Grupul Rompetrol, detinut majoritar de compania de stat kazaha KazMunaiGaz, a inaugurat luni un terminal petrolier care va permite cresterea importurilor de petrol din regiunea caspica. Totodata, in urma unor investii de peste 175 de milioane de dolari, capacitatea de tranzit a produselor finite prin portul Midia a crescut de mai bine de trei ori.

Terminalul petrolier - care are o capacitate anuala de tranzit de maxim 24 milioane tone titei - este situat la 8,6 kilometri in largul Marii Negre si poate primi nave de pana la 160.000 tdw* (tone deadweight), operatiunile de descarcare/incarcare desfasurandu-se prin intermediul unui sistem plutitor de acostare care face legatura cu parcul de rezervoare de titei al rafinariei Petromidia printr-o conducta submarina si de uscat, se arata intr-un comunicat de presa.

Fata de traseul prin Portul Constanta, acest proiect scurteaza cu aproximativ 33 de kilometri drumul de acces al titeiului pe conducta dintre petrolier si rafinarie, realizand in acelasi timp importante reduceri de cost, de cel putin 4-5 USD/tona.

Rompetrol considera ca lansarea terminalului contribuie la "consolidarea puntii de legatura intre resursele de titei din Est si pietele de desfacere din Vest, dar si in asigurarea securitatii energetice a Uniunii Europene prin crearea unei rute alternative".

In acelasi timp, Rompetrol a reusit extinderea cu 350% a capacitatii de tranzit a produselor finite prin dana 9 aferenta portului Midia (de la 90.000 tone/luna la 310.000 tone/luna). Aceasta va permite acostarea navelor maritime cu o capacitate maxima de 10.000 tdw si a barjelor de tip tanc de maxim 2.000 tdw.

"Alaturi de noul terminal din Marea Neagra si de cel detinut de KazMunaiGaz in portul Batumi (Georgia), proiectul va asigura si cadrul necesar dezvoltarii activitatilor de trading ale Grupului Rompetrol in regiune", se mai arata in comunicatul de presa.

De la privatizarea Rafinariei Petromidia, in 2001, Grupul Rompetrol a alocat pana la finele anului 2007 aproximativ 350 milioane USD pentru realizarea de investitii tehnologice si de mediu, proiectele fiind derulate in conditii de maxima eficienta tehnologica si de protectie a mediului, conform normelor internationale in vigoare (IPPC - Directiva europeana privind prevenirea si controlul integrat al poluarii).