Guvernul va dubla pragul de la care sunt permise achizitiile publice fara licitatie, la 30.000 euro

de R.M.     HotNews.ro
Duminică, 29 iulie 2012, 15:10 Economie | Companii

Pragul valoric al contractelor de la care autoritatile pot cumpara direct produse, servicii sau lucrari, fara a fi obligate sa initieze licitatii publice, va fi dublat, de la 15.000 euro la 30.000 euro, pentru achizitiile sub acest plafon urmand sa fie eliminata si garantia de participare, relateaza Mediafax.

 Noile reguli sunt incluse intr-un proiect de ordonanta de urgenta care modifica legislatia achizitiilor publice si care a fost discutat deja in Guvern in prima lectura.

Autoritatea contractanta trebuie sa transmita catre Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), in cel mult cinci zile de la data realizarii unei achizitii directe a carei valori estimate depaseste echivalentul in lei a 3.000 euro, o notificare privind denumirea si datele de identificare ale operatorului economic, obiectul si valoarea achizitiei, cantitatea achizitionata.

Modificarile sunt argumentate in document prin "flexibilizarea si transparentizarea" procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, avand in vedere si gradul scazut de absorbtie a fondurilor europene.

Ordonanta ridica usor si plafoanele pentru care sunt obligatorii regulile aferente unei achizitii publice, stabilind ca legislatia in domeniu se aplica pentru un contract a carui valoare estimata este egala sau mai mare decat echivalentul in lei al 5 milioane euro (fata de 4,84 milioane euro in prezent), in cazul lucrarilor, sau este egala sau mai mare decat echivalentul in lei al 200.000 euro (fata de 193.000 euro), in cazul unui contract de servicii.

Majorarea plafoanelor are consecinte directe asupra limitelor in cadrul carora autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de intentie. Pentru publicarea anuntului de achizitie in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pragul valoric al contractului de furnizare sau de servicii creste de la 125.000 euro la 130.000 euro si de la 387.000 euro la 400.000 euro, in functie de tipul autoritatii contractante, si de la 4,84 milioane euro la 5 milioane euro pentru un contract de lucrari.

"In orice situatie, autoritatea contractanta asigura, la cerere, operatorilor economici implicati acces la informatiile din ofertele contracandidatilor", este o alta prevedere din proiectul de ordonanta, argumentata prin "cresterea transparentei in proceduri si eliminarea practicilor actuale, excesive, de ascundere a unor informatii sub pretextul confidentialitatii lor".

 In cazul in care obiectul contractului de lucrari il constituie executia unui ansamblu de lucrari care presupune si furnizarea de echipamente, instalatii, utilaje sau alte dotari aferente, atunci valoarea estimata va fi determinata avandu-se in vedere valoarea totala a intregului ansamblu. Valoarea estimata va cuprinde insa si procentul de "diverse si neprevazute", asa cum acestea au fost definite de catre proiectant in devizul general calculat. Astfel, valoarea contractului va fi estimata de catre compartimentul de achizitii-investitii al autoritatii contractante pe baza devizului general intocmit de catre proiectant.

"Candidatul/ofertantul nu are dreptul ca, in cadrul aceleiasi proceduri, sa fie nominalizat ca subcontractant in cadrul unei oferte si ca tert sustinator in cadrul aceleiasi sau unei alte oferte, sub sanctiunea excluderii acesteia din urma", este o alta masura prezentata in ordonanta cu scopul de a elimina intelegeri posibile sau presiuni asupra ofertantilor din partea furnizorului unic.

Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice va evalua, inainte de transmiterea spre publicare a anuntului de participare, conformitatea documentatiei de atribuire, dar fara ca aceasta evaluare sa mai aiba in vedere si caietul de sarcini. Astfel, se propune eliminarea evaluarii specificatiilor "pur tehnice" ale caietului de sarcini de catre ANRMAP, cu argumentul ca astfel va fi redus termenul necesar evaluarii conformitatii documentatiei de atribuire.

In conditiile in care ANRMAP nu va mai evalua caietul de sarcini si pentru a evita ca in acest document sa fie introduse criterii de calificare restrictive sau disproportionate, sunt introduse prevederi care stabilesc ca utilizarea unor criterii de calificare ce nu au fost preluate in fisa de date a achizitiei, document evaluat de ANRMAP, conduce la anularea procedurii si reprezinta contraventie.

ANRMAP nu se va mai implica nici in supravegherea operatiunilor de analiza a necesitatii si oportunitatii unei achizitii publice, a conformitatii propunerii tehnice cu specificatiile caietului de sarcini, a preturilor practicate de catre ofertanti, a aspectelor tehnice, economice si/sau juridice cuprinse in rapoartele expertilor/specialistilor cooptati in comisiile de evaluare, cu exceptia situatiei financiare a ofertantilor, precum si a modului de respectare a obligatiilor contractuale pe parcursul derularii contractelor de achizitie si concesiuni.

Autoritatea contractanta va fi obligata sa publice in SEAP numele ofertantului/candidatului/ofertantului asociat/subcontractantului/tertului sustinator in termen de maximum doua zile lucratoare de la data finalizarii sedintei de deschidere a ofertelor.

In cazul contractelor de lucrari si servicii care presupun servicii de consultanta sau proiectare, ordonanta stabileste ca nu pot face obiectul licitatiei electronice acele aspecte ale ofertei care implica evaluarea unor elemente "necuantificabile in cifre sau in procente".

Autoritatea contractanta are obligatia de a exclude din procedura aplicata pentru atribuirea contractului de achizitie publica orice ofertant/candidat despre care are cunostinta ca, in ultimii cinci ani, a fost condamnat prin hotararea definitiva a unei instante judecatoresti, pentru participare la activitati ale unei organizatii criminale, pentru coruptie, pentru frauda si/sau pentru spalare de bani, dar si pentru prezentarea de informatii false in scopul demonstrarii indeplinirii criteriilor de calificare si selectie. Dispozitiile vor fi aplicabile si in cazul in care condamnarea priveste persoane care fac parte din consiliul de administratie/organul de conducere al ofertantului.

"In practica, nu sunt intalnite des situatii in care este atrasa raspunderea penala a persoanei juridice, in schimb, in forma actuala a textului, sunt acceptati ofertanti cu administratori-directori condamnati", este explicatia din document pentru modificarea legislatiei actuale.

Pentru selectia si calificarea ofertantilor, verificarea situatiei economice si financiare se va baza in continuare pe declaratii bancare, bilantul contabil si cifra de afaceri globala, dar va fi impusa si o declaratie privind profitul obtinut in ultimii trei ani, prin care ofertantul sa demonstreze ca nu se afla in situatia de declarare a insolventei sau licihidarii.

In cazuri temeinic motivate, autoritatea contractanta poate prelungi o singura data perioada de evaluare, cu exceptia situatiilor in care trebuie sa reevalueze ofertele ca urmare a unei decizii a Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), a unei hotarari a Curtii de Apel sau a recomandarilor Unitatii Centrale pentru Verificarea Achizitiilor Publice.

Garantia suplimentara solicitata unui participant la licitatie care depune o contestatie va fi retinuta atat in cazul in care contestatia acestuia este respinsa de catre CNSC, dar si daca participantul renunta la contestatie. Sanctiunea nu va fi totusi aplicata daca se renunta la contestatie ca urmare a adoptarii de catre autoritatea contractanta a masurilor de remediere necesare.

Pentru departajarea ofertelor care au pretul cel mai scazut identic, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita o noua propunere financiara, caz in care contractul va fi atribuit ofertantului a carui noua propunere financiara are pretul cel mai scazut, de a atribui contractul pe baza unor criterii suplimentare cu caracter exclusiv tehnic sau de a anula procedura.

In urma cu trei saptamani, la conferinta Mediafax Talks about European Funds, presedintele ANRMAP, Lucian Vladescu, a anuntat ca va propune Guvernului cresterea pragului de la care autoritatile contractante sunt obligate sa deruleze proceduri de achizitii publice, fixat in prezent la 15.000 euro.

"Vrem ca acel prag de 15.000 de euro de la care autoritatea contractanta este obligata sa initieze o procedura de achizitie publica sa fie ridicat. Evident, nu vom ridica la un nivel foarte inalt, pentru ca atunci vom trezi suspiciuni, firesc, la nivelul Comisiei Europene, dar mie mi se pare anormal ca Bulgaria sa aiba acest prag la nivelul de 20.000 de euro pentru contractele care au ca obiect produse si servicii si 60.000 de euro pentru lucrari, respectiv 66.000 de euro pentru proiectare, iar Romania sa fie la acelasi nivel la care s-a aflat in 2006", a spus Vladescu.

El a aratat ca "in urma semnalelor din piata" preturile la care se fac achizitiile publice pentru contractele de valori relativ scazute sunt mai mari daca se parcurge procedura de achizitie publica decat atunci cand are loc o achizitie directa.

Fostul presedinte al ANRMAP Cristina Traila (PDL) a afirmat atunci ca actualul Guvern intentioneaza sa ridice pragul de achizitie directa de la 15.000 euro la 20.000 euro pentru bunuri si servicii si la 60.000 euro pentru lucrari, ceea ce ar majora valoarea contractelor astfel atribuite cu 500 milioane euro.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

7998 vizualizari

  • -9 (9 voturi)    
    Guvernul se uita la referendum (Duminică, 29 iulie 2012, 15:17)

    ATENTIE [utilizator]

    Nu are timp de stirile voastre inventate.
  • +12 (12 voturi)    
    Incep incredintarile directe (Duminică, 29 iulie 2012, 15:22)

    Ritzi Pitzi [utilizator]

    Daca nu se mai face licitatie, cu 33 de contracte incredintate direct se cheltuie 1.000.000 de euro fara sa bage nimeni de seama...
    • 0 (0 voturi)    
      trebuie sa stii comtabilitate ca sa te poti pronun (Luni, 30 iulie 2012, 15:25)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

      Nu se pot face incredintari directe mai multe pe acelasi CPV, in acelasi an.

      Chiar daca sa spunem ca se pot face 2-3 incredintari directe pe an fentand CPV-urile, totutsi, suma totala este muuuult prea mica pentru a justifica o licitatie (cerere de oferta de fapt).

      Chiar si 30.000 de euro este foarte putin, deoarece este vorba de total facturat, nicidecum de profit. La 30.000 EUR profitul poate fi de 10% - adica 3000 EUR.

      3000 de eur porpfit brut inseamana 16% impozit pe profit si 16 % impozit pe dividente, mai raman cam 2000 EUR. Dar astia nu pot fi ridicati drept profit decat dupa depunerea bilantului si a platii impozitului pe dividente, adica in medie cam la un an de la facturarea lor (atentie! am spus de la facturare, nu de la incasare!!!).

      Asta, daca esti doar pe dividende. Dar acestea nu dau dreptul la pensie, ingrijiri medicale samd.

      Daca vrei toate astea, atunci totalul impozitelor este 82% fata de net.

      Adica, suma disponibila este de aproximativ 1600 de eur.

      Am pus 10% marja de profit brut, ceea ce este la limita superioara a profitabilitatii.

      Daca marja de profit este de 5-6% (care ar fi cam o medie), suma disponibila este de cateva sute de euro.

      Daca vorbim despre 15000 de eur, la o marja de profit de 6%, castigul poate fi de 100-200 de eu, adica 4-8 milioane lei vechi.

      Compara cu 1.000.000 eur cat ai zis tu.
  • +10 (10 voturi)    
    Astia fura si cand au alte treburi? (Duminică, 29 iulie 2012, 16:10)

    C.T.C [utilizator]

    Desi se ocupa de referundum sa-l fraudeze, astia mai dau cate o lege in pauza de masa, care sa le umpla buzunarele intr-un timp cat mai scurt. Dupa ei potopul, tactica specifica comunistilor PSD.
    • +4 (4 voturi)    
      Sau poate (Duminică, 29 iulie 2012, 17:33)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui C.T.C

      ce cumperi azi cu un leu in perioada urmatoare nu vei putea cumpara nici cu doi lei.
  • +1 (1 vot)    
    nu inteleg (Duminică, 29 iulie 2012, 17:12)

    AndreiCosmovici [anonim]

    Acesta este un gen de articol la care intuiesc miza, dar nu as putea spune ca, dupa citirea lui, stapânesc subiectul. Ori, asta ar trebui să fie miza unui articol, cred eu. Sau cel puțin, să se încerce acest lucru. Eu trebuie să-mi dau seama foarte clar despre cine este vorba, ce instituții sunt implicate, cum ar trebui procedat în cazul normal, dacă sunt abateri de la procedura normală, cine și de ce a cerut abaterile de la procedura normală, cui mă pot adresa pentru a sesiza acest caz etc. Poate se consideră mai mult decât trebuie că lumea știe despre ce este vorba, și este suficient să fie survolat subiectul. Greșit. Sunt măgării care se comit la suprafață, dar sunt și altele care se comit în ape adânci, pentru care este nevoie de disecare a subiectului, ca și când s-ar povesti de la zero unor necunoscători. Altfel, nu ne putem betona o poziție pro sau contra cu argumente, ci doar cu informații disparate, nelegate și pe care, la proba contrarie, nu le-am putea susține, fiindcă nu am înțeles fenomenul.
    • 0 (0 voturi)    
      subscriu! cercetarile hotnews nu sunt serioase! (Luni, 30 iulie 2012, 10:18)

      horia_m [utilizator] i-a raspuns lui AndreiCosmovici

      absolut corect ce spune Andrei Cosmovici!
      am avut aceeasi impresie.

      hotnews pare sa practice uneori articolele copy-paste! (da, da! ca Victor Ponta, dar nu plagiind, ci copiind ilogic din surse!)

      Articolul pare format din piese disparate de informatie, intre care nu se face corelarea logica.
      • 0 (0 voturi)    
        nu e un articol de popularizare (Luni, 30 iulie 2012, 15:27)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui horia_m

        Ba e foarte bine. Piesele de inforamtie sunt exact cele necesare.

        Este un artidcol de informare, pentru cei care stiu despre ce e vorba, nu unul de popularizare.

        Cine vrea sa stie cum e cu licitatiile, are la indemana suficiente surse de informare gratis pe internet.
  • +3 (3 voturi)    
    Urmeaza o noua autostrada ! (Duminică, 29 iulie 2012, 17:53)

    calinsab [utilizator]

    Urmeaza o noua autostrada ! Un nou Bechtel? ...oooo cred ca da,... ca doar e PSD la putere.....
    • 0 (0 voturi)    
      autostrada de 30 milioane euro / km (Luni, 30 iulie 2012, 10:21)

      horia_m [utilizator] i-a raspuns lui calinsab

      a inceput deja! Se proiecteaza o noua autostrada cu 30 milioane de euro / km, mai scumpa decat cea contractata cu Bechtel (autostrada de vest, adica). vezi articolul din hotnews: http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-revista_presei_business-12911585-business-report-bce-adopta-masuri-neconventionale-pentru-apararea-euro.htm
  • +2 (2 voturi)    
    :) (Duminică, 29 iulie 2012, 18:00)

    Protoss [utilizator]

    asa se fac cei mai multi bani, lucrarile astea sunt cele mai dese, va dati seama cui le incredinteaza primarul :)),
    • 0 (0 voturi)    
      nu e dupa cum vrea primarul (Luni, 30 iulie 2012, 15:28)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Protoss

      Nu pot fi mai multe incredintari directre pe acelasi CPV in acelasi an.
  • 0 (0 voturi)    
    Sa inceapa (Luni, 30 iulie 2012, 8:41)

    xolv [utilizator]

    Sa inceapa jaful!!
    • 0 (0 voturi)    
      nu prea (Luni, 30 iulie 2012, 15:30)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      Esti invitatul meu sa te apuci de "jafuri" din contracte de 30.000 de eur.

      Jafurile mari nu sunt in topurile de hartie procurate de primar. Pana la urma, iese mai bine daca le cunmpara de la magazin decat daca le liciteaza. Si asta e bine penrtu cetateni.
  • 0 (0 voturi)    
    ba e forate bine! (Luni, 30 iulie 2012, 14:24)

    Dedalus [utilizator]

    Foarte bine!

    Un contract de 15.000 de eur este un contract pentru care costul licitatiei inseaman peste 10% din el (intomirea ofertelor, salariile celor care organizeaza licitatia samd).

    Intocmirea unui caiet de sarcini pentru un contract de 15000 este o batawie de cap ingrozitaore.

    Si nu se imbogateste nimienic din 15.000 EUR. Dupa ce scazi impozitle si taxele, chair ca nyu-ti mai vine sa licitezi. De-aia sunt mai scumpe in licitatie decat in increditnare directa.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică