Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura  a publicat cateva documente din acordul cu Bechtel. Contractul initial nu a fost inca desecretizat

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 30 iulie 2013, 14:48 Economie | Companii

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine a publicat astazi, pe site-ul sau (www.dpiis.ro), cateva documente declasificate referitoare la contractul dintre statul roman si Bechtel International Inc.Ordinul de desecretizare a contractului incheiat de autoritatile romane cu compania americana Bechtel a fost publicat in Monitorul Oficial, iar cele cateva mii de pagini ale documentului ar putea fi publicate pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine pana la sfarsitul lunii iulie, a declarat pe 15 iulie ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova. Pe site au fost publicate, insa, doar niste clauze care modifica acordul initial semnat in 2003. Practic, contractul initial nu a fost inca desecretizat.

Proiectul Autostrazii Transilvania a fost aprobat, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel. Autostrada trebuie finalizata pana în 2012. Proiectul de construire a Autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors a fost inceput in anul 2004 de catre compania americana Bechtel International Inc., pana la momentul rezilierii contractului fiind contruiti 52 de km din cei 415 km prevazuti in contract, pentru suma de 1,4 miliarde de euro. Contractul a fost reziliat in mai 2013. Suma pe care o datoreaza statul, conform contractului pentru reziliere, este de 37,2 milioane euro, cu tot cu TVA. Contractul initial a fost modificat in 2006, in perioada in care ministru al transporturilor era Gheorghe Dobre, si in 2011, cand ministru era Anca Boagiu.

Ceea ce a publicat Departamentul condus de ministrul Dan Sova sunt niste acorduri de modificare din 2006 si 2011 a contractului initial semnat in perioada guvernarii Nastase. Documentele sunt disponibile la adresa www.dpiis.ro, sectiunea “Informatii publice.

Vezi documentele:
Prevederi din primul acord de modificare a contractului initial (2006)

In fiecare an, incepand din 2006, beneficiarul va plati antreprenorului sumele avansului fara dobanda. Fiecare suma a avansului va fi platita pana la 15 ianuarie, intr-o singura rata, intr-o suma egala cu 30% din valoarea constructiilor care urmeaza sa fie executate in acel an

Se confirma ca beneficiarul a platit plata de mobilizare in valoare de 15 milione euro la data de 27 mai 2004, 31,2 milioane de euro la data de 13 septembrie 2004, 100.000 euro la data de 12 ianuarie 2005, 8,7 milioane de euro la data de 3 martie 2005, 6,149 milioane euro la data de 9 iunie 2005 si 8,85 milioane euro la data de 20 iulie 2005

Anrprenorul a furnizat anterior beneficiarului o garantie privind suma avansului sub forma unei garantii la data de 1 iunie 2004 in valoare de 40 milioane euro si o scrisoare de garantie la data de 16 decembrie 2004 in valoare de 50 milioane euro. In termen de 7 zile de la data intrarii in vigoare a modificarii, beneficiarul va returna antreprenorului garantia de plata a avansului deja furnizata de antreprenor la data de 1 iunie 2004 si scrisoarea de garantie privind suma avansului deja furnizata de antreprenor la data de 16 decembrie 2004.

Pana la data de 3 februarie 2006, beneficiarul va plati antreprenorului suma de 10,3 milioane euro
Pana la data de 15 februarie, beneficiarul va plati antreprenorului suma de 6,1 milioane euro datorata si platibila in baza facturilor emise in temeiul certificatelor de plata interimare si dobanda cu plata de intarziere

Beneficiarul confirma ca in urmatorii 4 ani, bugetul minim ce va fi alocat pentru plati catre antreprenor in legatura cu constructiile si in ceea ce priveste sectiunile 2 b si 3 c, proiectarea va fi: in 2006 de 78 milioane euro, in 2007 de 120,5 milioane de euro, in 2008 de 442 de milioane de euro, iar in 2009 de 319,6 milioane de euro.

Beneficiarul il va despagubi si il va proteja pe antreprenor fata de si impotriva oricaror pretentii, daune, pierderi si cheltuieli suferite sau suportate de antreprenor rezultand din sau in legatura cu contractele relevante inclusiv, fara a se limita la pretentii, daune, pierderi sau cheltuieli rezultand din orice incetare a contractelor.


Situatia pretentiilor Bechtel si CNADNR pentru derularea contractului in perioada 2004-2005. Partile au convenit ca suma de plata in baza acordului de modificare in contul devizelor interimare lunare/certificatelor de plata interimare datorate este principalul. In plus, beneficiarul va plati dobanda datorata in conformitate cu contractul pentru principal care, corespunzator datei de 7 decembrie 2005, este convenita a fi dde 2,1 milioane euro.

Sumele datorate si platibile cu privire la dreptul antreprenorului la despagubiri pentru intarzierile din cadrul proiectului autostrazii care au intervenit inainte de data acordului de modificare. Antreprenorul a formulat , iar partile au negociat pretentiile pentru plati suplimentare ce depasesc 60 de milioane de euro in legatura cu neutilizarea echipamentelor pentru perioada iunie 2005-31 decebrie 2005, costurile care au fost suportate in plus fata de neutilizare prin reducerea ritmului de lucru, costurile care au fost suportate ca urmare a faptului ca amplasamentul si accesul nu au fost disponibile in cursul anului 2004, costuri de finantare

Sume datorate si platibile catre beneficiar. Pretentiile beneficiarului in legatura cu derularea contractului in anii 2004-2005 sunt de 356 miliarde de lei vechi, reprezentand TVA aferenta facturarii de catre Bechtel a sumei de 50 milioane de euro in legatura cu plata avansului pentru 2005.

Preturi unitare:
  • Mobilizare: 70 milioane euro (suma fixa). Mobilizarea se refera la alocarea si implicarea resurselor pentru proiectul autostrazii Brasov-Cluj-Bors
  • Costuri indirecte de capital: 1 milion euro/luna
  • Curatare si defrisarea amplasamentului: 4.099,61 euro/hectar
  • Excavarea stratului vegetal: 3,43 euro/mc
  • Excavarea oricarui material exceptand stratul vegetal: 5,73 euro/mc
  • Dubla manipulare a materialului a materialului de terasamente: 3,57 euro/mc
  • Excavarea materialului de imprumut: 5,65 euro/mc
  • Transportul materialelor: 0,10 euro/tone km
  • Procurarea stratului de nisip: 25,06 euro/mc
  • Raspandirea si compactarea umpluturii: 0,91 euro/mc
  • Umplutura de piatra: 15,30 euro/mc
  • Supraincarcare: 7,13 euro/mc
  • Aplicarea filtrului din material geotextil: 2,70 euro/mc
  • Geotextil impermeabil pentru banda mediana si/sau acostament: 7,38 euro/mc
  • Pregatirea terenului de fundatie: 0,50 euro/mc
  • Tratament de stabilizare a umpluturii: 130,56 euro/tona
  • Strat de fundatie: 25,74 euro/mc
  • Agregate naturale stabilizate cu ciment: 50,04 euro/mc
  • Strat de baza din mixtura asflatica: 40,69 euro/tona
  • Strat de legatura din beton asfaltic: 42,53 euro/tona
  • Stratul de uzura din beton asfaltic: 68,64 euro/tona
  • Curatarea si defrisarea (structuri): 4.099,57 euro/hectar
  • Excavarea stratului vegetal (structuri): 3,43 euro/mc
  • Excavarea oricarui material exceptand stratul vegetal: 7,14 euro/mc
  • Procurarea stratului de nisip: 24,77 euro/mc
  • Imprastierea si compactarea umpluturii: 4,21 euro/mc
  • Conducta de canalizare, diamentrul intern 40 cm: 29,68 euro/m
  • Dispozitiv prindere conducta: 263,87 euro/m
  • Tub de drenaj, 15 cm in diametru: 10,57 euro/ml
  • Gura de scurgere a apei de 50 cm diametru: 376,11 euro/bucata
  • Camin de vizitare de 80 cm diametru: 409,62 euro/bucata
  • Podet tubular 100 cm diametru intern: 269,45 euro/ml
  • Element canal prefabricat: 45,55 euro/ml
  • Umplutura cu material filtrant din nisip: 43,69 euro/mp
  • Dren vertical din nisip: 180,73 euro/m
  • Umplutura de piatra: 15,3 euro/mc
  • Protectia din piatra: 13,21 euro/tona
  • Beton slab, 15 N/mm2: 124 euro/mc
  • Beton simplu, 15 N/mm2: 113,99 euro/mc
  • Beton simplu pentru santuri din 25 N/mmc: 135,07 euro/mc
  • Beton pentru podet, 30 N/mm2: 154,1 euro/mc
  • Beton armat pentru fundatie: 133,54 euro/mc
  • Beton armat pentru elevatii: 275,08 euro/mc
  • Beton pentru dale: 160,1 euro/mc
  • Beton prefabricat precomprimat: 374,87 euro/mc
  • Element prefabricat din beton de dimensiuni reduse: 366,87 euro/mc
  • Piloti din beton armat, in-situ, diametru 165 cm: 578,59 euro/m
  • Aramatura otel beton, grupa 1: 836,89 euro/tona
  • Armatura otel beton, grupa 3: 896,37 euro/tona
  • Profile din otel: 3.250,74 euro/tona
  • Cabluri de precomprimare: 3.094,82 euro/tona
  • Aparate de reazem: 55,98 euro/decimetri cubi
  • Rosturi de dilatatie: 1.830, 61 euro/ml
  • Gura de scurgere a apei: 157,07 euro/bucata
  • Tuburi PVC: 28,16 euro/ml
  • Hidroizolatie: 23,98 euro/mp
  • Parapeti la trotuare si benzi mediane la poduri: 102,95 euro/ml
  • Procurarea si montarea parapetilor: 81,43 euro/ml
  • Procurarea si montarea parapetilor de deviere: 98,6 eurp/ml
  • Procurarea si montarea parapetilor de protectie pentru poduri: 116,85 euro/ml
  • Procurarea si montarea parapetilor detasabili: 128,35 euro/ml
  • Procurarea si montarea gardului: 21,36 euro/mp
  • Procurarea si montarea panourilor standard de semnalizare din aluminiu: 255,3 euro/mp
  • Procurarea si montarea panourilor informationale din aluminiu: 489,12 euro/mp
  • Procurarea si montarea portalurilor: 21.189,05 euro/bucata
  • Marcajul orizontal prin vopsire: 12,75 euro/mp
  • Peisagiustica: 1.112,21 euro/1.000 mp

Prevederi din al doilea acord de modificare a contractului (iulie 2011)


Partile au convenit preturi fixe accesibile pentru lucrarile ramase de executat in sectiunile 2 b si 3 c


Sa elibereze partile de angajamentele lor in legatura cu celelalte sase sectiuni ale autostrazii, permitand beneficiarului sa achizitioneze costruirea lor prin alte mijloace si fara intarziere
Plata acordata antreprenorului se va efectua in baza unui pret fix pentru finalizarea proiectarii si constructiei sectiunilor 2 b si 3c. Sectiunea 2 b: 25 milioane euro, plus TVA. Sectiunea 3c: 260 milioane euro,plus TVA. PLatile vor fi efectuate in rate lunare


Cu privire la sumele certificate, dar neplatite, beneficiarul va plati antreprenorului o suma principala de 94,1 milioane euro (constructii), 718.132 RON (taxe vamale), 94 milioane RON (TVA).

Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, anunta in vara anului 2011 ca statul roman este liber sa scoata la licitatie 6 tronsoane din Autostrada Transilvania dupa intreruperea contractului cu Bechtel. Compania americana a acceptat sa finalize lucrarile deja incepute la doua tronsoane, urmand sa renunte la celelalte sase  fara a mai primi despagubiri de la statul roman. Cele sase tronsoane la care a renuntat Bechtel in 2011 erau: Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km). Bechtel mai avea de finalizat lucrarile pe cele doua tronsoanele Campia Turzii - Gilau si si Suplacu de Barcau - Bors, acestea insumand 118 kilometri.  Boagiu spunea atunci ca statul roman a reusit sa obtina reducerea costurilor la 6,9 milioane de euro pe kilometru de la 14,7 milioane euro/km. In cazul in care s-ar fi continuat contractul cu Bechtel, costurile ar fi ajuns la 9,9 miliarde de euro pentru cei 415 kilometri din autostrada Brasov-Bors. 



Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

2908 vizualizari

  • +10 (10 voturi)    
    Ma indoiesc... (Marţi, 30 iulie 2013, 15:19)

    Andradda [utilizator]

    ...ca Guvernul va publica pasajele care de fapt intereseaza opinia publica, adica exact acele "subpuncte" care ar dauna PSD-ului, lui Nastase si tuturor celor care au semnat acest contract ajuns de-acum celebru.
    Poate ca cine se pricepe intr-adevar la asa ceva, va putea sa gaseasca pasaje incriminante pt Guvernul de-atunci, dar pt un om de rand, nu prea cred sa prezinte interes cele cateva mii de pagini ale contractului.
    Asta in cazul in care intr-adevar vor fi facute publice absolut toate clauzele contractului.
    N-as prea crede.
    • +5 (5 voturi)    
      apa de ploaie...... cea ce au publicat (Marţi, 30 iulie 2013, 15:50)

      mnicku [utilizator] i-a raspuns lui Andradda

      care-i logica sa scrii un contract pe o coala de hirtie din care folosesti doar jumatate ???????????????/
      pai pe cealalta jumatate era versiunea in limba engleza..... care nu-i . Deja miroase urit ....

      N-as crede ca americanii au avut atita incredere in bombonel ?

      Cit priveste "subtilitatile" .... le vom afla dar mai greu
  • +7 (9 voturi)    
    USL dezinformeaza...Contractul e cel din 2003 (Marţi, 30 iulie 2013, 15:47)

    Gryphus [utilizator]

    Contractul care trebuie desecretizat si publicat e cel semnat de guvernul PSD Adrian Nastase cu Ion Iliescu presedinte si Miron Mitrea ministru la Transporturi pt a vedea hotia...dar ar fi fost culmea ca Ponta, copilotul lui Nastase, sa arate ADEVARUL

    In 2006 s-a re-negociat DOAR acele parti din contract pe care americanii au vrut sa le modifice pt ca contractul din 2003 le-a dat dreptul de a negocia doar ce vor ei
  • +8 (8 voturi)    
    Tipic... (Marţi, 30 iulie 2013, 16:01)

    nic1 [utilizator]

    ...acestui guvern de doua parale, publica numai ce nu ii incrimineaza pe penali din PSD, arunca numai prafuri in ochi....
  • +2 (2 voturi)    
    anexele? (Marţi, 30 iulie 2013, 16:57)

    igorashu [utilizator]

    Hotnews: cereti-le si anexele.
  • +1 (1 vot)    
    Cam tarziu se face desecretizarea (Marţi, 30 iulie 2013, 17:25)

    ticuta2IV1940 [utilizator]

    dar numai desecretizare nu este asta,toata suflarea PSD vrea sa-l reabiliteze pe Bombonel ,cel ce a instrumentat contractul asigurandu-si spaga destul de consistenta de la Bechtel ,companie americana care a procedat identic pe orinde au avut contracte de construire a diferite obiective.Daca desecretizarea se facea inainte de a intra in puscarie ,de catre alt guvern ,poate ca mai primea cativa ani ,in plus,de puscarie,acum are cine sa-l apere,un plagiator si un ministru asa zis al marilor proiecte.
  • +1 (1 vot)    
    TRAGEDIA BECHTEL (Marţi, 30 iulie 2013, 20:20)

    scridon radu-lucian [utilizator]

    Nu inteleg. Cum de a fost posibil, ca pentru 52Km, sa se daruiasca 1,4 MILIARDE EURO unei companii Americane.In primul rand este o paguba mare pentru Romania, ca si cedarea resurselor petroliere ,cu o nonsalanta stranie, punctata de ranjetele victorioase a celor implicati.Am fost proiectant in cadrul unui inststitut de varf distrus si am trecut prin asemenea anomalii indreptate impotriva Romaniei.Straniu este faptul ca asemenea distrugeri, in fond, sunt o paguba si pentru UE, iar cei cu putere decizionala din CE ignora subiectele.Aceste distrugeri sunt atent monitorizate de multi parteneri din Est, care in permanenta au ceva de oferit.Este actuala initiativa Rusiei de atragere a Ucrainei in spatiul Euroasiatic si probabil vor mai urma si altele.O parere personala:cei cu putere de decizie din organizatiile UE sa incerce sa schimbe de optica, in sensul protejarii investitiilor profitabile din toate tarile si sanctionarea fara mila a celor incorecti.In prezent Germanii au o pozitie constructiva.
  • +1 (1 vot)    
    Ha!. Uitasem de asta... (Marţi, 30 iulie 2013, 20:37)

    Mihail_AD [utilizator]

    Cum spunea dl. Sova pe 28 iunie: "vineri, luni sau marti desecretizam contractul".
    Si a fost marti (30-iulie).
    Doar o tentativa, din pacate.
    N-as fi zis ca PSD se descurca atat de greu cu Xerox-u


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version