Bechtel trimite acasa peste 2.000 de angajati. Statul roman ameninta cu justitia

de Ruxandra Hurezean     HotNews.ro
Marţi, 13 ianuarie 2009, 16:24 Economie | Companii

Autostrada Transilvania
Foto: AGERPRES
Conducerea Bechtel a decis la sfirsitul anului trecut sa concedieze 2.300 de angajati. Acum, compania se vede nevoita sa blocheze procedura de concediere colectiva pentru ca Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca Cluj a amenintat ca o va da in judecata pentru ca nu ar fi respectat legislatia muncii. Americanii de la Bechtel au inceput insa prin a trimite 2.000 de oameni in somaj tehnic.

Majoritatea muncitorilor de la Bechtel nu mai lucreaza in aceasta perioada la autostrada si primesc doar 75% din salariu. Potrivit liderului de sindicat, Mihai Lup, circa 1.200 de oameni au fost instiintati, inca inainte de sarbatori, ca nu se vor intoarce la lucru pina in 9 februarie. Restul angajatilor, pina la 2.000, au fost notificati in legatura cu aceasta decizie in 5 ianuarie. Asa se face ca, in prezent, pe santier mai sunt doar 200 de oameni, care se ocupa de conservarea lucrarilor.

Directorul AJOFM Cluj, Daniel Don, a cerut companiei sa participe la o discutie comuna cu sindicatele pentru a gasi solutii la situatia creata, dar Becthel nu s-a prezentat. Don a sustinut, intr-o conferinta de presa, ca legea nu permite somajul tehnic decit in situatia in care se realizeaza lucrari de retehnologizare sau de modernizare a companiei.

Sindicalistii au reclamat si la Inspectoratul teritorial de Munca Cluj faptul ca legislatia muncii nu a fost respectata de catre Bechtel nici in ultimele sase luni ale anului trecut. Atunci, circa 600 de oameni au fost obligati sa isi depuna demisiile pe motiv ca nu mai corespund din punct de vedere profesional.

Directorul AJOFM Cluj sustine ca nu va accepta sub nici o forma concedieri colective la Bechtel, deoarece salariatii nu si-au pierdut in acest caz obiectul muncii si ca este obligatia companiei sa isi asigure finantarea pentru continuarea lucrarilor la autostrada.

In cazul in care, totusi, 2.300 de oameni vor ajunge in somaj, Agentia clujeana va trebui sa plateasca indemnizatii de circa un milion de lei lunar. Situatie in care Don avertizeaza ca va da firma Bechtel in judecata.

Vesti sumbre de la Cluj

Alte firme clujene au anuntat AJOFM Cluj ca isi reduc activitatea in lunile ianuarie-martie 2009. In cazul acesta, 1.000 de oameni isi vor pierde locurile de munca in perioada urmatoare.

Numai Sticla Turda va trimite in somaj, in luna ianuarie, 160 de persoane. De altfel, compania a concediat in lunile noiembrie si decembrie ale anului trecut alti 300 de angajati. Si Hidroconstructia, sucursala Ardeal, isi va reduce numarul de angajati cu circa 150 de persoane in urmatoarele 3 luni. O situatie deosebita se inregistreaza la combinatul de celuloza si hirtie Somes Dej, unde oamenii au fost trimisi in concediu de sarbatori pana in 15 ianuarie, iar din 15 ianuarie pana in 1 februrie intra in concediu fara salariu.

Bani mai multi pentru someri. De unde?

Bilantul de la Cluj este sumbru: numarul total al disponibilizatilor din ultimele luni se ridica la 6.000 de persoane. La acestia se adauga somerii cu domiciliu stabil in judetul Cluj, dar care si-au depus actele de somaj in alte tari membre ale Uniunii Europene.

Daca pina acum erau 15 cazuri pe luna, in prezent se inregistreaza zilnic 15 asemenea cereri, cu o crestere semnificativa in zona Italiei. AJOFM se confrunta astfel cu dublarea sumei necesare pentru plata indemnizatiilor de somaj, de la 900.000 de lei in decembrie 2007, la 1.800.000 de lei in decembrie 2008. Iar acest lucru se intimpla in situatia in care contributiile la bugetul asigurarilor de somaj s-au diminuat in luna decembrie fata de aceeasi luna a anului 2007.













VIDEO Economistii-sefi ai primelor 3 banci comerciale, despre evolutia economiei romanesti. Ce proiecte mari de investitii finanteaza bancile la ora actuala?

Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, Horia Braun (BCR), Florian Libocor (BRD-GSG) si Andrei Radulescu (BT) au discutat luni dimineata, in cadrul unei mesei rotunde organizate de HotNews.ro si Startup Cafe, despre investitiile bancilor in economie romaneasca si starea actuala a economiei, precum si despre fluctuatiile care au tinut prima pagina in ultima perioada.
  • A. Radulescu: Daca statul nu investeste, atunci de ce sa isi asume sectorul privat riscuri?
  • F. Libocor: Banii se duc acolo unde exista certitudini, predictibilitate, stabilitate. Lipsa acestor caracteristici loveste in mai multe zone, cu precadere in investitii.
  • H. Braun: Speram la o dinamica pozitiva, insa trebuie sa puna umarulul statul,bancile, si managementul companiilor.

2573 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    autostrada (Marţi, 13 ianuarie 2009, 16:49)

    autostopstul [anonim]

    da comisionul,cat a fost comisionul????
  • +5 (5 voturi)    
    Bechtel...asa ne trebuie (Marţi, 13 ianuarie 2009, 16:57)

    Cristi [anonim]

    Cum ... masii opresc astia lucrarile si pe ce motiv? E criza ? Ce legatura are criza cu disponibilizarile? Atata timp cat autostrada a fost platita?

    Ba da prosti mai suntem. O gramada de bani de la bugetul de stat au fost aruncati de pomana. Astia in loc sa termine autostra folosesc banii sa se salveze de criza ia ei acasa, ca doar "ce ne trebe noua autostrada daca am trait atatia ani fara ea mai tinem inca 10 -20 ani" ,NU?

    Bai nene, io zic ca toti aia 2000 de muncitori sa se duca frumos cu tarnacoapele din dotare si sa le demoleze figura.
    • 0 (0 voturi)    
      motiv de iarna... (Marţi, 13 ianuarie 2009, 18:42)

      Psycon [utilizator] i-a raspuns lui Cristi

      Parca tot segmentul constructiilor intra in somaj iarna... Nu poti turna beton sub o anumita temperatura. E somaj tehnic din cate am inteles. E destul de vag si pompieristic atricolul...
      • 0 (0 voturi)    
        rusii cum pot, emiratele arabe unite cum pot (Joi, 15 ianuarie 2009, 10:31)

        Adrian [anonim] i-a raspuns lui Psycon

        In siberia se poate la -30 de grade sa pui beton, in desert cum de se poate turna beton la + 40 de grade... bah ma lasi.....

        VOINTA asta lipseste
  • +1 (3 voturi)    
    Si uite asa (Marţi, 13 ianuarie 2009, 17:10)

    un roman [utilizator]

    Noua guvernare nu va face nici macar poteci prin padure daramite autostrazi!
    • +2 (2 voturi)    
      bine ca...... (Marţi, 13 ianuarie 2009, 17:59)

      tt [anonim] i-a raspuns lui un roman

      ...Imperiul Roman nu a avut ca subcontractor pentru drumurile sale Bechtel impreuna cu drumarul roman. Nu mai reusea sa ocupe niciodata jumatate din lume!!!
  • +4 (6 voturi)    
    Si pentru ca trebuia sa poarte une nume (Marţi, 13 ianuarie 2009, 17:16)

    Ioan [anonim]

    ... i-au spus Bechtel!
    Numele prostiei si incompetentei noastre, al coruptiei si al demagogiei.
    O poveste endless pe care o traim noi, copii si copii copiilor nostri...
    Acum e schimbare de administratie la Washington, schimbare de lobby-isti.
    Cancelati mai fratilor rusinea asta nationala!
    Nastase, te iubim inca odata, si tot pe la spate!
  • +5 (5 voturi)    
    Decebal (Marţi, 13 ianuarie 2009, 17:21)

    G [anonim]

    Breh, autostrada asta cand o sa fie gata? Peste 2000 de ani? Mai bine o incepea decebal, sigur era gata azi.
  • +5 (5 voturi)    
    sa ma lamuresc si eu... (Marţi, 13 ianuarie 2009, 17:27)

    liviu_ [utilizator]

    fac 1-2 kilometrii de autostrada in 5 ani... dar banii ii primesc... si desi primesc banii nu muncesc si dau afara oamenii...
    am inteles bine???

    cu alte cuvinte dam comision, luam banii pe munca care nu o facem si ne caram... si toata lumea e fericita (firma face bani pe nimic, cine trebuie ia comisioane, si noi facem din bucuresti pana-n cluj 8-10 ore... cand nu e aglomeratie)...

    marfaaaaaaa
  • +2 (2 voturi)    
    Incompetenta guvernarii, trecute dar si prezente. (Marţi, 13 ianuarie 2009, 17:59)

    STEFAN A. [utilizator]

    Fratilor, in anii 50 , Italia a construit prima autostrada demna de acest nume.
    Se numeste, tradus in romaneste, Autostrada Soarelui. Media de constructie a fost de 92 Km/an. (lucrau zeci de mii de oameni, in trei schimburi).
    A fost data in folosinta partial, dupa 7,5 ani de munca. Dupa alte 6 luni , a fost inaugurata total.
    Este lunga 720 Km si a costat cam 5 miliarde de euro. Construita cu tehnica anilor 50 !
    Cind ai nostri au decis sa faca prima autostrada, au privit in jur, la alte tari cu mii de Km de autostrada ?
    NU, au dat contractul FARA CONCURS la americani ! Firma asta in vestul UE, nu a construit nimic !
    Posibil sa fim mereu prostii Europei ?
  • +1 (1 vot)    
    Sa vina altii in locul Bechtel ! (Marţi, 13 ianuarie 2009, 18:03)

    Catalin I. [utilizator]

    Poate asta e un motiv sa vina altii in locul Bechtel, care sa faca treaba mai buna, mai rapida si pe bani ( ai nostri ) mai putini !
  • +1 (1 vot)    
    dar unde e Nastase? >: (Marţi, 13 ianuarie 2009, 18:11)

    Codruta N [utilizator]

    Sa le faca Nastase lugulugu - ca doar pe vremea camnd era EL prim ministru s-au scos niste legi "dedicate" pt. Bechtel! >:

    Noa! acu', ca tot e partidu' lui la guvernare - sa faca mumos la Bechtel... sa lase, domne, oamenii ceia sa lucreze... ;)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi