Romania a inceput sa exporte gaze

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 16 iulie 2013, 15:30 Economie | Energie

Conducta de gaze Arad-Szeged
Foto: Hotnews
Primele exporturi de gaze din Romania au fost deja facute. Conform legislatiei in vigoare, de la 1 iulie 2013, producatorii pot efectua exporturi de gaze prin tranzactii de tip backhaul, o procedura de export al gazelor prin schimburi virtuale, a declarat pentru HotNews.ro Niculae Havrilet, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE). Potrivit informatiilor detinute de HotNews, primele tranzactii ar fi fost incheiate intre producatorul de gaze Amromco care detine o cota de piata de peste 2% in Romania si grupul ungar Mol. Niculae Havrilet nu a confirmat informatia legata de aceasta tranzactie spunand ca nu au inceput inca monitorizarile, insa a afirmat ca incepand de luna viitoare vor fi efectuate rapoarte cu toate exporturile realizate. Presedintele ANRE mai spune ca Romania nu poate exporta mai mult de 300 de milioane de metri cubi pe an, in conditia in care productia anuala este de circa 11 miliarde metri cubi.

Exporturile sunt limitate de faptul ca nu exista capacitate tehnica nici macar pentru realizarea schimburilor virtuale.

Havrilet a precizat ca preturile de export inregistrate pana in prezent sunt mai mici cu circa 40 dolari/mia de metri cubi fata de cele de import. Presedintele ANRE a precizat ca, deocamdata, doar micii producatori vor putea sa incheie contracte de export. In cazul Romgaz si Petrom exista acorduri de intelegere cu Executivul sa nu exporte pana in 2015.

Din momentul in care au inceput exporturile de gaze, Romania a scapat de riscul de a plati penalitati in urma procedurii de infringement demarate de Comisia Europeana, spune Havrilet. Reamintim ca in noiembrie 2012, Comisia Europeana a demarat o noua procedura de infringement impotriva Romaniei, motivul fiind interdictiile impuse de autoritatile statului asupra exporturilor de gaze. Legislatia europeana obliga statele membre sa asigure transportul de gaze prin conductele de interconectare in ambele directii, si in sensul de import, dar si de export, motivul fiind sporirea securitatii  aprovizionarii. Potrivit Regulamentului european 994/2010, din 2013, toate conductele de interconectare din Romania vor trebui sa asigure si "fluxul invers", ceea ce inseamna  permiterea exporturilor de gaze.

In aceste conditii, in aprilie 2013, ANRE a emis un Ordin prin care a eliminat interdictiile de export. Potrivit presedintelui ANRE, Comisia Europeana poate ierta Romania de penalitati chiar si in conditiile in care, deocamdata, exporturile nu pot fi facute decat virtual, nu si fizic. In Romania nu exista conducte de interconectare care sa permita exporturile fizice de gaze naturale. Conductele Arad-Szeged, Giurgiu-Ruse si Iasi-Ungheni sunt in diferite faze de proiect. Prin Arad-Szeged pot fi efectuate, din punct de vedere fizic, doar importuri. Cel mai probabil, Iasi-Ungheni va fi prima conducta finalizata si pe un sens si pe celalalt.

Backhaul procedura de rezervare a capacităţii virtuale într-un punct fizic, pentru a asigura curgerea virtuală a gazelor în sens invers, potrivit specialistului in domeniul gazelor, Dumitru Chisalita, citat de Adevarul. Tranzactiile sunt insotite de o procedură de swap, care inseamna un schimb de gaze care prezintă caracteristici diferite, între două sau mai multe puncte.


Citeste mai multe despre   







  


6414 vizualizari
  • +15 (19 voturi)    
    smart boys (Marţi, 16 iulie 2013, 15:38)

    Mazeta [utilizator]

    O zi măreață. România a început să exporte gaze, ca să aibă de unde să le importe. Virtual, firește.
    • +11 (11 voturi)    
      Deci Romania pierde 40$ / mia metri cubi! (Marţi, 16 iulie 2013, 18:53)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Citez:
      "Havrilet a precizat ca preturile de export inregistrate pana in prezent sunt mai mici cu circa 40 dolari/mia de metri cubi fata de cele de import"

      Importam gaz scump si il exportam ieftin.
      Au aparut si baietii destepti ai gazului.
      • +2 (2 voturi)    
        gazul (Miercuri, 17 iulie 2013, 9:58)

        geole [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        nu conteaza cat pierdem,comisionul ,,patriotilor ,,nostri sa -nfloreasca.
  • +20 (20 voturi)    
    mare bucurie.... (Marţi, 16 iulie 2013, 15:56)

    translativus [utilizator]

    .....trebuie sa fie prin buzunarele exportatorilor.
    Cat priveste biata romanie si fraierul roman, tot rau o vor duce.
    "Muntii nostri aur poarta, noi cersim din poarta'n poarta "
  • +24 (24 voturi)    
    Romania exporta? NU. OMV-Austria exporta (Marţi, 16 iulie 2013, 16:06)

    tanase_v [utilizator]

    Romania? Nicidecum....

    OMV a inceput sa exporte gazele romanesti spre Austria si Germania, gaze pe care le ia gratuit din pamantul romanesc ca "asa au vrut muschii" Infractorului Nastase.

    Asta, in timp ce pretul la gaze se va tripla pentru romani
    si va ajunge cf. acordului cu FMI si UE la pret de bursa internationala
    (Lagarde tocmai l-a laudat pe Plagiatorpentru aceasta masura)
    • +4 (6 voturi)    
      hmm (Marţi, 16 iulie 2013, 16:45)

      Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui tanase_v

      Cred că asta o să fie abia în faza a doua, când o să mulgă și gazele de șist. Deocamdată, din câte înțeleg, gazele românești nu ies din țară, ci sunt exportate-importate doar pe hârtie.
      • +3 (3 voturi)    
        Da Pe hartie dar platile se fac (Marţi, 16 iulie 2013, 17:46)

        tanase_v [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

        Da Pe hartie dar platile se fac

        in contul gazelor romanesti ale OMV-ului
    • +3 (3 voturi)    
      Cred ca nu e clar ce-nseamna "pe hartie" (Marţi, 16 iulie 2013, 17:49)

      tanase_v [utilizator] i-a raspuns lui tanase_v

      1. Unul (starin) cumparea gaz de la OMV
      si face un contract

      2. OMV vorbeste cu alt furnizor sa-i dea gazul

      3. si compenseaza furnizorul : fie direct cu gaz dat in Romania acelui furnizor sau unor terti agreati de furnizor fie cu bani

      Deci nu e nici o diferenta intre "pe hartie" si "pe real"

      clientul primester gazul in contul gazului si petrolului romanesc
  •    
  • +6 (8 voturi)    
    De ce nu se exporta curent? (Marţi, 16 iulie 2013, 18:12)

    Nelu777 [utilizator]

    Conform declaratiilor oficiale, incepand din luna mai 2013 romania are exces de productie curent electric , in special din cauza aportului ridicat al hidrocentralelor.
    Deci, din nou , de ce nu se exporta curent?
    Apa care invarte turbinele este cu sigurantza o resursa mai inepuizabila decat gazele din sol.
    Oricum insa pe aici ne racim gura de pomana. Noi, pulimea, suntem doar buni de platit facturi din ce in ce mai mari.
    • +6 (6 voturi)    
      Părerea mea! (Marţi, 16 iulie 2013, 20:09)

      MosConstantin [utilizator] i-a raspuns lui Nelu777

      Curentul ar trebui ieftinit nu exportat. Este surplus de curent din simplul motiv ca românii și-l permit tot mai greu. Am auzit că mulți fac economii la sânge...
  • +3 (3 voturi)    
    Interesant! (Marţi, 16 iulie 2013, 19:56)

    MosConstantin [utilizator]

    Intresant! După ce ca pe noi prețul gazului ne frige la degete mai și exportăm. Întreb și eu ca tot românul: cine pe cine fură aici? Cât despre badea Gheorghe de meserie pensionar - la iarnă va face concurență pentru gazul românesc patronilor Raiffeisen Bank.
    • +6 (6 voturi)    
      Guvernul Romaniei fura populatia Romaniei (Miercuri, 17 iulie 2013, 4:29)

      tanase_v [utilizator] i-a raspuns lui MosConstantin

      Guvernul Romaniei fura populatia Romaniei

      si da facilitati OMV-ului
  • +6 (6 voturi)    
    Colosal... (Marţi, 16 iulie 2013, 20:50)

    Prostu' satului [utilizator]

    Deci avem gaze de exportat... Foarte interesant.
    Desi suntem dependenti de importurile de gaze rusesti si ne vaicarim pe chestia asta de se-aude si la Washington, totusi exportam gaze.
    Si pentru ca din geniala afacere "importam gaze scumpe --> exportam gaze ieftine" nu se castiga totusi suficient de catre cine trebuie, este imperios necesar sa ne devastam tara ca sa exploatam gaze de sist.
    O data cu acest lucru, vom exporta ieftin si mai mult si, simetric, vom importa scump si mai mult.
    Genial. Afacere tipic romaneasca. Tinem mortis, se pare, sa fim idiotii cuiva, cand ai rusilor, cand ai americanilor.
    Fly, you fools.
    • +6 (6 voturi)    
      Ma bucur ca te-ai prins (Miercuri, 17 iulie 2013, 4:29)

      tanase_v [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

      Ma bucur ca te-ai prins

      acuma urmareste-i pe aia cu gazele de sist care predica ca "vom scapa de gazul rusesc"
  •    
  • +5 (5 voturi)    
    Curat murdar coane Fanica! (Miercuri, 17 iulie 2013, 0:34)

    Saturn [utilizator]

    Da, Romania are un excedent dpdv energetic, si cu toate acestea: http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/economie/calendarul-pentru-cresterea-pretului-la-energie-convenit-de-guvern-si-fmi-257098.html

    Romania nu are suficient gaz, si cu toate acestea exporta. Ce inseamna acest lucru? Daca extrag gaz foarte ieftin si nu vreau sa il vand ieftin pe piata interna (pentru a echilibra raportul cerere-oferta), atunci il vand ieftin afara (adica imi transfer profitul acolo unde doresc eu) si piata interna se echilibreaza prin import :)
    • +5 (5 voturi)    
      Exact (Miercuri, 17 iulie 2013, 4:30)

      tanase_v [utilizator] i-a raspuns lui Saturn

      Exact

      "se echilibreaza" prin jupuirea romanilor

      care vor plati gazul de trei ori mai scump

      in urma acordurilor semnate de Plagiator
  • +5 (5 voturi)    
    Degeaba (Miercuri, 17 iulie 2013, 9:31)

    harapalb [utilizator]

    Pana nu ies in strada 3.333.333 de oameni, toate comentariile noastre sunt in zadar.
    Isi vor bate joc de noi pana atunci.
    • 0 (0 voturi)    
      Corect, Dar trebuie sa fii si "mai corect" (Joi, 18 iulie 2013, 0:12)

      tanase_v [utilizator] i-a raspuns lui harapalb

      Corect!

      Dar trebuie sa fii si "mai corect" de-atat si sa spui

      tuturor ca autorii acestor masuri care jupoaie romanii

      se numesc atat Traian Basescu cat si Victor Ponta

      atat PDL cat si USL

      care au devenit simpli contabili ai FMI si UE


Abonare la comentarii cu RSS


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version