Grupul Rompetrol, prin Midia Marine Terminal (MMT), a atins un nivel de 10 milioane tone de titei descarcate prin terminalul maritim si procesate ulterior in cadrul rafinariei Petromidia, informeaza compania. Cantitatea este aferenta perioadei februarie 2009 - mai 2012, dupa ce la finele lui 2008 Rompetrol a finalizat investitia de peste 150 milioane USD pentru constructia primului terminal maritim din largul Marii Negre.

  • "Prin crearea unei legaturi directe intre terminal si parcul de rezervoare al rafinariei s-a optimizat procesul de aprovizionare cu titei si s-a redus semnificativ timpul pentru descarcare, pierderile tehnologice, dar si costurile adiacente. Capacitatea maxima de transfer a acestuia este de 24 milioane tone/an si poate sa acopere necesarul de titei al rafinariilor din Romania, dar si sa sustina pozitia de hub energetic a Romaniei- poarta dintre resursele din Est ti nevoile din Vestul Europei", a declarat Ioan Taus, directorul general al Midia Marine Terminal.

Cantitatea de 10 milioane tone titei a fost atinsa prin descarcarea tancului petrolier NS Concord, cu o capacitate de 106.000 tone deadweight (tdw-unitate de masura pentru capacitatea de incarcare), care a facut legatura intre Midia si portul Novorossiysk din Rusia. KazMunayGas, unicul actionar al Grupului Rompetrol, este actionar al Caspian Pipeline Consortium (CPC), operatorul conductei de transport titei dintre zacamintele din vestul Kazakhstanului si portul de la Marea Neagra - Novorossiysk Rusia (lungime - 1510 km, capacitate de tranzit - 28,2 milioane de tone pe an). Caspian Pipeline Consortium este detinuta in proportie de 31% de Rusia, 19% de Kazakhstan, iar restul de alti operatori.

Situat la 8,6 kilometri in largul Marii Negre, terminalul petrolier poate primi nave de pana la 160.000 tdw, operatiunile de descarcare/incarcare a titeiului realizandu-se printr-o conducta submarina si de uscat intre un sistem plutitor de acostare si parcul de rezervoare al rafinariei Petromidia. Operarea prin terminal scade distanta cu aproximativ 33 de kilometri fata de traseul prin portul Constanta si permite realizarea unor reduceri de cel putin 4-5 USD/tona a costurilor de aprovizionare cu titei.

Pentru sustinerea programului de crestere a capacitatii de procesare a rafinariei Petromidia la 5 milioane tone de materie prima, Midia Marine Terminal a realizat recent lucrari de dragare a danelor din portul Midia, valoarea investitiei ridicandu-se la 2,8 milioane USD. Acestea vor permite acostarea in danele operate de companie a navelor maritime cu o capacitate mai mare de 10.000 tdw si a barjele de tip tanc de maxim 2.000 tdw.

In perioada 2009 -2012, 123 de nave au fost operate prin terminal, la acestea se adauga alte 1.168 nave care au tranzitat cele 7 dane din portul Midia operate de Rompetrol Rafinare. Rompetrol Rafinare - rafinaria Petromidia Navodari a prelucrat in perioada 2001-2011 o cantitate de 27 milioane tone de materie prima, din care 25,3 milioane tone titei. Pentru acest an, aceasta si-a propus finalizarea programului de extindere a capacitatii si procesarea a 4,64 milioane tone materie prima (4,39 milioane tone titei).