Peste jumatate dintre romani (56%) reusesc cu greu sa-si acopere cheltuielile curente si aproape un sfert au datorii, potrivit indicelui de incredere a populatiei masurat de Barometrul de Incredere a Consumatorului realizat de GfK. Cu toate acestea, indicele de incredere a populatiei inregistreaza un usor reviriment comparativ cu lunile anterioare.

Daca in iulie, cea mai "neagra" luna a anului din punct de vedere al increderii in situatia financiara a familiei lor, aproape trei sferturi dintre romani considerau ca aceasta este mai rea decat in urma cu 12 luni, in primele doua luni de toamna au aparut semnele unei usoare imbunatatiri - numai aproximativ 7 din 10 dintre cei chestionati manifesta acelasi sentiment negativ.

Mai mult, in privinta perspectivelor financiare, putin peste jumatate dintre romani spun ca se asteapta la o inrautatire. Si la acest capitol se remarca o tendinta pozitiva fata de lunile iunie si iulie cand pesimismul romanilor se afla la cote maxime, aproape doua treimi declarand la acel moment ca vad o inasprire a acestei situatii in urmatorul an. Numai 9% spera ca situatia lor sa se imbunatateasca in urmatorul an si 33% se asteapta sa ramana la fel ca in prezent.

"88% dintre cei chestionati afirma ca starea generala a economiei a cunoscut un regres in ultimele 12 luni, in vreme ce sperantele pentru urmatorul an sunt ceva mai mari, o treime dintre ei declarandu-se optimisti", se arata in comunicatul GfK.

Totodata, 83% dintre ei anticipeaza o crestere a somajului si numai 5% sunt optimisti in aceasta privinta.

"Daca la acest capitol se observa o relativa stabilitate, in ceea ce priveste inflatia, atat cea trecuta, cat si cea viitoare, declaratiile sunt cele mai pesimiste din ultimele 12 luni. Aproape 77% dintre romani estimeaza o crestere a preturilor in 2011, in vreme ce 83% au resimtit in ultimul an o crestere a inflatiei pentru majoritatea produselor. La polul opus, numarul optimistilor s-a redus semnificativ, mai putin de un roman din zece spera la o scadere a preturilor in urmatoarea perioada (0,6%)", arata reprezentantii GfK.

In acelasi timp, mai mult de 8 din 10 romani spun ca nu intentioneaza sa puna bani deoparte in urmatorul an. In acest context, nu surprinde faptul ca, dupa doi ani de la declansarea crizei economice, intentiile de achizitie a unui automobil sau a unei locuinte scad si ele de la un trimestrul la altul: 9%, respectiv 4%. Un procent ceva mai ridicat (15%) intentioneaza totusi sa investeasca in imbunatatirea locuintei: cumpararea unei centrale pentru incalzire sau a unor noi obiecte sanitare.

Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1.000 de persoane intervievate in fiecare luna.