Ministerul Dezvoltarii a lansat licitatia pentru modernizarea si reabilitarea a 149,6 kilometri de drumuri judetene si 198,1 kilometri de drum de interes local din judetele Botosani si Suceava in perioada 2011-2013. Potrivit informatiilor furnizate de minister, costurile estimate sunt de 569 milioane lei fara TVA pentru cele doua judete. Reabilitarea a 116,5 km de drumuri din Botosani costa 208,6 milioane de lei, iar a celor 231,2 km din Suceava circa 360,4 milioane de lei. Este vorba despre investitii incluse in Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii.

  • Aceste investitii sunt incluse in subprogramul privind modernizarea a 10.000 km de drumuri judetene si de interes local.
  • Programul se refera la investitii in infrastructura de interes local in valoare de 4 miliarde de euro pe componentele gestionate de Ministerul Dezvoltarii si de aproape un miliard de euro pe componentele gestionate de Ministerul Mediului.

Ofertele depuse vor fi deschise in data de 30 iunie 2011.

Aceasta licitatie este prima din seria celor care vor urma pentru toate judetele tarii. Procedurile de achizitie publica a lucrarilor pentru celelalte judete care vor beneficia de investitii prin PNDI se vor derula pe loturi, in perioada urmatoare.

  • Pentru realizarea investitiei nu sunt necesare exproprieri, sustine Ministerul Dezvoltarii. Criteriul de atribuire al contractului este pretul cel mai scazut. Clasamentul se va intocmi luand in calcul costul total pentru toate obiectivele din judetele Botosani si Suceava. Nu se accepta subcontractarea in integralitate a lucrarilor. Constructorii interesati vor trebui sa prezinte cel putin un contract de proiectare similar incheiat in ultimii 3 ani si 3 contracte de lucrari similare executate in ultimii 5 ani. Constituie cerinta minima de selectare o cifra de afaceri medie globala pe ultimii trei ani (2008, 2009, 2010) de mimim 500.000.000,00 lei fara TVA.

Durata contractului de achizitie publica include durata prevazuta pentru proiectarea si executia lucrarilor solicitate (3 ani) si perioada de rambursare a creditului (maxim 7 ani) dar nu mai tarziu de 2020. Durata de garantie a lucrarilor este de 2 ani de la semnarea receptiei la terminarea lucrarilor. Se accepta, cu acordul proiectantului si al beneficiarului, folosirea unor solutii alternative, in vederea reducerii costurilor fara a se afecta caracteristicile prevazute in normele tehnice.

"S-au aplicat strict criteriile prevazute in legislatia care reglementeaza acest program. Au prioritate obiectivele depuse pentru finantare in cadrul programelor derulate din fonduri europene, dar care nu au mai prins finantare; vorbim despre proiecte eligibile depuse pe Axa 2 din POR, care au ramas fara finantare ¬ circa 100 de proiecte, in valoare de peste 900 mil. euro. O alta prioritate o reprezinta obiectivele pentru care autoritatile publice locale dispun de documentatii tehnico-economice intocmite conform legislatiei in vigoare, precum si cele care au fost finantate intr-o prima etapa din fonduri proprii, iar din cauza lipsei surselor de finantare nu au putut fi realizate integral. De asemenea, am considerat prioritare si drumurile de interes judetean si de interes local care deservesc obiective de interes turistic", a declarat ministrul Elena Udrea.

Licitatia se organizeaza simultan pentru proiectare si executie, iar obiectivele vor fi licitate pe pachete. Fiecare pachet va cuprinde doua judete grupate pe criterii de vecinatate, in asa fel incat constructorii sa nu fie nevoiti sa deruleze lucrari in zone diferite ale tarii.

Cum se deruleaza programul

Desi programul se va desfasura in perioada 2011-2015, platile catre constructori vor fi facute abia din 2013. Pana atunci, executantul va trebui sa asigure din surse proprii costul lucrarilor.

In ceea ce priveste finantarea proiectelor, proiectele incep sa se deruleze din 2011 si urmeaza sa finalizeze lucrarile in 2015, lucrarile de constructie. Plata proiectelor se deruleaza pe intervalul 2011-2020. Finantarea proiectelor se asigura din sume alocate anual, cu aceasta destinatie din fonduri externe rambursabile si nerambursabile, de la bugetul de stat, de la bugetele ministerelor de resort, precum si din alte surse legal constituite.

  • Constructorii vor contracta lucrarile si le vor incepe din fonduri proprii sau din imprumuturi bancare garantate de stat. Incepind din 2013, autoritatea contractanta va incepe sa achite contravaloarea acestor lucrari pe masura ce sunt finalizate.

HotNews.ro a prezentat pe largcum ar putea lasa Ministerul Dezvoltarii si Ministerul Mediului viitoarelor guvernari o nota de plata de 5 miliarde de euro prin Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii.