Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Aderarea la Uniune a transformat Romania in piata de desfacere pentru produsele “Made in UE”

de Cristian Orgonas     HotNews.ro
Marţi, 13 octombrie 2009, 8:33 Economie | Consumator

Dupa aderarea la UE, schimburile comerciale ale Romaniei cu tarile membre a crescut spectaculos. Astfel, daca in 2006, valoarea acestor schimburi era de 43 miliarde euro, in 2008, la doar doi ani de la aderare, cifra a crescut cu 47%, ajungand la 63 miliarde euro, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

De aceasta crestere insa au beneficiat in principal importatorii si in secundar exportatorii, ceea ce inseamna ca Romania a fost mai mult piata de desfacere decat producator de bunuri si servicii.

Intre ianuarie 2007 si august 2009, totalul exporturilor in tarile comunitare a fost de 58.5 miliarde euro, in timp ce totalul importurilor a fost de 92.8 miliarde euro, de unde rezulta un deficit comercial in relatia cu UE de peste 34 miliarde euro in mai putin de trei ani.

Ponderea exportului intra-comunitar in total exporturi a crescut de la 67.7% in 2006 (inainte de aderare), la 73.7% in primele 8 luni din acest an. In ceea ce priveste ponderea importurilor din tarile membre UE in total importuri, aceasta a crescut mult mai abrupt, de la 62.6% in 2006 la 73% in acest an, detalii in graficul de mai jos.

Cum a evoluat Ungaria dupa aderarea la UE – Ungaria a aderat in 2004, iar intre 2004 si 2008 a acumulat un excedent comercial in relatia cu tarile membre. Astfel, in acesti 5 ani, totalul importurilor a fost de 214.4 mld eur, in timp ce exporturile au totalizat 268.3 mld eur, de unde rezulta un excedent de 53.9 miliarde de euro.

Si Polonia are excedent comercial in relatia cu tarile membre, acesta fiind de peste 7 mld eur in primele 8 luni ale lui 2009,  desi per total comert exterior, a acumulat un deficit de 5.9 miliarde de euro.

Concluzia: aderarea la UE reprezinta o oportunitate pentru cei care stiu sa profite de ea, iar Romania a ales sa nu profite. De ce? Pentru ca este mult mai usor sa cresti PIB-ul stimuland consumul, decat sa cresti PIB-ul stimuland productia.

Citeste continuarea si comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

1257 vizualizari




ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri