Ministerul Economiei si Finantelor a precizat, pentru HotNews.ro, ca taxa pe poluarea de la autovehicule - noua denumire a taxei de prima inmatriculare - este o taxa de mediu, si nu o taxa fiscala. Taxa a devenit una de mediu intrucat, potrivit explicatiilor date de reprezentantii Ministerului, sumele incasate urmeaza a fi virate la Fondul de mediu si vor finanta proiecte de mediu. Totodata, criteriul principal al formulei de calcul este norma de poluare a autovehiculelor. Un alt argument in sprijinul incadrarii taxei in categoria celor de mediu este si eliminarea sa din Codul fiscal. Astfel, taxa ar putea face obiectul unei initiative legislative cetatenesti care are nevoie de cel putin 100.000 de semnaturi si de votul Parlamentului.

Alte taxe ale Fondului de mediu

Conform ordonantei, taxa pe poluarea de la autovehicule ar urma sa alimenteze Fondul de mediu, alaturi de alte taxe. Printre sursele care formeaza veniturile Fondului de mediu se numara o cota de 3% din vanzarea deseurilor feroase si neferoase, o taxa de un leu pentru un kilogram de anvelopa noua sau uzata, o alta cota de 3% din suma incasata anual pentru gestionarea fondurilor de vanatoare, o contributie de 2% din valoarea substantelor periculoase pentru mediu.

O taxa similara celei pe poluarea de la autovehicule, intrucat este creata pe principiul obligatiei poluatorului sa compenseze in bani daunele aduse mediului, este taxa pe emisii poluante perceputa agentilor economici. Aceasta este cuprinsa intre 0,02 lei pentru un kilogram de pulberi si ajunge pana la 20 lei pentru un kilogram de mercur. Toate aceste taxe sunt incasate de la producatori, importatori sau comercianti.

Fondul de mediu finanteaza o serie de proiecte, cum ar fi cele care vizeaza controlul si reducerea poluarii aerului, protectia resurselor naturale, gestionarea deseurilor, protectia si conservarea biodiversitatii, combaterea efectelor meteorologice.

Fondul de mediu a cheltuit 87,6 milioane lei, in 2007, pentru proiecte de mediu, in timp ce taxa auto a adus de zece ori mai mult la bugetul de stat.

In 2007, potrivit informatiilor remise de Administratia Fondului de Mediu, din sumele colectate din aceste taxe au fost realizate 62 proiecte cu o valoare totală de 87.619.560 lei. Cel mai important proiect, din punct de vedere al sumei cheltuite a fost programul "Rabla", pentru care Fondul a alocat mai mult de jumatate din banii destinati pe parcursul anului trecut proiectelor de mediu, respectiv 49,33 milioane lei.

Fondul a mai contribuit la alte 11 proiecte pentru gestionarea deseurilor in suma de 8.426.651 lei, opt proiecte privind epurarea apelor uzate orasanesti in valoare de 6.578.765 lei si a unui proiect pentru combaterea efectelor produse de fenomenele meteorologice cu o valoare de 19.316.724 lei.

Dupa ce va fi varsata la Fondul de mediu, taxa pe poluarea de la autovehicule va reprezenta o sursa generoasa pentru proiectele de mediu, in conditiile in care in anul 2007, suma incasata din taxa de prima inmatriculare auto a ajuns la 867,84 milioane lei.

Cum poate fi demarata o initiativa legislativa cetateneasca?

Potrivit Legii 189 din 9 decembrie 1999 privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni (republicata in 2004), "promovarea initiativei legislative a cetatenilor se asigura de catre un comitet de initiativa alcatuit din cel putin 10 cetateni cu drept de vot". Nu au voie sa faca parte din acest comitet parlamentari, membri ai Guvernului sau ai administratiei publice alesi prin vot universal. Constitutia nu le permite, insa, cetatenilor sa aiba initiativa legislativa in cazul problemelor fiscale, al celor cu caracter international, amnistiei si gratierii.

Potrivit articolului 74 din Constitutie, "iniţiativa legislativă aparţine, după caz, Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot. Cetăţenii care îşi manifestă dreptul la iniţiativă legislativă trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative".

Odata aceste semnaturi stranse, propunerea legislativa care face obiectul initiativei se publica gratuit în Monitorul Oficial al României, Partea I. Urmeaza înregistrarea propunerii legislative la Camera competenta a Parlamentului, în termen de cel mult 6 luni de la data publicarii acesteia, si verificari la Curtea Constitutionala.

Dupa ce intra in procesul legislativ, initiativa va fi supusa, in cele din urma, votului parlamentarilor. Daca votul este favorabil, merge la promulgarea de catre Presedintie.

Guvernul a amanat miercuri aprobarea ordonantei de urgenta pentru modificarea taxei auto

Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat ca aprobarea ordonantei de urgenta privind taxa auto, programata pentru sedinta de Guvern de miercuri, a fost amanata pentru o saptamana sau doua, perioada in care vor avea loc consultari cu partidele parlamentare pentru a se ajunge la un acord pe text.