Poluatorul plateste ca principiu

de Ionut     Inventarul stricaciunilor politice
Marţi, 15 aprilie 2008, 10:43 Economie | Consumator

Suntem dispusi sa platim pentru un aer mai curat ? Si evident, cat ?
Aceasta este intrebarea cu care si-a inceput discursul primul ministru la audirea publica privind taxa pe poluare, menita a explica ratiunile taxei pe poluarea provenita de la autovehicule.

De la inceput trebuie spus ca premierul a raspuns foarte corect la intrebarea “Cine este vinovat pentru faptul ca aerul este deteriorat de poluare in marile orase?”. Cu argumentul ca 40% din emisiile de CO2 si 70% din celelalte emisii poluante sint produse, la nivelul Uniunii Europene, de traficul urban (as fi preferat aici niste date la nivelul Romaniei, dar probabil nu sint disponibile), raspunsul la intrebarea de mai sus este, fara doar si poate:

    In mare masura, noi, cei care folosim masinile.

Firul logic al demonstratiei premierului se rupe insa la acest moment, pentru ca, la urmatoarea intrebare fireasca ce s-ar pune, Cine plateste pentru acest lucru? , raspunsul premierului este:

    Pana de curand, nimeni. De acum incolo, insa, vor plati cei care polueaza. Chiar daca vorbim de masini mici sau autovehicule de mare capacitate.

Ce nu este corect in acest raspuns?

In primul rind nu este corect ca nimeni nu platea pina de curind. Pina in ianuarie 2008 taxa de drum se platea (si) in functie de normele de poluare ale autovehicului; din moment ce normele de poluare intrau in calcul nu pot accepta ca un posesor de autovehicul nu platea si pentru poluare. Din diverse ratiuni (poate tocmai pentru a nu taxa de doua ori “poluatorul” :D ), din acest an taxa de drum nu se mai calculeaza tinind cont de normele de poluare.

In al doilea rind nu este corect ca, de acum incolo, vor plati cei care polueaza. Formularea corecta este ca, asa cum arata propunerea guvernului, vor plati cei care vor inmatricula un autovehicul in Romania. Ceea ce e cu totul altceva.

In al treilea rind nu vad de ce vorbim de masini mici si de masini de mare capacitate (cilindrica, banuiesc). Aveam impresia ca vorbim de poluare. A, bine-nteles ca stiu de ce vorbeste premierul despre “capacitate”: propunerea guvernului calculeaza “taxa de mediu” si in functie de capacitatea cilindrica :D .

    “Dar trebuie sa invatam cu totii sa respectam principiul „ poluatorul plateste.” Din respect pentru cei din jurul nostru avem obligatia sa intelegem acest principiu fundamental, care este „poluatorul plateste”. …

    In aceste conditii, nu ne mai permitem sa amanam luarea unor masuri doar pentru ca nu sunt populare.”

…spune domnul Tariceanu, si m-as fi asteptat sa continue prezentind un proiect prin care orice autovehicul sa fie taxat pentru poluare, dupa norma de poluare. Dar nu, vitejia premierului se pierde brusc tocmai in popularitatea masurilor:

    In acelasi timp, trebuie sa fim realisti si sa intelegem ca romanii nu pot renunta, de pe o zi la alta, la automobilele care polueaza excesiv.

Sigur ca vad legatura dintre principiul “poluatorul plateste” cu “renuntarea la automobilele care polueaza excesiv”: aplicarea lui ar duce, intr-adevar, intr-o perioada de timp mult mai scurta decit aplicarea programului “rabla” in paralel cu propusa “taxa de mediu” la renuntarea la automobilele care polueaza (54% autovehicule non-euro, dupa spusele premierului). Si apoi, nu tocmai asta ar trebui sa fie scopul, atita timp cit nu putem vorbi de o reducere a numarului de autovehicule (Romania era plasata pe ultimul loc ca numar de detinatori de autoturisme la mia de locuitori in 2005)?

Iata de ce eu nu inteleg de ce Guvernul Romaniei face apel la principii atita timp cit nu le pune in practica. De ce vorbeste despre luarea unor masuri nepopulare sfirsind prin a renunta subit la ele?


Comenteaza pe Inventarul Stricaciunilor Politice.























4387 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    poluatorul plateste? Da, insa unii doar... (Marţi, 15 aprilie 2008, 12:44)

    opium [anonim]

    Scrieti comisarului european de taxe - laslo Kovacs.
    Cand va primi 10.000 mailuri va intelege si dumnealui ce tzeapa a luat de la Tariceanu, a treia oara!

    Sincer, am tot respectul pentru tariceanu si echipa lui pentru felul in care a dus cu zaharelul Comisia Europeana in privinta taxei de inmatriculare.

    Atata timp cat taxa se plateste la inmatriculare, inseamna ca este o taxa fiscala.

    Ce polueaza? Inmatricularea, sau folosirea autovehiculului?

    In alta ordine de idei, daca este taxa de mediu, trebuie sa fie platita de cei care polueaza, adica de TOATE autovehiculele in circulatie.
    • 0 (0 voturi)    
      poluare (Marţi, 15 aprilie 2008, 13:07)

      ecologistul [anonim] i-a raspuns lui opium

      asta-i afacerea lui tampiceanu,un furnal de la galati care arde sute de vagoane de cocs in 24 ore sau complexele rovinari,turceni care arunca mii de tone de mono si bioxid de carbon nu le evalueza nimeni daca au euro 3 sau 4 sau produc dupa procese de fabricatie vechi de 100 de ani!!!deci facand o evaluare globala ce polueaza parcul auto pe toata tara reprezinta sub 10% fata de complexele termoenergetice,combonatele mittalsteel,si altii si altii
  • 0 (0 voturi)    
    calcul incorect (Marţi, 15 aprilie 2008, 13:12)

    Florin [anonim]

    O solutie convenabila ar fi adaugarea unei taxe de poluare la impozitul anual (mai mica evident decat cea de prima inmatriculare, eventual proportionala cu durata medie de folosinta a autovehiculului), ca in cazul in care am o dauna totala dupa 2 luni si trebuie sa imi iau alta masina sa nu platesc din nou ditamai taxa.
    Din ce vad aici www.taxapoluare.com noua lege se pare ca avantajeaza masinile lui Tariceanu, acestea (Peugeot/Citroen) fiind parca primele care au lansat filtrul de particule pentru diesel, care desi e scump, scade foarte mult taxa.
  • 0 (0 voturi)    
    Ministrul cu logica pe dos (Marţi, 15 aprilie 2008, 14:00)

    licul [anonim]

    Sa platesti pentru aer mai curat?
    Bineinteles ca nu. Aerul curat e un drept al fiecaruia.
    Ministrul a vrut poate sa spuna: "Sa plateasca cine polueaza".
    Dar nici asa nu merge. Daca plateste se reduce poluarea? Bineinteles ca nu.

    Ministrul asta o fi pe dos si la altceva decat la logica?
  • 0 (0 voturi)    
    VAI DE NOI, CE AER RESPIRAM!!! (Marţi, 15 aprilie 2008, 15:31)

    maria [anonim]

    Domnule, Tariceanu ne MINTITI pe fata!! Principiul "poluatoru plateste" folosit atat de des, de cei ce se DISCULPA, de ce-l folositi in acest caz???Cine-mi plateste mie la COPSA MICA, ca inspir aer infestat, cu metale grele?? Cine ma ajuta sa-mi eliberez organismul infestat cu plumb si cadmiu??!!LA NOI SOLUL, APA, AERUL SUNT PUTERNIC INTOXICATE CU METALE GRELE!!Cum e cu principiul"POLUATORUL PLATESTE?? AMENZILE NENUMARATE DATE POLUATORULUI, pana in prezent de catre garda de mediu,UNDE S-AU DUS??NOI CEI DIN COPSA MICA AM BENEFICIAT DE"principiul poluatorul plateste???? Domnule Tariceanu, domnilor guvernanti prezenti si trecuti, sanatatea noastra este in pericol!! Stopati poluare industriala, apoi CERETI TAXA PENTRU POLUARE AUTO!
  • 0 (0 voturi)    
    praf in ochi (Marţi, 15 aprilie 2008, 16:29)

    zvezda [anonim]

    1. Principiul "poluatorul plateste" nu se respecta, pentru ca majoritatea poluatorilor nu platesc nimic.
    2. Ce legatura are inmatricularea unui vehicul, care este un serviciu, cu poluarea?
    3. Cum se va innoi parcul auto daca oamenii sunt impiedicati prin aceasta taxa sa-si cumpere masini mai noi?
    4. De ce sunt exceptate de la plata taxei exact cei mai mari poluatori, camioanele si autobuzele?
    5. Cum naiba a acceptat CE aceasta varianta a taxei, care este exact la fel de discriminatorie ca si celelalte variante? Ce troc s-a facut?
    6. PNL-ul mai vrea sa intre in Parlament?
  • 0 (0 voturi)    
    Dar tu primule ministru, (Marţi, 15 aprilie 2008, 17:58)

    Mugur C. [anonim]

    tu, cand platesti?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri