Coca-Cola si bauturile racoritoare din portofoliu sunt adesea percepute ca fiind produse de o singura companie multinationala localizata in Atlanta, S.U.A. In realitate, acestea sunt produse in fiecare tara de catre o companie locala de imbuteliere, care cumpara siropurile concentrate de la compania mama. Compania de imbuteliere genereaza, prin operatiunile sale din fiecare tara, locuri de munca si valoare adaugata, antrenand in activitatea economica si in alte ramuri ale economiei.

Coca-ColaFoto: Smile Media

In perioada ianuarie - octombrie 2011, profesorul Ethan B. Kapstein, in calitate de profesor de Economie Politica in cadrul INSEAD (Institut Europeen d'Administration des Affaires), a realizat, in colaborare cu firma de consultanta Steward Redqueen (Haarlem, Olanda), un studiu despre impactul sistemului Coca-Cola asupra economiei romanesti. Rezultatele studiului au fost obtinute in urma unei analize de intrari-iesiri la nivelul economiei nationale - estimate de Institutul National de Statistica.

Acest model economic face posibila distinctia intre impactul direct, respectiv sistemul Coca-Cola, impactul indirect, aferent partenerilor comerciali si furnizorilor Coca-Cola si impactul indus, ce reprezinta consumului din salarii al angajatilor.

"Sistemul Coca-Cola se realizeaza prin interactiunile cu furnizorii locali de bunuri si servicii si cu o retea extinsa de distributie - hoteluri, restaurante si comert cu amanuntul -, ale caror venituri depind intr-o proportie semnificativa de comercializarea produselor din portofoliul Coca-Cola", a declarat Prof. Ethan Kapstein.

Rezultatele principale sunt prezentate in termeni de:

- valoare adaugata generata (calculata ca suma dintre veniturile populatiei, incasarile bugetare, profiturile companiilor si economisire)

- locuri de munca create de sistemul Coca-Cola

Pe baza datelor financiare din anul fiscal 2010, studiul a ajuns la urmatoarele concluzii:

1. Sistemul Coca-Cola genereaza o valoare adaugata in economia Romaniei de 446 milioane de euro (echivalentul a 0,37% din PIB).

2. Din valoarea adaugata totala (446 milioane euro), aproximativ 46% - adica 204 milioane euro - este varsat sub forma de taxe si impozite la stat (echivalentul a 0,57% din veniturile publice fiscale ale statului roman).

3. Impactul direct si indirect asupra locurilor de munca este de 17.500 locuri munca (peste 0,17% din populatia activa).

"Scopul acestui raport este de a evalua, folosind un model economic, impactul pe care Coca-Cola il genereaza in tarile unde este prezenta, exprimat in termeni de valoare adaugata si locuri de munca create", declara Prof. Kapstein.

Pentru identificarea impactului socio-economic, studiul pleaca de la datele privind consumul produselor din portofoliul Coca-Cola inserate in ceea ce se cheama - matricea contabilitatii sociale. Social Accounting Matrix - SAM descrie legaturile inter-sectoriale dintr-o economie, aratand cum rezultatele unei industrii le influenteaza pe celelalte, pentru care reprezinta resurse. Cu alte cuvinte, arata interdependentele dintre industrii, fiecare fiind simultan client si furnizor pentru celelalte.

Prin activitatile pe care le deruleaza in Romania - productie, ambalare, promovare si distributie, sistemul Coca-Cola stimuleaza activitatea economica la nivelul intregului lant de valoare, atat pentru companiile care opereaza in amonte, cat si pentru cele care isi desfasoara activitatea in aval.

Consumul final de produse din portofoliul Coca-Cola (situat in partea stanga a figurii) reprezinta punctul de plecare in aceasta analiza.

Atunci cand un consumator cumpara o sticla de Coca-Cola in magazin, o parte din ceea ce acesta cheltuieste reprezinta profitul magazinului, o parte merge la distribuitorul care a transportat produsul de la fabrica la punctul de vanzare, iar o alta parte revine companiei de imbuteliere Coca-Cola HBC Romania. Toate aceste entitati achizitioneaza bunuri si servicii de la furnizori, platesc salarii si impozite, investesc si fac profit.

Acest material face parte din campania de informare sustinuta de Coca-Cola