fizice. Daca ati face un efort sa observati veti vedea ca toti combustibilii cat de cat utilizabili sunt substante instabile sau foarte instabile chimic in conditii de temperatura si presiune normale. Vezi cazul benzinei, motorinei, gazelor naturale, litiului din acumulatori, etc. si in plus contin o cantitate mare de energie. Nu e nici pe departe cazul cu apa.
      • +1 (11 voturi)    
        cercetator chimist (Joi, 28 aprilie 2011, 17:32)

        ruddy [utilizator] i-a raspuns lui gica

        Domnule Gica mai bine va ocupati de domeniul dumneavoastra ca poate va pricepeti mai bine. In ultima perioada se dezvolta si materiale care permit desfacerea acelor legaturi puternice la temperaturi joase, este drept ca inca nu s-a ajuns la randamente foarte bune dar se progreseaza. Asa ca mai bine comentati la ceva care va pricepeti nu aruncati in aer ipoteze inutile arhicunoscute de toti elevii de clasa a 7-a.
        • +2 (10 voturi)    
          rugaminte (Joi, 28 aprilie 2011, 19:05)

          gica [anonim] i-a raspuns lui ruddy

          cei care posteaza despre tehnologii cf. carora apa ar putea fi combustibil sa posteze linkuri catre laboratoare/lucrari stiintifice/articole in revistele recunoscute international. Pentru ca fara asta postarile lor sunt...ati ghicit...apa chioara.
          • -1 (9 voturi)    
            Ai dat search ? (Joi, 28 aprilie 2011, 21:14)

            flavian [utilizator] i-a raspuns lui gica

            Hidrogen obtinut prin electroliza din apa care apoi fuzioneaza la rece producand cantitati de energie mult mai mari. Ce este asa imposibil domnul meu ?

            Sunt satul de inteligenti care incearca sa ne convinga ca obiectele mai grele ca aerul nu pot zbura, ca omul nu poate depasi o anumita viteza, nu poate zbura pe luna sau ca nimeni, niciodată, nu va avea nevoie de o memorie mai mare de 640K pentru computerul său personal.

            Ai dat search asa cum recomandam mai sus ? Ai cautat pe net experimente de genul celui prezentat la universitatea din Bologna ?

            Last Friday, January 14, we reported about a press conference held in Bologna, Italy in which Professor Sergio Focardi and Eng. Andrea A. Rossi, both of the University of Bologna, announced to the world that they have a cold fusion device capable of producing more than 10 kilowatts of heat power, while only consuming a fraction of that. This is the first public demonstration of a nickel-hydrogen fusion reactor capable of producing a few kilowatts of thermal energy. At its peak, it is capable of generating 15,000 watts with just 400 watts input required. On Saturday, a forum was opened allowing for questions online from around the world.

            We have passed already the phase to convince somebody. We are arrived to a product that is ready for the market. Our judge is the market. In this field the phase of the competition in the field of theories, hypothesis, conjectures etc etc is over. The competition is in the market. If somebody has a valid technology, he has not to convince people by chattering, he has to make a reactor that work and go to sell it, as we are doing.
            • -3 (5 voturi)    
              fuziune la rece (Joi, 28 aprilie 2011, 21:20)

              gica [anonim] i-a raspuns lui flavian

              ca sa nu-i spun altfel tot la rece e alta snoava. Daca ar fi controlabila fuziunea hidrogenului ar fi un pas comparabil cu inventia masinii cu abur, probabil lumea s-ar schimba pentru totdeauna. Ai putea sa aduci hidrogenul de pe Luna, nici nu te-ar mai interesa din ce-l obtii la ce beneficii s-ar obtine. Iar cei ce au pus tehnologia fuziunii hidrogenului la punct ar deveni incredibil de bogati si puternici. Comparatia cu fazele cu avionul sau computerul nu-si au locul, in cazul lor era neincrederea in fezabilitatea unul proiect tehnic specific, in cazul fuziunii e vba de contrazicerea unor legi de baza ale naturii. Daca "fuziunea la rece" era fezabila ea ar fi avut loc cumva in natura. Numai ca ...nu se poate deocamdata.
              • +3 (5 voturi)    
                Este acelasi lucru (Vineri, 29 aprilie 2011, 13:43)

                flavian [anonim] i-a raspuns lui gica

                Este exact acelasi lucru ca in cazul cu avionul. Care contradictii a caror principii ? De ce faci afirmatii daca habar nu ai despre ce este vorba ?

                In primul rand fuziunea la fel ca si fisiunea nu sfideaza nici un principiu. In al doilea rand, chiar ai pretentia sa cunosti toate formele de energie existenta ? De unde atata aroganta incat sa-ti inchipui ca stii totul ?

                Nu face nimeni energie din nimic. Dar poate reuseste sa capteze o forma de energie necunoscuta inca. Ai o masina care merge cu benzina si la care e clar ca sursa de energie se afla in rezervor. Ai un motor electric la care poti vedea bateria.

                Dar o turbina eoliana ? Doar pentru ca nu poti vedea vantul care o face sa functioneze trebuie sa consideri automat ca produce energie din nimic ? Doar pentru ca avionul e impins in sus de un aer invizibil trebuie sa declari ca nu poate zbura ?
      • 0 (10 voturi)    
        :))) (Joi, 28 aprilie 2011, 17:54)

        :))) [anonim] i-a raspuns lui gica

        Excelent comentariu! Nota 10!

        "Gica", daca nu ai stiut, cei care viseaza la aberatia asta sunt "ecologistii", dusmanii declarati ai capitalismului, ai petrolului, ai CO2-ului pe care l-au transformat din hrana plantelor in "gaz poluant", etc...

        Ei, deontologii "planetei curate" sunt cei care promoveaza isteric aceasta aberatie. Ei sunt cei care au chiulit nu numai de la orele de Fizica si Chimie, ci si de la orele de Logica si bun simt.

        In rest, traiasca ignoranta, caci ea e premisa majora pentru astfel de aberatii, nu?
        :)))
        • +1 (7 voturi)    
          Bob Boyce (Joi, 28 aprilie 2011, 21:28)

          flavian [utilizator] i-a raspuns lui :)))

          Ia da matale un google dupa "bob boyce interview" si o sa ramai surprins ce fel de oameni sunt implicati in acest gen de experimente.
      • +1 (7 voturi)    
        Totu-i posibil. (Joi, 28 aprilie 2011, 18:07)

        mircea [anonim] i-a raspuns lui gica

        Daca schimbi putin datele problemei si in loc de electricitate el.mag. folosesti el.st. si TTI combinat cun IT compatibil obtii rezultate spectaculoase.Dar ca sa intelegi ce se intampla ,trebuie sa privesti altfel problema.Deocamdata sunt probleme privind viteza de repetare a "efectului"ES-TTI.Ideia a venit de la masuratorile facute de sateliti asupra fulgerelor si aparitia unor particule "stranii"in paturile inalte si foarte rarefiate ale atmosferei.Cred ca in curand vom putea spune ca putem folosi drept combustibil pentru MAS,orice lichid.La MAC procedeul nu poate fi aplicat.Deocamdata.Unele tehnologii noi trebuie puse impreuna la treaba.
      • -5 (5 voturi)    
        respectele mele (Joi, 28 aprilie 2011, 22:57)

        altgica [anonim] i-a raspuns lui gica

        explicatia nici ca se putea mai buna, respectele mele.

        pt cine inca nu s-a prins motorul termic doar pe apa intra la sectia 'perpetuum mobile' si tv-ul a dus o campanie destul de intensa de a ne baga mintile in cap ca asa ceva nu exista.

        s-ar putea sa existe un sambure de adevar in ideea de a mari cantitatea de gaze din cilindri dar eu nu pot sa jur ca ar functiona. mai bine NO2 decat oxid de dihidrogen :P.

        alta varianta ar fi fuziunea la rece :P dar asta e basm basm asa ca...
        • +4 (6 voturi)    
          Rejection Syndrome (Joi, 28 aprilie 2011, 23:46)

          Demigod [utilizator] i-a raspuns lui altgica

          Daca ar fi un interes major concret in un reactor oeprational Cold Fusion, si nu in o tableta touch screen mai fashion sau mai rapida, am avea demult Cold Fusion.

          E usor sa iti bagi picioarele in teorii vechi, operationale si demonstrate matematic si fizic; asta pentru ca n-ai vazut cu ochii tai; in timp ce altii fac acceleratoare de particule de miliarde de euro ca sa descopere din ce e format universul.

          Esti un ignorant. Ca si Gica.
    • -3 (7 voturi)    
      Nu stiu ce sa cred. (Joi, 28 aprilie 2011, 18:49)

      AlinN [utilizator] i-a raspuns lui flavian

      Fie sustii niste idei corecte si dai intentionat cu bata in balta cu elucubratii precum asta, pentru a demonetiza ideile corecte, fie profesorii tai de chimie si de fizica trebuie urmariti si dati in judecata ca te-au trecut, astfel lasandu-te sa iesi din liceu.
      • +1 (7 voturi)    
        Olimpic la fizica (Joi, 28 aprilie 2011, 21:27)

        flavian [utilizator] i-a raspuns lui AlinN

        E mai important faptul ca am fost primul care a pus pe net un film ce demonstreaza functionarea unui MAI cu 100% HHO ? Ori faptul ca am fost olimpic la fizica are vreo importanta ? Sau ca primul in clasa la materia respectiva la cel mai bun liceu din Brasov ?

        Eu cred ca nu are nici o importanta diploma. Au fost fizicieni cu staif care sustineau idei gresite demonstrand teoretic "imposibilitatea" unor fenomene care au pus puse apoi in practica de niste neaveniti.
        • +1 (7 voturi)    
          In rezumat: (Joi, 28 aprilie 2011, 22:35)

          AlinN [utilizator] i-a raspuns lui flavian

          Pui apa in ceva, acel ceva desface apa in 2H si O cu o energie x (pe care o are ceva-ul initial) iar apoi cei 2H reactioneaza cu O si rezulta iar apa pe care ai pus-o initial cantitatea x de energie pe care o avea initial ceva-ul PLUS o cantitate y de energie. Deci pentru simplitate, trecand peste detalii, daca dotezi ceva-ul cu tevi de intrare si de iesire vorbim de un ceva in care bagi 1 tona de apa pe teava de intrare iese tot o tona de apa pe teava de iesire, plus 1MWh energie electrica. Si astia se bat ca prostii pe petrol in Libia. Si prostii de japonezi fac centrale nucleare care sa explodeze cand sunt lovite de tsunami. In loc toti sa renuntam la orice griji si sa facem ceva-uri in care sa bagam apa si din care sa iasa apa si energie virtual nelimitata. Ocupa-te strict de economie si renunta la ideea asta stupida!
          • +3 (5 voturi)    
            eroare de calcul. (Joi, 28 aprilie 2011, 23:52)

            Demigod [utilizator] i-a raspuns lui AlinN

            Ai pus in calcula doar ceea ce sti.
            Ai uitat doar de fuziunea atomica, care e la baza succesului acestei energi. H+H=He+p+e+f+Q
            Iar Q este mai mare decat E-ul total. Doar dupa ce ajungi in clasa a 12-a la fizica nucleara sa recitesti ce ai scris.

            PS - In Libia nu se bat pentru petrol. Se bat pentru niste principii. Petrol o sa curga de acolo cat este, indiferent cine conduce tara aia.
            • -1 (3 voturi)    
              eroare de calorimetrie! (Vineri, 29 aprilie 2011, 10:07)

              paul [anonim] i-a raspuns lui Demigod

              Fuziunea la rece e mult contestata! Experimentul lui Fleischmann si Pons nu a fost reprodus in nici un laborator serios. Nimeni nu a pus in evidenta He-ul care ar trebui sa rezulte din reactie. Nu contest ca ai fost olimpic la fizica insa iti recomand sa citesti si niste articole stiintifice nu "sarlatanii" luate de pe net! Si ca sa lamurim aspectul motorului cu apa: nu era vorba de fuziunea la rece ci de "pretentia" unor "oameni de stiinta" ca pot sfida principiul I si II al termodinamicii! Daca e functional motorul cu apa iti sugerez sa iti construiesti unul si sa le dai cu tifla la cei ce scot banii din buzunar la Rompetrol! Patentul lui Stanley Meyer e disponibil pe net asa ca nu vad nici un problema in a-ti construi un astfel de motor!
              • +4 (4 voturi)    
                Care sfidare ? (Vineri, 29 aprilie 2011, 13:41)

                flavian [anonim] i-a raspuns lui paul

                Care sfidare a caror principii ? De ce facvi afirmatii daca habar nu ai despre ce este vorba ?

                In primul rand fuziunea la fel ca si fisiunea nu sfideaza nici un principiu. In al doilea rand, chiar ai pretentia sa cunosti toate formele de energie existenta ? De unde atata aroganta incat sa-ti inchipui ca stii totul ?

                Nu face nimeni energie din nimic. Dar poate reuseste sa capteze o forma de energie necunoscuta inca. Ai o masina care merge cu benzina si la care e clar ca sursa de energie se afla in rezervor. Ai un motor electric la care poti vedea bateria.

                Dar o turbina eoliana ? Doar pentru ca nu poti vedea vantul care o face sa functioneze trebuie sa consideri automat ca produce energie din nimic ?
                • -2 (4 voturi)    
                  tot nu ai inteles nimic! (Vineri, 29 aprilie 2011, 16:31)

                  paul [anonim] i-a raspuns lui flavian

                  Sa incerc sa iti explic: motorul pe apa are la baza descompunerea apei in H2 si O2 si folosirea amestecului in motorul cu combustie interna! Cei ce fac aceasta afirmatie presupun ca au nevoie de mai putina energie sa descompuna apa folosind electricitatea si nu stiu ce "catalizatori" ca sa obtina mai usor H2! E o sarlatanie! DA, sfideaza principiile termodinamicii pentru ca reactia de descompunere ar necesita mai putina energie decit cea de sinteza si deci ar face posibil un perpetuum mobile! Nu are legatura cu fuziunea la rece, o alta gaselnita...
                  AROGANTA? Hai ca nu cunosti nici acest termen! Linisteste-te si mai citeste, apoi putem purta o discutie stiintifica!
                  Si inca ceva: care e legatura intre energia eoliana si cea solara si motorul pe apa? S-a pus problema de a "vedea" energia? Ce forme de energie necunoscute? Oricare ar fi ele, formele de energie doar se convertesc unele in altele...
                    ()
            • -2 (4 voturi)    
              wikipedia (Vineri, 29 aprilie 2011, 11:46)

              AlinN [utilizator] i-a raspuns lui Demigod

              http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_fusion

              Aici se vorbeste despre fuziunea la rece.
              Daca nu stii engleza hai sa-ti explic ce spune in definitie. Doi, nu le-am retinut numele, nu merita, au pretins ca la electroliza H+H in loc sa dea H2, da He plus cantitati enorme de energie. Repede, luandu-i in serios, comunitatea stiintifica s-a apucat si a facut sute si mii de experimente similare incercand sa observe fenomenul. Nu l-au observat si l-au clasificat la "stiinta patologica". Acum, oamenii de stiinta ii clasifica din start nebuni pe cei care merg pana in panzele albe cu stupiditatea asta nereproductibila experimental. De aici mai departe poti trage tu concluziile (?)
              PS - Da, am gresit, in Libia se bat pentru principii, asa este, cum spui tu, doar stai linistit!
        • -2 (2 voturi)    
          Daca tot esti olimpic (Vineri, 29 aprilie 2011, 10:31)

          anonim [anonim] i-a raspuns lui flavian

          Incearca sa gandesti mai putin teoretic!

          Ar folosi la ceva sa transformi apa pura in combustibil ?!? Ia mai gandestete !

          Daca in loc de apa pura ai avea ... tuica (30% alcool) sau melasa (30% zaharuri ) sau ... maioneza (30% grasimi), ar fi sau n-ar fi sanse mai mari ca arderea amertecului sa aiba loc cu degajare de energie ?

          Ideea nu este sa folosesti un combustibil abstract ci unul pe care orice prost si-l permite. Chiar daca ai face apa pura sa arda, intr-un motor trebuie sa asiguri ELIMINAREA FRECARII, ca sa nu dai enegia obtinuta pe lucru mecanic inutil si pe caldura.
          Cu alte cuvinte in practica tot va trebui sa folosesti un combustibil cu capacitate de lubrifiere intr-un motot pe care un mecanic cu 8 clase sa poata repara... ca doar n-o sa-l clonam pe Einstein in fiecare atelier de reparatii auto.

          Ia vezi, poti gasi o solutie, sau de-astea nu va invata la cacaturile alea de olimpiada ?

          PS: am participat si eu la olimpiada de fizica (Iasi 87), PRACTICA e mai importanta, teoria nu tine de foame.
          • +3 (5 voturi)    
            Frecarea (Vineri, 29 aprilie 2011, 13:54)

            flavian [anonim] i-a raspuns lui anonim

            Frecarea nu este o problema. Motorul arde cu hidrogen mult mai bine decat cu benzina. Ba chiar se curata depunerile vechi si pe evacuare se elimina doar apa. Singura problema este cu teava de esapament care rugineste mai rapid. Se recomanda inlocuirea ei cu una de inox.

            De ce sa pui tuica sau melasa sau alte chestii scumpe si imposibil de utilizat la scara larga ? De ce sa nu pui apa care e gratuita si la dispozitia oricui ? Vezi, tocmai asta e problema unora care acum fac bani vanzandu-ti tot felul de chestii pe care sa le bagi in rezervor... ;)
  • 0 (2 voturi)    
    putere laser (Joi, 28 aprilie 2011, 17:27)

    msl [anonim]

    E adevarat ca azi sunt o gramada de lasere de mici dimensiuni, insa unul care sa produca suficienta energie incat sa produca explozia sunt curios daca poate fi alimentat de la bateria de masina... in rest mult succes celor implicati
    • +3 (3 voturi)    
      pai nu e greu (Joi, 28 aprilie 2011, 18:58)

      unu [anonim] i-a raspuns lui msl

      de exemplu un laser de DVD writer alimentat la 2 baterii AAA iti aprinde un chibrit sau poate arde hartie.

      nu cred ca e mare scofala sa faca unul ceva mia puternic sau chiar sa combine mai multe din alea. cat despre putere, intr-o baterie de masina este mai mult decat necesar. Cu un laser de cativa zeci wati poti taia tabla deci consumul nu e o problema din moment ce o baterie de masina are 3-4 kW.
    • -1 (1 vot)    
      explozia (Vineri, 29 aprilie 2011, 0:05)

      Demigod [utilizator] i-a raspuns lui msl

      Trebuie doar o scanteie ca sa se declanseze explozia. Fix cat face o bujie. ;) Nu laserul face explozia ci vaporii de benzina.
  • +2 (4 voturi)    
    naivitate generala (Joi, 28 aprilie 2011, 20:43)

    citizen [anonim]

    Aproape toate proiectele de cercetare au fost oprite de la finantare in urma crizei. Evident insa ca fiecare considera ca cercetarea lui este mai importanta decat a altora si face tot posibilul sa anunte acest lucru. Trebuie precizat ca banii pentru cercetare, chiar atunci cand au fost foarte multi, nu au produs rezultate, cu exceptia unor rapoarte sterile. Mai mult ca sigur ca si aici este la fel. Preiei o idee a altora, primiesti finantare, cheltuiesti bani aiurea (in timp ce altii s-au lamurit de mult) si apoi sustii ca japonezii sunt interesati... O idee valoroasa este oricand finantabila de mediu economic. Cercetarea romaneasca sufera de naivitate cronica (vezi avionul supersonic, expeditia pe marte, aparate de tratat cancerul etc.) iar presa este complice prin lipsa de documentare. Oricum, felicitari pentru optimism...
    • +1 (1 vot)    
      Aproape bine (Joi, 28 aprilie 2011, 21:54)

      willow [anonim] i-a raspuns lui citizen

      Si daca industria noastra constructoare de termopane nu poate prelua inovatiile, te-ai intrebat? De ce industriile vestice preiau tinerii cercetatori cu totul? Aia cum de pot pune in aplicare ideile unor romani? (De exemplu cel mai bun prieten al meu e in Elvetia unde proieteaa surse de ioni pentru hadrono-terapie). Oricum ai sesizat bine ca exista o doza de optimism, ceea ce nu e rau.
    • +1 (3 voturi)    
      gandire centralizata (Joi, 28 aprilie 2011, 23:54)

      Demigod [utilizator] i-a raspuns lui citizen

      Cercetarea directionata de stat nu mai este posibila. Caderea blocului sovietic a demonstrat-o. Cercetarea apartine corporatiilor, deoarece ele stiu administra fondurile si directia mai bine decat un stat. Politicienii nu sunt facut sa rezolve probleme complexe. Ei cand sunt depasiti de o chestie, dau o lege.
  • +1 (1 vot)    
    Articolele de genul acesta (Vineri, 29 aprilie 2011, 11:14)

    Doc [anonim]

    sunt ca un magnet pentru toti nebunii semidocti cu pretentii de eruditie.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri