Bucuresti punkt Bonn. Emisiune HotNews.ro / Deutsche Welle

Ce se intampla cu fondurile europene ale Romaniei? Dragos Dinu, coordonator Sector Public la Centrul Roman de Politici Europene, a discutat online cu cititorii

de Redactia     HotNews.ro
Joi, 23 februarie 2012, 9:45 Economie | EuROfonduri

Dragos Dinu
Foto: Hotnews
Comisia Europeana (CE) a anuntat suspendarea platilor adresate Romaniei pe Programul Operational Sectorial Dezvoltare Resurse Umane. Cuantumul total al acestui pilon de finantare este de aproape 3,5 miliarde Euro. Este a doua oara cand CE intrerupe platile pe fonduri europene adresate Romaniei. Anul trecut aceasta masura era luata pe Programul Operational Regional. Cum poate fi eficientizat sistemul si cat isi mai poate Romania permite sa nu foloseasca fondurile comunitare in perioada de criza economica? Dragos Dinu, coordonator Sector Public la Centrul Roman de Politici Europene, a discutat online cu cititorii.

  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.




Citeste mai multe despre   


















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 laura

    Cum vor fi afectate bursele pentru doctoranzi de aceasta suspendare a platilor? Este posibil ca aceste burse sa fie virate din fondurile universitatilor, pana la remedierea situatiei? Va multumesc.

    • Dragos Dinu

      La acest moment fondurile POSDRU nu sunt suspendate, din fericire, ci ne aflam in situatia unei intreruperi a platilor de la Comisia Europeana, deci practic CE nu mai plateste cererile de rambursare ale României pe POSDRU.
      Daca aceasta intrerupere nu va dura foarte mult, teoretic, beneficiarii POSDRU, inclusiv doctoranzii in cazul de fata, nu ar trebui sa fie afectati. Platile aferente se vor realiza de la bugetul de stat, urmand ca, dupa solutionarea problemelor constatate la AM POSDRU (martie-aprilie ca obiectiv pentru autoritatile romane), CE sa reia rambursarea.

  • Întrebarea nr. 2 tudor

    Daca se intrerup platile, beneficiarii de finantari UE intra fara drept de apel in faliment...Avand in vedere aceasta situatie extrem de grava, care ar fi solutia sa nu se ajunga aici (banuiesc ca nici acesti beneficiari cand vor intra in faliment nu or sA STEA CU MANA IN SAN, ci o sa curga procesele...)...asta-i intrebarea

    • Dragos Dinu

      Asa cum am mentionat mai sus, daca perioada de intrerupere a platilor nu este foarte mare, beneficiarii ar putea sa nu fie afectati in mod direct. Totusi, avand in vedere resursele limitate la dispozitia Minsiterului Finantelor, precum si multele intarzieri de rambursare existente deja in sistem, este foarte posibil ca impactul sa fie resimtit si la nivelul beneficiarilor.
      Ca solutie – pe termen scurt, Romania trebuie sa dovedeasca luna urmatoare solutionarea problemelor constatate care au condus la intreruperea platilor si sa se reia rambursarea de la Comisie. Pe termen lung, pentru urmatoarea perioada de programare, poate o restructurare a sistemului fondurilor structurale ar fi recomandata urmarindu-se atat mecanismul de implementare si coordonare, cat si structura programelor operationale.

  • Întrebarea nr. 3 ana

    Buna ziua.
    Afectate sunt si persoanele care sunt absolvente de studii universitare si nu pot participa la cursurile AJOFM din lipsa de fonduri...toata lumea ridica din umeri. Cum este posibil asa ceva in contextul crizei actuale?

    • Dragos Dinu

      AJOFM, ca institutie publica, are ca una din directiile de activitate si recalificarea profesionala, deci, banuiesc ca asistenta din fonduri structurale asista aceasta componenta si nu o inlocuia. Nu vad nici un motiv intemeiat ca AJOFM sa nu isi indeplineasca mandatul pe care il are.
      Chiar daca finantarea din POSDRU era majoritara, avand in vedere ce am mentionat mai sus, daca platile nu sunt intrerupte o perioada mai lunga, activitatile pot continua, fiind finantate de la buget.

  • Întrebarea nr. 4 Costache Ionescu

    Pt. inceput un comentariu personal: Sper ca acum s-a terminat cu propunerile exotice la POS DRU. Aici avem nevoie de tehnocrati nu de oameni de casa. Zevedei n-avea nicio treaba cu domeniul, singura calificare era prietenia cu Elena Udrea. Dna. Ionel e din alte timpuri, din alt sistem, nici macar nu o rupe pe engleza.

    Va rog sa ne spuneti unde credeti dvs. ca sunt problemele, si e intrebare cu raspuns inchis si multiplu:

    1. Proasta coordonare
    2. Lipsa capacitatii administrative, inclusiv lipsa resurselor umane stabile, motivate, competente
    3. Neasumarea deciziei in sistem de catre functionarii de middle management
    4. Lipsa interesului politic si a competentei politice pe un astfel de subiect. Politicieni slab pregatiti care nu au stiut sa managerizez sistemul.
    5. Management public defectuos
    6. Coruptie
    7. Lipsa coodonarii (lipsa unui minister care sa aiba parghii de presiune)
    8. Beneficiari slab pregatiti

    • Dragos Dinu

      Va multumesc pentru intrebare si pentru inventarierea atat de exacta a factorilor care genereaza aceste probleme in sistem.
      Cred ca la intrebarea dumneavoastra nu pot raspunde selectand doar cativa din factorii amintiti, ci pur si simplu toate acestea sunt problem reale care afecteaza managementul fondurilor structural si slaba performanta in domeniu. Am sa incerc scurte comentarii asupra fiecarui aspect mentionat de dumneavoastra
      1. Coordonarea – este evident problema adminsitratiei romanesti, nu doar a gestionarii fondurilor structural. Avem un sistem de decizie ad-hoc si personalizat, inca nu am deprins obisnuinta comunicarii si coordonarii pe orizontala. Fiecare ministru este “rege in castelul lui” iar nou-infiintatul MAEu sau MFP sau SGG nu au parghiile necesare pentru a asigura coordonarea pe orizontala, stabilirea unor prioritati care sa depaseasca granitele unui anume sector si asigurarea unor mecanisme uniforme pentru implementare.
      2. Capacitatea adminsitrativa – desi avem un intreg program operational pentru a intari aceasta capacitate (PODCA), ramane in continuare o problema. Totusi, cred ca aceasta perioada in care functionarii publici au fost implicati in gestionarea proiectelor finantate din fonduri structurale a condus la stabilirea unor cutume si a unui anume sistem de management. De multe ori ii vad si pe ei (functionari din ministere implicate in proiecte) frustrati de procedurile greoaie si de multe ori absurde.

    • Dragos Dinu

      3. Neasumarea deciziei de functionari – e o meteahna a sistemului, nu suntem obisnuiti a ne asuma responsabilitati si de multe ori doar decidentul politic e cel in pozitie sa isi asume. Totusi, pentru a fi corecti trebuie sa spunem ca in sistemul de management a fondurilor structurale, SPO /manageri de proiect isi asuma modul de implementare a proiectului, cheltuielile facute etc. E loc de imbunatatiri, insa trebuie retinut ca in sistemul adminsitrativ romanesc, birocratia are limite foarte clare, multe aspect fiind traditional solutionate doar cu implicarea nivelului politic.
      4. Lipsa interesului politic – este un paradox. Desi absorbtia fondurilor comunitare este o tema sensibila care apare in mesajul partidelor politice, materializarea angajamentului politicienilor pentru eficientizarea sistemului se lasa asteptata. Este bine ca am facut Minsiterul Afacerilor Europene, insa ar trebui sa ii dam si parghiile necesare pentru coordonare.
      Cu celelalte aspecte mentionate de dumneavoastra (management public, coruptie sau capacitatea beneficiarilor) nu pot decat sa fiu de acord ca influenteaza in mod direct performanta managementului fondurilor structurale.

  • Întrebarea nr. 5 Catalin

    Pentru cazul unui proiect care a fost aprobat prin POR, s-a facut proiect tehnic, s-a obtinut autorizatia de construire (Platit taxa de 1% - suma mare) s-a facut vizita, dar AMPOR a decis sa nu mai contracteze pentru ca o portiune de ~ 400 de ml din DRUMUL PUBLIC pe unde se ajunde la proiect nu este asfaltat.
    Poate fi pusa responsabilitatea asfaltarii unui drum public in sarcina unui solicitant privat?
    Ce mai poate face solicitantul in acest caz daca contestatia i se respinge?
    Cum poate recupera cheltuielile de realizate Proiect tehnic / taxa autorizatie construire?

    • Dragos Dinu

      Nu conosc in detaliu situatia descrisa de dumneavoastra, dar, in mod logic, daca aveti un contract semnat care nu prevede clauze de anulare legate de situatia unui anume drum etc, responsabilitatea nu este a dumneavoastra si ar trebui fie ca acest contract sa fie implementat; sau, in cazul in care s-a constatat ulterior ca exista conditii obiective care impiedica realizarea scopurilor proiectului, cheltuielile deja efectuate trebuie rambursate. Daca as fi in locul dumneavoastra, in cazul respingerii contestatiei, as merge in instanta

  • Întrebarea nr. 6 Miha

    Credeti ca ar fi o idee buna sa straga toate Autoritatile de Management sub acelasi acoperis?

    Credeti ca administratia publica romaneasca este capabila sa invete din propriile greseli?

    • Dragos Dinu

      Avand in vedere deficientele de cordonare la care am facut referire anterior (intrebarea 4) o regandire a intregului sistem de management a fondurilor structurale ar fi binevenita.
      Cred ca o asemenea masura ar trebui sa urmareasca doua paliere:
      - sistemul adminsitrativ de gestionare – AM-uri, OI-uri, raport de subordonare, etc. Gruparea lor sub o singura institutie (MAEu ar putea fi acea institutie) este o varianta insa in acest caz ar trebui gandit un sistem prin care acestea AM-uri sunt conectate la sectoarele pe care le spijina si exista riscuri de a intampina greutati aici;
      - structura programelor operationale – avand in vedere impactul neclar al unor programe (chiar POSDRU) o varianta ar fi angajarea acestor fonduri destinate resurselor umane in proiecte integrate mai mari cu obiective sectoriale specifice

      In ceea ce priveste capacitatea adminsitratiei de a invata din propriile greseli, desi nu avem o cultura puternica a evaluarii in sistemul public, cred ca este momentul ca adminstratia sa inteleaga ca se poate si altfel. Asa cum am mentionat mai sus, birocratia per se, nu este de ajuns. Pentru schimbari profunde, in sistemul romanesc, este nevoie de interventie si vointa de la nivel politic alaturi de abilitatile tehnicienilor din sistem.

  • Întrebarea nr. 7 Petra

    Cum se explica diferentele semnificative in normarea formatorilor in proiecte POSDRU. De ce majoritatea formatorilor (acelasi nivel de calificare, aceeasi valoare a proiectului) primesc 70 Ron/ora, in POSDRU 62665, s-a oferit suma de 19 Ron/ora. Dupa protestul formatorilor suma a fost ridicata la 30 Ron. Care este explicatia unei grile atat de flagrant diferite in contextul in care standardele europene sunt mult superioare iar munca se face sambata desi in documente ea este normata cu 2 ore in zile lucratoare?

    • Dragos Dinu

      Din cate stiu, plafoanele pentru remunerarea expertilor sunt stabilite de AMPOSDRU pentru fiecare categorie de experti (A,B,C) cu consultarea Comisiei Europene. Avand in vedere specificul muncii in proiecte (perioada determinata, abilitati foarte bune, calificare etc) este normal ca nivelul acestor plafoane sa permita atragerea celor mai buni profesionisti si realizarea obiectivelo interventiilor finantate prin proiecte.
      Nu comentez daca 30 RON/ora este mult sau putin, cred ca o apreciere corecta trebuie sa ia in calcul contextul specific al proiectului, dificultatea sarcinii, numarul de ore alocate etc.
      De asemenea, stiu ca in situatii exceptionale, dupa argumentarea si acceptul AM, aceste plafoane pot fi depasite in functie de caz.

  • Întrebarea nr. 8 Mag

    Considerati birocratia excesiva care afecteaza fondurile structurale ca una din principalele cauze ale unei absorbtii scazute?
    Multumesc

    • Dragos Dinu

      Da, birocaratia, desi nu singura, este una din cauze. S-a discutat mult despre procedurile birocratice care nu isi au rostul si care mai mult incurca si intarzie realizarea proiectelor finatate din fonduri structurale. Daca analizam, birocratia afecteaza atat perioada anterioara desfasurarii licitatiei (conditii impuse participantilor, numarul de documente solicitate pentru a dovedi o anumita calitate etc) precum si implementarea propriu-zisa printr-un nr exagerat de mare de proceduri si documente justificative care trebuie sa insoteasca orice cerere de rambursare. Pare ca suntem mai preocupati de respectarea procedurilor detaliate, uneori absurd (vezi stampilarea si semnarea fiecarei pagini din oferta tehnica sau cele 4 stampile pentru fiecare factura) dect de monitorizarea si evaluarea rezultatelor obtinute ca urmare a realizarii activitatilor si implementarii proiectului.
      Am sa dau un exemplu din experienta recenta a CRPE privind depunerea unei aplicatii pe unul din programele operationale. Exemplu pe care il gasesc ilustrativ pentru birocratia excesiva si pentru simularea simplificarii acestei birocratii:
      Pentru respectiva licitatie, depunerea ofertei era electronica – excelent, ne-am zis, fara hartie si drumuri la minister. Am intocmit documentatia, toate documentele justificative ale organizatiilor din consortiu, toate documentele justificative ale expertilor (cine a trecut prin asta stie volumul de documente la care fac referire) si ne pregateam sa le uploadam pe SEAP, evident in urma semnarii cu semnatura electronica.

    • Dragos Dinu

      Dar nu, lucrurile nu pot fi asa simple. Trebuie printata oferta si toate documentele (peste 500 de pagini), semnata si stampilata pe fiecare pagina (evindent pe hartie, in sistem clasic), apoi scanate toate paginile, apoi semnate cu semnatura electronica, apoi uploadate in sistem.
      Deci, pana la urma, nu a fost o simplificare, ci chiar o complicare a procedurii, iar semnatura electronica nu a substituit nici pe departe semnatura clasica. Ma intreb atunci, de ce oare ni se mai solicita semnatura electronica?



[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

2971 vizualizari

  • burse doctoranzi (Joi, 23 februarie 2012, 11:53)

    laura [anonim]

    Cum vor fi afectate bursele pentru doctoranzi de aceasta suspendare a platilor? Este posibil ca aceste burse sa fie virate din fondurile universitatilor, pana la remedierea situatiei? Va multumesc.
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 11:51)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui laura

      La acest moment fondurile POSDRU nu sunt suspendate, din fericire, ci ne aflam in situatia unei intreruperi a platilor de la Comisia Europeana, deci practic CE nu mai plateste cererile de rambursare ale României pe POSDRU.
      Daca aceasta intrerupere nu va dura foarte mult, teoretic, beneficiarii POSDRU, inclusiv doctoranzii in cazul de fata, nu ar trebui sa fie afectati. Platile aferente se vor realiza de la bugetul de stat, urmand ca, dupa solutionarea problemelor constatate la AM POSDRU (martie-aprilie ca obiectiv pentru autoritatile romane), CE sa reia rambursarea.
  • cum ramane totusi cu beneficiarii afectati??? (Joi, 23 februarie 2012, 13:17)

    tudor [anonim]

    Daca se intrerup platile, beneficiarii de finantari UE intra fara drept de apel in faliment...Avand in vedere aceasta situatie extrem de grava, care ar fi solutia sa nu se ajunga aici (banuiesc ca nici acesti beneficiari cand vor intra in faliment nu or sA STEA CU MANA IN SAN, ci o sa curga procesele...)...asta-i intrebarea
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 11:52)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui tudor

      Asa cum am mentionat mai sus, daca perioada de intrerupere a platilor nu este foarte mare, beneficiarii ar putea sa nu fie afectati in mod direct. Totusi, avand in vedere resursele limitate la dispozitia Minsiterului Finantelor, precum si multele intarzieri de rambursare existente deja in sistem, este foarte posibil ca impactul sa fie resimtit si la nivelul beneficiarilor.
      Ca solutie – pe termen scurt, Romania trebuie sa dovedeasca luna urmatoare solutionarea problemelor constatate care au condus la intreruperea platilor si sa se reia rambursarea de la Comisie. Pe termen lung, pentru urmatoarea perioada de programare, poate o restructurare a sistemului fondurilor structurale ar fi recomandata urmarindu-se atat mecanismul de implementare si coordonare, cat si structura programelor operationale.
  • ipsa banilor pt cursuri de formare continua (Joi, 23 februarie 2012, 13:22)

    ana [anonim]

    Buna ziua.
    Afectate sunt si persoanele care sunt absolvente de studii universitare si nu pot participa la cursurile AJOFM din lipsa de fonduri...toata lumea ridica din umeri. Cum este posibil asa ceva in contextul crizei actuale?
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 11:54)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ana

      AJOFM, ca institutie publica, are ca una din directiile de activitate si recalificarea profesionala, deci, banuiesc ca asistenta din fonduri structurale asista aceasta componenta si nu o inlocuia. Nu vad nici un motiv intemeiat ca AJOFM sa nu isi indeplineasca mandatul pe care il are.
      Chiar daca finantarea din POSDRU era majoritara, avand in vedere ce am mentionat mai sus, daca platile nu sunt intrerupte o perioada mai lunga, activitatile pot continua, fiind finantate de la buget.
  • Principalele cauze (Joi, 23 februarie 2012, 13:30)

    Costache Ionescu [anonim]

    Pt. inceput un comentariu personal: Sper ca acum s-a terminat cu propunerile exotice la POS DRU. Aici avem nevoie de tehnocrati nu de oameni de casa. Zevedei n-avea nicio treaba cu domeniul, singura calificare era prietenia cu Elena Udrea. Dna. Ionel e din alte timpuri, din alt sistem, nici macar nu o rupe pe engleza.

    Va rog sa ne spuneti unde credeti dvs. ca sunt problemele, si e intrebare cu raspuns inchis si multiplu:

    1. Proasta coordonare
    2. Lipsa capacitatii administrative, inclusiv lipsa resurselor umane stabile, motivate, competente
    3. Neasumarea deciziei in sistem de catre functionarii de middle management
    4. Lipsa interesului politic si a competentei politice pe un astfel de subiect. Politicieni slab pregatiti care nu au stiut sa managerizez sistemul.
    5. Management public defectuos
    6. Coruptie
    7. Lipsa coodonarii (lipsa unui minister care sa aiba parghii de presiune)
    8. Beneficiari slab pregatiti
    • raspuns I (Vineri, 24 februarie 2012, 11:57)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Costache Ionescu

      Va multumesc pentru intrebare si pentru inventarierea atat de exacta a factorilor care genereaza aceste probleme in sistem.
      Cred ca la intrebarea dumneavoastra nu pot raspunde selectand doar cativa din factorii amintiti, ci pur si simplu toate acestea sunt problem reale care afecteaza managementul fondurilor structural si slaba performanta in domeniu. Am sa incerc scurte comentarii asupra fiecarui aspect mentionat de dumneavoastra
      1. Coordonarea – este evident problema adminsitratiei romanesti, nu doar a gestionarii fondurilor structural. Avem un sistem de decizie ad-hoc si personalizat, inca nu am deprins obisnuinta comunicarii si coordonarii pe orizontala. Fiecare ministru este “rege in castelul lui” iar nou-infiintatul MAEu sau MFP sau SGG nu au parghiile necesare pentru a asigura coordonarea pe orizontala, stabilirea unor prioritati care sa depaseasca granitele unui anume sector si asigurarea unor mecanisme uniforme pentru implementare.
      2. Capacitatea adminsitrativa – desi avem un intreg program operational pentru a intari aceasta capacitate (PODCA), ramane in continuare o problema. Totusi, cred ca aceasta perioada in care functionarii publici au fost implicati in gestionarea proiectelor finantate din fonduri structurale a condus la stabilirea unor cutume si a unui anume sistem de management. De multe ori ii vad si pe ei (functionari din ministere implicate in proiecte) frustrati de procedurile greoaie si de multe ori absurde.
    • raspuns II - continuare (Vineri, 24 februarie 2012, 12:00)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Costache Ionescu

      3. Neasumarea deciziei de functionari – e o meteahna a sistemului, nu suntem obisnuiti a ne asuma responsabilitati si de multe ori doar decidentul politic e cel in pozitie sa isi asume. Totusi, pentru a fi corecti trebuie sa spunem ca in sistemul de management a fondurilor structurale, SPO /manageri de proiect isi asuma modul de implementare a proiectului, cheltuielile facute etc. E loc de imbunatatiri, insa trebuie retinut ca in sistemul adminsitrativ romanesc, birocratia are limite foarte clare, multe aspect fiind traditional solutionate doar cu implicarea nivelului politic.
      4. Lipsa interesului politic – este un paradox. Desi absorbtia fondurilor comunitare este o tema sensibila care apare in mesajul partidelor politice, materializarea angajamentului politicienilor pentru eficientizarea sistemului se lasa asteptata. Este bine ca am facut Minsiterul Afacerilor Europene, insa ar trebui sa ii dam si parghiile necesare pentru coordonare.
      Cu celelalte aspecte mentionate de dumneavoastra (management public, coruptie sau capacitatea beneficiarilor) nu pot decat sa fiu de acord ca influenteaza in mod direct performanta managementului fondurilor structurale.
  • proiect aprobat dar contract nesemnat (Joi, 23 februarie 2012, 15:41)

    Catalin [anonim]

    Pentru cazul unui proiect care a fost aprobat prin POR, s-a facut proiect tehnic, s-a obtinut autorizatia de construire (Platit taxa de 1% - suma mare) s-a facut vizita, dar AMPOR a decis sa nu mai contracteze pentru ca o portiune de ~ 400 de ml din DRUMUL PUBLIC pe unde se ajunde la proiect nu este asfaltat.
    Poate fi pusa responsabilitatea asfaltarii unui drum public in sarcina unui solicitant privat?
    Ce mai poate face solicitantul in acest caz daca contestatia i se respinge?
    Cum poate recupera cheltuielile de realizate Proiect tehnic / taxa autorizatie construire?
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 12:02)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Catalin

      Nu conosc in detaliu situatia descrisa de dumneavoastra, dar, in mod logic, daca aveti un contract semnat care nu prevede clauze de anulare legate de situatia unui anume drum etc, responsabilitatea nu este a dumneavoastra si ar trebui fie ca acest contract sa fie implementat; sau, in cazul in care s-a constatat ulterior ca exista conditii obiective care impiedica realizarea scopurilor proiectului, cheltuielile deja efectuate trebuie rambursate. Daca as fi in locul dumneavoastra, in cazul respingerii contestatiei, as merge in instanta
  • Pe urmatorul ciclu de finantare (Joi, 23 februarie 2012, 16:30)

    Miha [anonim]

    Credeti ca ar fi o idee buna sa straga toate Autoritatile de Management sub acelasi acoperis?

    Credeti ca administratia publica romaneasca este capabila sa invete din propriile greseli?
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 12:04)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Miha

      Avand in vedere deficientele de cordonare la care am facut referire anterior (intrebarea 4) o regandire a intregului sistem de management a fondurilor structurale ar fi binevenita.
      Cred ca o asemenea masura ar trebui sa urmareasca doua paliere:
      - sistemul adminsitrativ de gestionare – AM-uri, OI-uri, raport de subordonare, etc. Gruparea lor sub o singura institutie (MAEu ar putea fi acea institutie) este o varianta insa in acest caz ar trebui gandit un sistem prin care acestea AM-uri sunt conectate la sectoarele pe care le spijina si exista riscuri de a intampina greutati aici;
      - structura programelor operationale – avand in vedere impactul neclar al unor programe (chiar POSDRU) o varianta ar fi angajarea acestor fonduri destinate resurselor umane in proiecte integrate mai mari cu obiective sectoriale specifice

      In ceea ce priveste capacitatea adminsitratiei de a invata din propriile greseli, desi nu avem o cultura puternica a evaluarii in sistemul public, cred ca este momentul ca adminstratia sa inteleaga ca se poate si altfel. Asa cum am mentionat mai sus, birocratia per se, nu este de ajuns. Pentru schimbari profunde, in sistemul romanesc, este nevoie de interventie si vointa de la nivel politic alaturi de abilitatile tehnicienilor din sistem.
  • POSDRU 62665 (Joi, 23 februarie 2012, 16:31)

    Petra [anonim]

    Cum se explica diferentele semnificative in normarea formatorilor in proiecte POSDRU. De ce majoritatea formatorilor (acelasi nivel de calificare, aceeasi valoare a proiectului) primesc 70 Ron/ora, in POSDRU 62665, s-a oferit suma de 19 Ron/ora. Dupa protestul formatorilor suma a fost ridicata la 30 Ron. Care este explicatia unei grile atat de flagrant diferite in contextul in care standardele europene sunt mult superioare iar munca se face sambata desi in documente ea este normata cu 2 ore in zile lucratoare?
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 12:06)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Petra

      Din cate stiu, plafoanele pentru remunerarea expertilor sunt stabilite de AMPOSDRU pentru fiecare categorie de experti (A,B,C) cu consultarea Comisiei Europene. Avand in vedere specificul muncii in proiecte (perioada determinata, abilitati foarte bune, calificare etc) este normal ca nivelul acestor plafoane sa permita atragerea celor mai buni profesionisti si realizarea obiectivelo interventiilor finantate prin proiecte.
      Nu comentez daca 30 RON/ora este mult sau putin, cred ca o apreciere corecta trebuie sa ia in calcul contextul specific al proiectului, dificultatea sarcinii, numarul de ore alocate etc.
      De asemenea, stiu ca in situatii exceptionale, dupa argumentarea si acceptul AM, aceste plafoane pot fi depasite in functie de caz.
  • birocratie (Vineri, 24 februarie 2012, 8:37)

    Mag [anonim]

    Considerati birocratia excesiva care afecteaza fondurile structurale ca una din principalele cauze ale unei absorbtii scazute?
    Multumesc
    • raspuns I (Vineri, 24 februarie 2012, 12:11)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mag

      Da, birocaratia, desi nu singura, este una din cauze. S-a discutat mult despre procedurile birocratice care nu isi au rostul si care mai mult incurca si intarzie realizarea proiectelor finatate din fonduri structurale. Daca analizam, birocratia afecteaza atat perioada anterioara desfasurarii licitatiei (conditii impuse participantilor, numarul de documente solicitate pentru a dovedi o anumita calitate etc) precum si implementarea propriu-zisa printr-un nr exagerat de mare de proceduri si documente justificative care trebuie sa insoteasca orice cerere de rambursare. Pare ca suntem mai preocupati de respectarea procedurilor detaliate, uneori absurd (vezi stampilarea si semnarea fiecarei pagini din oferta tehnica sau cele 4 stampile pentru fiecare factura) dect de monitorizarea si evaluarea rezultatelor obtinute ca urmare a realizarii activitatilor si implementarii proiectului.
      Am sa dau un exemplu din experienta recenta a CRPE privind depunerea unei aplicatii pe unul din programele operationale. Exemplu pe care il gasesc ilustrativ pentru birocratia excesiva si pentru simularea simplificarii acestei birocratii:
      Pentru respectiva licitatie, depunerea ofertei era electronica – excelent, ne-am zis, fara hartie si drumuri la minister. Am intocmit documentatia, toate documentele justificative ale organizatiilor din consortiu, toate documentele justificative ale expertilor (cine a trecut prin asta stie volumul de documente la care fac referire) si ne pregateam sa le uploadam pe SEAP, evident in urma semnarii cu semnatura electronica.
    • raspuns II - continuare (Vineri, 24 februarie 2012, 12:12)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mag

      Dar nu, lucrurile nu pot fi asa simple. Trebuie printata oferta si toate documentele (peste 500 de pagini), semnata si stampilata pe fiecare pagina (evindent pe hartie, in sistem clasic), apoi scanate toate paginile, apoi semnate cu semnatura electronica, apoi uploadate in sistem.
      Deci, pana la urma, nu a fost o simplificare, ci chiar o complicare a procedurii, iar semnatura electronica nu a substituit nici pe departe semnatura clasica. Ma intreb atunci, de ce oare ni se mai solicita semnatura electronica?
  • cum este posibil? (Vineri, 24 februarie 2012, 8:45)

    ALEXANDRU [anonim]

    cum este posibil ca un beneficiar sa nu primeasca banii solicitati intr-o cerere de rambursare depusa la OIR la inceputul lunii septembrie 2011 ?
    la OIR a stat din sept. 2011 pana la inceputul lunii februarie 2012, si AMPOSDRU ce face? Face plati celor care au depus cereri de rambursare in ian-febr 2012, conform site-ului?
    VI SE PARE NORMAL?
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 12:16)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ALEXANDRU

      Suntem la current cu aceasta situatie si din pacate nu este un caz izolat. Nu, nu este normal, iar AMPOSDRU trebuie sa justifice această abordare, intarzierile excesive, peste termenul de 45 de zile, in realizarea anumitor plati si efectuarea altora “peste rand”.
      Se pare ca zilele trecute s-a luat un angajament al AMPOSDRU de a rezolva platile restante in perioada imediat urmatoare (3-4 saptamani) urmand ca apoi sa se respecte termenul mentionat anterior.
  • Raspund lui Catalin si Alexandru (Vineri, 24 februarie 2012, 9:53)

    Florin [anonim]

    Celelalte comentarii/ intrebari sunt pt jurnalisti si deci pt dl D Dinu.
    Pt Catalin: Comisia Europeana aproba aplicatii de finantare similare studiilor de fezabilitate iar nu proiecte tehnice. Pe baza deciziei CE, AM incheie cu beneficiarii contracte de finantare, iar nu contracte de lucrari. Taxele pt avizele si acordurile din certificatele de urbanism/ autorizatiile de construire sunt eligibile pe POR. Situatia e prezentata incomplet.
    Pt Alexandru: OI si AM trebuie sa verifice cererile de rambursare si pot decide, in functie de situatie, sa nu plateasca partiat sau total sumele solicitate in CR.
  • Eu cred ca depinde si de firmele romanesti (Vineri, 24 februarie 2012, 10:02)

    mircea [anonim]

    Eu nu stiu sigur, dar nu cred ca doar autoritatile pot sa acceseze banii europeni. Nu cumva si firmele romanesti, intreprinzatorii care acum stau si dorm in papuci ar trebui sa faca proiecte super bune si sa obtina aceste finantari?

    Daca da, cum poti fi scosi acesti intreprinzatori din letargia lor, cum pot sa fie motivati sa munceasca si ei un pic, sa vina cu idei, cu proiecte bine facute pentru a atrage banii europeni?
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 12:17)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mircea

      Asa este, nu numai autoritatile publice pot fi beneficiarii proiectelor finantate din fonduri structurale. Sunt cateva exemple de succes in mediul privat, companii care s-au dezvoltat utilizand fonduri structurale sau idei care au prins viata pe bani europeni (domeniul turistic, investitii agricultura, retehnologizari companii etc).
      Totusi, sunt anumite aspecte (unele dintre ele se discuta de ceva vreme in mediul guvernamental) care ar putea stimula aceasta abordare, si ar incuraja mediul privat sa fie mai activ in elaborarea si implementarea proiectelor finantate prin fonduri structural –ex. acces mai rapid la creditare (proiectele structural functionand in sistem de rambursare, deci intai fac cheltuiala, apoi mi se ramburseaza); comunicarea mai buna a oportunitatilor sau reducerea birocratiei.
  • Sunt un tanar. Cum pot sa accesez fonduri? (Vineri, 24 februarie 2012, 10:06)

    mirce [anonim]

    Sunt un tanar de 33 de ani, lucrez intr-o multinationala si ma intreb daca pot sa accesez fonduri intr-unul din domeniile: platforma web folosita pentru dialogul cetatenilor la nivelul intregii tari, sau in comunitati locale. Platforma este deja dezvoltata si am implementat-o deja.

    Sau pentru a face o firma de consultanta in IT care sa ajute la implementarea unor sistem informatice care sa ajute firmele romanesti in luarea unor decizii de afaceri mai bune.
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 12:18)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mirce

      In ceea ce privește ideea dumneavoastra, pentru o informare completa va recomand sa contactati Centrul de Informare pt Instrumente Structurale (recent organizat de MAEu prin ACIS), nr de tel 9430 care va pot ajuta sa identificati optiunile si domeniile domeniile unde ideea dumneavoastra este aplicabila. La acest moment, ma gandesc la programul Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative, unde avem o axa pentru sistemul de luare a deciziilor, iar o aplicatie IT ca cea mentionata de dumneavoastra ar putea sa sprijine procesul de consultare publica aferent luarii deciziei (la nivel central sau local).
  • POSDRU 63471 + POSDRU 59367 (Vineri, 24 februarie 2012, 10:15)

    niste UBBisti [anonim]

    Ce sa intimpla cu un proiect POSDRU al carui director a fost FORTAT sa demisioneze dupa ce a sesizat managementul defectuos/fraudulos pe acel proiect, ulterior fiind inlocuit cu cineva "dedicat" si care NU INDEPLINESTE descriptivul de competențe înscris în cererea de finanțare pentru postul de director ?

    Este vorba de POSDRU 63471 si POSDRU 59367,
    beneficiar Universitatea Babes-Bolyai Cluj-Napoca.

    Detalii complete pe www.democratieubb.ro
  • Un alt proiect european suspendat ! (Vineri, 24 februarie 2012, 10:44)

    Fisa Pacientului - coruptie marca Duta [anonim]

    Proiectul european "FIsa Pacientului" mult tramabitata reformare IT in valoare de 135 milioane euro, a fost anulat ieri pentru suspiciuni de coruptie in cadrul CNAS !
    Este a 3 oara cand aceasta licitatie este anulata in decurs de 1 an .

    Cine ii trage la raspundere ?
  • POSDRU 63471 + POSDRU 59367 (Vineri, 24 februarie 2012, 11:03)

    niste UBBisti [anonim]

    Doar o scurta completare, de fapt intrebare, referitoare la acelasi subiect:

    Ce poate face intr-o astfel de situatie directorul de drept, cel fortat sa demisioneze si inlocuit abuziv ? Unde / Cui poate sa se adreseze pentru investigarea cazului ?
  • Fonduri structurale - intrebari (Vineri, 24 februarie 2012, 12:09)

    Cristian [anonim]

    1. Care ar fi dupa dumneavoastra primii doi factori care contribuie la slaba absorbtie a fondurilor structurale in Romania? (7% cf. KPMG mai 2011 si 12-14% cf. ultiemelor date oferite de guvern)
    2. Cum vedeti situatia pe fonduri structurale in comparatie cu Bulgaria,in general si in mod specific, pe problema primirii expertilor straini in institutii?
    3. A reusit noul MAeur sa faca vreo diferenta in general si in coordonarea AM-urilor?
    Multumesc.
    • raspuns (Vineri, 24 februarie 2012, 12:22)

      Dragos Dinu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristian

      La primele doua puncte am raspuns mai sus.
      In ce priveste noul Minister al Afacerilor Europene, am salutat infiintarea acestuia, insa pentru a juca un rol clar in coordonarea fondurilor europene si a face diferenta pentru capacitatea de absorbtie, acest minister ar trebui sa aiba parghiile necesare. La acest moment nu poate face decat o coordonare orizontala, cu care administratia romaneasca nu este obisnuita, fara a putea coordona direct celelalte ministere.
  • Diferente f mari intre salariati angajati pe acela (Vineri, 24 februarie 2012, 13:40)

    Martinas [anonim]

    Cum va explicati diferentele de salariu intre Functionarii publici care lucreaza in AM-uri, care primeau 75% majorare salariala cf.L490/2004, si care au fost promovati in timpul anului 2011? Dupa promovare acestia primesc majorare salariala 62.5% (25 de clase de salarizare). Vi se pare corect? Cu alte cuvinte, dupa aceasta promovare, ei nu mai primesc decat o suma f f ff mica (10/20 lei). Legea a fost facuta de o echipa care avea ceva probleme cu personalul care lucreaza in AM-uri.....!!!!!?????? (parerea mea)
  • deschidere apeluri POS DRU (Luni, 27 februarie 2012, 16:03)

    Andreea Patrut [anonim]

    Buna ziua,

    As dori sa stiu si eu cum se preconizeaza deschiderea urmatoarelor apeluri POS DRU? Stiu ca sunt intarzieri semnificative inca din anul 2011. Mai este actual ultimul calendar publicat pe site-ul fseromania? Si daca nu, de unde putem afla cu cat o sa se intarzie?
  • Intrebare Posdru (Luni, 11 martie 2013, 13:57)

    Girjoaba Simona [anonim]

    Buna ziua
    As dori sa stiu daca pot sa accesez un fond europen pe Posdru daca sunt functionar public? Pot sa fiu beneficiar sau sa lucrez pe acete fonduri daca sunt functionar public?
    Cand se deschide linia de finantare 6.1?
    Va multumesc frumos


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri