Mirajul relocarii, pe sfarsite? Producatorii americani care si-au mutat productia in strainatate vizeaza re-intoarcerea acasa

de George Stefan     HotNews.ro
Marţi, 14 februarie 2012, 15:31 Economie | Companii

Dupa ce in ultimele decenii marile intreprinderi producatoare din America si-au mutat productia in afara tarii foarte rapid, acum acestea vad in intoarcerea in SUA un avantaj competitiv, informeaza Reuters. Cautarea pentru lucratori mai ieftini a condus la migratia firmelor. Din 1980 pana in prezent, locurile de munca din sectorul manufacturier in Statele Unite au scazut cu 40%. Acum, marile companii ca Boeing si General Electric au vazut ca beneficiile unei forte de munca cu salarii scazute in afara granitelor sunt compensate de costurile ridicate cu logistica si cu materialele.
 
"In ultimii 15 ani ne-am extins lanturile de productie putin cam mult la nivel global, in dorinta unor costuri mai mici", a spus Jim McNerney, director executiv al Boeing, cel de-al doilea mare producator de avioane din lume, fiind invitat la un eveniment organizat de catre General Electric, la Washington, care isi doreste sa promoveze competitivitatea economiei SUA.
 
"In unele momente am pierdut controlul asupra calitatii si serviciilor si am subestimat deseori valoarea lucratorilor nostri de aici. Veti vedea mai multe intreprinderi care se vor intoarce in SUA, iar acest lucru este pe de-o parte datorat unui motiv de business si, pe de alta parte, pentru ca dorim sa fim niste buni cetateni", a completat McNerney.
 
Directorul executiv al General Electric, Jeff Immelt, a declarat ca "Vom muta productia inapoi din Mexic si China, in Louisville (Kentucky). Atunci cand ne uitam la costuri, forta noastra de munca este inca la un nivel ridicat, dar este aproape de nivelurile din trecut. Atat materialele cat si distributia sunt mai putin scumpe in Statele Unite, decat daca ar fi importate. Asadar, noi vedem oportunitatea de a crea locuri de munca - macar o parte dintre locurile de munca pierdute, nu toate. Si credem ca acest lucru se va intampla si in alte zone de business, precum cea de software."
 
Statul american a recuperat cu greu caderea economica din 2007-2009 si rata ridicata a somajului (8,3 in luna ianuarie), unul dintre principalele obstacole in care redresarii. "Renasterea" aparuta in sectorul manufacturier din SUA, care a creat 50.000 de locuri de munca in ianuarie, a intrat si in atentia Casei Albe. Presedintele Barack Obama, caruia Immelt i-a fost consilier in problemele privind locurile de munca si economia, a identificat acest sector ca unul in care poate promova si facilitati fiscale, in speranta de a genera cat mai multe locuri de munca.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

2595 vizualizari

  • +2 (8 voturi)    
    finally (Marţi, 14 februarie 2012, 15:50)

    omnisciantu [anonim]

    in sfarsit se trezesc la realitate. ar mai fi un motiv important: relocarea in ASIA a insemnat si scaderea puterii de cumparare in USA (care ramane o piata de desfacere uriasa) datorita pierderii locurilor de munca. degeaba produci ieftin in ASIA ca sa aduci acasa produse cu cost scazut, daca nu le mai cumpara nimeni! :) acest mic amanunt le-a scapat marilor conducatori de multinationale.

    unii vor spune ca si ASIA e piata de desfacere uriasa. corect. insa:
    - e numai ca numar, nu si ca putere financiara
    - relocarea comporta si expunere la furt intelectual (tehnologie, know-how) de catre asiatici => scaderea avantajului competitiv pe piata
    - concentrarea pe piata asiatica ar insemna relocarea cu totul acolo (inclusiv a actionarilor), deoarece occidentul saracit va deveni o problema sociala. si intrebarea e: cine vrea sa traiasca in china? sa vina regimul sa confiste tot intr-o noapte?

    sunt ferm convins ca acest trend va deveni si mai puternic in viitor. abia astept sa vad fanii chinei ce mai zic :)
    • -1 (3 voturi)    
      Bine ar fi sa fie asa... (Marţi, 14 februarie 2012, 15:59)

      Arhanghelul Mihail [anonim] i-a raspuns lui omnisciantu

      Doamne ajuta sa ai dreptate. Desi am mari dubii ca peste noapte companiile occidentale au devenit mai morale.
      • 0 (2 voturi)    
        Ai dreptate (Marţi, 14 februarie 2012, 16:09)

        TudorSerban1312803517154 [anonim] i-a raspuns lui Arhanghelul Mihail

        Eu cred ca e o chestie electorala (se apropie alegeri), ca sa le dea peste nas Republicanilor care il acuza ca nu da facilitati "creatorilor de slujbe". De fapt taxele pentru categoria maxima de venituri si taxele pe corporate sunt mai mici decat au fost vreodata in SUA (de dupa 1929). Si vor sa justifice chestia asta spunand ca o sa se intoarca aia din strainatate.
        Vrajeala zic eu...
    • +1 (5 voturi)    
      ... (Marţi, 14 februarie 2012, 17:26)

      Marcu [anonim] i-a raspuns lui omnisciantu

      Avem aici a face cu un cerc vicios: daca o singura companie produce in China ieftin bocanci, sa zicem, iar alte 19 companii produc in SUA scump, atunci cele 19 companii nu ar putea vinde bocancii in SUA pentru ca toata lumea ar cumpara de la compania care produce ieftin in China, datorita pretului scazut.

      Daca tot vorbim de moralitatea companiilor, hai sa vorbim si de moralitatea cumparatorilor. Ei practic, prin decizia lor de a cumpara produsele mai ieftine produse in China, au relocat companiile din propria tara. Iar acest comportament nu este imoral, ci NORMAL. La fel cum un cumparator cauta cel mai ieftin produs cu calitati similare, la fel si companiile cauta forta de munca ceea mai ieftina, ca sa poata supravietui concurentei care face acelasi lucru.

      In timp insa lucrurile se vor regla de la sine: cu cat mai multe companii vin in China, cu atat salariile vor creste mai mult local si atunci companiile se vor muta in Vietnam, Bangladesh, etc... - proces deja in derulare).

      In final, vom avea o lume globala, unde salariul unui instalator american va fii relativ egal cu al unui instalator din Zimbabwe. Si iar: asa este NORMAL sa fie.

      Sa fiti sanatosi!
      • 0 (0 voturi)    
        ... (Marţi, 14 februarie 2012, 19:04)

        Veetor [utilizator] i-a raspuns lui Marcu

        Yep. Cam asta e definitia globalizarii.
      • 0 (0 voturi)    
        i beg to differ (Miercuri, 15 februarie 2012, 11:08)

        bunul simt [anonim] i-a raspuns lui Marcu

        cu taxe vamale NORMALE (nu ca acum sa stimuleze globalizarea) firma aia care produce in china o s-o ia in barba original.

        globalizarea e un fel de comunism pentru bogati. doar anumite grupuri profita. sa luam un exemplu: romania are rezerve de petrol si gaze. nu fabuloase, dar ne descurcam. conform principiilor globalizarii, noi trebuie sa aliniem preturile la UE, ca sa nu avem avantaj competitiv fata de altii. LOL. mare prostie, nu credeti? comunism pe fata. luam de la cei care au, si dam la cei care nu au, si o clica conducatoare (elita financiar-bancara) profita!

        asa ca prietene, scuteste-ma cu normalul tau. daca US dorea binele cetatenilor proprii, isi tineau productia in tara, si stapaneau lumea pentru ca aveau tehnologia si know how. jocul asta de-a globalizarea le-a saracit propria populatie, si le-a scazut nivelul de trai. ca sa ce? sa ii creasca chinezului? de ce are US datorie fata de chinezi? mark my words: instabilitatea sociala e f periculoasa. istoria a demonstrat-o mereu in forme f violente. US merge cu pasi repezi spre instabilitate sociala. pentru ca unii au castigat din aceasta globalizare.
  • +1 (3 voturi)    
    tot asa baieti (Marţi, 14 februarie 2012, 16:01)

    kllaus [anonim]

    Intotdeauna cautarea unei forte de munca mai ieftine va fi prioritatea diverselor firme. Insa americanii, dupa atatia ani de delocare a facilitatilor de productie au ajuns la trista concluzie ca odata cu pierderea locurilor de munca de pe plan local, odata cu pierderea calitatii si credibilitatii produselor lor, au pierdut un lucru esential: controlul preturilor materiilor prime. Daca acum 20 de ani, SUA dadea tonul in stabilirea cotatiilor internationale pentru diverse materii prime, chiar si a combustibililor, acum principalul jucator pe aceasta piata a devenit China. Ori, dintotdeauna materiile prime au avut rol strategic pentru orice tara de pe mapamond(mai putin Romania).
  • +7 (7 voturi)    
    dulaul (Marţi, 14 februarie 2012, 16:10)

    cicio [anonim]

    Nu este cazul sa fii fanul nimanui, ci al propriului buzunar. In acest context este bine sa cumparam $. Treceti la treaba caci vorba lunga saracia omului.:))
  • +1 (5 voturi)    
    O veste foarte buna (Marţi, 14 februarie 2012, 16:47)

    Florin [anonim]

    Si uite-asa colosul cu picioare de lut, China comunista, si-o va lua drept in freza. Relocarea activitatilor firmelor occidentale in tarile de unde au plecat, in tarile "mama", va reduce considerabil somajul in aceste tari si va aduce crestere economica importanta. China n-are decat sa ramana cu facaturile de proasta calitate si toxice pe care le comercializeaza in mai toata lumea...
  • 0 (0 voturi)    
    doar in aparenta e relocare (Marţi, 14 februarie 2012, 18:30)

    raesd [anonim]

    Intel tocmai a dat in functiune nu demult o fabricuta in Vietnam de vreo 1 miliard de dolari
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Marţi, 14 februarie 2012, 19:09)

      Veetor [utilizator] i-a raspuns lui raesd

      Pai nimeni nu zice ca se va intampla de azi pe maine. Si nu neaparat in toate sectoarele de productie.
  • 0 (0 voturi)    
    Relocari (Joi, 16 februarie 2012, 5:06)

    Tolan [anonim]

    Aceasta stire o anticipam de cand a inceput criza. Se pare ca globalizarea nu mai place civilizatiei occidentale si vrea sa termine cu ea. Decizia de a trece la politici protectioniste a fost luata ca solutie de iesire din criza. Marile companii au fost anuntate si li se da timp sa se organizeze pentru a nu fi afectate. De ce credeti ca se afla ministru de externe chinez la Obama in momentul de fata ? Asadar mirajul economic asiatic este pe sfarsite. Pentru noi este o veste buna cu conditia sa reziste UE sau sa nu fim exclusi.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică