Greva de la Dacia prin ochii presei straine

de G.D.     HotNews.ro
Vineri, 28 martie 2008, 15:34 Economie | Companii

Presa internationala are pareri impartite in ce priveste greva de la Dacia Pitesti, atragind atentia, ca Der Spiegel, asupra diferentei de salariu dintre un angajat Renualt in Franta si unul din Romania, sau considerind ca muncitorii se situeaza pe pozitii de forta, cum sustine ziarul italian Liberazione. O opinie comuna insa: asul se afla in mineca grupului Renault din simplul motiv ca pot fi cautate tari cu mina de lucru si mai ieftina.

Revista germana Der Spiegel se concentreaza pe efectul globalizarii, considerand ca avantajul apartine companiei Renault care este in cautarea unor tari cu mana de lucru mai ieftina in care sa-ti extinda productia.

Ziarul scoate in evidenta diferenta considerabila intre salariul mediu al unui angajat francez al Renault care castiga pe luna 3400 de dolari, in timp ce un angajat al Dacia Pitesti are un salariu mediu de 450 de dolari pe luna. Cu toate acestea, spune articolul, directorul executiv al aliantei Renault-Nissan a semnat deja un acord de productie cu fabricantul rus de automobile AvtoVAZ a carui uzina ar putea produce 1 milion de masini pe an.

Der Spiegel arata ca Renault ar mai putea produce Logan cu costuri mici in tari ca Marocul, Columbia, Brazilia, Iran si India. Acesta este motivul pentru care o relocare a productiei din Romania s-ar face fara mari costuri sau pierderi, indeosebi pentru ca s-au facut putine investitii tehnologice la uzina din Mioveni si asamblarea se face in mare parte manual.

Cotidianul Le Figaro noteaza declaratia directorul general al Automobile Dacia, François Fourmont, care atrage atentia ca cererile salariale ale angajatilor din Mioveni "ar putea pune in pericol viitorul fabricii" mai ales in conditiile in care compania intentioneaza sa se orienteze spre alte tari. Ziarul Le Figaro mai noteaza si faptul ca angajatii francezi ai Renault s-au declarat solidari cu salariatii grevisti din Romania, considerand revendicarile lor corecte.

O opinie aparte in cotidianul Liberazione a carui analiza se concentreaza pe rolul angajatilor in cresterea profitului diviziei Dacia Renault. Articolul considera ca in conditiile in care romanii emigreaza intr-un numar tot mai mare si mana de lucru se reduce, multinationalele vor trebui sa considere marirea salatiilor angajatilor, acest lucru fiind valabil si pentru Renault. De aceea, ziarul noteaza ca avantajul apartine salariatilor uzinei din Mioveni.

In schimb, ziarul francez Le Télégramme considera ca situatia de la Dacia ar putea trage semnalul de alarma pentru constructorul Ford Motor Company care intentioneaza sa investeasca peste 1 miliard de dolari in fabrica de la Craiova, dar si pentru alte multinationale care ar putea renunta sa mai investeasca ca urmare cresterii nivelului salariilor.

Romania este privita ca o tara cu mana de lucru ieftina, fapt confirmat si de relocarea productiei de accesorii Nokia din orasul german Bohum in Jucu, judetul Cluj.













Intreb BT: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor. Intalnirea online a inceput

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

3658 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    asa e la noi (Vineri, 28 martie 2008, 16:24)

    c [anonim]

    Francezii sunt invatzati cu inflatie de 1%, nu concep mariri salariale asa mari care sa tina pas cu rata inflatiei reale undeva pe la 100%. Trebuie sa invete si ei cum e in Romania, unde din 2005 pana azi, painea s-a scumpit cu 100%, laptele cu 150%, intretinerea cu 100%, uleiul cu 150%, zaharul cu 100%, curentul cu 100%, gazele cu 100%, hainele cu 100%, alimentele in piete cu 100%. Probabil s-au luat dupa rata inflatiei aia de 5% prezentata de guvern, ca na s-au ieftinit mult produsele pe care le cumpara bogatasii si a trans in jos rata inflatiei. Renault n-o fi de vina daca s-a luat dupa documentele oficiale ...o fi zis ca au crescut suficient salariile. Doar ca nu stie ca la noi a ramas lauda comunista ca din prag de campanie electorala.
  • +4 (4 voturi)    
    despre greva de la dacia (Vineri, 28 martie 2008, 16:36)

    demostene [anonim]

    Fondul grevei angajatilor Dacia il constituie in principal nivelul salariilor de acolo si modificarea puterii de cumparare in Romania datorata cresterii preturilor.

    Nu cred insa ca ar trebui facuta deocamdata o comparatie intre nivelul salariilor din Franta si cele din Romania. Poate o comparatie mai relevanta poate fi facuta intre Turcia si Romania. Pana acum nu am auzit ca Renault sa fi adus in discutie inchiderea uzinei din Turcia . Si exista diferente importante salariale intre muncitorii de la Oyak si cei de la Mioveni.

    In aceeasi masura, nu cred ca Renault sa vada deocamdata relocarea ca o solutie simpla si vaibila deoarece industria auto nu este o industrie de "lohn". Costurile aferente unei astfel de relocari sunt destul de importante si in afara de asta este necesara o perioada mare de timp pentru a reloca utilajele, a forma noi oameni si asa mai departe.
    Asa ca daca cineva considera aceasta optiune a lui Renault ca un " as in maneca" se inseala. Asta nu inseamna insa ca Renault nu incearca sa dezvolte uzine in paralel in alte tari pentru a profita de mana de lucru ieftina si a nu depinde de " capriciile financiare " ale muncitorilor unei uzine anume.


    Pe de alta parte nu cred ca e cazul pentru cineva sa ii planga de mila lui Renault pentru greva muncitorilor de la Mioveni. Mie imi vine greu sa cred ca Renault nu are capacitatea si experienta de a negocia cu muncitoarii de la Mioveni in contextul in care istoria Renault in Franta a fost marcata de nenumarate greve lungi ale muncitorilor francezi.

    A nu se uita ca in Franta modalitatea principala de negociere intre sindicate si patronat este prin greva. Din anumite puncte de vedere cred ca Franta este campioana la conflicte de munca

    Pentru a sprijini demersurile muncitorilor de la Mioveni vreau sa spun ca nu doar salariile sunt diferite intre uzinele Renault din lume, dar si beneficiile.De ex: in Turcia transportul muncitorilor e gratuit iar la Dacia nu.
  • -1 (1 vot)    
    mana ieftina (Vineri, 28 martie 2008, 16:39)

    io [anonim]

    mana de lucru ieftina=inca o etapa peste care am sarit fara sa ne dam seama
  • 0 (2 voturi)    
    asta e Romania (Vineri, 28 martie 2008, 17:43)

    je [anonim]

    Defapt Renault nu poate sa le dea niciodata muncitorilor cat au cerut pentru ca va crea un precendent si maine s-ar putea sa ajunga din nou in situatia asta. Oricum stie ca si sindicatele au cerut mai mult decat vor, ca sa aiba de unde scadea la negociere. Renault este victima colaterala a instabilitatii de la noi din tara, a inflatiei mari, a unui curs euro leu foarte instabil ce genereaza cresteri continue de preturi. Nu e vinovat nici Renault nici muncitorii aia de lucreaza pe bani putini, ei doar observa ca anul trecut le ajungeau banii, anul asta nu. Ii urez success lui Renault la negociere, si sa reinceapa activitatea ca fac masini bune. Bun venit in Romania !
  • +3 (3 voturi)    
    serios? (Vineri, 28 martie 2008, 18:21)

    moi meme [anonim]

    Cine a lucrat la o companie franceza stie mai bine ce se intampla...
    Renault a venit aici cu ideea ca romanii sunt niste sclavi numai buni de exploatat...sau poate nu stiti ca multi dintre angajatii francezi veniti in Romania au spor de tara a treia???
    Iar in legatura cu relocarea in Maroc,Columbia sau Iran...astea sunt fabulatii ale presei.Ma mir ca nu au spus ca Renault va reloca in Sudan sau in Nigeria :-))))).
    Sa fim seriosi domnilor....vrajeli ieftine...de ani de zile ameninta ca pleaca si de aceea au facut angajari masive de ingineri tineri.Oare despre acest nesemnificativ aspect de ce nu scrie nimeni?
    • 0 (0 voturi)    
      Marea majoritate ne considera doar nijte...sclavi (Duminică, 6 aprilie 2008, 0:11)

      Un roman [anonim] i-a raspuns lui moi meme

      Marea majoritate au venit pe ideea ca romanul e cel mai (printre cei mai ) ieftin om de plantatzie deci trebuie exploatat la sange...

      E regretabil ca le face viata un iad muncitorilor romani acejti asha-zisi "inveztitori" ,tot felul de entitatzi dubioase de fapt, care intr-adevar nu fac decat sa demonstreze ca Romania e tzara tuturor posibilitatzilor (de a saraci pe zi ce trece)...

      Acejti INVEZTITORI (citejte de fapt: artizani ai tzepelor ) ar trebui sa ocupe mai des agenda lui TRAIAN BASESCU si CALIN P. TARICEANU shi nu doar protocoalele simandicoase.

      Oare jtiu aacejti 2 domni de mai sus cum se implica acezte fonduri de investitii si corporatii in conditiile de munca si obligatiile sociale ale angajatilor lor ???

      Va rog sa va solidarizatzi cu cei de la Mioveni !!!
  • +3 (3 voturi)    
    asul din mineca pentru fraieri (Vineri, 28 martie 2008, 22:45)

    worker [anonim]

    Relocarea poate sa duca la scaerea costurilor dar... masinile nu vor mai fi minim 60% produse in UE si vor plati taxe daca vor vrea sa vinda aici.
  • +3 (3 voturi)    
    Relocare (Sâmbătă, 29 martie 2008, 9:54)

    Catelu [anonim]

    Sigur ca Renault poate oricand sa-si relocheze fabrica din Romania, dar asta nu se va produce fara costuri, care vor fi imense pe langa revendicarile actuale ale salariatilor.

    Logan-ul a fost o gaselnita inteligenta a lui Louis Schweizer, care se bucura de succes. Relocarea productiei in China este insa ceva ce fac sau au facut toti marii producatori auto, deci nu le va asigura in nici un caz acelasi competitive edge.

    Daca mai au de gand sa produca aici, nu au alta solutie decat sa ofere salariile pe care le impune piata. Altfel, pur si simplu, forta de munca va migra la alti angajatori. Incepand cu cei mai calificati dintre ei.
  • +2 (2 voturi)    
    santajistul (Sâmbătă, 29 martie 2008, 14:23)

    Catalin [anonim]

    Fourmont e un santajist ordinar, i-as da una-n bot cu cea mai mare placere! Nu e prima data cand santajeaza, cand cu "taxa de prima inmatriculare" si-a permis sa santajeze insusi Guvernul. Daca platiti o TPI care va enerveaza, sa stiti ca el e unul dintre principalii "autori" si asta numai pentru ca i se da nas!

    Din partea mea, n-are decat sa-si ia jucariile si sa plece, si-asa face acolo doar niste rable, in plus si subventionate de guvern.

    Sindicalistii aia ar face bine sa se tina tari, si sa-l reclame pe Fourmont la actionarii companiei, pentru pierderile pe care le provoaca cu atitudinea lui de stapan ingamfat de sclavi care face ca greva sa se prelungeasca!

    Bafta, sindicatu'! Tineti-va tari!
  • +1 (1 vot)    
    Intrebare pentru je anonim (Sâmbătă, 29 martie 2008, 16:34)

    Vasile [anonim]

    Lucrezi cumva pentru renault?
  • 0 (0 voturi)    
    vreti salarii ,dar cu munca cum stam? (Duminică, 30 martie 2008, 13:57)

    mgh [anonim]

    Nici un constructor nu se arunca sa le ofere angajatiilor cresteri dupa bunul plac al salariatiilor. Ca in Romania s-a inceput a se muncii dar nu se plateste este o realitate asta fiindca nimeni nu doreste sa plateasca 1000 euro salariu si sa fie praduit de statul roman la impozite si taxe prin care sunt 'finantate' tot felul de 'binefaceri'.
    Renault trebuie sa ofere un procent de bun simt iar angajatii sa fie mai relaxati la negocieri si sa accepte cresteri anuale; apropo Dacia prin fabricarea Loganului si Romania - prin cumpararea de masini Renault, a fost pariul castigator pentru Renault o marca slabuta prin definitie.
  • 0 (0 voturi)    
    lasatima cu renault (Luni, 31 martie 2008, 1:45)

    marius [anonim]

    ce nu am stiut noi romanii niciodata a fost ca trebuie sa ai coloana vertebrala . noi am fost d e acord sa nu avem coloana vertebrala ca dupa aia sa vedem ca este bine sa ai ai si sa vezi ca este greu si trebuie se te descurci sa creezi o situatie care sa dea rezultate.... ceee ce nu stiu multi si MUNCITORIII DE LA DACIA STIU STE CA ACESTI DOMNI NESIMTITI DE LA RENAULT AU PROMIS O GRAMADA DE CHESTII CARE EI NU LE/AU INDEPLINIT AU STIUT SA FACA NUMAI PROFIT DE APROAPE 300 L;A SUTA . IA INTRBATII PE DOMNII DE LA RENAULT DE MCHEAMA LOGANUL IN SERVICE SI DUPA AIA LE DUC IN ANUMITE LOCATII... UNDE ESTE MASINA DE 5000 DE EURO PROMISA ...UNDE SUNT CELE 200 DE MILIOANE DE LEI PROMISE CA INVESTIITIII ...NICAIEI CACI TOATA LUMEA SA INVATAT SA DEA TUNURU IN ROMANIA SI ATINI DE SA NU DEA SI RENAULT UN TUN ..... SA SE DUCA ..BUN EXEMPLUL CU FABRICA DIN TURCIA ... SI MAI ESTE DE VORBIT AICI DAR OARE ARE ROST.......SI APOI MUNCITORII DIN CELELLALLTE TARI OR LA FEL DE ACLIFICATI ....
  • 0 (0 voturi)    
    salariu RENAULT (Miercuri, 2 aprilie 2008, 19:05)

    ela [anonim]

    Un salariu de 890 Ron net dupa 23 de ani de munca la Dacia cum suna? Si asta in conditiile in care am 25% spor vechime si 16 ore suplimentare.
  • 0 (0 voturi)    
    asa sa fie (Luni, 7 aprilie 2008, 19:54)

    mae [anonim]

    hai cu greva ca la ce salarii avem..........................
    eu zic ca la ce profit au iei si la cat au investit in uzina nu se retrag ei asa usor, iar cea mai buna solutie ar fii o majorare cu 400lei plus alte sporuri


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă