Guvernul a aprobat, printr-un Memorandum, deblocarea sumei de 5 milioane lei, aferenta lunii iulie, pentru derularea, in 2015, a programelor finantate anual de la bugetul de stat in scopul sprijinirii sectorului intreprinderilor mici si mijlocii. Suma de 5 milioane de lei reprezinta cea de-a cincea transa deblocata in 2015, din fondurile ce urmeaza sa fie repartizate de Guvern pe o perioada de sase luni, in mod esalonat, pentru programele destinate IMM-urilor.

Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de Afaceri aplica stategia si programul de guvernare in domeniile energetic si resurselor energetice, intreprinderilor mici si mijlocii, cooperatiei si mediului de afaceri, in concordanta cu cerintele economiei de piata si pentru stimularea initiativei operatorilor economici.

Programele implementate de minister si finantate din bugetul de stat pentru infiintarea sau dezvoltarea de noi IMM-uri:

  • Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitatea accesului la finantare START; Programul START vizeaza facilitarea accesului la finantare a tinerilor intreprinzatori. Prin acest program sunt acordate alocatii financiare nerambursabile de maximum 90% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 120.000 lei/beneficiar.
  • Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri- SRL-D; Programul SRL-D (Societate cu Raspundere Limitata - Debutant) vizeaza acordarea de sprijin oricarui cetatean roman care doreste sa isi deschida o afacere (si care nu a mai avut una pana acum), prin acordarea unei alocatii financiare nerambursabile reprezentand cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro (echivalent in lei), din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinantare.
  • Programul de dezvoltare si modernizare a activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata - COMERT. Programul urmareste: intarirea capacitatii operatorilor economici de promovare a produselor si serviciilor de piata, precum si dezvoltarea si modernizarea activitatii comerciantilor si prestatorilor de servicii de piata. Prin acest program, beneficiarii eligibili primesc o valoare a alocatiei financiare nerambursabile (AFN) de maximum 90% din valoarea totala a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA),  dar nu mai mult de 135.000 lei/beneficiar.
  • Programul national multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul IMM-urilor -FEMEIA MANAGER. Programul urmareste:  imbunatatirea performantelor economice ale intreprinderilor existente conduse de femei, prin accesarea surselor de finantare de la bugetul de stat; stimularea auto-angajarii si cresterea numarului de femei intreprinzator in cadrul comunitatilor de afaceri; dezvoltarea capacitatii si a spiritului antreprenorial in randul femeilor; cresterea numarului de noi locuri de munca create in cadrul structurilor economice private conduse de femei si a beneficiilor aduse economiei nationale. Prin Program se finanteaza implementarea celor mai bune Planuri de Afaceri depuse de femeile antreprenor. Valoarea  alocatiei financiare nerambursabile este de maximum 90% din valoarea totala a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA) si  nu poate depasi suma de 50.000 lei/beneficiar.
  • Programul national multianual de infiintare si dezvoltare de INCUBATOARE tehnologice si de afaceri. Programul are ca obiectiv general dezvoltarea sectorului intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) din Romania, prin infiintarea unor noi incubatoare de afaceri, precum si prin dezvoltarea incubatoarelor de afaceri deja existente. Contravaloarea alocatiei de la bugetul Programului pentru constructia si/sau renovarea/reabilitarea si amenajarea fiecarei noi locatii care va fi inclusa in Program cu destinatia de  incubator de afaceri este de maximum 500.000 lei si de maximum 200.000 lei pentru reabilitarea/renovarea si reamenajarea cladirii incubatorului la inceputul fiecarui nou  ciclu de incubare. Prin Program sunt alocate fonduri pentru achizitionarea de echipament IT&C si mobilier pentru utilarea fiecarui nou incubator, in limita maxima de 150.000 lei. Prin Program se pot aloca  fonduri  in valoare de maxim 6.000 lei/ciclu 1 de incubare pentru  proiectarea si gazduirea unui site web propriu al Incubatorului in care sa se prezinte activitatea acestuia, firmele incubate si activitatea lor si in limita fondurilor disponibile, 2.000 lei pentru urmatoarele cicluri de incubare pentru imbunatatirea/dezvoltarea/mentenanta site-ului existent. De asemenea, se acorda alocatii financiare nerambursabile fiecarei firme incubate, la intrarea in incubatorul de afaceri, pentru ca aceasta sa isi achizitioneze in valoare de maxim 20.000 lei, echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru), site, echipamente IT, soft si licente, mobilier, aparatura birotica, autoutilitare in directa legatura cu activitatile codului CAEN autorizat pentru care solicita finantare,  sisteme de protectie a valorilor umane si materiale, aparate si instalatii de masurare, control si reglare in directa legatura cu activitatile codului CAEN autorizat pentru care solicita finantare, alocatii financiare nerambursabile oferite fiecarei firme incubate, in valoare de maxim 5.000 lei, pe parcursul perioadei de incubare, pentru servicii de consultanta specializata, alocatii financiare nerambursabile oferite fiecarui incubator, pentru rambursarea in limita a 3.000 lei/an/IMM, a costurilor cu utilitatile si serviciile conexe (apa-canalizare, electricitate, gaz metan, incalzire, telefonie, internet, salubrizare, curatenie, deratizare-dezinsectie). Prin Program sunt alocate fonduri pentru plata serviciilor Administratorului Incubatorului de Afaceri in valoare de maximum 190.000 lei /ciclu de incubare, si in plus, 9.000 lei/an, pentru organizarea de evenimente
  • Programul national multianual pentru sustinerea mestesugurilor si artizanatului. Obiectivul general al Programului il constituie stimularea dezvoltarii mestesugurilor si a micii industrii din Romania, a intaririi clasei de mici mestesugari si artizani, care isi desfasoara activitatea individual sau organizat prin intermediul asociatiilor ori al altor organizatii. In anul 2015, Programul urmareste organizarea a opt Targuri Regionale pentru Artizanat si Mestesuguri.
  • Programul de dezvoltare antreprenoriala UNCTAD/ EMPRETEC Romania pentru sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii. Programul UNCTAD/EMPRETEC este un program de incurajare si de stimulare a infiintarii si dezvoltarii IMM-urilor implementat de catre Ministerul Energiei, IMM si Mediului de Afaceri (MEIMMMA). EMPRETEC este un program integrat de pregatire, care ofera intreprinzatorilor instruire si asistenta tehnica, precum si un cadru institutional pentru dezvoltarea capacitatilor antreprenoriale si cresterea competitivitatii pe piata locala si internationala a intreprinderilor mici si mijlocii. Grupul tinta al programului include antreprenori existenti sau potentiali precum si top manageri, inclusiv specialisti din organizatii publice sau private presupusi a se comporta de o maniera antreprenoriala sau manageriala.

Prin Legea bugetului de stat pentru 2015, este prevazuta suma de 166,8 milioane de lei pentru dezvoltarea si sustinerea infiintarii de noi IMM, care a inclus si suma de 70 milioane lei, platita beneficiarilor schemei de ajutor de minimis pentru IMM, derulata in baza HG nr. 274/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.

Din suma de 96,8 milioane lei, prevazuta pentru implementarea celor 7 programe sus amintite, 70 milioane lei au fost blocate, Guvernul deblocand in lunile martie, aprilie, mai si iunie suma de 60 de milioane de lei, destinata sprijinirii sectorului intreprinderilor mici si mijlocii.

Potrivit procedurilor din cadrul programelor mentionate, etapele de implementare pana la plata beneficiarilor dureaza minimum sase luni, acestea fiind urmatoarele: inscriere solicitanti, depunere documente, verificare administrativa si de eligibilitate, semnare contracte de finantare, efectuare cheltuieli, depunere deconturi, certificare cheltuieli. Astfel, beneficiarii se prezinta la decont incepand cu luna octombrie, platile efectuandu-se in perioada octombrie -15 decembrie.