AUDIO UPDATE Comisia Europeana a deschis investigatii aprofundate privind un posibil ajutor acordat de stat companiei Wizz Air

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 24 mai 2011, 13:13 Economie | Companii

Aeroportul din Timisoara
Foto: Agerpres
Comisia Europeana a deschis doua investigatii aprofundate cu privire la o schema de sprijin pentru investitii in aeroporturile regionale din Romania si pentru a stabili daca anumite reduceri acordate de catre aeroportul din Timisoara unor companii aeriene denatureaza concurenta. Potrivit unui comunicat, Comisia este ingrijorata de faptul ca acordurile incheiate intre aeroportul din Timisoara si Wizz Air ar putea conferi acestei companii aeriene un avantaj economic inechitabil fata de concurentii sai.

UPDATE 2 "Wizz Air este la curent cu faptul ca oficialii Comisiei Europene au anuntat o investigatie cu privire la contractele comerciale ale aeroporturilor romanesti si ca Wizz Air a fost specificata in acest context. Suntem increzatori ca acest contract cu aeroportul din Timisoara negociat in conditii uzuale de piata este in conformitate totala cu reglementarile europene si nationale in vigoare si nu implica ajutor venit de la stat", a declarat Balazs Varro, corporate communications manager al Wizz Air.

UPDATE "Noi vom colabora cu cei de la Comisia Europeana si vom incerca alaturi de dansii sa vedem ce s-a intamplat acolo (n.red.la aeroportul Timisoara)", a declarat pentru HotNews.ro Bogdan Donciu, consilier al ministrului transporturilor. Potrivit acestuia, "daca lucrurile se vor dovedi ca sunt in neregula, cei care au gresit vor raspunde de ceea ce au facut". Donciu a precizat ca firma care a facut sesizare la CE este Carpatair. Asculta inregistrarea audio.




  • "Comisia are datoria de a efectua investigatii atunci cand considera ca este posibil ca autoritatile publice sa acorde subventii care denatureaza concurenta. Normele permit subventii destinate compensarii serviciilor de interes economic general si, in anumite conditii, imbunatatirii infrastructurii de acces sau sprijinirii crearii de rute noi pe aeroporturile regionale. Acestea nu permit acordarea de subventii destinate sa acopere, pe o baza continua, pierderile din exploatare", a declarat Joaquin Almunia, vicepresedintele Comisiei care raspunde de politica in materie de concurenta.

CE: Exista indoileli cu privire la faptul ca finantarea publica indeplineste un obiectiv de interes general


In ceea ce priveste schema de sprijin pentru investitii in aeroporturile regionale din Romania, Comisia are indoieli cu privire la faptul ca finantarea publica indeplineste un obiectiv de interes general clar definit, avand in vedere aparenta supraoferta de servicii aeroportuare din Romania. In plus, Comisia trebuie sa evalueze daca infrastructura modernizata este necesara si proportionala, avandu-se in vedere, in special, activitatea limitata a aeroporturilor. Investigatia initiala indica faptul ca aeroporturile regionale din Romania inregistreaza, in general, pierderi si ca pierderile lor din exploatare sunt acoperite anual de catre stat. Normele UE permit acordarea de ajutoare pentru infiintarea de rute noi pe aeroporturile regionale sau pentru finantarea unor servicii de interes economic general. Acestea nu permit acoperirea, pe o baza continua, a pierderilor din exploatare.

Aeroportul Timisoara favorizeaza Wizz Air?

In ceea ce priveste aeroportul din Timisoara, Comisia trebuie sa verifice daca subventiile anuale servesc doar la reducerea cheltuielilor curente ale operatorului aeroportuar. In absenta unui obiectiv de interes economic general, acest fapt ar fi incompatibil cu normele UE, intrucat ar oferi beneficiarului un avantaj inechitabil fata de concurentii sai, care trebuie sa functioneze fara ajutor. De asemenea, Comisia va investiga in continuare relatiile contractuale dintre aeroportul din Timisoara si Wizz Air, si anume un contract de marketing incheiat in 2008 si neplata unor taxe de aeroport in valoare de 2,6 milioane EUR, precum si reduceri suplimentare de 72% pana la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate, cele cu o greutate maxima la decolare de peste 70 de tone.

Deschiderea investigatiilor aprofundate privind ajutoarele de stat ofera guvernului roman si partilor terte interesate posibilitatea de a prezenta observatii privind masurile in cauza. Acest fapt nu aduce atingere rezultatului final al investigatiei.

Potrivit informatiilor de pe site-ul sau, in total, Wizz Air opereaza din Timisoara 23 de curse dus-intors saptamanal, ceea ce reprezinta aproximativ un sfert din intreaga activitate operationala din Romania.

  • In luna aprilie, Comisia a invitat partile interesate sa transmita observatii privind punerea in aplicare a Orientarilor UE din 2005 privind finantarea aeroporturilor si ajutorul la infiintare pentru companiile aeriene de pe aeroporturi regionale. Comisia doreste, de asemenea, sa obtina opinii cu privire la Orientarile UE din 1994 privind aeroporturile, care contin norme cu privire la evaluarea ajutorului social si de restructurare pentru companiile aeriene. Observatiile pot fi transmise pana la 7 iunie 2011. Avand in vedere observatiile primite, Comisia va decide daca orientarile trebuie sa fie revizuite si va organiza consultari, in continuare, inainte de adoptarea unor norme noi.


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de Superbrands

AmCham  - 25 de ani de impact in Romania, prin sustinerea consultarii intre mediul public si privat, pentru dezvoltarea Romaniei

Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este de 25 de ani intre cele mai reprezentative asociatii ale comunitatii de afaceri din Romania, fiind recunoscuta drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea Romaniei sau dinamica relatiilor comerciale intre SUA si Romania.

2266 vizualizari

  • -1 (3 voturi)    
    mafia din timisoara (Marţi, 24 mai 2011, 12:34)

    ue [anonim]

    dupa ce termina aia investigatiile legate de wizair, sa treaca la investigarea fabricii de anvelope Continental, sa vedem si noi cum a fost posibil ca o banda de hoti condusa de ciuhandu sa fure pina si aerul timisorenilor.
  • -1 (3 voturi)    
    noi platim plimbarea lor (Marţi, 24 mai 2011, 13:29)

    oldman [anonim]

    cu alte cuvinte, taxele pe care noi le platim statului roman sau cele platite de localnicii de acolo ajung sa finanteze calatoriile low-cost wizz-air. adik cel mai bun calator al companiei este statul roman.
    • +1 (1 vot)    
      Adevarat, dar ar fi putut sa fie si altfel (Marţi, 24 mai 2011, 14:20)

      Andu [anonim] i-a raspuns lui oldman

      Este foarte adevarat ca daca stam sa ne gandim asa, statul plateste calatoriile altora. In alta ordine de idei insa, statul oricum plateste tot felul de trantori care nu fac absolut nimic si nu aduc niciun beneficu comunitatii, pe cand aceasta companie a facut ca preturile celorlalte companii sa scada si a adus potentiali turisti in Timisoara, care vor cheltui banii in folosul comunitatii.
      Ca de fapt, cei mai multi turisti sunt cei romani care pleaca prin diverse tari, e o alta poveste.
      Dar pana una alta, macar in acest caz banii statului se duc undeva unde poti beneficia cu adevarat de ei. Si spun asta fiindca pana acum 5-7 ani, nu te puteai atinge de un bilet de avion, pe cand acum il cumperi si cu 100 RON (dus intors), totul inclus (fara bagaj de cala).
      • 0 (0 voturi)    
        de acord (Marţi, 24 mai 2011, 15:38)

        cosmin lucaci [anonim] i-a raspuns lui Andu

        sunt perfect de acord cu tine. buba mare e ce au facut la targu mures unde consiliul judetean mures aloca lunar 98000 euro pt compania wizzair pt a ajuta la dezvoltarea judetului (zic ei)
        • 0 (0 voturi)    
          clasic Romanica! (Marţi, 24 mai 2011, 17:02)

          Matei [anonim] i-a raspuns lui cosmin lucaci

          Evident ca trebuia sa fie ceva putred in toata afacerea Wizz in Romania! si evident ca e vorba de o teapa de proportii pe care tot noi o platim. bine ca suntem noi destul de prosti sa sustinem puternic companiile straine...
      • 0 (0 voturi)    
        nu e corect asa (Marţi, 24 mai 2011, 17:14)

        Matei [anonim] i-a raspuns lui Andu

        evident ca Wizz au preturi considerabil mai mici fata de alte companii daca au tarife preferentiale de operare pe aeroport.
        asa ca din start alte companii nu au cum sa concureze la preturi.
        • 0 (0 voturi)    
          Nu neaparat (Miercuri, 25 mai 2011, 8:24)

          Andu [anonim] i-a raspuns lui Matei

          Tarifele de operare nu pot influenta foarte mult pretul final al unui bilet la o companie de linie (non low cost), el fiind in jur de 20 euro.
          Dupa cum spuneam si mai sus, aparitia companiilor low cost, a banalizat aproape calatoria cu avionul si macar pentru acest lucru, sunt de acord cu subventiile respective.
          Statul trebuie oricum sa cheltuiasca banii pe ceva, insa cea mai mare parte sunt aruncati total airea, asa ca decat sa se duca acei bani pe pomeni electorale sau pensii uriase, mai bine sa poata beneficia cineva care nu are pensie de 10.000 RON de un bilet ieftin.
          Acelasi lucru se intampla si in strainatate unde sunt spre exemplu trenuri o data la 30 min spre anumite destinatii, si chiar daca sunt goale acestia le mentin in functiune pentru a stimula oamenii sa le foloseasca in locul masinilor.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă