Informatia pe scurt
- In conditiile in care vanzarea certificatelor de emisii de carbon ar putea reprezenta pentru buget o sursa foarte importanta de venituri, autoritatile romane se grabesc sa puna la punct legislatia privind tranzactionarea pe pietele internationale. La elaborarea proiectelor de acte normative au lucrat atat Ministerul Mediului, cat si Ministerul Economiei. Ministerul Mediului a creat cadrul legislativ privind tranzactionarea, iar Ministerul Economiei se ocupa de modalitatea in care vor fi cheltuiti banii obtinuti. Deocamdata, a trecut de Guvern proiectul initiat de Ministerul Mediului referitor la promovarea tranzactiilor cu unitati ale cantitatii atribuite Romaniei prin Protocolul de la Kyoto si pentru implementarea unei “Scheme de investitii verzi”. Urmeaza sa ajunga in guvern si proiectul privind utilizarea veniturilor, act normativ elaborat de Ministerul Economiei. Potrivit acestuia, banii ar urma sa fie utilizati, in special, pentru proiecte in sectorul energetic, printre viitorii beneficiari aflandu-se centralele de termoficare. Ministrul economiei, Adriean Videanu, si-a exprimat, inca din vara anului trecut, intentia de a folosi pentru investitii in CET-uri banii din valorificarea disponibilului de unitati de CO2 alocate Romaniei. Astfel se explica interesul Ministerului Economiei de a prelua CET-urile de la autoritatile locale. La ora actuala, cele mai multe CET-uri sunt adevarate "gauri negre" pentru buget, aflandu-se intr-o strare dezastruoasa.
Autoritatile romane se tem sa nu piarda trenul
Pentru Romania, vanzarea certificatelor de emisii de dioxid de carbon reprezinta o urgenta."Oportunitatea adoptarii lui (n.red. actului normativ) deriva din necesitatea atragerii cit mai urgente de fonduri pentru rezolvarea unor probleme acute de mediu, in conditiile actualei crize economico-financiare, dar si in conditiile in care este posibil ca acest surplus de Unitati ale Cantitatii Atribuite sa nu mai poata fi reportat (si, implicit, nici comercializat), dupa anul 2012. In plus, deoarece comercializarea de AAU se face dupa regulile cererii si ofertei, apropierea posibilului termen limita (2012) si existenta altor jucatori pe piata cu un potential foarte mare de comercializare a propriului surplus de AAU (cazul Rusiei si al Ucrainei), conduce catre probabilitatea ca pretul de comercializare al acestor Unitati sa se diminueze semnificativ, in orizontul tot mai apropiat al anului 2012", se arata intr-un raspuns al Ministerului Mediului transmis HotNews.ro.
Initial, Ministerul Mediului a promovat actul normativ sub forma de proiect de ordonanta de urgenta, insa Guvernul l-a aprobat ca proiect de lege. Dupa intrarea in vigoare a actului normativ privind valorificarea surplusului de unitati ale cantitatii atribuite, in termen de 30 de zile va trebui aprobata si hotarirea de guvern initiata de Ministerul Economiei privind dezvoltarea schemelor de investitii verzi. "Schema de investitii verzi este instrumentul de asigurare a unor beneficii pentru mediu prin comercializarea surplusului de AAU-uri in baza mecanismului „Comercializarea Internationala a Emisiilor” (IET) prevazut de art.17 al Protocolului (n.red. Protocolul de la Kyoto), si prin utilizarea veniturilor rezultate pentru finantarea proiectelor care genereaza reduceri de emisii de gaze cu efect de sera", mai precizeaza Ministerul Mediului. In nota de fundamentare a proiectului Ministerului Economiei se arata ca Romania are un disponibil minim pentru comercializarea certificatelor de 50.000.000 t CO2 echivalent, anual, in perioada 2008-2012. "Avand-se in vedere faptul ca in prezent piata de AAU-uri indica preturi intre 5-10 euro entru 1 tona CO2 echivalent, venitul total la bugetul de stat obtinut reprezinta circa 1.250 milioane euro – 2.500 milioane euro". Precizam ca AAA-urile sunt unitati ale cantitatii atribuite de emisii de gaze cu efect de sera (1 AAU = 1 tona CO2 echivalent).
"Veniturile prevazute se utilizeaza astfel: pentru investitii verzi 99,9% si pentru studii si campanii de constientizare 0,1%", se arata in actul normativ al Ministerului Economiei.
Veniturile prevazute se utilizeaza pentru urmatoarele tipuri de proiecte:
* tehnologii “curate”;
* desulfurari in termocentrale;
* depozitarea deseurilor in fluid dens;
* modernizarea si reabilitarea grupurilor energetice;
* productia de energie din surse regenerabile.
* studii privind adaptarea la schimbarile climatice;
* campanii de constientizare in domeniul schimbarilor climatice.
CET-urile: Cum pot fi transformate cenusaresele Romaniei in adevarate comori
In vara anului trecut, Ministrul Economiei, Adriean Videanu, a declarat ca asigurarea termoficarii in municipiile unde exista centrale termo-electrice ar putea fi asigurata prin construirea unor centrale de congenerare de inalta eficienta. Videanu a precizat ca fondurile pentru demararea acestor proiecte ar putea proveni din valorificarea disponibilului de unitati de CO2 alocate Romaniei, Ministerul Economiei fiind abilitat de Guvern sa se ocupe de acest proces. "Sunt bani care, conform protocolului de la Kyoto, pot fi utilizati pentru a sprijini comunitatile locale in ideea de a realiza aceasta cogenerare de inalta eficienta”, a precizat Videanu anul trecut. Ministrul economiei a mai afirmat atunci ca transferul CET-urilor catre administratiile publice locale s-a facut printr-un proces insuficient fundamentat si ca pentru rezolvarea problemei termoficarii din aceste orase este nevoie de un proiect unitar la nivel national. Recent, Ministrul Administratiei, Vasile Blaga, a anuntat ca centralele termoelectrice ar putea trece, pentru o perioada determina, la Ministerul Economiei pentru a fi modernizate. "Ideea care este agreata de toti este cea propusa de domnul Videanu vis-a-vis de preluarea lor, pentru o perioada de timp, in administrarea Ministerului Economiei pentru modernizare, utilizand surse pe care le vom gasi impreuna cu Ministerul Mediului, si pana la urma din nou sa le transmitem in administrarea autoritatilor locale", a precizat Blaga. Guvernul mai ia in calcul si ideea inchiderii a jumatate din CET-urile din orase si inlocuirea lor cu centrale de cogenerare de inalta eficienta. Practic, prin acest transfer, poate fi mai bine justificata necesitatea gestionarii de catre Ministerul Economiei a unor sume importante de bani obtinuti din vanzarea unitatilor de CO2.
"Va trebui sa punem la punct un plan national de modernizare a intregului sistem de producere a energeie termice in Romania, pentru ca este la pamant. Nu s-a intamplat aproape nimic desi au fost transferate acum cativa ani, in timpul guvernarii Nastase, cu datorii cu tot si s-au acumulat in timp. Nu a fost nicio gandire coerenta la nivel national si au fost dezvoltate grupuri de producere energie termica care nu au ce face vara, sarind din lac in put", a explicat Vasile Blaga motivul preluarii CET-urilor de catre Ministerul Economiei.
Centralele de termoficare pot atrage si alte surse de bani in cazul in care cele vechi sunt inlocuite cu unele noi si eficiente. Anul trecut, a fost aprobata o schema de ajutor de stat acordat producatorilor de energie electrica si termica ce detin sau exploateaza comercial centrale de cogenerare de inalta eficienta. Sprijinul va fi acordat lunar beneficiarului, sub forma unui „bonus”, pentru fiecare unitate de energie electrica produsa in cogenerare si vanduta pe piata concurentiala. Bugetul schemei este de 17,23 miliarde de lei (4,06 miliarde de euro) pentru perioada 2010-2023, pentru 500 de agenti economici.
"La ora actuala, CET-urile sunt in prag de faliment", a declarat pentru HotNews.ro Aureliu Leca, seful catedrei UNESCO de Energie si Mediu de la Universitatea Politehnica. Potrivit acestuia, ideea transferului la Ministerului Economiei ar putea fi buna in conditiile in care autoritatile locale s-au dovedit pana acum "nepricepute" in administrarea CET-urilor. Cea mai buna solutie, in opinia lui Leca, este inlocuirea centralelor vechi cu cele de cogenerare.
Cele mai multe centrale sunt vechi de 40-50 de ani
Cele mai multe centrale sunt ineficiente si au acumulat datorii imense, fapt care le face candidate la inchidere. De altfel, au termen pana in 2013 sa se alinieze normelor de mediu impuse de Uniunea Europeana. Cele 35 de CET-uri din orase au acumulat pana anul trecut datorii de peste 2 miliarde de lei la bugetul de stat, bugetele locale si furnizorii de combustibil. In aceste conditii, anul trecut, Guvernul le-a intins o mana de ajutor alocand peste 160 milioane de lei pentru stergerea unor datorii la 23 de CET-uri. Pentru multe autoritati locale, aceste centrale sunt o povara mai ales ca sunt cazuri in care subventiile pentru incalzire, din fonduri locale, depasesc 50%. Sistemele centralizate de incalzire deservesc, in prezent, peste 1.600.000 de apartamente, din care 571.000 se afla in Bucuresti. Cele mai multe sunt construite prin anii ’60-'70. Cu toate acestea, statul a considerat ca inca pot fi mentinute in functiune, chiar daca este nevoit sa pompeze sume mari de bani in ele. Sistemele sunt realizate dupa tehnologii anterioare crizei energetice din 1972, au randamente scazute, pierderi intre 25% si 35% si costuri ridicate de productie.
Situatia emisiilor de gaze cu efect de sera in Romania
- Romania este Parte atat la Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra Schimbarilor Climatice (UNFCCC), cat si la Protocolul, la aceasta Conventie, semnat la Kyoto. Valoarea angajamentului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera (GHG) asumat de catre Romania este de 8% fata de anul de baza 1989.
- Fiecare stat inclus in Anexa B a Protocolului de la Kyoto are dreptul sa emita o anumita cantitate de emisii de GHG in conformitate cu cantitatea atribuita prin Protocol. Unitatile cantitatii atribuite (AAU) sunt efectiv inregistrate, tranzactionate si urmarite prin Registrului National al emisiilor de GHG (1 AAU = 1 tona CO2 echivalent). Cantitatea atribuita este proprietatea privata a statului roman.
- Conform ultimului inventar national al emisiilor de GHG transmis Comisiei Europene, nivelul emisiilor de GHG din anul 2008 (145 milioane tone CO2 echivalent) este cu circa 38% mai scazut decat valoarea tinta medie prevazuta de Protocolul de la Kyoto in perioada 2008-2012.
- Astfel, in concordanta cu proiectiile emisiilor de GHG pentru perioada 2008-2012, Romania isi va indeplini angajamentul de reducere cu 8% a emisiilor, fara masuri suplimentare de reducere.
surplusul nu mai are valoare pe care o avea acum 18 luni!
intrebarea este de ce nu s-a facut nimic pina acum, stiindu-se ca ca aceste certificate au inceput sa fie tranzactionate din 2007.
apoca actuala distruge si ce era si inca in loc nu pune decat datorii pentru viitor..
...educatie seroe
industrie zero
banditism maxim!
Curios in buzunarul cui intra acesti bani!!!!!
Pe de alta parte, si comisionul este altul...cand vorbim de un "pachet" de centrale....tot dpdv economic :)))
CTE - Centrala Termoelectrica (produce doar energie elctrica)
Cenerala Cogenerare = CET numai ca vor oamenii sa nu mai ii zica termoficare pentru ca e terme sovietic.
Chestia cu inalta eficienta e o abureala pentru ca si CET-urile actuale sunt de inalta eficienta numai ca datorita disparitiei consumatorilor industriali nu mai pot functiona la sarcina nominala si vara trebuie sa se opreasca.
Ar putea sa supuna centrala de cogenerare dimensionata pentru consumul actual ca suna mai bine.
dar se baga!
Ard pacura, nu au nevoie de filtre de fum.
Vezi sa nu confunzi fumul cu cel de la groapa de gunoi sau de la Protan :)!
Alea sunt mirosurile adevarate, nu ce da CET-ul.
Nu-i asa ca:
- CET - Centrala Electrica si de Termoficare, produce energie electrica si termica sau caldura (sub forma de abur sau apa fierbinte pentru termoficare ) la consumatorii industriali sau urbani (locuinte, scoli..).Este si ea o centrala in cogenerare, cu eficienta mai mica, foloseste diferiti combustibili si diferite masini energetice de putere medie, cu grad de complexitate tehnica destul de mare.
- CTE - Centrala Termoelectrica, produce doar energie electrica in condensatie folosind combustibili diferiti si masini energetice diferite, in general de putere unitara mai mare si surprinzator cu grad de complexitate tehnica ceva mai mic decat ale CET-urilor deoarece le lipseste partea de producere, transport si distributie a energiei termice.
- Centrala in cogenerare ( daca te-ai gandit la cogenerare de inalta eficienta) = tot un fel de CET dar care cu un singur tip decombustibil si in general cu o masina energetica ( ex . turbina cu gaze) produce atat energie electrica cat si termica.
Deci am putea efienticiza actualele CET-uri facand in asa fel ca ele sa functionrze tot anul, vara producand energie electrica si termica ( sub forma de apa calda ) iar iarna in plus si caldura.
N'asa ca vrei sa-l scoti basma curata pe Rali?!
Tu esti Rali si cei ca tine si cu ideile tale au pus pe chituci multe in energetica romaneasca. Vezi ca ce ai scris ramane si elevii te judeca.
Specialistii rad de tine cu lacrimi Rali....
Daca ati studia putina termotehnica, ati vedea ca teoretic randamentul unui CET (la gardul acesteia) este 1, adica toata energia produsa este utilizata. in realitate, din motive tehnice/tehnologice aceste scade pe la 0,80-0,85 in mod normal in cazul unei instalatii dimensionate corespunzator. Problema apare dupa gardul centralei, pe retele de transport si distributie unde sunt pierderile cele mai mari, chiar si pana la 40%.
Succese (multe si dese)!
1. ,,CET este si ea o centrala de cogenerare cu eficienta mai mica''.
Este cea mai mare prostie, un ciclu cu abur simplu in contrapresiune cu randament electric de 30 % are aceiasi eficienta mai mare decat un ciclu combinat cu un randament de 58% daca iei in calcul randamentul total al producerii celor 2 forme de caldura.
2. Centrala de cogenerare - CET dar cu un singur tip de combustibil'' - tubina cu gaz, ce faci daca iti cade presiunea gazului?