Turcia nu mai sustine pe deplin Nabucco

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 31 ianuarie 2012, 11:00 Economie | Energie

Turcia nu mai sprijina in totalitate proiectul Nabucco, prioritatea sa fiind acum un nou proiect. Este vorba de TANAP (Conducta Trans Anatoliana), un proiect considerat rival al Nabucco, a anuntat purtatorul de cuvant al Ministerului Energiei din Turcia, potrivit europeonline-magazine. "TANAP va fi mult mai ieftin si mai usor de realizat decat Nabucco", a spus purtatorul de cuvant. Proiectul TANAP a luat nastere dupa un incheierea unui parteneriat intre Azerbaidjan si Turcia care presupune construirea unei conducte alternative la Nabucco pe sectorul turcesc.

Potrivit oficialului turc, Nabucco, proiect sustinut de UE, presupune costuri mult mai ridicate decat TANAP. "TANAP va transporta numai gazul care este disponibil in Azerbaidjan, in timp ce Nabucco trebuie sa gaseasca si alte surse de gaz pentru a fi viabil", a spus reprezentantul Ministerului Energiei din Turcia.


Din cauza noului proiect, concurenta pentru gazele din Azerbaidjan s-a intensificat in ultima perioada.

TANAP nu are doar sustinerea Turciei. La scurt timp dupa incheierea acestui parteneriat, reprezentantii a doua proiecte implicate in lupta pentru gazele azere,  TAP si ITGI, au afirmat ca exista un interes privind cooperarea cu TANAP. In aceste conditii este pus sub semnul intrebarii viitorul proiectului Nabucco. TANAP ar dubla, efectiv, conducta Nabucco pe teritoriul Turciei. Reprezentantii TAP si ITGI au salutat ideea realizarii TANAP, considerand ca este exact "veriga lipsa" in transportul gazului azer prin Turcia catre Europa. In plus, compania germana RWE, unul din actionarii Nabucco, lanseaza semnale precum ca ar fi "deschisa pentru orice fel de colaborare. De altfel, o eventuala cooperare intre Nabucco si TANAP ar putea aduce reduceri de costuri.

Conducta TANAP s-ar intinde din Azerbaidjan pana la granita Turciei cu Bulgaria. Capacitatea sa initiala va fi de 16 miliarde de metri cubi pe an (6 miliarde  de metri pentru Turcia si 10 miliarde de metri cubi pentru restul Europei). Insa proiectul este conceput pentru a ajunge treptat la o capacitate de 30 de  miliarde de metri cubi si apoi de 60 miliarde de metri cubi. Costurile pentru construirea TANAP sunt evaluate la 5 miliarde de dolari.

  • Proiectul TAP presupune transportul a 10 miliarde metri cubi de gaz caspic pe an de-a lungul unui traseu de 800 km, cu incepere de la Komotini, in apropiere de granita greco-turca, trecand prin Grecia si Albania si terminandu-se la San Foca in Italia. Partenerii TAP sunt Statoil din Norvegia, grupul elvetian EGL si grupul german E.ON Ruhrgas. Statoil este, de asemenea, partener la Shah Deniz II, alaturi de BP.
  • Proiectul ITGI presupune transportul a 10 miliarde de metri cubi de gaz pe an de la granita dintre Turcia si Grecia spre Italia. Partenerii ITGI sunt Edison (Italia), DEPA (Grecia) si Botas (Turcia).
  • Proiectul Nabucco este vazut ca fiind principala modalitate de a reduce dependenta Europei de gazele rusesti.

Nabucco ar reprezenta o noua cale de transport a gazelor naturale din Asia spre Europa, ocolind Rusia. Nabucco va conecta direct cele mai bogate regiuni ale lumii in resurse de gaze naturale - Regiunea Caspica si Orientul Mijlociu - cu pietele din Europa. Conducta va face legatura intre granita de est a Turciei si Baumgarten, Austria, unul dintre cele mai importante terminale de gaze naturale din Europa Centrala, via Bulgaria, Romania si Ungaria.

Dupa numeroase amanari, constructia ar urma sa demareze in 2013, in vederea alinierii calendarului Nabucco cu furnizorii de gaze naturale. De asemenea, primele livrari de gaze prin intermediul conductei vor fi facute in 2017. Proiectul este estimat la 7,9 miliarde de euro. Conducta va avea o capacitate estimata la peste 30 de miliarde de metri cubi de gaze pe an.

Proiectul Nabucco a facut un mic progres in iunie cand Cadrul legal pentru Gazoductul Nabucco a fost finalizat prin semnarea, in Kayseri, Turcia, a Acordurilor de Sprijin al Proiectului intre NABUCCO Gas Pipeline International GmbH si ministerele implicate din cele cinci tari de tranzit (Austria, Bulgaria, Ungaria, Romania si Turcia).


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

3285 vizualizari

  • 0 (6 voturi)    
    Rusii raman in pole position (Marţi, 31 ianuarie 2012, 11:11)

    Constantin [anonim]

    si pentru South Stream. Va fi foarte greu pentru americani sa-i impiedica sa preia controlul asupra legaturii energetice prin sud dintre est si vest. Cheia se afla in Iran si sunt curios daca americanii vor porni un razboi ca s-o gaseasca... sau vor gasi o alta cale.
    • +3 (5 voturi)    
      Romania trebuie sa-si joace cartile (Marţi, 31 ianuarie 2012, 13:25)

      AGRI [anonim] i-a raspuns lui Constantin

      Observati ca Norvegia si Elvetia, asociate in TAP cu Germania, nu fac parte din UE si nu le intereseaza o UE prea puternica si autonoma energetic (Norvegia are de vandut energie Europei, iar Elvetia are de spalat banii mafiilor din UE). Asa ca sunt fericite sa poata distruge discret un proiect european.

      Italienii si grecii din ITGI au deja temeri din cauza tarilor proprii aflate la limita falimentului si nici nu sunt multumiti de UE care le-a schimbat prim-ministrii si nu-i mai lasa sa fraudeze din fonduri europene si credite luate ieftin. Nici lor nu le convine o UE prea puternica si dura cu excrocii.

      Franta n-are nici o treaba cu Nabucco, importa gaz din fostele sale colonii nord-africane (din pacate pentru ea importa si etnici arabi si berberi care ii creaza imense probleme interne financiare, culturale si de securitate).

      Atinse mai dur sunt statele de tranzit ale conductei si Austria (tara ostila aderarii Turciei la UE).
      Bulgaria inca mai are o sansa, daca sta in genunchi pe la Moscova, sa prinda South Stream.
      Ungaria e complet scoasa din carti, nu are nici un fel de influenta.

      Romania are nu doar rezerve proprii inca neexploatate (gaze de sist si M. Neagra), ci e in lucru cu proiectul AGRI, de gaz lichefiat.
      Chiar daca modest, e suficient sa suplineasca necesarul intern al Romaniei si sa permita re-export catre restul UE.

      Si inca n-am intrat serios in jocul cu South Stream, avem avantaje fata de bulgari si le-am putea folosi.

      S-ar putea ca Austria si Ungaria sa depinda pana la urma de gazul importat prin Romania.
      • -2 (2 voturi)    
        da judecata este (Marţi, 31 ianuarie 2012, 14:10)

        sabo [utilizator] i-a raspuns lui AGRI

        corecta..cu un amendament..ne vor jefui oe noi
        pe diverse cai
        inclusiv autonomia..
        maghiara! chiar si asa!!
  • -4 (6 voturi)    
    Il s'agit d'un gros " merde " ! . (Marţi, 31 ianuarie 2012, 11:21)

    Sarkoszi de la Roumanie [anonim]

    Pourquois ca ?
    Je viens vous dire: c'est a cause de France, on bien comprend ca !
    Pfou ! Merde alors !
    Vive Sarkoszi et toute sa " foule inconsciente et innepte " !
    Encore une fois !
    Allez France(" Je m'en fout de toute cette pays ! ") !
  • 0 (0 voturi)    
    Conducta (Marţi, 31 ianuarie 2012, 11:24)

    in sider [anonim]

    E foarte greu sa concurezi Nabucco.Totul sta in tratate internationale. Turcia, ca si toti ceilalti care se dau rotunzi ca vor construi conducte se joaca de-a concurenta...
    • +2 (2 voturi)    
      Nu chiar totul sta in tratate! (Marţi, 31 ianuarie 2012, 12:02)

      Constantin [anonim] i-a raspuns lui in sider

      Spre exemplu Romania poate si de una singura sa transporte gazul din Azerbaidjan la Constanta, cu taraita ce-i drept nu la nivelul unei conducte. Insa daca treaba e gandita in perspectiva izvorul se transforma in parau, dupa aceea in rau si, in final, in fluviu, nu?
      • +4 (4 voturi)    
        Nu chiar. (Marţi, 31 ianuarie 2012, 12:12)

        BobbyR0 [anonim] i-a raspuns lui Constantin

        A trecut de mult vremea in care marile puteri aveau rabdare si motive pentru a dezvolta ceva de la zero. Nu cred ca setea Europei de Vest poate fi satisfacuta cu petrolierul, conducta este cam singura optiune in zona, dar din cauza tensiunilor, poate cea mai vulnerabila.
        • +1 (1 vot)    
          Cati ani are proiectul Nabucco? (Marţi, 31 ianuarie 2012, 12:34)

          Constantin [anonim] i-a raspuns lui BobbyR0

          Cati ani mai raman pana la finalizarea lui? Vesticii doresc mai multe alternative in alimentarea cu energie si au multa rabdare pentru a le astepta si a le incuraja. Izvorul in 30-40 de ani se poate transforma in fluviu!
          • 0 (0 voturi)    
            Nu destui, poate prea multi. (Marţi, 31 ianuarie 2012, 16:41)

            BobbyR0 [anonim] i-a raspuns lui Constantin

            Este evident ca un izvor poate fi catalogat astfel daca peste 30-40 de ani mai poate transporta ceva! Sa nu uitam ca petrolul este pe duca dar in acelasi timp pretul se duce mai mult in sus.
            O conducta plina cu "aur" care sa traverseze o mare de instabilitate, aici ma refer la Orientul Mijlociu, poate chiar si R0+BG, este de evitat.
            Nimeni nu doreste o criza a robinetelor sau a sabotajelor, pentru ca o conducta e valoroasa atata timp cat este... etansa, nu?
            Inainte de toate, conducta se construieste politic! Rabdarea si diplomatia nu fac nimic fara vointa politica.
  • +2 (4 voturi)    
    Da... Gazele lichefiate sunt solutia! (Marţi, 31 ianuarie 2012, 12:25)

    calinsab [anonim]

    Se pare ca terminalul de gaze lichefiatede pe litoralul romanesc incepe sa prinda o valoare tot mai mare. Pina la urma Basescu avea dreptate in ideea de asociere cu Azerbaidjanul si Georgia la acest capitol... Turcia v-a specula acest aspect in negocierea sa permanenta cu Europa ... vis avis de interesele sale... iar acum pe fondul Razboiului diplomatic dintre o Franta in legatura cu genocidul acelui popor din Turcia care a avut loc undeva in istorie cu multi ani in urma... Franta se leapada de interesele europene si se sterge la fund cu estul european! Iar pe acest fond noi romanii pierdem o data din cauza Ucrainei si acum din cauza Turciei (Frantei) pe partea acestui proiect de gazoduct...

    Deci ramanem la ideea mai veche a transportului de gaze lichefiate !

    Concluzie: in aceasta Europa "unita" ..fiecare are in fata doar interesul sau imediat .. si ii doaren cot de romani, Romania, sau interese est europene... Dezamagitor!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version