Airbus Helicopters spera ca statul roman va lua cat mai rapid decizia de a cumpara elicoptere de la Ghimbav, fiindca altfel nu exista justificare pentru inceperea productiei si alte tari ar fi descurajate sa comande. "Deciziile vor trebui luate cat de rapid posibil. Trenul trece o singura data, iar intrebarea este cat va sta in gara", spune Olivier Michalon, Senior Vice President pentru Europa al Airbus Helicopters. El mai spune ca daca Romania nu ar cumpara elicopterele produse local, alte tari se vor intreba daca nu este ceva in neregula cu ele. Declaratiile vin la trei saptamani dupa ce Romania a semnat o scrisoare de intentie privind achizitionarea de elicoptere de atac de la Bell Helicopters.

Olivier Michalon, Senior Vice President pentru Europa al Airbus Helicopters.Foto: Hotnews

Airbus Helicopters modernizeaza in prezent la Ghimbav elicoptere pentru fortele armate din diverse tari, de la Marea Britanie pana la Djibouti, insa trecerea la "nivelul urmator" ar reprezenta-o inceperea productiei elicopterului H215 care insa a fost decalata pentru 2019.

In ziua in care presedintele francez Macron a vizitat Buucrestiul oficialii Airbus au facut declaratii si au raspuns intrebarilor presei despre cum vad viitorul (incert totusi) al proiectului Ghimbav.

"Am amanat inceperea productiei nu din cauza crizei mondiale, ci din cauza ca nu a fost luata o decizie de catre autoritatile romane. Este singurul motiv (...) Va fi cerere pentru acest elicopter, am facut recent demonstratii cu el in China, va fi cerrut pe plan mondial. Insa pentru a-l construi in Romania, avem nevoie ca guvernul Romaniei sa fie primul client. Este esential, fiindca daca Romania nu cumpara elicopterele produse local, alte piete de export vor avea indoiei si nu vor fi motivate sa cumpere acest elicopter. Vor spune "

Daca Romania va da un exemplu, mai spune Michalon, va da un exemplu intregii lumii si planul este ca toate elicopterele de tipul H215, fie ele civile sau militare, sa fie construite intr-o singura fabrica, iar aceasta fabrica ar putea fi cea din Brasov.

"Avem infrastructura, suntem pe cale de a transfera utilajele pentru a demara productia, insa pentru a face asta ne trebuie un semnal clar: Ministerul Apararii sa faca o comanda de minim 16 elicoptere pentru a justifica inceperea productiei. Ar fi nevoie de o comanda mai mare de 16 unitati, dar nu vrem sa impunem unei tari partenere cate elicoptere are nevoie, dar spunem ca 16 reprezinta un inceput bun si apoi vom primi si de alte tari comenzi, odata ce vizibilitatea industriala a produsului creste".

Au fost deja amanari, iar productia de la Ghimbav depinde de comenazile de la Ministerul Apararii. Cat timp mai are insa Airbus rabdare sa astepte pana sa micsoreze proiectul sau sa-l anuleze?

Michalon spune ca grupul francez nu va astepta extrem de mult. "Depinde de clarificarile pe care le vom primi de la autoritati. Daca simtim ca nu exista dorinta de a lucra cu noi, vom lua decizia pe care o vom considera corecta (...) Nu cred ca este un calendar clar, dar flota voastra de elicoptere Puma devine periculos de imbatranita".

El spune insa ca tehnologia avanseaza repede si, ceea ce azi pare o ocazie excelentam, poate deveni maine o poveste despre esec "Ce vreau sa spun este ca deciziile vor trebui luate cat de rapid se poate, din mai multe motive. Trenul trece o singura data, iar intrebarea este cat va sta in gara. La asta nu pot raspunde".

Directorul de la Airbus a fost intrebat daca nu considera ca statul roman acorda prea mare importanta relatiei militare cu SUA si achizitiilor din aceasta tara. El a lasat de inteles ca americanii, spre deosebire de francezi, promit multe, dar fac putine.

"Nu ma implic in politic, asa ca va dau un raspuns de business. Concurenta este buna si uneori doar asa o tara se poate alege cu cel mai avantajos contract. Faptul ca Romania discuta cu mai multe tari nu ma socheaza, dar vreau sa avertizez Romania in legatura cu sindromul promisiunilor mari si realizarilor mici, sindrom care a aparut de zeci de ori in lume. As vrea sa-l comparati cu ce a facut grupul Airbus, iar noi avem cateva principii si spunem ce facem, iar apoi chiar facem ce spunem", precizeaza Michalon, dorind sa insiste pe faptul ca Airbus se tine de cuvant si ca are reputatie buna.

El mai spune ca Franta nu este o tara la fel de mare precum SUA si ca uneori achizitia de diverse produse este motivata si diplomatie, nu doar de calitatea produselor in sine, dar adauga ca nu vrea sa intre in chestiuni politice, fiindca nu este domeniul lui.

"Mi se pare interesant ca unele companii promit pentru viitor sa faca ceea ce noi, Airbus, facem deja de zeci de ani", spune Michalon, adaugand ca Airbus face transfer de tehnologie, lucru pe care putine companii sunt dispuse sa-l faca. "Nu sunt socat ca discutati cu companii din mai multe tari, dar as fi socat daca nu ati recunoaste ce s-a realizat pana acum".

El spune ca elicopterele care vor fi fabricate la Ghimbav sunt potrivite pentru Romania, iar Romania are nevoie sa-si modernizeze flota "Aceste doua lucruri imi dau incredere ca avem reteta castigatoare si ca ambele parti pot castiga".

Oficialul Airbus a tinut insa sa precizeze ca, desi este increzator ca Romania va cumpara elicoptere, nu a primit vreo garantie in acest sens. "Daca nu am fi avut incredere, am fi dezvoltat un proiect in alta parte"

Il supara faptul ca Romania intentioneaza sa cumpere elicoptere Bell? "Activam intr-un mediu concurential, dar speram sa conteze ca argument faptul ca am colaborat cu Romania inca din 1972 si speram sa extindem colaborarea pentru urmatorul deceniu si vrem sa se aiba incredere in noi".

Intrebat daca simte ca fata de acum un an Airbus este mai aproape de un acord cu statul roman pentru cumpararea de elicoptere, Michalon a raspuns, glumind, ca da . "Elicopterele Ministerului Apararii erau deja batrane, acum au cu un an mai mult".