- Vezi aici sau atasat proiectul de lege
In cazul in care acelasi zacamant offshore este exploatat in doua sau mai multe zone din cadrul aceluiasi perimetru petrolier, in scopul determinarii cotei procentuale aplicabile in vederea stabilirii redeventei petroliere din segmentul upstream offshore se va lua in considerare productia bruta extrasa din cadrul intregului zacamant offshore, indiferent daca a fost sau nu comercializata total sau partial.
Productia bruta include si toate cantitatile necesare desfasurarii activitatilor asimilate celor de exploatare.
Calculul contravalorii redeventei petroliere offshore se face pe baza pretului de referinta stabilit de catre autoritatea competenta.
Redeventa petroliera datorata bugetului de stat din segmentul upstream offshore se calculeaza astfel:
Metodologia de calcul a pretului de referinta va fi stabilita prin ordin emis de presedintele autoritatii competente. Pretul de referinta va fi comunicat de autoritatea competenta si va avea ca baza de calcul pretul titeiului Brent, respectiv cotatia gazelor naturale pe piata OPCOM, aferente perioadei de referinta pentru care titularii de contracte de concesiune/acorduri petroliere datoreaza redeventa petroliera.
In cazul operatiunilor onshore de exploatare a titeiului, revedenta va fi intre 3,5% si 13,5% din valoarea productiei brute extrase, in functie de marimea zacamantului, ca si pana acum. In cazul gazelor, redeventa va fi intre 3,5% si 13%, in functie de marimea zacamantului, ca si pana acum.
De asemenea, se stabileste o cota de 10% din valoarea veniturilor brute realizate din operatiuni petroliere de transport si tranzit al petrolului prin sistemele nationale de transport al petrolului, precum si din operatiunile petroliere efectuate prin terminalele petroliere aflate in proprietatea publica a statului. Se mai stabileste o cota procentuala din valoarea veniturilor brute realizate din operatiuni petroliere de transport prin sisteme de transport, altele decat sistemul national de transport al petrolului, precum si din operatiunile petroliere efectuate prin terminalele petroliere, altele decat cele aflate in proprietatea publica a statului, cota determinata pe baza unei metodologii elaborata de autoritatea competenta si aprobata prin hotarare a Guvernului. In plus, mai e stabilita o cota de 3% din valoarea venitului brut realizat din operatiunile de inmagazinare subterana a gazelor naturale.
Calculul contravalorii redeventei petroliere datorate bugetului de stat de catre titularii acordurilor petroliere de dezvoltare-exploatare si exploatare onshore se face printr-o metodologie avand la baza preturile de referinta stabilite de autoritatea competenta si productia bruta inregistrata la punctele de masurare.
Metodologia de calcul a pretului de referinta va fi stabilita prin ordin emis de presedintele autoritatii competente. Pretul de referinta va fi comunicat de autoritatea competenta si va avea ca baza de calcul pretul titeiului Brent, respectiv cotatia gazelor naturale pe piata angro centralizata - OPCOM, aferente perioadei de referinta pentru care titularii de contracte de concesiune/acorduri petroliere datoreaza redeventa petroliera.
Pentru cantitatile de petrol destinate constituirii stocului minim de siguranta nu se datoreaza redeventa petroliera.
Redeventele miniere
Redeventa miniera este stabilita, in licenta sau in permisul de exploatare, astfel:
- o cota procentuala de 5% din valoarea productiei miniere, functie de unitatea de produs minier si valoarea unitara aferenta acestuia, pentru minereuri feroase, neferoase, de aluminiu si roci aluminifere, radioactive, pamanturi rare si disperse, pietre pretioase si semipretioase, produse reziduale miniere, roci bituminoase, namoluri si turbe terapeutice;
- o cota procentuala de 6% din valoarea productiei miniere, functie de unitatea de produs minier si valoarea unitara aferenta acestuia, pentru metale nobile;
- echivalentul in lei a 0,5 euro/tona de carbuni inferiori (lignit, carbune brun);
- echivalentul in lei a 2,5 euro/tona de carbuni superiori (huila, antracit);
- echivalentul in lei a 100 euro/tona de turba;
- echivalentul in lei a 1 euro, pe unitatea de productie rniniera, pentru substante nemetalifere;
- echivalentul in lei a 0,5 euro/tona pentru roci magmatice, roci metamorfice, calcare industriale si de constructii, dolomita, gresie si tufuri industriale, argile, marne, loess, nisip si pietris, nisip si roci caolinoase;
- echivalentul in lei a 1 euro/tona, pentru alabastru industrial, piatra ponce, sienite nefelinice, gips, creta, nisip silicios, bentonita, nisip caolinos, ardezie si diatomita;
- echivalentul in lei a 2,5 euro/mc pentru bazalt ornamental, dacit ornamental, andezit ornamental, granit ornamental si granodiorit ornamental, conform standardelor de produs;
- echivalentul in lei a 3,5 euro/mc pentru alabastru ornamental, aragonit ornamental si siliconite ornamentale;
- echivalentul in lei a 4 euro/mc pentru marmura, calcar ornamental, gresie ornamentala, travertin si tufuri ornamentale, conform standardelor de produs;
- echivalentul in lei a 1,0 euro/tona, pentru saruri haloide.
Titularii acordurilor de concesiune pentru resurse hidrominerale si apa de masa sunt obligati la plata catre bugetul de stat a unei redevente hidrominerale, stabilita, in licenta sau in permisul de exploatare, astfel:
- redeventa cuvenita bugetului de stat pentru ape minerale naturale, se stabileste la sursa/punct de masurare, in echivalentul in lei a 4 euro/ mc;
- redeventa cuvenita bugetului de stat pentru ape minerale medicinale, se stabileste la sursa/punct de masurare, in echivalentul in lei a 3 euro/ mc;
- redeventa cuvenita bugetului de stat pentru ape minerale terapeutice se stabileste la sursa/punct de masurare, in echivalentul in lei a 2 euro/mc;
- redeventa cuvenita bugetului de stat pentru ape geotermale se stabileste la sursa/punct de masurare, in echivalentul in lei a 1 euro/ mc;
- redeventa cuvenita bugetului de stat pentru ape de izvor, din surse subterane, se stabileste la sursa/punct de masurare, in echivalentul in lei a 4 euro/ mc;
- redeventa cuvenita bugetului de stat pentru ape de masa, se stabileste la sursa/punct de masurare, in echivalentul in lei a 4 euro/mc.
Potrivit legii, sunt modificate termenele de raportare/plata a revedentelor de la trimestru la luna. Redeventele sunt platibile lunar cu scadenta la data de 25 a lunii urmatoare, la cursul de schimb oficial lei/euro stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
De asemenea, se introduce posibilitatea de actualizare periodica a cotelor de redeventa, prin hotarare a Guvernului, pe baza unor analize economice respectiv prin aplicarea cursului de schimb oficial lei/euro stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, dupa caz. Este introdusa posibilitatea de actualizare a cotelor de redeventa, de catre autoritatea competenta, la prelungirea duratei contractelor de concesiune, prin aplicarea cotelor de redeventa aflate in vigoare la data semnarii actelor aditionale. Se introduce obligatia de reziliere de indata a contractelor de concesiune in cazul neplatii redeventei datorate statului pe o perioada mai mare de 6 luni de la data scadentei, de catre autoritatea competenta. De asemenea, se introduc ca referinte in stabilirea pretului de referinta a resurselor petroliere piata Brent pentru titei respectiv piata centralizata angro - OPCOM pentru gaze naturale.
Acum, toata lumea o sa sara si o sa spuna ca uite, PSD-ul vinde pe nimic resursele natiei si face gargara la televizor, dar adevarul e ca toti au facut exact la fel. Multinationalele atit de blamate, cu care toti nu stiu cum sa se mai lupte din vorbe, fac tot ce vor si nimeni nu scoate un sunet cind se vad cu ei la fata. Redeventele actuale pentru exploatarea onshore sint o bataie de joc, e ca si cum ai da pe gratis tot ce ai. Dupa ce ca resursele petrolifere se apropie de sfirsit, si ce mai este dau pe degeaba. De altfel, tot petrolul pe care l-am avut, dupa ce l-am descoperit acum mai bine de 100 de ani, l-am dat pe nimic la diversi, facind, in acelasi timp, multa gargara pe linga, cu privire la ce viitor luminos va asigura natiei marea de petrol gasita sub ea. Se vede ce a asigurat: viitorul pe care-l merita o adunatura de slugi impotente. Dar sa-i lasam sa se lupte in continuare la TV cu Soros, bubulii, multinationalele samd.
Apropo de multinationale si afacerile lor de pe la noi: vad ca nimeni nu scoate o soapta despre ce face KPMG cu administrarea patrimoniului ASTRA. Firma asta, cica unul dintre Big Four - despre ce afaceri a facut fiecare din firmele astea pe la noi cu statul nici nu mai are rost sa vorbim - tocmai pierde toata baza de date a societatii de asigurari, pentru ca cica n-a fost in stare s-o protejeze si se virusa. Arhiva ASTRA arse anul asta pe la un depozit de linga Bucuresti. E clar ce se intimpla si de ce, dar zice cineva ceva?
Austria pana sa cumpere Petrom-ul avea cele mai mari preturi la combustibili,acuma le are cele mai mici,mai mici ca noi.
Statul roman a fost obligat sa vanda Petrom-ul la un alt stat,cum se cheama asta mai securistilor si lingailor?
Noi nu putem sa le bagam pumnul in gura la austrici,mai ales ca se opun intrarii noastre in spatiul schenghen?
„Munții noștri aur poartă,
Noi cerșim din poartă-n poartă
Însă Hoții-s chiar din Țara
Trădători la cei de-afară!
Doamne Iartă-i! Ești în Drept!
Însă Du-i hăt în deșert !" ( O.Goga )