Uniunea Europeana renunta la "dictatura celui mai mic pret" in achizitiile publice. Romania are in vedere reconfigurarea intregului cadru legislativ in domeniu

de Claudiu Zamfir     HotNews.ro
Vineri, 17 ianuarie 2014, 22:45 Economie

Vot in Parlamentul European
Foto: Parlamentul European
​Achizitiile publice efectuate in statele din Uniunea Europeana nu vor mai urmari neaparat obtinerea celui mai mic pret al bunurilor sau serviciilor cumparate, ci un raport calitate-pret mai bun, potrivit unui pachet de directive adoptat de Parlamentul European. Pentru prima data, UE va avea o legislatie unitara privind contractele publice de concesiune. Romania spune ca isi va reforma intregul sistem de achizitii publice, prin trei noi legi, in urma acestor directive europene.

Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) are in vedere reconfigurarea intregului cadru legislativ national in domeniul achizitiilor publice, a informat vineri institutia romaneasca, dupa ce Parlamentul Europeana a adoptat trei directive privind aceste operatiuni.

In acest sens, ANRMAP intentioneaza ca fiecare noua directiva sa fie transpusa in cate un act normativ cu putere de lege, pe cele trei segmente:
Noua legislatie europeana a fost adoptata miercuri de PE, dupa ce fusese agreata cu Consiliul UE inca din iunie 2013.
Pachetul de 3 directive revizuieste regulile actuale privind licitatiile publice in UE si stabileste pentru prima data standarde comune UE privind contractele de concesionare.

Intr-un comunicat de presa, PE sustine ca prin pachetul legislativ urmareste incurajarea competitiei corecte si asigurarea unui raport echilibrat intre pret si calitate, prin introducerea unor criterii noi de atribuire care pun mai mult accent pe aspectele legate de mediu, de inovatii si pe cele sociale:
  • Raportul calitate-pret. Datorita noului criteriu de "oferta cea mai avantajoasa economic" (MEAT) in procedura de acordare a contractului, autoritatile publice vor putea accentua calitatea, consideratiile referitoare la mediu, aspectele sociale sau inovatia, tinand in continuare cont de pret si de costurile de implementare a achizitiei. "Noul criteriu va aduce finalul dictaturii celui mai mic pret, aducand in prim-plan calitatea," a sustinut europarlamentarul belgia Marc Tarabella (S&D), raportor pentru directivele privind achizitiile publice si achizitiile efectuate de companiile de utilitati, transport si posta.
  • Solutii mai inovatoare. Noul "Parteneriat pentru Inovatie" va permite autoritatilor publice sa organizeze licitatii pentru a rezolva o problema specifica fara sa anticipeze solutia, lasand astfel spatiu contractorului si contractantului sa gaseasca impreuna solutii inovatoare.
  • Mai putina birocratie pentru aplicanti si acces mai usor pentru companiile mai mici. Procedura de depunere a ofertelor companiilor va fi mai simpla, cu un "Document Unic European de Licitatie" bazat pe declaratii pe proprie raspundere. Doar castigatorul va trebui sa puna la dispozitie documentele originale. Acest lucru ar putea reduce povara administrativa a companiilor cu mai mult de 80% , conform estimarilor Comisiei. Noile reguli vor incuraja divizarea contractelor in loturi, pentru a facilita accesul la licitatie a firmelor mai mici, sustine Parlamentul European.
  • Reguli mai stricte privind subcontractarea. Pentru a combate dumpingul social si a asigura respectarea drepturilor lucratorilor, noile reguli vor include prevederi referitoare la subcontractare si la "oferte anormal de mici". Ofertantii care nu respecta legislatia muncii UE pot fi exclusi de la licitatii, potrivit PE.
  • Fara presiuni pentru privatizarea serviciilor publice. Acordul asupra noilor reguli UE privind concesionarile subliniaza ca statele membre raman in continuare libere sa decida in privinta executiei activitatilor sau serviciilor publice - prin mijloace proprii sau externalizate. Noua directiva "nu cere privatizarea intreprinderilor publice care ofera servicii publicului", se arata in text. Mai mult, deputatii recunosc caracterul special al apei ca bun public si accepta excluderea acestui sector din obiectul noilor reglementari, subliniaza Parlamentul European.
Potrivit sursei citate, autoritatile publice cheltuiesc aproximativ 18% din PIB pe achizitiile de activitati, bunuri sau servicii, licitatiile fiind un instrument puternic pentru atingerea unor scopuri sociale specifice.

"Noile reguli trimit un semnal puternic catre cetateni care au dreptul sa vada o utilizare eficienta a banilor publici," a mai spus raportorul Marc Tarabella.

"Noile reguli privind contractele de concesionare reprezinta, de asemenea, un semnal puternic in favoarea intaririi pietei interne. Ele creeaza un mediu economic sanatos, de care vor beneficia toti actorii, inclusiv autoritatile publice, operatorii economici si, in cele din urma, cetatenii UE: acum regulile jocului vor fi cunoscute de toata lumea", a adaugat europarlamentarul francez Philippe Juvin (PPE), raportorul privind contractele de concesionare.

Directivele vor intra in vigoare 20 de zile dupa publicarea in Jurnalul Oficial al UE. Dupa aceasta data, statele membre au la dispozitie 24 de luni pentru a implementa prevederile noilor reguli in legislatia nationala.


Citeste mai multe despre   






















6088 vizualizari

  • +8 (8 voturi)    
    in romania (Vineri, 17 ianuarie 2014, 23:40)

    thebblack [utilizator]

    pretul poate fi oricat.

    calitatea va fi reprezentata de procentul din buzunarele cui trebuie.
  • +5 (7 voturi)    
    o poveste prea sci-fi pentru romania (Sâmbătă, 18 ianuarie 2014, 0:30)

    verisoaraluifelix [utilizator]

    Europa mai bine sa gandeasca ea pentru noi o metoda prin care sa eliminam procedee gen "caiete de sarcini facute cu dedicatie " sau " studii de fezabilitate " .
    Si sa ne si oblige s-o folosim altfel nu mai avem niciodata nici autostrazi, nici privatizari functionale, nici softuri bune pentru administratii s.a.m.d.
  • +2 (2 voturi)    
    despre (Sâmbătă, 18 ianuarie 2014, 7:51)

    hamangiu [utilizator]

    Abc.-ul oricarei alegeri de oferta spune ca oferta cea mai mica si cea mai mare se elimina din start...Subcontractarea ar trebui sa se limiteze la un procent rezonabil din contract ..sa zicem 30%..Altfel in Romania firme de apartament vor continua sa castige licitatii cu dedicatie,,,
  • +1 (1 vot)    
    Uau (Sâmbătă, 18 ianuarie 2014, 8:42)

    OmulNou [utilizator]

    Te gandesti ca s-ar putea aboli licitatiile dubioase unde o firma cere cu 1000 de euro mai putin ca celelalte, la un contract de zeci de milioane de euro? Nah, nu se poate, nu la noi.
  • 0 (2 voturi)    
    deci implementarea este obligatorie dupa... (Sâmbătă, 18 ianuarie 2014, 11:10)

    ..13 [utilizator]

    24 de luni...

    Atentiune USL bagati viteza maxima pana atunci umpleti buzunarele cu banuti ca dupa 24 de luni s-ar putea face mai greu, desi nu imposibil...

    Baietii aceia de la Bruxelles stiu ei despre caietele de sarcini cu dedicatii si SF facute pentru Gou si Vasilica????

    Cat priveste visul de acces mai usor pentru IMM-uri la licitatii - ma doare in suflet de naivitatea celor de la Bruxelles - dar este bine ca macar se incearca....
    • 0 (0 voturi)    
      postacii sint neaveniti aici (Duminică, 19 ianuarie 2014, 16:37)

      U_swamp [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Politizarea achizitiilor publice e o timpenie! De altfel, e greu sa nu-ti aduci aminte ca autoritatile, indiferent de culoarea politica a conducatorilor, au siluit legea sau cel putin au fentat-o.
  • +1 (1 vot)    
    bullshit, my dear (Sâmbătă, 18 ianuarie 2014, 15:45)

    U_swamp [utilizator]

    Pun pariu ca jurnalista autoare n-a citit textul noii directive (o cosmetizare a CE/18/2004...) si nici macar legislatia romaneasca in materie. Ar fi stiut ca criteriul de atribuire cea mai avantajoasa oferta din punct de vedere economic nu e deloc nou; criteriul coabiteaza si in vechea directiva, si in OUG 24/2006, cu criteriul pretul cel mai scazut. Va coabita si in noua directiva. Anumite parti interesate au cerut CE ca pentru achizitia de servicii intelectuale sa functioneze exclusiv oferta cea mai avantajoasa... ei bine, Consiliul European, care reprezinta forul statelor membre, nu a acceptat acest lucru in cadrul trialogului. Cit despre ce pregateste ANRMAP, sa fim seriosi...o adunatura de juristi sinecuristi care pacalec pe toata lumea, otarindu-se ca ei respecta "diretiva europeana" chiar si in achizitiile care, conform acestei directive, culmea, nu se aplica directiva (praguri... voila)...
    Asa ca "stati linistiti la locurilii voastre", pretul cel mai scazut e sfint.
  • 0 (0 voturi)    
    LICITATII (Sâmbătă, 18 ianuarie 2014, 15:53)

    scridon radu-lucian [utilizator]

    Sunt inginer automatist si practic toata activitatea mea profesionala s-a confruntat cu acest subiect.Lucrurile sunt clare,in prezent ne confruntam cu o evolutie ascendenta a tehnicii in toate domeniile, in mod normal la o licitatie, in afara documentelor normale care sa ateste capacitatile tehnice si economice ale ofertantului, ar trebui sa fire analizate ce deosebita atentie un numar de minim 3-4 ofertanti si care sa prezinte o garantie pentru nivelul tehnic a ofertei, pretul scazut pentru o oferta , poate, in perspectiva sa conduca la mari pagube pentru beneficiar.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version