De ce poate fi atacata taxa auto prin initiativa cetateneasca

de Diana Zaharia     HotNews.ro
Miercuri, 30 ianuarie 2008, 18:21 Economie | Consumator

Ministerul Economiei si Finantelor a precizat, pentru HotNews.ro, ca taxa pe poluarea de la autovehicule - noua denumire a taxei de prima inmatriculare - este o taxa de mediu, si nu o taxa fiscala. Taxa a devenit una de mediu intrucat, potrivit explicatiilor date de reprezentantii Ministerului, sumele incasate urmeaza a fi virate la Fondul de mediu si vor finanta proiecte de mediu. Totodata, criteriul principal al formulei de calcul este norma de poluare a autovehiculelor. Un alt argument in sprijinul incadrarii taxei in categoria celor de mediu este si eliminarea sa din Codul fiscal. Astfel, taxa ar putea face obiectul unei initiative legislative cetatenesti care are nevoie de cel putin 100.000 de semnaturi si de votul Parlamentului.

Alte taxe ale Fondului de mediu

Conform ordonantei, taxa pe poluarea de la autovehicule ar urma sa alimenteze Fondul de mediu, alaturi de alte taxe. Printre sursele care formeaza veniturile Fondului de mediu se numara o cota de 3% din vanzarea deseurilor feroase si neferoase, o taxa de un leu pentru un kilogram de anvelopa noua sau uzata, o alta cota de 3% din suma incasata anual pentru gestionarea fondurilor de vanatoare, o contributie de 2% din valoarea substantelor periculoase pentru mediu.

O taxa similara celei pe poluarea de la autovehicule, intrucat este creata pe principiul obligatiei poluatorului sa compenseze in bani daunele aduse mediului, este taxa pe emisii poluante perceputa agentilor economici. Aceasta este cuprinsa intre 0,02 lei pentru un kilogram de pulberi si ajunge pana la 20 lei pentru un kilogram de mercur. Toate aceste taxe sunt incasate de la producatori, importatori sau comercianti.

Fondul de mediu finanteaza o serie de proiecte, cum ar fi cele care vizeaza controlul si reducerea poluarii aerului, protectia resurselor naturale, gestionarea deseurilor, protectia si conservarea biodiversitatii,  combaterea efectelor meteorologice.

Fondul de mediu a cheltuit 87,6 milioane lei, in 2007, pentru proiecte de mediu, in timp ce taxa auto a adus de zece ori mai mult la bugetul de stat.

In 2007, potrivit informatiilor remise de Administratia Fondului de Mediu, din sumele colectate din aceste taxe au fost realizate 62 proiecte cu o valoare totală de 87.619.560 lei. Cel mai important proiect, din punct de vedere al sumei cheltuite a fost programul "Rabla", pentru care Fondul a alocat mai mult de jumatate din banii destinati pe parcursul anului trecut proiectelor de mediu, respectiv 49,33 milioane lei.

Fondul a mai contribuit la alte 11 proiecte pentru gestionarea deseurilor in suma de 8.426.651 lei, opt proiecte  privind epurarea apelor uzate orasanesti in valoare de  6.578.765 lei si a unui proiect pentru combaterea efectelor produse de fenomenele meteorologice cu o valoare de 19.316.724 lei.

Dupa ce va fi varsata la Fondul de mediu, taxa pe poluarea de la autovehicule va reprezenta o sursa generoasa pentru proiectele de mediu, in conditiile in care in anul 2007, suma incasata din taxa de prima inmatriculare auto a ajuns la 867,84 milioane lei.

Cum poate fi demarata o initiativa legislativa cetateneasca?

Potrivit Legii 189 din 9 decembrie 1999 privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni (republicata in 2004), "promovarea initiativei legislative a cetatenilor se asigura de catre un comitet de initiativa alcatuit din cel putin 10 cetateni cu drept de vot". Nu au voie sa faca parte din acest comitet parlamentari, membri ai Guvernului sau ai administratiei publice alesi prin vot universal. Constitutia nu le permite, insa, cetatenilor sa aiba initiativa legislativa in cazul problemelor fiscale, al celor cu caracter international, amnistiei si gratierii.

Potrivit articolului 74 din Constitutie, "iniţiativa legislativă aparţine, după caz, Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot. Cetăţenii care îşi manifestă dreptul la iniţiativă legislativă trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative".

Odata aceste semnaturi stranse, propunerea legislativa care face obiectul initiativei se publica gratuit în Monitorul Oficial al României, Partea I. Urmeaza înregistrarea propunerii legislative la Camera competenta a Parlamentului, în termen de cel mult 6 luni de la data publicarii acesteia, si verificari la Curtea Constitutionala.

Dupa ce intra in procesul legislativ, initiativa va fi supusa, in cele din urma, votului parlamentarilor. Daca votul este favorabil, merge la promulgarea de catre Presedintie.

Guvernul a amanat miercuri aprobarea ordonantei de urgenta pentru modificarea taxei auto

Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat ca aprobarea ordonantei de urgenta privind taxa auto, programata pentru sedinta de Guvern de miercuri, a fost amanata pentru o saptamana sau doua, perioada in care vor avea loc consultari cu partidele parlamentare pentru a se ajunge la un acord pe text.





















Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

966 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    pai hai! (Miercuri, 30 ianuarie 2008, 18:30)

    Nicky [anonim]

    Pai hai sa facem ceva, nu e nimeni aici calificat pentru o astfel de initiativa?
  • 0 (0 voturi)    
    Pai hai sa poluam atunci, asa e bine (Miercuri, 30 ianuarie 2008, 18:38)

    Marius [anonim]

    Daca e taxa de mediu si merge direct la fondul de mediu e clar ca trebuie desfiintata. Daca nu mergea direct si se ducea la buget si se pierdea prin alte cheltuieli mai aveam dubii, dar asa e clar: trebuie stopate plantarile de copaci sau alte cheltuieli aiurea care se mai fac din fondu asta de mediu.

    VREAU POLUARE!
  • 0 (0 voturi)    
    unde semnez? (Miercuri, 30 ianuarie 2008, 20:06)

    tudor [anonim]

    E bullshit asta cu taxa de mediu Marius, probabil se duc niste bani la mediu pe calea asta dar din buget se iau mai multi de atat .... anyways, au incercat sa o cosmetizeze in atatea feluri incat nu-i mai crede nimeni. Si nu o sa creada nimeni ca va polua mai mult o masina cu euro 3 in 20 de ani decat una non-euro in 5 ani ... e o absurditate pe care au gasit-o ca sa aiba ceva cu care sa se justifice.

    Mi-ar placea sa vad ca si noi simplii votanti avem puterea macar sa le trimitem suta aia de mii de semnaturi (sunt sigur ca daca s-ar face niste centre in fiecare oras s-ar strange mai mult de atat) cat sa aiba si ei (guvernantii) un feedback destul de clar.
    • 0 (0 voturi)    
      sa ne luam harburi nemtesti !!! (Miercuri, 30 ianuarie 2008, 22:13)

      impozit anual [anonim] i-a raspuns lui tudor

      Romania e o tara saraca, fondurile pentru protectia mediului ca si inexistente, deci ar fi foarte binevenite
      in Bucuresti nu ai unde sa parchezi masini noi sa vezi cand or veni inca juma de milion de harburi pe an
      solutia nu e taxa de prima inmatriculare ci impozit anual pe masina, cu cat e masina mai veche si mai poluanta platesti mai mult. Asta se practica in toate tarile civilizate
      • 0 (0 voturi)    
        in acest an electoral??? (Joi, 31 ianuarie 2008, 12:12)

        Monica [anonim] i-a raspuns lui impozit anual

        poate daca se pune un impozit mic, mic, mic...ca altfel nu mai sunt votati dragii de politicieni...si isi pierd scaunele si salariile si afacerile care le inflioresc pe zi ce trece! si toate avantajele pe care le au acum!!! Dupa 4 ani de stat si dormit (la propriu pentru unii dintre ei!) in scaunele alea mari si comode din Senat si Camera Dep, crezi ca e usor sa revii in cimpia muncii??? si sa muncesti ceva pentru banii pe care ii iei la sfarsit de luna? HA! Serios, un impozit anual ar fi solutia cea mai echitabila, dar ar insemna si cele 1 mil de Dacii care stau pe strazi si cu care se cara marfa pt. butic!
  • 0 (0 voturi)    
    Tot la Parlament se va impiedica lista.... (Miercuri, 30 ianuarie 2008, 20:13)

    Baimarean [anonim]

    Chiar daca se strang (repede!) cele 100,000 semnaturi , Parlamentul nu o va vota. Si stiti de ce? Pentru ca nu le pasa, ba mai mult au interese (Tariceanu=Peugeuot, etc etc) contrare vointei poporului.

    Super tare ar fi insa sa se publice lista cu partidele si parlamentarii care nu au votat-o si apoi ....sa mergeti cu ea la alegerile viitoare!
    • 0 (0 voturi)    
      Nu mai prostiti oamenii! (Miercuri, 30 ianuarie 2008, 23:23)

      shrek [anonim] i-a raspuns lui Baimarean

      de ce prostesc ziaristii oamenii? Toate constitutiile interzic stringerea de semnaturi pentru abolirea de taxe sau impozite. Daca n-ar fi asa nu s-ar mai plati nicaieri in lume taxe si impozite. La Art.74 din Constitutia Romaniei scrie clar ca nu pot face obiectul initiativei legislative cetatenesti "problemele fiscale", si orice taxa perceputa de stat se poate incadra usor in conceptul general de "probleme fiscale".
      • 0 (0 voturi)    
        no s..t (Vineri, 1 februarie 2008, 10:56)

        dana eugenia [anonim] i-a raspuns lui shrek

        poate-mi explica moliceanu/prosticeanu de ce masina pe care vreau s-o iau (noua) trebuie sa plateasca o taxa mai mare decat un harb de dacie ? ca idiotii de la firma "x" au investit in cercetare, au cautat s-o faca mai buna, mai performanta, mai putin poluanta (adaptata la euro "tz"-spe) ? normal, mama lor de capitalisti, sa se imbogateasca pe seama mea ?!?!?!?! mai bine protejeaza stupidiceanu productia nationala de automobile, cu productivitatea muncii tinzand spre zero decat sa recunoasca ca este un incapabil, o marioneta a psd-ului si a lui patriciu :)) sa ganditi bine !
  • 0 (0 voturi)    
    INCOMPETENTA, HOTIE SI PRAF IN OCHI (Vineri, 8 februarie 2008, 14:42)

    George Brad [anonim]

    Aceasta taxa este clar conceputa de incompetenti. Lasand la o parte felul cum vechimea automobilului influenteaza valoarea taxei (total aiurea de altfel), consider ca luarea ca baza de calcul pentru taxa a capacitatii cilindrice a motorului dovedeste ca cei care au conceput-o nu au nici cea mai mica idee despre masini, motoare si poluare. Exista masini cu motoare supra alimentate care din 2000 CC SCOT 379 de Cai Putere (exemplu Subaru Impreza 2.0 4WD GT). Logic, arzand o cantitate mai mare de combustibil, un motor pe benzina supraalimentat de 2000 CC si 379 CP va polua mult mai mult decat un motor pe benzina atmosferic de 2000 CC si 140 CP. Dovada ca aceasta este doar o falsa PREOCUPARE de protejare a mediului sta si in camioanele, autobuzele si microbuzele pe care toti le vedem zilnic pe strazi lasand nori grosi de fum in urma si fata de care NU EXISTA NICI O ACTIUNE a organelor abilitate. De asemenea, marii poluatori industriali (combinate chimice, termocentrale, etc) care emana tone de substante poluante in atmosfera avand totusi (pe criterii bizare) autorizatiile de mediu OK.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri