Curtea de Conturi a descoperit nereguli de peste 200 de milioane de lei la CFR SA

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Vineri, 6 ianuarie 2012, 17:32 Economie | Companii

Plati ilegale, achizitionarea de materiale inutile, gestionarea defectuoasa a bunului public, erori contabile, active neinventariate si multe alte nereguli. Toate acestea au fost descoperite in urma unui control al Curtii de Conturi in 2010 la CFR SA si sucursalele sale. Potrivit raportului Curtii de Conturi pe 2010, au fost constatate abateri de peste 200 de milioane de lei. Valoarea estimativă a erorilor sau abaterilor contabile este de 151,5 milioane de lei. De asemenea, valoarea abaterilor legate de modul in care s-a facut gestiunea economico-financiara este de 60,2 milioane lei, din care: 807 milioane lei venituri suplimentare datorate companiei, 194 milioane lei prejudicii şi 59,2 milioane lei alte abateri. Vezi in text care sunt neregulile descoperite la CFR SA.

Exemple de abateri de la prevederile legale privind reglementările contabile

  • Inregistrarea în evidenţele contabile (în cont „Operaţiuni în curs de clarificare”) a unei operaţiuni fără ca la baza acestei înregistrări să existe documente justificative legal întocmite care să ateste natura şi realitatea elementului patrimonial (SRCF Bucureşti);
  • Efectuarea de înregistrări contabile eronate şi denaturarea veniturilor şi cheltuielilor, în sensul că sumele retrase din conturile entităţii în urma popririi - pentru îndestularea creanţei pe care o avea la un operator economic, au fost înregistrate în anul 2010 din contul ”Creditori diverşi ” în contul ”Debitori diverşi„, nefiind recunoscute pe cheltuieli (SRCF Timiş);
  • Neînregistrarea în contabilitate a operaţiunilor de intrare sau ieşire a unor bunuri din patrimoniu, respectiv plăţile efectuate de entitatea centrală în contul unor dosare juridice soluţionate de instanţele de judecată sau agreate de Companie cu creditorii respectivi prin protocoale semnate bilateral, plăţi efectuate în baza acestor titluri şi reprezentând accesoriile debitelor iniţiale ale furnizorilor de bunuri, precum şi sume reprezentând diferite cheltuieli de judecată, nu au fost recunoscute pe cheltuieli cu toate că sumele aferente stingerii lor au fost plătite din fondurile proprii ale CNCFR SA şi neevidenţierea pe cheltuieli a operaţiunilor pentru care s-au întocmit Notele de trecere pe costuri (SRCF Timiş);
  • Neînregistrarea în evidenţa contabilă a contravalorii terenurilor din patrimoniu, deşi acestea au fost evaluate (SRCF Cluj). Abaterea constatată a fost remediată în timpul controlului;
  • Majorarea cheltuielilor de exploatare, prin constituirea de provizioane drept ”ajustări pentru deprecierea imobilizărilor în curs de execuţie”, în condiţiile în care nu s-au produs deprecieri ale acestora (SRCF Iaşi);
  • Nestabilirea şi neînregistrarea în evidenţa contabilă a valorii mijloacelor fixe şi a unor componente ale mijloacelor fixe, predate ca urmare a transferului de proprietate asupra acestora prin vânzarea la licitaţie în dosare de executare silită (SRCF Galaţi).

Nereguli legate de gestiunea economico-financiara

  • Nerespectarea prevederilor legale în stabilirea şi plata obligaţiilor datorate sub forma impozitului pe salarii sau venituri asimilate salariilor (SRCF Iaşi). Asupra acestor aspecte a fost sesizată Garda Financiară. Valoarea estimativă a acestei abateri este de 3.894 mii lei şi reprezintă venituri suplimentare datorate bugetelor publice
  • Executarea silită a unor active de natura infrastructurii feroviare (linii de cale ferată echipate complet), bunuri, care potrivit legii, aparţin patrimoniului public al statului, gestionat de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, prin nerespectarea prevederilor legale privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia şi a prevederilor legale privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, referitoare la stabilirea prin hotărâre a Guvernului a elementelor concrete ale infrastructurii feroviare publice;
  • Nereevaluarea imobilizărilor corporale, nerespectând-se astfel prevederile legale privind contabilitatea;
  • Nu au fost inventariate toate elementele de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii deţinute de unitate, prin nerespectarea prevederilor legale privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, în sensul că nu s-a efectuat inventarierea la un număr de 1.268 vagoane;
  • Necalcularea şi neîncasarea penalităţilor şi daunelor-interese pentru îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale, în cazul contractelor pentru achiziţia de Studii de Fezabilitate necesare în realizarea lucrărilor de implementare a cerinţelor SCHENGEN pentru controlul în punctele terestre de trecere a frontierei cu ţările non-UE, prin nerespectarea prevederilor contractuale;
  • Menţinerea unor stocuri de materiale şi echipamente fără mişcare, cu o vechime cuprinsă între 1-7 ani, ca urmare a achiziţionării de materiale pentru lucrări de investiţii nedemarate sau care nu au asigurată finanţarea, prin nerespectarea principiilor economicităţii, eficacităţii şi eficienţei în administrarea patrimoniului public şi privat al statului, precum şi în utilizarea fondurilor publice;
  • Neexecutarea garanţiilor în limita sumelor datorate de operatorii de transport feroviar care nu au achitat tariful de utilizare al infrastructurii în termenele prevăzute în contractele de acces, nerespectându-se astfel prevederile legale privind accesul pe infrastructura feroviară.

La sucursale, nerespectarea reglementărilor legale în efectuarea unor cheltuieli se ridica la 195 milioane lei, reprezentând:

  • Plăţi nelegale pentru asistenţă tehnică neefectuată la lucrarea ”Refacţie totală linie CF Deta - Reghin, tronson Brâncoveneşti - Reghin şi linia II directă din staţia CF Reghin (SRCF Braşov);
  • Plăţi nejustificate pentru materiale neutilizate la obiectivul ”Reparaţie pod KM 99+396 linia CF Braşov - Podu Olt” (SRCF Braşov);
  • Plata nelegală a cotei de 4% profit pentru lucrări suplimentare efectuate la lucrarea ”Reparaţie podeţ, km 18+103, Linia CF Adjud - Ciceu”, în condiţiile în care în Nota de comandă suplimentară nu s-a aprobat cotă de profit (SRCF Braşov);
  • Plăţi nelegale pentru lucrări neefectuate, cheltuieli indirecte şi cota de profit aferentă acestora la obiectivele “Reparaţie pasaj trecere la nivel km. 12 +908, linia CF Apahida-Dej, între staţiile Jucu-Bonţida” şi “Reparaţie pasaj trecere la nivel km. 8 +582, linia CF Apahida-Dej, între staţiile Jucu-Bonţida” (SRCF Cluj). În timpul controlului prejudiciul constatat a fost recuperat şi virat în contul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
  • Plăţi reprezentând despăgubiri pentru un teren aflat în domeniul public, fără existenţa documentelor justificative prin care să se ateste realitatea despăgubirilor acordate, prin nerespectarea prevederilor legale privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 (SRCF Iaşi);
  • Diminuarea valorii patrimoniului prin înregistrarea pe pierderi a sumei de 40,4 milioane lei, urmare aplicării unor ajustări ca depreciere totală a unor active de natura stocurilor, fără ca în documentele de inventariere să fie consemnate date care să ateste deprecierea, nivelul acesteia, precum şi fără să existe propuneri ale comisiei de inventariere în acest sens (SRCF Bucureşti);
  • Neurmărirea şi neîncasarea unor debite mai vechi de 30 zile, provenite din contractele de închiriere aferente unor spaţii cu destinaţie comercială (SRCF Bucureşti). Suma a fost încasată în timpul controlului;
  • Nerespectarea prevederilor legale privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, în sensul că inventarierea nu a respectat în totalitate prevederile legale, nu au fost inventariate toate elementele de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii deţinute şi, nu au fost valorificate rezultatele acţiunii de inventariere (SRCF: Galaţi, Iaşi, Timiş);
  • Necalcularea, neînregistrarea, nefacturarea şi neîncasarea:
  • Majorărilor de întârziere pentru nerespectarea termenelor de plată a contravalorii chiriei, ca urmare a nerespectării clauzelor din contractele de închiriere a spaţiilor, terenurilor, liniilor ferate industriale, instalaţiilor feroviare aferente infrastructurii feroviare;
  • Penalităţilor pentru nerespectarea termenelor de plată a obligaţiilor contractuale (SRCF: Iaşi, Galaţi).

In timpul controlului, conducerea Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR” SA şi ale sucursalelor regionale ale acesteia şi-a exprimat punctul de vedere prin care nu şi-a însuşit constatările referitoare la cauzele care au condus la executarea silită a unor bunuri care aparţin patrimoniului public al statului.

Punctul de vedere nu a fost însuşit de echipa de control pentru că societatea nu a aprobat elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice, fapt ce a determinat incapacitatea acesteia de a demonstra în instanţă că bunurile propuse executării silite sunt în domeniul public al statului.

Concluzii

  • Compania nu gestionează bunurile din domeniul public şi privat al statului pe baza principiilor economicităţii, eficienţei şi eficacităţii;
  • Situaţiile financiare nu oferă, în toate aspectele semnificative, o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată de entitate;
  • Modul de administrare a patrimoniului nu este în concordanţă cu scopul, obiectivele şi atribuţiile entităţii şi nu respectă principiile legalităţii şi regularităţii.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

3008 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    :) (Vineri, 6 ianuarie 2012, 17:44)

    Hard ball [utilizator]

    da' pina acuma ce-au pazit?
    de ce n-au descoperit frauda atunci cand avea "varsta" mai mica?
    de cat timp fura aia acolo?

    cam tarziu , acuma cand banii au fost sifonati , sa vii sa constati ca aia faceau tot posibilul sa acopere adevarul.

    oricum n-o sa pateasca mare lucru( in dulcele spirit dambovitean) atita timp cat nu se aplica legea si nu e nimeni care sa stea cu batul pe aia care pun mina unde ar trebui sa stranga, nu sa piarda( ca sa nu ne antepronuntam...:) )
  • +2 (2 voturi)    
    BANII NOSTRI (Vineri, 6 ianuarie 2012, 17:58)

    mara [anonim]

    Ma adresez bucurestenilor care locuiesc pe str. Turda, in apropierea CFR MARFA. Mergeti acolo si vedeti ce masini au parcate in fata si o sa va cruciti...este strigator la cer.
    • 0 (0 voturi)    
      ce masini? (Sâmbătă, 7 ianuarie 2012, 15:08)

      magazineru paun [anonim] i-a raspuns lui mara

      niste amarite de vechituri toyota de 10 ani?
  • 0 (0 voturi)    
    toti (Vineri, 6 ianuarie 2012, 18:03)

    nero [anonim]

    bugetarii trebuie controlati la sange pentru ca au bagat vastu-n caraiman fara rusine .toti,pana la cel mai mic sef de birou! coruptia este institutionalizata,este in fiecare birou al statului asistential.trebuie actionat in forta si fara mila.ma mir ca s-a trezit si vodcaroiu din betie dupa ani si ani in care n-a miscat un deget.el ar trebui sa fie primul luat la intrebari pentru ca nu si-a trimis oamenii sa-si faca datoria.
  • +1 (1 vot)    
    concluzii (Vineri, 6 ianuarie 2012, 18:22)

    concluzii [anonim]

    Din articol am inteles ca este valabila una din variantele:
    1. pana in 2010 CFR a fost gestionata in conditii de eficienta,
    2. Curtea de Conturi s-a infiintat in 2010,
    3. auditarile anterioare nu au fost facute publice sau nu au fost valorificate de alte institutii.
    Apropo, ce s-a intamplat pana la urma cu directorul ala care a fost singurul vinovat pentru dezastrul CFR. Parca traia in SUA.
    Era indicat ca autorul articolului sa prezinte si o scurta istorie a devalizarii CFR.
    • 0 (0 voturi)    
      ce sa se intample? (Sâmbătă, 7 ianuarie 2012, 15:09)

      magazineru paun [anonim] i-a raspuns lui concluzii

      a fost eliberat ieri - google dixit
  • 0 (0 voturi)    
    habarnistii !!!! (Vineri, 6 ianuarie 2012, 18:43)

    costica [anonim]

    "Compania nu gestionează bunurile din domeniul public şi privat al statului pe baza principiilor economicităţii, eficienţei şi eficacităţii;"

    Pariem ca nici macar Ministrii lui Boc nu cunosc semnificatia cuvintelor "eficienta" si "eficacitate" !!!
    Si nici Dl Boc sau Dl Ialomiteanu !!!
    Habar nu au, asa ceva nu functioneaza in nici una dintre institutiile statului roman !!
    Pai, cum sa functioneze cand astia habar nu au ce inseamna ?!
    Ca daca ar avea, ar functiona, nu ???!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    nelegale inseamna ILEGALE?! (Vineri, 6 ianuarie 2012, 22:20)

    lili [anonim]

    Sa intelegem ca sunt multe ilegalitati, adica este caz penal de incalcare a legii ?!
    Intrebare: raspunde cineva ?! Cine?!
    • 0 (0 voturi)    
      pai o sa raspunda (Sâmbătă, 7 ianuarie 2012, 15:11)

      acaru paun [anonim] i-a raspuns lui lili

      bagoagiu si stoichescu...
  • 0 (0 voturi)    
    SI ANCA RAMANE .......!? (Sâmbătă, 7 ianuarie 2012, 19:33)

    petrescu [anonim]

    Dupa jaful asta nimeni nu este de vina !? Chiar nimeni ! ?,doamna Ministru Anca Boagiu .
    Dumeavoastra daca nu luati nici o masura ,de ce
    nu lasati pe altii sa o faca . Un minister nu se conduce cu inima ci cu biciul .Nu le convine ,plec .
  • 0 (0 voturi)    
    Pai de unde credeati ca vin banii portocaliilor? (Sâmbătă, 7 ianuarie 2012, 23:23)

    dan [anonim]

    Voi credeati ca banii sunt adusi de base si de udrea de acasa?
  • 0 (0 voturi)    
    Ciudat articolul (Duminică, 8 ianuarie 2012, 11:38)

    anonim [anonim]

    La prima vedere, pare o chestie normala, s-au descoperit niste abateri ENORME hai sa luam gatu vinovatilor. Asa si trebuie

    Si totusi. Discutam de CFR!

    Pentru a intelege ce vreau sa spun, fac o mica comparatie cu SIDEX.
    In anul "privatizarii de succes" Bucurestiul bombarda toata tara cu marile datorii ale SIDEX-ului de 500 miliarde la energie electrica, si binenteles cu lozinca "trebuie privatizat urgent", fara ca cineva sa precizeze cateva lucruri minore:
    - consumul de curent al SIDEX era de 300 miliarde/luna (sau altfel spus datoria reprezenta o luna restanta la plata curentului, pe langa luna in curs)
    - cifra de afaceri a SIDEX era in anul respectiv de 21.000 MILIARDE (LEI VECHI), mai exact, asa zisa datorie enorma era de de 0.02% din cifra de afaceri !!!
    - productia pe stoc a SIDEX (prefaficate si produse finite) era de 20 de ori mai mare decat datoria (in particular, la data vanzarii stocurile NEREEVALUATE au fost mai mari decat valoarea vanzarii (cu alte cuvinte indienii, doar prin simpla valorificare a stocurilor existente si-au recuperat banii in profit)
    Ce a reprezentat vanzarea SIDEX: retehnologizare ioc, inchiderea a 2/3 din capacitatea de productie, concedierea a 3/4 din personal plus toate intreprinderile din Moldova au intrat in faliment pentru ca s-a triplat pretul otelului romanesc.

    Intrebarea este foarte simpa: ce reprezinta 200 milioane ron in cazul CFR?
    - 0,01% din CA ?
    - rulajul per o ora de activitate ?
    - costul cu energia pentru a aprinde becurile in gari pe perioada unei nopti ?

    Ce informatie prezinta articolul de fapt ?:
    - ca sistemul informatic financiar al CFR e varza ?!?
    - ca evidenta activelor... e la fel de varza
    - ca pe bugetarii de acolo (scuzati termenul bugetar) ii doare in 14 de "bunurile intregului popor"
    - CA TREBUIE PRIVATIZAT URGENT la pret de cacao ?!?

    Claudia, de-a cui esti mama ?!?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version