Comisarul European pentru Energie Gunther Oettinger spune intr-un interviu pentru HotNews.ro ca esecul Nabucco West din competitia pentru gazele naturale azere a fost "o decizie comerciala" a consortiului din Azerbaidjan. "Ca sa fiu franc: banii vorbesc", declara Oettinger, explicind de ce oferta proiectului cistigator TAP a fost mai atractiva pentru Azerbaidjan. Intrebat daca decizia consortiului din Azerbaidjan reprezinta o victorie a Rusiei asupra UE, comisarul european spune ca "nu as vedea asa lucrurile" si explica neutralitatea Comisiei Europene in competitia care ar fi putut reduce dependenta Europei de Sud-Est fata de importurile din Rusia.

Gunther OettingerFoto: HotNews / DP

Rep: Cum explicati esecul Nabucco West? A fost oferta comerciala a Nabucco mai slaba decit cea a TAP sau exista si motive politice?

Gunther Oettinger: Decizia consortiului Shah Deniz - companiile care opereaza campul gazeifier Shah Deniz 2 - de a furniza gaz catre TAP in detrimentul Nabucco West a fost o decizie comerciala. Decizia a fost precedata de o procedura de selectie bazata pe criterii transparente.

Rep: Credeti ca decizia Gazprom de a se retrage din competitia pentru DESFA in favoarea SOCAR a fost rezultatul unei negocieri intre Azerbaidjan si Rusia, asa cum au sugerat oficiali greci citati de Reuters?

Gunther Oettinger: Nu am nici un motiv sa cred ca e adevarat. In final, Gazprom nici nu a depus o oferta pentru DESFA.

Rep: Ziarul austriac Die Presse a indicat ca opozitia BP fata de Nabucco West a fost principalul motiv pentru alegerea TAP. De ce ar prefera BP varianta TAP in loc de Nabucco West?

Gunther Oettinger: Aceasta intrebare ar trebui adresata BP. Inca o data, in opinia mea decizia se bazeaza pe motive comerciale; ca sa fiu franc: banii vorbesc. De fapt, Italia e o piata mare, bogata cu o competitie reala redusa la capatul unei conducte mai scurte, in comparatie cu multe piete mici si fragmentate existente ope ruta Nabucco West - o conducta mai lunga si mai costisitoare. In plus, in Austria exista un hub, dezvoltat in ultimii ani, care trage preturile in jos in mod semnificativ.

Rep: Cum ati explica pozitia neutra a UE in aceasta competitie, avind in vedere ca, in termeni reali, a fost o competitie intre o companie de proiect inregistrata in UE (Nabucco West) si un consortiu din afara UE?

Gunther Oettinger: Comisia Europeana ramine neutra in situatii de acest gen si trateaza la fel toti investitorii. Nu e rolul nostru sa luam partea unuia dintre investitori, ci mai degraba sa asiguram noi surse de gaze pentru alimentarea Europei. Este ceea ce am realizat.

Rep: Ce a determinat Comisia Europeana sa-si schimbe pozitia in ultimele luni, o perioada decisiva pentru rezultatul competitie, dupa ce initial Comisia sustinuse puternic proiectul Nabucco?

Gunther Oettinger: Sarcina principala a Comisiei in aceste discutii a fost sa garanteze securitatea aprovizionarii pentru cetatenii nostri si pentru companii. Pentru asta e importanta diversificarea furnizorilor, ca si a rutelor de transport. Proiectul initial Nabucco ar fi legat rezervele de gaze din zona Caspica de Uniunea Europeana. Aceasta ne-ar fi dat acces la noi surse de gaze printr-o noua ruta de transport.

In cele din urma, Azerbaidjan a ales sa construiasca conducta TANAP pentru a conecta zacamintele de gaze din zona Caspica de granita UE. Aceasta decizie s-a intersectat cu preocuparile noastre privind asigurarea aprovizionarii - de aceea nu mai aveam motive sa sprijinim o anumita ruta, Nabucco West sau TAP, caci ambele conducte urmau sa distribuie gaz in UE.

Rep: Excluderea Nabucco West si selectarea TAP este o victorie a Rusiei in fata UE?

Gunther Oettinger: Cu siguranta nu as vedea asa lucrurile. Rusia a fost si ramine un important furnizor de gaze si partener pentru noi. La urma urmei, acesta nu este un joc cu suma zero. E clar ca Europa cistiga daca obtine mai mult gaz dintr-o sursa noua. Si Europa va avea de asemenea de cistigat daca Rusia si Gazprom ar construi o noua conducta spre sau in UE.

Rep: Elshad Nasirov, vicepresedintele SOCAR, a declarat in februarie ca "Daca UE nu a gasit mijloacele sa implementeze acest proiect, nu o sa contrazicem opinia UE despre cum sint protejate interesele tarilor europene. Nu o sa ne certam cu UE, dar putem confirma inabilitatea UE si a statelor membre de a gasi metode sa construiasca o conducta". Cum va lupta UE cu aceasta imagine a unei uniuni politice incapabile sa apere proiectele membrilor sai?

Gunther Oettinger: Il respect foarte mult pe Elshad, dar ma tem ca de data aceasta nu pot fi de acord cu el. In principiu, in UE, companiile fac si opereaza proiecte, iar guvernele guverneaza. Inca o data, interesul nostru major a fost sa obtinem resurse suplimentare de gaz pentru Europa - si asta vom realiza.

Rep: Credeti ca exista si factori interni in tarile implicate in proiectul Nabucco care au dus la acest esec? Care ar fi acestia?

Gunther Oettinger: Cred ca companiile au luat in calcul toate criteriile comerciale cind au luat aceasta decizie. E clar ca producatorilor de gaze nu le place competitia, pentru ca asta le afecteaza preturile. Ce s-a intimplat intre 2006 - cind Nabucco a fost initiat - si acum e faptul ca piata de gaz a Europei a devenit mult mai competitiva. Am mentionat argumentele comerciale care probabil au determinat consortiul Shah Deniz sa opteze pentru TAP si nu pentru Nabucco West. Nu vad ce ar fi putut face diferit tarile implicate in Nabucco pentru a influenta aceasta decizie comerciala.

Rep: Exista o frustare evidenta in tarile implicate in Nabucco. Ce intentioneaza sa faca CE pentru a reduce dependenta tarilor sud-est europene fata de gazul rusesc si pentru diversificarea aprovizionarii cu gaze?

Gunther Oettinger: Putem lua numeroase masuri simple si mai mici care cumulate vor avea un efect mai mare decit un proiect de mega-interconectare. Deja am construit interconectori intre Romania, Bulgaria si Ungaria; Ungaria si Croatia sint acum conectate. Finantam conectarea Bulgariei cu Serbia, si speram sa punem capat izolarii Bosniei - Hertegovina. Exista conducte care transporta gaz din Grecia si Turcia; putem inversa fluxul contractual in aceste conducte. Dar ceea ce trebuie sa facem e sa lucram impreuna, concomitent, la lucrurile simple.

Rep: Care este, in opinia dvs, impactul pe care esecul Nabucco West il va avea asupra Romaniei? Dar asupra Bulgariei si Ungariei?

Gunther Oettinger: Mai important decit "esecul Nabucco West" este deschiderea Coridorului Sudic. Cu o piata interna a energiei eficienta si functionala, cu infrastructura necesara si fluxuri posibile in ambele sensuri, odata ce gazele intra in UE poate fi transportat oriunde in Europa, inclusiv in Romania, Bulgaria si Ungaria. Interconectarile, sustinute puternic de Comisia Europeana, vor asigura posibilitatea ca gazele sa ajunga la State Membre care au doar unul sau foarte putini furnizori, ca Romania, Bulgaria si Ungaria.

Comisia lucreaza de asemenea cu Serbia si Bulgaria pentru a construi un interconector intre ele, iar Romania e acum conectata de Ungaria si Bulgaria. Initiativa Nord - Sud, unde Comisia Europeana are rolul de lider, a dus la realizarea multor interconectori mai mici care formeaza o retea de interconectori in Europa Centrala si de Sud - Est.

Rep: In Romania exista o controversa privind explorarea si exploatarea gazului de sist. Dupa esecul Nabucco West, credeti ca gazele de sist ar putea deveni o alternativa?

Gunther Oettinger: Pentru a stimula asigurarea furnizarii de gaze, precum si competitivitatea economiei Europene, trebuie sa avem in vedere toate posibilitatile de a dezvolta sursele proprii de energie, inclusiv gazele de sist.

  • Context: Consortiul care opereaza cimpul gazeifier Shah Deniz 2 din Azerbaidjan a anuntat saptamina trecuta ca a ales conducta TAP (pe traseul Turcia - Grecia - Albania - Italia) pentru transportul gazelor naturale azere spre Europa in detrimentul conductei Nabucco West (traseul Turcia - Bulgaria,- Romania - Ungaria - Austria). Vezi aici o analiza despre culisele si implicatiile deciziei

Nota red: Interviul cu comisarul Gunther Oettinger a fost realizat via e-mail