Fondul Proprietatea, o viitoare fosta speranta bursiera. 7 motive​

de Cristian Dogaru     http://cristiandogaru.blogspot.com/
Joi, 6 ianuarie 2011, 8:51 Economie | Burse

Cu sacii plini de actiuni FP in caruta, majoritatea societatilor de brokeraj autohtone debordeaza de optimism si tinte de pret generoase pentru listarea la bursa. Dupa slagarele celebrele “BET-FI la 100.000” ori “vin pasarile migratoare si banii din IPO Transgaz”, listarea Fondului Proprietatea aduce inca o flotare colectiva de “whishful thinking”, actiunile urmand sa scoata bursa din apatie, investitorii vechi din pierderi, eventual lumea intreaga din criza. Aveti mai jos 7 motive care pot da peste cap scenariul roz imaginat pentru actiunile FP transformandu-va din speculatori amatori in investitori captivi.

  • 1. Fat-Frumos se da peste cap si face 1000%
Pe 20 martie 2009, cu mai putin de 2 ani in urma, pe site-ul Antena 3 se pomenea de actiunile FP (integral aici): “Titlurile Fondului Proprietatea au ajuns să se tranzacţioneze şi la 7% din valoarea nominală”. In iunie 2009, oportunitatea era inca extraordinara, din ZF citire :”Fondul Proprietatea se vinde la 13% din valoarea nominala” (pe larg aici). Intre timp, dupa mai multe tranzactii, aparitia administratorului Templeton si promisiunea listarii la bursa, actiunile se schimbau in decembrie 2010 pe la 0,4-0,5 lei, adica 50% din valoarea nominala. Rapoartele brokerilor pentru investitori lansate inainte de listarea de la sfarsitul lunii ianuarie 2010 (25) vor sa ne convinga insa ca actiunile fac 0,7-0,9 lei, cu alte cuvinte de mai bine de 10 ori pretul platit in urma cu doi ani pentru ele. E adevarat, atunci si bursa era la valori minime, iar SIF-urile au urcat de la 7.000 puncte in martie 2009 (BET-FI) la 22.000 puncte intre timp. De ce ar face insa actiunile FP per total un salt triplu ca amplitudine? Ce parere aveti: vor astepta cuminti cei care au cumparat actiuni la 0,08-0,13 lei pentru ca acestea sa ajunga la un ipotetic 0,8 lei, marcand un profit de pana la 1000%, sau vor face exitul imediat ce prind o contraparte mai mare la cumparare, pentru o rentabilitate “anemica” de cateva sute de procente? Nu stiu altii cum sunt, dar eu mizez pe varianta B.
  • 2. Ce se intampla cand oferta rupe tibia cererii
Baietii destepti si curajosi au cumparat actiuni FP cand criza era in toi iar preturile insignifiante (din martie 2008 si pana in martie 2009 se tranzactionase deja 21% din capitalul social al Fondului). Baietii destepti dar ceva mai prudenti au cumparat in etape cand lucurile se stabilizasera pe pietele externe de capital cu tiparul Fed, la butoanele administrarii Fondului venise Franklin Templeton, iar listarea la bursa devenise din ipoteza certitudine. Nu au mai cumparat la 0,08 lei, dar au avut destul timp s-o faca la 0,1 lei, 0,2, or 0,3 lei. Dintr-o monitorizare Intercapital aflam ca actiunile FP se schimbau in ianuarie 2007 la 0,4 lei. Pretul a urcat treptat pana la 0,6 lei in iunie 2007, pe varful bulei bursiere, atunci cand BET-FI era la randul sau aproape de 100.000 puncte, apoi a cazut abrupt odata cu criza. In ianuarie 2010, pretul mediu al unei actiuni era de 0,3 lei.

De ce s-ar inghesui cei care nu au cumparat pana in decembrie cu 0,5 lei sa cumpere brusc mai scump cateva saptamani mai tarziu la listare, in speranta ca actiunile vor ajunge la 0,8-0,9 lei cum spun brokerii? Vedeti aici o fotografie a ofertelor de cumparare si vanzare centralizata de SSIF Goldring, chiar inainte de suspendarea tranzactiilor de la Depozitarul Central in decembrie, in vederea listarii la BVB. Intre 0,48 si 0,1 lei/actiune erau la cumparare, pe diferite paliere, 26 milioane actiuni Pe partea de vanzare, numai pe palierul 0,58 lei asteptau cuminti 10 milioane actiuni iar la 0,8 lei amatorii aveau la dispozitie 120 milioane actiuni. Evident, vanzatorii nu aveau nici un motiv “sa strice pretul inainte de listare” in timp ce cumparatorii ar fi trebuit sa dea buzna daca actiunile sunt asa de bune iar sansele ca tintele brokerilor sa fie atinse, mari. La regimentele de speculatorii nerabdatori sa marcheze profit, adaugati si marii detinatori de actiuni care n-au vandut inca (mostenitorii Malaxa, etc) pentru a avea tabloul cerere-oferta complet.
  • 3. Da activu’, cat e domne activu’?
Garsonierele din Militari se vindeau la 70.000 euro pe varful bulei imobiliare, multe cu credit. Acum sunt la mai putin de jumatate din pret, desi e vorba de acelasi “activ”. Cand nu poti scoate in evidenta profitabilitatea unei companii, incerci sa rupi gura targului cu activele sale. In cazul nostru, evaluarile FP pleaca de la valoarea detinerilor, unele listate, majoritatea nu. FP e ca o vila frumoasa, in camp. Peretii reprezinta actiunile listate, care pot fi evaluate pornind de la costul materialelor (valoarea de piata).

Terenul de sub casa si cel din curte reprezinta o nebuloasa. Precum in imobiliare terenul, o actiune la bursa face exact atat cat poate da pe ea cineva, nu cat zice valoarea sa contabila. Conform metotodologiei de raportare acceptata de CNVM, ultima valoare a activului net unitar la FP era de 1 leu/actiune. De la valoarea acestui activ, brokerii aplica anumite discounturi ajungand sa formuleze anumite tinte de pret pentru actiunile fondului. Nu intru in multe detalii aici, spatiul nu o permite. Daca sunteti client al unei societati de brokeraj aveti in mod sigur si un raport pus la dispozitie. Daca nu, inregistrati-va pe site-ul Goldring, va dati si telefonul (?) si veti primi unul pe mail. Cert este ca pentru un Fond la care majoritatea detinerilor nu sunt valorificabile imediat nefiind listate la bursa, discountul folosit a fost de numai 10-30%, in functie de generozitatea analistului si expunerea societatii pe actiunile FP. Las la o parte ca toata lumea se face ca ignora un amanunt esential: veniturile care revin FP din detinerile sale sunt taxate in momentul in care societatile respective ii vireaza dividende.

Or, pentru un investitor la bursa asta ar trebui sa fie adevarata focalizare: cat pot obtine din dividende, care este profitabilitatea, nu cat de valoroase sunt activele. Discountul suplimentar pe care il propun aici este de 20% fata de valoarea activului. Una la mana-dividendele care ii revin FP sunt impozitate cu 16%, doi la mana-FP are si el propriile cheltuieli de functionare, Templeton nu munceste pe gratis. La asta adaugati propriile discounturi ale brokerilor si mai coborati un etaj.
  • 4. Coeficientul …SIF
Daca tot vorbim de active si fonduri de investitii, n-ar strica sa ne raportam la SIF-uri, niste constuctii similare FP. De ce ar trebui sa fie o actiune FP cat 70-90% din valoarea activului net unitar (VUAN) de vreme ce in cazul SIF-urilor, acest raport este de 30-50%? Stiu, SIF-urile au expunere predominanta pe sectorul financiar, iar FP pe cel energetic, calitatea administrarii va fi probabil diferita, sunt limite de detinere diferite, etc. Sa nu uitam insa ca SIF-urile erau mari vedete prin 2007, cand pretul actiunii era apropiat de cel al VUAN-ului iar brokerii recomandau la greu actiunile pe seama “listarii” iminente a BCR unde acestea detineau participatii, moment in care BET-FI urma sa treaca glont prin borna 100.000 de puncte. A ajuns insa sub 10.000 in mai putin de 2 ani iar acum abia si-a “revenit” la 22.000. Exemplul maririi si decaderii BET-FI ar trebui sa-i tempereze pe cei ce viseaza actiunile FP crescute peste noapte.
  • 5. Greu la deal cu piata mica
Un fond cu active de peste 3 miliarde euro, cu o posibila capitalizare peste 2 miliarde si un free-float generos vine pe o piata unde valoarea zilnica a schimburilor cu actiuni este de cateva milioane euro (in ultima vreme, uzual sub 4, in zilele sale proaste lichiditatea BVB fiind comparabila cu cea a pietei… Obor). Ce mare, mijlociu sau chiar mic investitor strain risca bucuros sa se blocheze in asa ceva?
  • 6. Un detaliu “nesemnificativ”: profitul
Profitul aferent anului 2009 a fost de 700 milioane lei (numai din vanzarea participatiilor detinute la CEZ Distributie, CEZ Vanzare si CEZ Servicii s-au obtinut insa 540 milioane lei, o situatie exceptionala). In conditii “normale” fondul este insa mult mai modest din acest punct de vedere: In 2007 FP a avut un profit de 313 milioane lei, iar in 2008 de 467 milioane lei. Profitul bugetat pentru 2011 este de 207 milioane lei, cam cat cel obtinut in primele 6 luni din 2010 (bugetarea unor profituri cat mai reduse pentru anul urmator e o practica frecventa la FP, administratorii tintind din start niste trese pe umeri pentru merite deosebite, cu bonusurile aferente). Fara vanzarile de active care sunt accidentale, sa presupunem ca profitul va fi de 400 milioane lei, dublu fata de ce isi propune Templeton.

Asta inseamna 0,03 lei/actiune. Sau un PER de 33 pentru cine are ideea sa cumpere chiar la valoarea VUAN. Sau 33 de ani pentru a-ti recupera din dividende investitia, asta in ipoteza putin probabila ca tot profitul ia calea asta (nu va lasati derutati de valoarea mare a dividendelor din 2010- de 0,08 lei/actiune; acestea vin din profitul nerepartizat din ultimii 2 ani, 2008 si 2009, si sunt destinate construirii “imaginii” dinaintea listarii). La un pret de 0,7 lei/actiune, PER-ul ajunge la 23. Pentru a ajunge la un PER de 10 cat sunt estimarile pentru companii precum SNP sau Transgaz, din portofoliul FP, ar trebui sa cumparati o actiune la 0,3 lei. La un PER de 15, optimist in conditiile generale de piata, ajungem la un pret pe actiune de 0,45 lei. Ceea ce ar corespunde unui discount fata de VUAN comparabil cu cel al SIF-urilor. Un pret mai aproape de realitate in opinia noastra (daca facem abstractie de raportul dezechilibrat intre cerere si oferta), de altfel nivelul la care se si faceau tranzactii in decembrie 2010.
  • 7. Factorul... Bernanke
Pietele de capital la nivel global cunosc o puternica revenire din primavara lui 2009, pe fondul sumelor cu dobanda modica sau fara dobanda aruncate la discretie la dispozitia amatorilor de Bancile Centrale. Avem deci indici bursieri in revenire, preturi la marfuri in crestere si asteptari inflationiste. Inasprirea politicii monetare (cresterea dobanzilor pentru a retrage banii fierbinti din piete) va avea efectul dusului rece asupra cotatiei actiunilor, iar investitorii stiu foarte bine asta. Cati ar forta achizitia de actiuni FP pe o piata dominata de vanzatori, cu o lichiditate insignifianta si cu perspectiva unor corectii pe termen mediu? Sper in final ca la Sibex se vor utiliza la timp derivate pe actiunile FP. Ar fi si pacat ca temerarii sa nu poata profita de preturile bune din primele zile de la listare… shortand mai de sus.

Vezi si alte articole pe aceasta tema pe blogul lui Cristi Dogaru


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

6513 vizualizari

  • -2 (4 voturi)    
    Frumoasa prezentare dar.... (Joi, 6 ianuarie 2011, 9:32)

    007 [anonim]

    incompleta prin omisiune :
    - reamintesc hotararea AGEA din 27.septembrie 2010 a FP prin care FT a fost mandatat sa cumpere din piata tot ce este oferit la lansarea vanzarii actiunilor FP pe bursa sub valoarea de 1,50 Roni/actiune ! O interpretez ca valoarea minima a unei actiuni nu poate fii mai mica de 1,50 Roni !
    - Sa reamintim ca,actiunile SIF -lor se tranzactionau pe bursa in 2007 si la aproape de 40 ori mai mult decat valoarea nominala a unei actiuni ,si ca trecutul lor tranzactionabil in perioada gri era sub valoarea nominala a unei actiuni ,identic cu istoria FP pana astazi !
    - un alt factor de care trebuie sa tinem cond este faptul ca,s-au distribuit 60 % din actiuni celor indreptatiti sa primeasca despagubiri si care nu depaseste numeric 10.000,00 persoane despagubite.La ANRP ramanand depuse si nesolutionate inca 55.000,00 dosare de despagubire care ipotetic ar trebui solutionate din restul actiunilor nedistribuite.Dar mergand pe o medie de 800.000,oo de actiuni/dosar distribuite,putem deduce ca,dupa alte 6500,00 dosare solutionate se epiuzeaza actiunile din portofoliul FP,ramanand 48.000,00 dosare nesulutionate,deci mai este nevoie de alte 3 FONDURI PROPRIETATEA sa se constitue pentru solutionarea dosarelor de la ANRP ! Din acesta cauza vad obligatoriu ca actiunile FP sa ajunga la tranzactionare la o valoare supraunitara mare (intre 6 si 10 lei /actiune) pentru solutionarea dosarelor depuse din actiunile nealocate ale FP !
    - De asemenea este bine de stiut ca in teritoriu se afla depuse in termen legal si netrimise ANRP alte ~ 130.000,00 dosare de despagubire si pe care va las pe dumneavoastra sa calculati ce inseamna ca despagubiri din partea statului si a guvernantilor tinand cond si de ce ne-a impus CEDO si ptr.solutionarea careia mai avem la dispozitie 1 an si 5 luni !
    • +3 (3 voturi)    
      intre 0,2 si 1,5 (Joi, 6 ianuarie 2011, 9:59)

      cristian dogaru [anonim] i-a raspuns lui 007

      FP isi poate rascumpara actiuni intre min 0,2 si max 1,5 lei...daca as interpreta la fel de abuziv ca primul comentaqtor ar rezulta ca pretul va ajunge la 0,2 lei...
      • -2 (2 voturi)    
        " sub valoarea de 1,5 roni " (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:57)

        007 [anonim] i-a raspuns lui cristian dogaru

        inseamna si intre 0,2 si 1,5 si asta tradus inseamna ca cumpara tot sub 1,5 roni/actiune.Nu este interpretate abuziva ci este clara : sub 1,5 roni
        • +3 (3 voturi)    
          LOL (Joi, 6 ianuarie 2011, 11:35)

          DanCris [utilizator] i-a raspuns lui 007

          Ori dezinformezi intentionat ori nu ai habar cum sta treaba.
          Ala e pretul maxim la care au mandat sa-si rascumpere actiunile...asta doar daca vor si mai ales daca au bani.
          Iti garantez ca nu o vor face pt ca in momentul in care vor incerca sa ridice artificial pretul in felul asta ar recunoste esecul actiunilor in piata de a se sustine singure ceea ce va duce la vanzari masive din parte investitorilor.
    • +2 (2 voturi)    
      Templeton pe post de Santa? (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:22)

      sg [anonim] i-a raspuns lui 007

      Basme, 007, nu mai crede in toate povestile!
      Cineva vrea sa vanda muu..ulte actiuni la un pret cat mai mare. Nu conteaza cine.
      Nu uita ca cei care au dosare la ANRP sau au deja titluri sunt oameni cu varste peste 70. Cat sa astepte?
      Stiu o doamna in varsta care vindea m2 in Magurele cu 3 $. Era prea batrana sa mai astepte, trebuia sa-si primeasca banii cat mai repede.
      Cum suna perspectiva asta?
    • +1 (1 vot)    
      De regula, (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:29)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui 007

      intotdeauna exista argumente pro si contra in a cumpara o actiune. Problema e daca ai baga bani acum, cumparand actiuni FP, dupa ce toti smecherii au cumparat. Eu unul nu cumpar, chiar daca voi rata sansa vietii mele.
    • +1 (1 vot)    
      cate actiuni detineti? (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:31)

      sorin [anonim] i-a raspuns lui 007

      Va intreb pentru ca exagerati mult.
      1. Hotararea AGEA este doar o tentativa de a impinge piata in sus, FT fiind mandatat, dar nu obligat!
      2. In articol se vorbeste despre VUAN si PER, indicatori mult mai semnificativi decat valoarea nominala. SiF-urile nu au operat majorari de capital social, deci VN nu e semnificatica, mult mai importante fiind activul net si dividendele.
      3Calculele dvs. nu sunt realiste, statul nu se angajeaza sa majoreze cap. social al FP, odata listat la bursa nu cred ca FP poatre fi umflat cu alte active. Vorbim deci de un emitent cu un capital social, iar faptul ca vedeti "obligatoriu" ca sa se tranzactioneze la o valoare supraunitara nu are nici un fundament.Nu inteleg ce reprezinta in viziunea dvs. "actiunile nealocate " ale FP si de ce acestea ar urca pretul. Cele 40 % din actiuni, odata alocate ar SCADEA pretul in nici un caz nu l-ar urca!
      4. Ignorati total partea importanta, esentiala a tranzactionarii si anume cumparatorul. Sunt mii de argumente ca societati mult mai clare si performante sa creasca substantial la BVB si totusi asta nu se intampla! IN acelasi timp uitati faptul ca foamea de bani va impinge pe multi sa vanda urgent FP inca din primele zile. Si din experienta va garantez ca cei ce le-au obtinut direct, precum si cei ce au profit substantial le vor vinde urgent. Unde este contrapartea?
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns (Joi, 6 ianuarie 2011, 11:12)

        007 [anonim] i-a raspuns lui sorin

        1)Un mandat nu este discutabil ci el se executa,cred ca sunt inteles,da !
        2)O actiune se tranzactioneaza la valoarea pietei in ziua respectiva,ca este calculata de fiecare asa cum gandeste el mai putin conteaza,conteaza valoarea pietei.In prezent se tranzactioneaza intre ~ de 6 ori valoarea nominala minima si maxima de peste 12 ori valoarea nominala.
        3)Calculele sunt F.F REALISTE deoarece statul este obligat de CEDO sa rezolve problema proprietatii ,mai avand 1 an si 5 luni la dispozitie.Si ca metoda este finalizarea alocarii actiunilor FP si gasirea altui mod de achitare a despagubirilor catre fostii proprietari ! Actiunile nealocate sunt cele din propietatea MF,inca nedistribuite dosarelor inregistrate de la ANRP.Acestea nu urca pretul ci ele se vor aloca la 2 saptamani dupa primele 60 zile de tranzactionare pe bursa la pretul de atunci al pietei bursiere ! Si acel pret poate fi in proportie mai mare supraunitar tinand cond de cele expuse mai sus !
        4)Partea cea mai importanta sunt CUMPARATORII si VANZATORII in egala masura !Si cei ce au primit actiunile,fiind de drept actionari,nu cei ce au cesionat suferintele unora la pret de maruntis,cum au asteptat zeci de ani VOR AVEA PUTEREA SA MAI ASTEPTE PUTIN.EI AU ACEST DAR,ALTII POATE AR TREBUI SA_L CUMPERE !
    • +2 (2 voturi)    
      Bravo! (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:46)

      Anton [anonim] i-a raspuns lui 007

      Pai ce mai stai, cumpara tot ce gasesti sub 1.5 RON. Iar daca mai astepti putin poti sa razi din partea mea tot potul pana la 3-4 RON/actiune.Iti urez succesuri!
    • 0 (0 voturi)    
      PT FRUMOASA PREZENTARE DAR... (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:54)

      cip [anonim] i-a raspuns lui 007

      Confunzi valoarea nominala a actiunii cu VUAN-ul...Sifurile nu s-au tranzactionat peste VUAN,si nu e normal ca un fond sa se tranzactioneze la o valoare peste VUAN...Deci sa cumperi FP la 0,8 este ca si cum ai cumpara SIF la 100.000puncte...
    • 0 (0 voturi)    
      rascumparare (Vineri, 7 ianuarie 2011, 13:10)

      paul [anonim] i-a raspuns lui 007

      exista o gramada de societati listate la care exista o hotarare aga de rascumparare actiuni din piata cu pret intre x si y
      Iar pretul nu e peste y , ci este sub x
      de obicei - pentru ca nu au bani sa o si faca
      sau banii care ii au - ii pot folosi pentru altceva

      "Din acesta cauza vad obligatoriu ca actiunile FP sa ajunga la tranzactionare la o valoare supraunitara mare (intre 6 si 10 lei /actiune) pentru solutionarea dosarelor depuse din actiunile nealocate ale FP !"
      uf
      asta nici nu mai e macar de comentat
  • 0 (0 voturi)    
    FP (Joi, 6 ianuarie 2011, 9:45)

    investor [anonim]

    Corect !
    Astept SIBEX
  • +1 (1 vot)    
    Bravo (Joi, 6 ianuarie 2011, 9:59)

    Gheorghe Piperea [anonim]

    Foarte buna aceasta lucida analiza. Poate ca n-ar fi rau sa ne reamintim si scopul initial, schimbat in toamna prin hotarire a aga, al acestui fond - despagubirea fostilor proprietari de imobile nationalizate. Dintr-un vehicul de reparatie juridica si morala a unui prejudiciu, FP s-a transformat in fond de investitii. Dar nu unul obisnuit, ci unul cu un activ evaluat (dupa parerea mea, marinareste) la 3 mld euro. Sigur, free float-ului nu va depasi, probabil, 30%, intrucit statul, plus marii actionari (gen familia Malaxa) nu vor vinde curind actiunile detinute. Dar chiar si asa, vorbim de o pretinsa valoare de 1 mld euro, ceea ce va covirsi o bursa care, oricum, este sublima, dar lispeste cu desavirsire. Eu, unul, urez succes acestei listari, dar ma tin departe de aceasta afacere.
  • +2 (2 voturi)    
    ultima fraza m-a uns pe suflet (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:03)

    Nelu Speculatoru [anonim]

    sunt perfect de acord , articolul s-a terminat cu o concluzie la care ajunsesem si eu: dupa cateva zile sau saptamani fierbinti de la listare, FP nu va fi altceva decat o imensa oportunitate de a SHORTA.
  • -1 (1 vot)    
    pret (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:04)

    alex [anonim]

    a-ti uitat rascumpararea de actiuni ale fp , cand si cum se va face,actionari care au luat dividente nu au ce pierde daca nu vand valoarea dividentelor acopera in mare pierderile care apar datorita schemei de calculare a van-lui
  • 0 (0 voturi)    
    pret corect (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:49)

    Dan [anonim]

    in actualele conditii de piata un pret corect este de 30%, maxim 40% din VUAN, adica in jur de 0.35 lei/actiune
    • 0 (0 voturi)    
      pret corect (Sâmbătă, 8 ianuarie 2011, 22:17)

      popescu [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Dane,
      Da-mi voie sa te contrazic, deoarece daca "in actualele conditii de piata" pretul de pe "fosta piata gri"( a speculatorilor si bisnitarilor) a ajuns in jur de 0,5 lei /actiune, atunci cat crezi ca va fi "pretul corect" la bursa ? Evident superior, probabil va incepe undeva in jurul valorii de 0,70-0,75 lei /actiune cu mici fluctuatii pe termen scurt , insa pe termen mediu si lung , am curajul sa pariez pe aceste actiuni care, cred ca vor creste usor-usor si pretul va ajunge peste valoarea nominala in momentul cand FP va fi listat si pe o bursa straina si mai ales pentru ca la conducerea fondului nu este un administrator gen Ursache ori Lulache, sau Dinel Staicu ori Iacubov , etc ...!!
  • +2 (6 voturi)    
    FP (Joi, 6 ianuarie 2011, 10:50)

    Radu Korne [anonim]

    Si articolul si comentariile au fost scrise de "specilaisti". Domnilor, cati dintre Dvs (inclusiv autorul) ati castigat 1 EUR din Pietele de Capital sau din conultanta financiara ?
    Cati aveti un MBA sau ceva echivalent (nu ASE sau Spiru Haret) ? Inca odata se dsovedeste ca Romanu' e mai destept ca altii. Prostii aia de investitori straini, care au investit cateva sute de milioane EUR deja plus Franklin Templeton chiar nu stiu ce fac. Savuroasa intrebarea de ca FP ar trebui sa fie mai bun ca SIF-urile. Pentru ca Mike Mobius e mai bun ca Dinel Staicu, de aia !
    • +1 (3 voturi)    
      Foarte adevarat... (Joi, 6 ianuarie 2011, 11:46)

      DanCris [utilizator] i-a raspuns lui Radu Korne

      Sper doar ca Mark Mobius nu a facut aceasi facultate cu Bernard Madoff...
    • +1 (3 voturi)    
      Cred ca te uiti in oglinda (Joi, 6 ianuarie 2011, 12:40)

      sorin [anonim] i-a raspuns lui Radu Korne

      cand pui intrebarile cu specialistii! Iar faptul ca pui laolalta ASE ul cu Spiru Haret demonstreaza ca esti departe de fenomen. E o analiza foarte "profi"asta a ta: cumpara altii cumpar si eu. Sigur ai studiat mult ca sa ajungi la ea.....
  • +1 (3 voturi)    
    . (Joi, 6 ianuarie 2011, 11:16)

    vala [utilizator]

    felicitari pentru articol!

    cu unica mentiune ca nu-s chiar convins ca va fi o mare oportunitate de shortare... actorii unei piete futures nu-s nici ei prosti
  • 0 (4 voturi)    
    Fiecare cu pozitia lui (Joi, 6 ianuarie 2011, 11:27)

    INH [anonim]

    Salut,

    Mi-am luat si eu niste actiuni FP nu spun preturi sau procente nici procente din investitiile mele pe diverse piete sau in general in alte domenii, dar dividendele pe care le-am primit deja ma fac sa stau foarte linistit.
    1. Toata lumea pare a se lega de pretul la care se va face listarea sau care va fi atins in urmatoarele saptamani; eu sincer, am investit fara sa intentionez sa vand in prima zi sau primul an; vand cand o sa imi convina, desi sunt 99% ca pot vinde in profit din prima zi, dar nu profitul acela il urmaresc; eu va propun sa va ganditi ca pe lume exista nu numai speculatori. Exista deja fonduri straine care s-au apucat sa cumpere FP prin tiganeala de la DC, si daca s-au bagat in asta, poate si-au facut si ei niste calcule;
    2. Ce e BVB? Un aprozar unde daca arunci EUR 5 mil intr-o zi poti sa il dai total peste cap; exista vreo actiune pe care un fond care administreaza sa zicem o suma mica EUR 1-2 mld sa merite sa aloce bani ca sa o cumpere pe BVB? Daca vrea sa faca dintr-un motiv sau altul un exit rapid, ce face, darama piata 5 zile la rand si tot mai ramane blocat cu 60% din actiuni?
    Raspunsul e nu, si de-aia orice fond serios nu s-a uitat nici cu spatele la BVB, pentru un motiv clar: nu exista pe nici un emitent LICHIDITATEA care sa iti ofere posibilitatea sa faci un exit rapid, si ma refer la bani adevarati, nu la maruntisuri.
    FP sper sa fie prima actiune care sa poata deveni interesanta pentru fonduri adevarate, si care sa mai arunce ceva maruntis si pe SIF-uri, BRD, le stiti voi perfect actiunile "celelalte".
    Nu vor fi prosti, vor lasa pretul sa cada cat mai mult si vor intra incet, incet. A urmarit cineva BRD-ul (pastrand proportia) dupa listare (excluzand cele 6 luni in care salariatii nu au avut voie sa vanda)?
    3. Exista unele societati profitabile in Romania. Sa luam doua exemple: Hidroelecrica si Nuclearelectrica. Poate deveni cineva actionar la ele altfel decat prin intermediul FP? Ati citit lista de detineri?
    4. Care e dif
  • -1 (5 voturi)    
    motivatia? (Joi, 6 ianuarie 2011, 11:31)

    dumil [utilizator]

    articolul asta e plin de sofisme.
    omul a bagat/uitat voit cate un mic fals la fiecare punct si a pornit constructia logica care evidenta iese tot falsa...
    cine cunoaste bursa SIF-urile si FP stie de spre ce vorbesc.
  • -2 (2 voturi)    
    Continuare (Joi, 6 ianuarie 2011, 11:40)

    INH [anonim]

    4. Care e interesul FT fata de valoarea activelor si actiunilor FP?
    5. Se poate compara Dimler (FT) care face masini de la 1800 cred cu Tata Motors (Administratorii SIF-urilor sa zicem)? Au creat SIF-urile vreo afacere de succes? Nu! Au cumparat FP!! Very funny!
    6. Orice tranzactie prin DC, teoretic s-a facut cu un discount, pentru ca normal, actiunea nu e listata, si listarea ar trebui sa anuleze acest discount, desi ar oferi mult mai multora ocazia sa cumpere mult mai simplu; cunosc oameni care nu au cumparat pentru ca nu au vrut sa se complice; nu m-as baza nici pe acest discount, asa cum astept cu sanse 50-50% sa se listeze INTR-ADEVAR FP pe 25 ianuarie. Eu nu o iau chiar de buna.
    In rest, VUAN-uri, PER-uri, pe astea vi le rezolva cineva inspirat din pix!

    Eu sincer astept ca dupa listare sa scada FP, dar e o sansa sa isi intoarca investitori adevarati ochii spre BVB.

    Succes tuturor,
    Horia
  • +2 (6 voturi)    
    FP (Joi, 6 ianuarie 2011, 12:17)

    Dan [anonim]

    Articol foarte slab, amesteca intr-o ciorba romaneasca " greu la deal cu piata mica", oferta rupe tibia cererii", Fat Frumos" etc

    In realitate FP reprezinta o investitie pe termen daca ai incredere in actiunile energetice din piata. e greu sa spui ca nu are aproape nici o valoare (dupa cum sugereaza articolul) cand ei detin pachete semnificative din Petrom, Hidroenergetica, Nuclearoelectrica, firmele de distributie de energie si gaze care sunt adevarate cash cow.

    Pe deasupra au un administrator international care chiar tine la drepturile actionarilor minoritari si ii protejeaza in masura in care poate de abuzurile statului. Au lansat un program de buy back de actiuni si au dat dividende deci care e problema?!

    Se mai pierde in vedere ca discountul semnificativ din martie 2009 (cand a ajuns la 10 bani actiunea) se datora in mare masura si pietelor de actiuni de atunci (Apple ajunsese pe la 70 de dolari actiunea -acum este 330) iar SIF 5 la 30 bani- acum este1.26. BRD era 3 lei, acum este 12.5 lei.

    Discountul mai era dat si de uriasul risc legislativ si de faptul ca nu era o actiune cotata, dar tranzactionata pe piata "gri"

    In rest, articol slab cu o multime de sofisme si jumatati de adevaruri. DIn pacate asta e calitatea jurnalismului economic de la noi
    • 0 (0 voturi)    
      De acord (Vineri, 7 ianuarie 2011, 20:35)

      Gigi Tzeparu' [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Sunt total de acord ca este un articol foarte slab. Si am impresia ca autorul recidiveaza...
      Se pare ca pierdeti din vedere faptul ca in 2009 era campanie electorala. Va rog sa cititi in presa acelor zile declaratiile d-lui Geoana (care spunea ceva de genul ca va desfiinta FP) si ale d-lui Ursache (care considera ca FP ar trebui sa se comporte ca un fond suveran, nu ca un fond de investitii si sa sustina un program de constructie de autostrazi sau un program de irigatii in agricultura!!). Personal cred ca in atunci cand actiunile FP se tranzactionau la preturi intre 0,07 si 0,18 au fost de fapt cele mai scumpe, tinand cont si de sansele ca acele declaratii sa devina realitate. Altfel spus, 0,18 cu Lulache&Ursache in noiembrie 2009 inseamna mai scump decat 0,35 cu Franklin Templeton in septembrie 2010...
      Ca sa nu credeti ca sunt cumva portocaliu, va spun ca eu consider o japca ceea ce a facut Romgazul iar pt asta Guvernul nu are nici o scuza (doar poate ca le era foame...)
  • +2 (4 voturi)    
    ati uitat ceva (Joi, 6 ianuarie 2011, 13:19)

    Codruta N [utilizator]

    Cine naiba ar fi ATAT de tampit incat sa-si investeasca banii intr-un Fond in care Statul isi baga coada si face ce vrea cu profitul celor din portofoliu?
    Mizeria aia cf. careia o parte din profitul uneia din societatile energetice a fost DONAT Statului (prin hotarare de guvern) in loc sa mearga in dividende si sa ajunga la Fond nu e chiar atat de veche incat sa nu si-o aminteasca nimeni... :D
    CE garantie ar avea vreun eventual cumparator ca Statul nu-l va spolia dupa bunul sau plac, asa cum i-a spoliat cumva si pe proprietarii activelor?
    Nici una! Nincs! Nada! Nimic!!!
  • +2 (2 voturi)    
    si inca ceva (Joi, 6 ianuarie 2011, 14:34)

    florin [anonim]

    Pe 11 ianuarie e programata greva celor de la Regia Nationala a Huilei *30.000 oameni pentru a se urgenta crearea celor doua mari societati energetice. Ce isi doresc oamenii aceia la indemnul liderilor sindicali? Sa intre intr-o societate in care profiturile actualei Hidroelectrica si Nuclearelectrica sa le acopere lor contractele de mentenanta supraumflate si salariile, pe scurt pierderile. Plus ca profiturile de la Hidroelectrica si Nuclear sunt sifonate de contractele baietilor de la PDL. Amintiti-va comparatia celor de la Franklin T privind costurile de productie de la Hidro fata de Rusia sau Brazilia: sunt DUBLE la noi !!!! Si la Nuclear.... ce sa mai zic, la cifra de afaceri similara profitul bulgarilor e de 4 ori mai mare. Ce investitor strain ar fi destul de nebun sa-si bage banii intr-o asemenea companie cu atatea incertitudini? Ca randamente bune se fac si in US si in UK si Germania. Sa fim realisti, pentru o societate de genul acesta cu profit stationar, fara crestere, un PER de 10 e mare. Deci ....ne intalnim la fixing.
  • 0 (0 voturi)    
    Transgaz si altele (Joi, 6 ianuarie 2011, 17:38)

    Marian [anonim]

    Lasand la o parte caracterul subiectiv al "blogului" (oricand se pot gasi si 7 motive, din care 2-3 logice si restul balarii, pentru care FP va performa, depinde de ce parte a baricadei esti) as remarca 2-3 lucruri certe (istorice):

    - te legi de Transgaz insa acesta a fost o investitie rentabila chiar si in toata criza si recesiunea din Romania...cumparat in toamna lui 2007 cu 190 lei/actiune, 3 ani mai tarziu are un pret de 280 lei/actiune + ca a dat dividende in fiecare an.

    - ce zici de cealalta listare a anului, BVB-ul? Este BVB-ul mai atractiva decat FP-ul...credeai ca va creste in 6 luni cu 60%, avand in vedere PER-ul de la listare, managementul, perspectiva de viitor a business-ului etc.

    - short is cool...nu se merita sa postezi ceva aici fara sa zici ca shortezi...De fapt e in linie cu alte lozinci de milioane ale celor care se da mari stiutori in spatele nick-urilor, gen "Totul in Romania e de rahat", "Toti sunt prosti".... E cool da impresia ca nu esti optimist a.k.a credul...cand de fapt tot ce spune e ca LOR nu le merge bine, poate si din cauza unei astfel de gandiri...
    • 0 (0 voturi)    
      eroare marian, eroare! (Joi, 6 ianuarie 2011, 18:47)

      petra [anonim] i-a raspuns lui Marian

      1. la transgaz nu au cumparat desteptii cu 10% din valoarea nominala ca sa vanda prostilor cu 80%...iar cine a cumparat actiuni in prima zi de la listare e pe minus si la TGN
      2. BVB -ul a fost pompat pentru a cumpara pachetul ala chiar FP, sa mai manance si gura brokerilor ceva...ca la cat face acum BVB-ul..
  • 0 (0 voturi)    
    fondul va da faliment (Vineri, 7 ianuarie 2011, 1:28)

    kuponiada2 [anonim]

    cum au dat si cele de investitie din US. Iar in acest mod vechii proprietari isi vor pierde properietatile de drept si neretrocedate, conform legislatiei.
  • 0 (0 voturi)    
    FONDUL PROPRIETATEA (Vineri, 7 ianuarie 2011, 17:07)

    Georgescu [anonim]

    Nu am actiuni FP si nici nu ma intereseaza sa cumpar; s-au incarcat sute de milioane de actiuni cu putin timp inainte de listare si cu siguranta calculele celor care au incarcat vor fi incurcate de mai multe necunoscute, autorul articolului a punctat foarte bine; personal cred ca cererea va depasi oferta pe o perioada scurta de timp, este posibil chiar din prima zi, dupa care va trece pe un trend descendent; ca pret astept inchiderea dupa prima zi la un pret situat intre 0,4-0,43


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri