In apararea supermarketurilor

de Emil Stoica     Jeopardy
Miercuri, 28 ianuarie 2009, 8:24 Economie | Companii

De cand a devenit clar ca si Romania va fi lovita de criza, au aparut din ce in ce mai multe voci (de exemplu din partea unor reprezentanti ai BNR sau din partea fostului prim-ministru Adrian Nastase) care afirma ca una dintre cauzele pentru care Romania este azi in criza economica ar fi investitiile straine catre activitati neproductive, precum banci sau supermarketuri; cum ca astfel de investitii au accentuat criza datorita deficitului comercial; si ca economia Romaniei ar fi trebuit sa se orienteze in principal pe productie si export.

Desigur, multe lucruri s-ar fi putut face mai bine in Romania ultimilor 60 de ani. Insa a arata cu degetul in special catre lanturile de supermarketuri si a le face vinovate de criza este incorect.

In primul rand, investitiile sunt initiative private, platesc taxe iar activitatea lor este reglementata de legi votate in Parlament.

In al doilea rand, pana acum cativa ani, aveam tot felul de piete in aer liber, de angrouri si de Complexe “Europa”. Firme precum Carrefour sau Real au mutat buna parte din comertul nefiscalizat intr-un comert legal, statul colecteaza TVA, angajatii au carte de munca iar noile centre comerciale sunt mult mai prietenoase cu clientii decat angrourile.

In al treilea rand, dezvoltarea retailului ar fi trebuit sa ajute in primul rand producatorii romani: preturile sunt in lei, producatorii locali au cheltuieli de transport mai mici si ar trebui sa cunoasca mai bine clientii din Romania decat producatorii din strainatate. Multi producatori romani (de exemplu in industria preparatelor de carne) au reusit sa incheie contracte cu retailerii.

Daca este sa cautam vinovati, cred ca trebuie sa ne intoarcem catre cei care au facut politica fiscala la inceputul lui 2006 cand a devenit clar ca inflatia risca sa iasa de sub control: Romania nu ar fi trebuit sa inregistreze un deficit bugetar in anii de crestere economica sanatoasa. In schimb, guvernul s-a imprumutat pentru a mari numarul de angajati la stat, crescand astfel inflatia pe salarii, iar TVA nu a fost marita.

Spre deosebire de alte domenii, retailul se va dezvolta in 2009, vor aparea noi centre comerciale, deci producatorii locali vor avea o piata de desfacare mai mare. Daca in 2009 nu vom avea recesiune, asta se va datora in buna masura dezvoltarii retailului.

Citeste si comenteaza pe blogul lui Emil Stoica.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

2906 vizualizari

  • -1 (3 voturi)    
    Alta opinie. (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 8:47)

    AlinN [anonim]

    S-a demonstrat clar mecanismul prin care supermarket-urile maresc preturile artificial. Datorita pozitiei dominante in piata, ele conditioneaza vanzarea produselor la ei in ograda de cresterea preturilor la magazinele mici. Acest lucru este flagrant impotriva legii, dar "intamplator" onsiliul oncurentei nu se sesizeaza.
    Prin urmare aceste "institutii" in care adaosul ajunge la 100%, sunt institutii in care se fura prietenos. Castigul este impartit cu autoritatile, si eventual, presa, asadar toti se straduiesc sa ne convinga de sfintenia lor. Nu sunt de acord ca ar trebui inchise si facute doar aprozare si gostat-uri, dar nu incercati sa ma facet sa ma inchin cand trec prin fata supermarket-ului, ca nu o sa reusiti.
  • +2 (4 voturi)    
    mai bine tacea (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 9:15)

    Gogu [anonim]

    Nastase mai bine tacea, ca el a fost prim ministru si n-a facut nimic pentru tara, l-au preocupat doar buzunarele proprii
    Cine l-a impiedicat sa faca autostrazi? N-am mai fi fost azi rusinea Europei
    • -2 (2 voturi)    
      ganditi-va de 2-3 ori inainte... (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 10:38)

      cetateanu [anonim] i-a raspuns lui Gogu

      Nu fitzi orbit de ura oarba dle Gogu! Nu va lasatzi manipulat de talibanii de la noi! Ganditzi de 2-3 ori cu propriul dv. cap si vetzi ajunge la concluzii surprinzatoare: situatzia cu A.Nastase nu este nici pe departe asa cum ni se prezinta obsesiv doar pentru ca ,,unora de sus" le este frica de el!
      Pai,dimpotriva , el este singurul care a facut ceva!
      • 0 (0 voturi)    
        cetateanu nastase, ne lasi? (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 11:50)

        gogu [anonim] i-a raspuns lui cetateanu

        a facut bloc in Zambacian cu termopane, pe teren cumparat cu 10000 eur
  • -2 (2 voturi)    
    Hai Ami, lasa-ne (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 9:40)

    Ciobanu [anonim]

    1. Exista un producator local care-si vinde produsele.
    2. Vine un mare retailer si din "dragoste pentru cumparatori" vine acelasi produs la jumatate de pret.
    3. Producatorul local da faliment.
    4. Retailerul fixeaza un pret mai mare decat cel initial al producatorului local pentru a-si scoate si pierderile din prima faza.
    5. Nu mai exista un producator local.
    • 0 (0 voturi)    
      Da de asta ce zici ?? (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 15:04)

      Buster [anonim] i-a raspuns lui Ciobanu

      1. Lant de supermaketuri care vrea produse personalizate pentru ei.
      2. Contacteaza producator intern pentru avantajul de cost (mai ales acum cand Euro este 4,3).
      3. Producatorul vinde produse care se comercializeaza in 30 de supermarketuri.
      4. Producatorul prospera...
      • 0 (0 voturi)    
        AI dreptate, draga (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 16:51)

        Ciobanu [anonim] i-a raspuns lui Buster

        Scenariul e plauzibil pentru producatorii din "familie". Parca n-au fost deja atatea scandaluri in privinta promovarii unor produse.

        Pe de alta parte, pacat ca subestimam valoarea istoriei.
  • -2 (2 voturi)    
    bancile si supermarketurile sunt intradevar... (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 9:42)

    liviu_ [utilizator]

    un motiv pentru care criza e naspa si la noi...
    dar toata lummea stie de ce tara merge prost, dar nimeni nu face nimic... pai daca nici ei care au/au avut puterea atunci cine?!?!?
  • +1 (1 vot)    
    SM (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 9:51)

    Zeus [anonim]

    Supermarket-urile, dupa parerea mea, au dus la o scadere a preturilor. Si inca, suntem departe de UE. La noi nu exista inca un nivel concurential comparabil, nici la nivel de producator/distribuitor si nici la nivel de retail. Altfel, explicati-mi voi diferenta de preturi intre Austria/Germania si Romania in supermarket.

    Cat il priveste pe Nastase...a avut 4 ani la dispozitie sa isi arate valoarea.
    • 0 (0 voturi)    
      ...reflex (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 15:06)

      GleznaBroscutei [anonim] i-a raspuns lui Zeus

      28 ianuarie 2009... Daca privesti in jur o sa vezi in Romania foarte multe societati romanesti care au conducere/capital austriac... si, evident ,ai putea sa te intrebi cate firme romanesti, comparabile ca marime, exista in Germania /Austria... ce-ar fi sa facem o analiza pe domenii de activitate, venituri si mai ales dupa profituri...
      cu stima, GleznaBroscutei
  • +1 (1 vot)    
    productie si export (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 10:02)

    pt ca imi pasa [anonim]

    Productie si export cu ce?
    Cine si-a batut joc de privatizarea industriei romanesti?
    Si sa nu uitam politica de salarizare care alunga investitorii si muta fabricile straine inspre Est sau Africa
  • +1 (1 vot)    
    realitate dura... si totusi...se rostogoleste ! (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 10:25)

    GleznaBroscutei [anonim]

    ... este evident ca, intr-o "piata libera", intre cerere oferta au existat si vor exista intotdeauna distorsiuni... dorite sau nedorite... numarul de institutii sau felul acestora este legat in mare masura de comportamentul consumatorilor si evident de abordarile guvernantilor... mariti taxele si impozitele aplicate "institutiilor" nedorite... vreti ? :-) poate ca n-ar fi foarte corect (piata va regla singura acest aspect)... insa ce se poate face acum ?... suntem cu totii mari consumatori, poate reusim sa producem mai ieftin... poate ne concentram si nu mai irosim atatea resurse... poate ca solutiile vin uneori prin proteste dar acest tip de solutii este oarecum efemer... la placinte inainteee iar la razboi... ? trebuie sa invatam sa asiguram cresteri sustenabile ale nivelului de trai pentru toata lumea... altfel : heeei ruuup! :-) fiecare pentru el... divide et impera = democratie inteleasa gresit... cu stima, GleznaBroscutei
  • 0 (0 voturi)    
    2 comentarii (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 13:03)

    iul [anonim]

    Cand ma duc in provincie, fac cumparaturi sensibil mai ieftin decat la supermarket in Bucuresti. Unde este avantajul marfii ieftine la supermarket !?
    Cum sa fie retailul de supermarket salvarea noastra in criza, cand totul depinde de veniturile populatiei !? Daca firmele se inchid, cu ce sa cumperi la supermarket ?!
  • 0 (0 voturi)    
    Modele de crestere economica (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 13:07)

    Cristina [anonim]

    1.Cresterea productivitatii prin noi tehnologii
    2.Cresterea economica prin scaderea salariilor. Il platesti la fel si munceste mai mult sau mai bine.
    3.Prin cresterea exportului. Cererea interna nu mai creste, dar gasesti cerere externa
    4.Prin cresterea importului. Profita importatorii, retailerii
    Noi am vrut 1 si am ajuns la 4. Acum trebuie sa aplicam 2 si incercam 3


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă