Marfa expirata, practici comerciale inselatoare, fructe mucegaite, preparate din grasimi vandute drept frisca- acestea sunt constatarile rezultate in urma controlului inspectorilor Autoritatii Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, impreuna cu comisari ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor in supermarketurile si hypermarketurile din Bucuresti. Zece echipe, au controlat printre altele, supermarketurile si hipermarketurile Billa, Kaufland, Metro, Real, Carrefour sau Selgros, aplicand amenzi totale de 70.000 de euro. Suma este mai mult decat modesta, daca tinem cont ca in 2009, incasarile Carrefour au fost de peste 3 milioane de euro pe zi, iar amenda primita miercuri a fost de circa 500 de euro.

  • Amenzile sunt legale, spun oficialii ANSVSA

Carrefour a fost amendat cu 6.000 de lei, pentru ambalare si etichetare necorespunzatoare a produselor alimentare, pentru practici comerciale inselatoare, mai exact pentru branzeturi prezentate drept cascaval si produse alimentare cu diferente de gramaj de 10 la suta intre cantitatea neta si cea mentionata pe ambalaj.

Am avut cazuri in care romanii s-au judecat si au castigat procesele cu hypermarketurile. Media daunelor primite este de un miliard de lei vechi/caz. De cele mai multe ori, procesele erau pentru publicitate inselatoare, gramaj mincinos sau produse expirate.

Sorin Mierlea, presedinte ANPCPSR

Billa a primit amenzi de 10.000 lei, pentru manipularea produselor alimentare fara respectarea normelor de igiena, produse alimentare (oua) a caror gramaj era diferit de gramajul de pe eticheta si prezentarea de oferte promotionale neexplicite, sanctionate de comisarii ANPC cu 10.000 lei. Au fost oprite definitiv de la comercializare 398 kilograme de produse.

Gim Rom Holding (G` Market) a fost amendat cu 45.000 lei pentru comercializare de produse alimentare cu termen de valabilitate depasit, legume si fructe prezentand pete de mucegai, zone deshidratate sau putrede au fost oprite de la comercializare pentru calitate neconforma, comisarii ANPC aplicand sanctiuni contraventionale de 6000 lei, oprind de la comercializare 41 kilograme de produse.

Metro Cash & Carry Rom SRL, sector 1, a fost amendat cu 10.000 lei, pentru transportul, depozitarea, pastrarea si expunerea la vanzare a pestelui fara asigurarea lantului frigorific si au fost confiscate 21 de kilograme de peste. Totodata, au fost gasite la comercializare tablete amarui, pe baza de ulei vegetal, prezentate drept ciocolata (produs care trebuie sa contina unt de cacao) si preparate din grasimi vegetale prezentate ca frisca.

De cele mai multe ori procesele noastre verbale sunt contestate si apoi anulate in instanta. Asta ca sa nu spun ca legea le permite sa achite jumatate din minim in 48 de ore, ceea ce la forta lor financiara nu inseamna nimic"

Oficial ANSVSA

Real Hypermarket Cotroceni a primit amenzi de 45.000 de lei, pentru comercializarea produselor alimentare cu termen de valabilitate depasit si carne de pasare care prezenta arsuri de congelare. Comisarii ANPC au aplicat sanctiuni contraventionale in valoare de 13.000 lei pentru incalcarea prevederilor Ordonantei 21/1992 si practici comerciale incorecte.

Kaufland sector 2 a fost sanctionat cu 3.000 lei, pentru depasirea capacitatilor de depozitare peste limitele tehnologice aprobate oficial si pentru comercializarea de ulei din turte de masline sub denumirea de ulei de masline.

  • Reprezentantii retailerilor prefera sa nu comenteze

Cora Hypermarket a fost amendat cu 8.000 de lei de comisarii ANPC, pentru practici comerciale inselatoare si incalcarea Ordonantei 21/1992.

Andreea Mihai, directorul de Marketing al Carrefour, a refuzat sa comenteze pentru HotNews.ro pe marginea rezultatelor controlului.

Surse din ANSVSA au declarat pentru HotNews ca mai mult nu se poate face, plafoanele legale fiind destul de "subtiri" in materie de amenzi. "De cele mai multe ori procesele noastre verbale sunt contestate in instanta, care le anuleaza apoi din cine stie ce motive. Asta ca sa nu spun ca legea le permite sa achite jumatate din minim in 48 de ore, ceea ce la forta lor financiara nu inseamna nimic", au spus sursele citate.

  • Clientii nemultumiti sunt asistati gratuit in instanta

Sorin Mierlea, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania, spune ca singura solutie pentru consumatori este sa dea retailerii in judecata. "Am avut asemenea initiative, noi sprijinindu-le prin asistenta juridica gratuita. Media daunelor primite este de un miliard de lei vechi/consumator. Cazurile reprezinta procese pentru publicitate inselatoare, gramaj mincinos sau produse expirate", a spus pentru HotNews, Mierlea.