Bilbe inaintea lansarii banilor europeni 

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Joi, 24 ianuarie 2008, 18:04 Economie | EuROfonduri

Un ghid a fost dat spre consultare, cu termen-limita pentru feed-back 24 ianuarie (!) Informatia s-a dovedit alarma falsa: ghidul e doar o varianta de lucru, pusa din exces de zel pe site-urile ADR-urilor (agentiilor de dezvoltare regionala). Varianta finala se lasa asteptata.

Mult-asteptatul Ghid al solicitantului pentru finantarile adresate microintreprinderilor nu a fost publicat in forma finala. In schimb, exista doua variante de documente intermediare: una, publicata de Ministerul Dezvoltarii (MDLPL) si alta, actualizata, pe care numai doua Agentii de Dezvoltare Regionala au ales sa o publice. Exista diferente importante intre cele doua variante. Consultantii care au studiat documentele au realizat o sinteza a modificarilor.

Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor a publicat inca din toamna o varianta de lucru a "Ghidului solicitantului" pentru sub-componenta 4.3. „Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor".

Dupa data de 18 ianuarie, intreprinzatorii si firmele de consultanta din tara au observat pe site-ul Agentiei de Dezvoltare Regionala Vest ca a fost publicata o varianta actualizata a acestui document, cu precizarea: "Orice observatii, comentarii sau sugestii pe marginea ghidului pot fi facute pana in data de 24 ianuarie 2008...".

Acelasi document este publicat pe site-ul ADR Nord-Vest, in schimb nu apare la celelalte sase Agentii de Dezvoltare Regionala si nici pe website-ul oficial al MDLPL dedicat Programului Operational Regional (www.inforegio.ro).

Care varianta este corecta?
Reprezentantii MDLPL au precizat ca au transmis ADR acel document dar nu pentru publicare, ci pentru consultare. Acestia au sfatuit intreprinzatorii sa astepte varianta finala a Ghidului - care va fi publicata pe website-ul oficial al Ministerului.

Reprezentantii ADR Vest au motivat decizia de publica a doua "varianta de lucru" a Ghidului prin dorinta de a fi transparenti in comunicare. "In plus, am mentionat clar in anunt ca nu este varianta finala", a spus Miruna Vitcu, Sef Departament Resurse Umane si Comunicare la ADR Vest.

Modificari semnificative in varianta actualizata
Isabella Pater, consultant in cadrul societatii GO Plan a realizat o sinteza a modificarilor incluse in varianta actualizata a Ghidului:

"1. cresterea valorii finantarii nerambursabile pana la 90% din totalul cheltuielilor eligibile din cadrul unui proiect;

2. modificarea listei codurilor CAEN pentru domeniile de activitate eligibile in cadrul acestui domeniu de interventie

CAEN-uri retrase:
  • toata sectiunea B - Industria extractiva;
  • diviziunea 10 – Industria alimentara;
  • diviziunea 11 – Fabricarea bauturilor;
  • diviziunea 12 - Fabricarea produselor din tutun;
  • grupa 451 - Comert cu autovehicule;
  • grupa 453 - Comert cu piese si accesorii pentru autovehicule;
  • grupa 454 - Comert cu motociclete, piese si accesorii aferente; intretinerea si repararea motocicletelor;
  • diviziunea 46 - Comert cu ridicata cu excepta comertului cu autovehicule si motociclete;
  • diviziunea 47 - Comert cu amanuntul, cu exceptia autovehiculelor si motocicletelor;
  • diviziunea 94 - Activitati asociative diverse;
CAEN-uri incluse:
  • 562X Activitati de alimentatie (catering pentru evenimente si alte servicii de alimentatie;
  • 69XX Activitati juridice si de contabilitate;
  • 70XX Activitati ale directiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate; activitati de management si de consultanta in management;
  • 71XX Activitati de arhitectura si inginerie; activitati de testari si analiza tehnica;
  • 72XX Cercetare-dezvoltare;
  • 73XX Publicitate si activitati de studiere a pietei;
  • 74XX Alte activitati profesionale, stiintifice si tehnice;
  • 75XX Activitati veterinare;
  • 78XX Activitati de servicii privind forta de munca;
  • 79XX Activitati ale agentiilor turistice si ale tur-operatorilor; alte servicii de rezervare si asistenta turistica;
  • 80XX Activitati de investigatii si protectie;
  • 81XX Activitati de peisagistica si servicii pentru cladiri;
  • 82XX Activitati de secretariat, servicii suport si alte activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor;
  • 90XX Activitati de creatie si interpretare artistica;
  • 91XX Activitati ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor si alte activitati culturale (Cu exceptia Clasei 9104 „Activitati ale gradinilor zoologice, botanice si ale rezervatiilor naturale”);
3. limitarea bugetului pe apeluri. Aceasta inseamna ca, din nou, va fi nevoie de "competitie" intre proiecte, pe baza punctajului obtinut in urma evaluarii.

4. excluderea activitatii de achizitii de spatii de productie/ servicii/ constructii de pe lista activitatilor eligibile;

5. excluderea de pe lista documentelor solicitate la dosarul de finantare a analizei cost – beneficiu si studiului de fezabilitate (in cazul proiectelor de investitii)."

Varianta Ghidului Solicitantului (datand din septembrie) publicata pe site-ul inforegio.ro poate fi descarcata de aici.

Varianta actualizata a Ghidului Solicitantului (datand din ianuarie) poate fi descarcata aici.
 


















660 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    ??????/ (Joi, 24 ianuarie 2008, 21:21)

    Dedalus [anonim]

    "excluderea de pe lista documentelor solicitate la dosarul de finantare a analizei cost – beneficiu si studiului de fezabilitate (in cazul proiectelor de investitii)."

    Asa ceva este IMPOSIBIL! Nu se poate finanta nici un proeict de investitii fara aceste 2 elemente esentiale ale aprecierii investitiei respective.

    Ori e (din nou....) ceva gresit comunicat, ori daca e adevarat, inseamna un singur lucru: ca mi-a dat Dumenezeu zile sa vad cea mai mare prostie posibila in materie de finantari europene. Nici nu am ce comenta, este pur si simplu o prostie
    • 0 (0 voturi)    
      nu e nici o prostie! (Duminică, 27 ianuarie 2008, 13:17)

      costin [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

      Excluderea analizei cost-beneficiu este absolut normala! Asa ceva se face doar la proiectele mari de infrastructura. pentru microintreprinderi era un nonsens sa se ceara sa faca o astfel de analiza, care este extrem de elaborata. Cativa indicatori care sa arate durata de recuperare a investitiei si rata interna de rentabilitate sunt absolut suficienti.

      Cat despre studiul de fezabilitate, parerea mea este ca s-a optata pentru comprimarea acestuia cu planul de afaceri, toto pentru a simplifica munca beneficiarilor. In fond, majoritatea proiectelor vor fi de dimensiuni mici si foarte mici, si un astfel de instrument nu era decat o munca in plus. Planul de afaceri, daca este bine intocmit, poate sa ofere o imagine concludenta despre seriozitatea beneficiarilului si viabilitatea proiectului.
      • 0 (0 voturi)    
        profesional vorbind (Miercuri, 30 ianuarie 2008, 0:10)

        Dedalus [anonim] i-a raspuns lui costin

        Ce inseamana dimensiuni mici?

        La PHARE deseuri s-a cerut SF complet cu ACB cu tot, desi investitia era de 300,000 EUR si consta in una-doua autogunoiere si cateva sute de pubele. Acolo sunt si eu de acord ca numai o minte bolnava a putut nascoci SF de o asemenea complexitate pentru o asa suma si o asa investitie....

        Pentru proiecte peste 1 MEUR ACB este insa obligatorie, daca vrei sa se inteleaga ceva de investitia respectiva.

        Studiul de fezabilitate are un format anume, si include ACB in ideea legiuitorului roman, care l-a facut obligatoriu pentru investitiile din fonduri europene (daca nu s-o fi revenit intre timp, nu mai stiu...). In SF e si p tehnica.

        Acuma, sigur ca un proiect de 20,000 EUR nu are de ce sa aiba ACB si SF, si sunt de acord ca un PA e acceptabil.

        Dar la nivelul asta de sume, mai mare daraua decat ocaua.

        Cateva precizari metodotologice: daca faci IRR, e destul ca sa te chinui suficient, mai ales ca fara o senzitivitate cat de cat IRR asta , mai ales la valori de inv mici e total neconcludent. Asa ca prea mare munca nu s-a economisit, daca tot ceri IRR.

        Un pb iar nu are sens la orizont de calcul mai mare de 3-4 ani, si nu cred intr-o investitie cu un pbp mai mic de 5 ani, in cazul interventiei de grant.

        Eu as fi facut un formular anume pentru micro grant.

        Chestia e ca nu trebuie sa demonstrezi ca afacerea e profitabila -ceea ce face de obicei un PA, ci ca e nevoie neaparat de interventie publica pentru depasirea pragului de rentabilitate, ceea ce fara ACB si fara o analiza economica e greu de acceptat ca se poate demonstra.

        Sincer insa, granturile de cateva zeci de mii de euro sunt doar pentru o "fata politica", ca altfel economic vorbind, sunt total anticoncurentiale si fac mai mult rau decat bine, inoculand ideea ca e mai bine sa ceri bani la UE decat sa te straduiesti sa ai afacere profitabila.

        Ratiunea grantului e sa faca profiabila o afacere necesara social sau politic, imposibila in absenta grantului.
  • 0 (0 voturi)    
    de acord (Vineri, 25 ianuarie 2008, 9:34)

    a ciobanu [anonim]

    sunt intru totul de acord cu pararea lui dedalus.
    cum sa dai niste bani cuiva care nu justifica necesitatea investitiei?
  • 0 (0 voturi)    
    cenzura pe eurofonduri (Vineri, 1 februarie 2008, 23:11)

    Dedalus [anonim]

    Nu mai e voie la comentarii pe eurofonduri.

    De ce?

    Probabil pentru ca adevarul deranjeaza...

    Dar tot o sa iasa la iveala.

    Nimeni nu mai poate cenzura in era internetului.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version