Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Companiile romanesti nu investesc in strainatate. De ce?

de Cristian Orgonas     HotNews.ro
Luni, 25 octombrie 2010, 13:45 Economie | Companii

La sfarsiul lunii iunie, investitiile companiilor romanesti peste hotare au totalizat 1,3 mld euro sau putin peste 1% din PIB, in timp ce stocul de investitii straine in Romania era de 52 mld. euro sau 43% din PIB. Cu alte cuvinte, companiile cu sediul in Romania au investit in strainatate o suma echivalenta cu 2,5% din totalul investitiilor straine in Romania, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

Cum stau lucrurile in alte tari din jurul nostru: companiile cu sediul in Ungaria au investit in strainatate peste 10 mld. euro sau 11% din PIB (ungurii au investit 1 mld. de euro doar in Romania!), companiile din Cehia au investit in afara tarii 10,7 mld. euro (suma echivalenta cu 8% din PIB si 12% din totalul investitiilor straine in Cehia), iar companiile poloneze au investit in strainatate 13 mld. euro (4,2% din PIB sau 155 din FDI).

Conform Eurostat, in 2008, Romania se situa de departe pe ultimul loc in Europa din punctul de vedere al investitiilor in strainatate cu un procent de doar 0,7% din PIB, detalii mai jos, click pe grafic pentru marire. Chiar si Bulgaria se afla inaintea noastra din moment ce companiile din aceasta tara au investit in alte tari o suma echivalenta cu 3% din PIB (900 mil. euro).

Din cifrele de mai sus deducem ca firmele cu sediul in Romania nu sunt interesate sa investeasca pe alte piete, acestea concentrandu-se aproape in exclusivitate pe piata locala.

De ce? Cred ca exista doua explicatii:

- companiile romanesti sunt slab capitalizate si au un management mai putin performant, situatie care face aproape imposibil succesul acestora pe pietele mai mature, acolo unde companiile cu adevarat competitive fac legea;

- ratele de profit obtinute in Romania sunt net superioare celor obtinute in exterior. De ce sa investesti in Ungaria spre exemplu, cand poti sa investesti in Romania si sa obtii un ROI mult mai bun?

Din nefericire, ratele mari de profit care se obtin aici arata, pe de o parte, cat de imatura este economia romaneasa, iar pe de alta parte, cat de mult este dispus cumparatorul roman sa plateasca pentru un bun sau serviciu.

O alta statistica interesanta are drept subiect stocul de investitii straine (FDI) raportat la PIB. Astfel, in 2008, stocul de investitii straine in Romania era de 49 mld. euro sau 34,6% din PIB, procent cu care ne situam pe un loc relativ decent in Europa.

In iunie 2010 procentul a crescut la 43%, insa acest lucru nu s-a datorat cresterii spectaculoase a investitiilor straine in Romania, ci in primul rand scaderii PIB de la 137 mld. euro in 2008, la ~120 mld in 2010.

Pe de alta parte, Bulgaria a reusit pana acum sa atraga investitii straine echivalente cu peste 100% din PIB, efectul probabil fiind acela ca in anii urmatori bulgarii se vor apropia de noi in ceea ce priveste PIB per capita – in 2008, Romania avea un avans de 1.900 de euro (4.300 vs 6.200 euro), dar in 2010 acest avans se va reduce la 1.100 (4.400 vs 5.500).

Comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.













Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

892 vizualizari

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri