Bujia auto ar putea fi inlocuita pe viitor de laseri, deoarece tehnologia a avansat suficient de mult incat acestia sa poata fi mici, dar puternici pentru a aprinde amestecul de aer si combustibil. Cercetatori romani si japonezi lucreaza la doua proiecte care sa aduca laserul pe automobile. Daca totul merge bine, in patru ani noutatile vor fi prezente pe masinile de serie, iar sistemul bujiei laser ar putea fi produs chiar si in Romania, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro, Traian Dascalu, director stiintific la Institutul National de Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei (INFLPR).

Descarca fisierul audio in format MP3

Ideea pe scurt si de ce devine posibila

"Ideea schimbarii aprinderii pe masini si inlocuirea ei cu laseri nu este chiar noua. De cand s-a inventat laserul oamenii s-au gandit sa-l foloseasca pentru aprindere, insa laserul era mai mare decat masina. Acum, avansaul tehnologic permite productia unor laseri miniaturali cu o putere suficient de mare ca sa produca o scanteie intr-un amestec combustibil - aer", explica Traian Dascalu, sef al proiectului Bujia Laser.

Doua proeicte: unul romanesc subfinantat, altul japonez, ceva mai bogat

"Noi am atacat chestiunea in doua proiecte diferite: un proeict japonez in care a lucrat si colegul nostru Nicolae Pavel si un proiect romanesc care din pacate a fost finantat mai tarziu, in 2008 - celalalt a inceput in 2007 - si care se va termina anul acesta.(...) Cele doua proiecte au acelasi scop practic: de a realiza un laser miniatural capabil sa functioneze pe motor in conditii grele (temperaturi ridicate, vibratii).(...) Nu este o concurenta intre cele doua proiecte, as zice ca este o concurenta intre mai multe firme mari. In acest moment rezultatele arata ca este posibil ca motorul sa functioneze cu bujia laser, mai ales ca grupul din Japonia a pus pe un motor Toyota o asemenea bujie si s-a aratat ca functioneaza."

Avantajele tehnologiei sunt cresterea eficientei si scaderea consumului de combustibil

"Bujia laser nu numai ca produce o scanteie: folosind mai multe fascicule laser produce mai multe scantei in diferite zone ale camerei de ardere si de aici rezulta si avantajele aprinderii cu laserul. Faptul ca putem plasa aprinderea in orice zona a camerei de ardere ofera un avantaj extraordinar inginerului care proiecteaza motoarele fiindca el nu mai este limitat la scanteia de langa perete care are tot felul de dezavantaje legate de eficienta. El acum isi poate dezvolta motorul fara aceasta constrangere a locului de amplasare a scanteii. Vad trei avantaje mari: eficienta, reducerea poluarii si faptul ca permite reproiectarea motorului pentru a se da maximul dintr-o masina."

Dezavantajele bujiei laser tin mai ales de costurile initiale

"Dezavantajele tin de pret fiindca acesta este legat de numarul de bucati produse, iar pana nu se trece la o productie de masa, pretul nu va putea fi competitiv. Un alt dezavantaj tine de faptul ca atunci cand schimbi un produs cu un alt produs trebuie modificate si liniile tehnologice, proces care costa."

Proiectul romanesc a fost redus drastic din cauza taierii finantarii la o treime

"Proiectul romanesc a fost finantat de Agentia Nationala pentru Cercetare Stiintifica si Tehnologie si este un parteneriat cu Universitatea Politehnica Bucuresti, cu Facultatea de Tehnologii Mecanice si Automobile din Pitesti si cu o firma privata care produce subansamble auto in Arges, Setcar. S-a format un consortiu avand ca obiectiv realizarea unor studii privind demonstrarea eficientei folosirii laserului cu corp solid in aprinderea pe motoare si constructia acestui laser. Proiectul era mult mai complex, am fi construit si standuri de masurare a eficientei si a reducerii poluarii, dar din pacate finantarea a fost redusa la o treime fata de bugetul initial, astfel ca in Romania am facut experimente legate de aprinderea cu laserul a unor amestecuri combustibile gazoase. (...) Obiectivul e realizarea a patru lasere care sa fie puse pe motor, iar lucrul e pe cale sa se intample fiindca pana la finalul proiectului mai sunt cateva luni."

Discutiile cu componentierii din tara nu au fost mereu cu rezultat

"Noi ne ducem catre ei, dar nu putem sa facem si treaba lor. Incercam sa-i atragem intr-o colaboare si noi am propus inca din 2006 unei firme mari o colaborare pe tema bujiei laser, dar abia in 2008 am realizat o colaborare cu o firma mult mai mica, Setcar. De fapt ideea pentru care i-am inclus in proiect este ca Setcar sa preia mai tarziu productia in cazul in care trecem de toate etapele."

Discutii cu Dacia

Cu grupul Renault am luat legatura acum trei - patru saptamani, s-au aratat interesati de o cooperare si urmeaza sa ne viziteze cat de curand.