Datoria externa a Romaniei a crescut cu 4,6% in primele opt luni ale anului, la 96,69 miliarde euro

de Dragos Comache     HotNews.ro
Joi, 13 octombrie 2011, 12:19 Economie | Finanţe

Datoria externa a Romaniei a ajuns la 96,69 miliarde de euro dupa primele opt luni ale anului, cu 4,2 miliarde de euro mai mult decat la finele anului trecut, potrivit datelor Bancii Nationale a Romaniei (BNR). Datoria externa pe termen mediu si lung este de 75,61 miliarde de euro, cu 3,7% mai mult decat in decembrie 2010, in vreme ce datoria externa pe termen scurt a avansat cu 7,8%, la 21,08 miliarde de euro.

Datoria externa pe termen mediu si lung reprezinta 78,2% din totalul datoriei externe, iar cea pe termen scurt 21,8%.

Datoria publica directa, ce include imprumuturi externe contractate direct de Ministerul de Finante si autoritatile locale, a urcat in primele opt luni cu 14,8%, la 18,55 miliarde de lei, in vreme ce datoria externa garantata public a coborat cu 9%, la 1,54 miliarde de euro. Datoria externa negarantata public s-a diminuat cu 488 milioane de euro, pana la 37,24 miliarde de euro.

Depozitele pe termen mediu si lung ale nerezidentilor, care sunt incluse in datoria externa, au ajuns la 8,64 miliarde de euro, in crestere cu 419 milioane de euro fata de sfarsitul lui 2010.

Imprumuturile de la Fondul Monetar International (FMI) au crescut de la 9,08 miliarde de euro la 9,62 miliarde de euro.

Rata serviciului datoriei externe pe termen mediu şi lung a fost 22,8% în perioada ianuarie-august 2011, comparativ cu 33,4% în anul 2010. Gradul de acoperire a fost 7,7 luni de importuri de bunuri şi servicii la 31 august, faţă de 8,6 luni la 31 decembrie 2010.


Citeste mai multe despre   












[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

1654 vizualizari

  • -1 (3 voturi)    
    20000 de euro pe familie! (Joi, 13 octombrie 2011, 12:46)

    cristi [anonim]

    Oameni buni, asta este de aproximativ 5000 de euro pe persoana, adica 20000 pe familia medie cu doi copii!!! Este fascinant, nu stiu daca guvernantii realizeaza bine sau de ce economisti e condusa? Cum a reusit guvernul sa se imprumute 20000 de euro pentru familia mea pentru ca eu sa ii dau inapoi? De unde sa ii dau eu atatia bani inapoi?
    • -2 (2 voturi)    
      mda... (Joi, 13 octombrie 2011, 13:08)

      me [anonim] i-a raspuns lui cristi

      macar de ar fi fost folositi pt ceva util...

      pot foarte simplu sa se imprumute... ca nu ei dau banii innapoi,...
      • 0 (0 voturi)    
        macar de-ai avea habar despre ce vorbesti (Joi, 13 octombrie 2011, 14:23)

        bogdan [anonim] i-a raspuns lui me

        Da' e mai simplu sa tre miri decit sa incerci sa pricepi despre ce se vorbeste. ca asha-i romanu' priceput la toate, de la fotbal la macroeconomie si finante...
        • 0 (0 voturi)    
          SRI (Joi, 13 octombrie 2011, 17:29)

          NEPEDELISTUL [anonim] i-a raspuns lui bogdan

          Pai se imprumuta guvernatii.. ca deh... e nevoie mare de bani sa mentina structura securitatii cat mai breaza.. avem cei mai multi securisti pe cap de locuitor pe glob.. si toti foarte bine platiti... va intrebati de unde bani...? Si apoi. mai e nevoie si de bani pentru caldari cu zahar, ulei si malai.. ca vin alegerile....
      • 0 (0 voturi)    
        KAPUT BANi.... (Joi, 13 octombrie 2011, 17:31)

        pepe [anonim] i-a raspuns lui me

        Se spune.. cand datorezi putini bani vai de tine.. cand datorezi multi.. vai de cei ce te-au imprumutat.....
        sincer.. imi este mila de Austria, Grecia, Franta etc.... no sa mai vada nici un chior!
    • +1 (1 vot)    
      atentie (Joi, 13 octombrie 2011, 13:10)

      sucaa [utilizator] i-a raspuns lui cristi

      aste vorba de datoria externa a Romaniei care include si imprumuturile facute de firme/banci si pe care nu le plateste familia ta.
    • 0 (0 voturi)    
      un pic altfel (Joi, 13 octombrie 2011, 13:14)

      valyfl [utilizator] i-a raspuns lui cristi

      Nu ai inteles ce si cum stam cu datoria externa si datoria publica directa (cea "reusita" de guvern).
      Uite aici un link cu mai multe detalii:
      http://www.bnr.ro/Datoria-externa--5711.aspx
      • 0 (0 voturi)    
        bun linkul (Joi, 13 octombrie 2011, 14:14)

        cristi [anonim] i-a raspuns lui valyfl

        mersi de link, am verificat. Zice practic ca jumate din datorie e publica (adica noi o platim) si jumate privata (adica altii o platesc). Plus cateva zeci de miliarde de care nu imi e clar cine le plateste.
        Asta inseamna ca trebuie sa dau inapoi, pentru familia mea, cam jumate din suma initiala, adica 10000... Tot mi se pare mult, pai asta e o masina noua!
        • 0 (0 voturi)    
          Cam greu cu matematica (Joi, 13 octombrie 2011, 18:06)

          bogdan [anonim] i-a raspuns lui cristi

          Ai 18.6 mld datorie publica
          Mai ai 1.5 mld datorie public garantata, care e datorie privata garantata de stat (de exemplu Ford, pentru a veni in Romania a cerut statului Roman sa-i garanteze 80% dintr-un imprumut de 400 mil eur http://www.ziare.com/articole/renault+ford+imprumut). Bottom-line: datoria public garantata e platita in principiu de firmele respective, nu de stat.
          Mai ai imprumututl de la FMI catre BNR care e in conturile BNR si nu trebuie platit de tine si de fratii tai.

          Deci tu si cu fratii tai tre sa platiti maxim cite 18.6 + 1.5 mld eur, adica 20.1 mld eur /20 mil locuitori = 1000 eur / caciula, adica cit o dacia dusa la remat pentru cupon.

          pe linga astamai avem si datoria publica interna, care e de inca 24 mld eur, adica inca o dacie dusa la remat

          Cam asha arata itsele incurcate ale datoriei publice. Oricum, pe viitor, daca vei dori sa stii cit ai tu si fratii tai de platit in contul datorie publice, da un search pe google dupa datoria publica. pentru ca aia e relevanta in calculul tau, nu datoria externa.
          • 0 (0 voturi)    
            pai tot acolo ajungi! (Joi, 13 octombrie 2011, 22:39)

            cristi [anonim] i-a raspuns lui bogdan

            dupa cate vad eu, dupa calculul tau, trebe sa platesc doua dacii duse la remat (2000 de euro) pe persoana. Acum eu am doi copii si o nevasta deci in total trebe sa platim 8000 de euro (eu ziceam zece mii, deci tot cam atat!). Pentru mine asta nu inseamna opt dacii duse la remat, ci o masina noua!!! Sper ca esti de acord...
    • +1 (1 vot)    
      Atentie, nu faceti confuzie intre datorii (Joi, 13 octombrie 2011, 13:28)

      Romania, datorie mica comparativ cu media UE [anonim] i-a raspuns lui cristi

      Datoria publica directa, ce include imprumuturi externe contractate direct de Ministerul de Finante si autoritatile locale, a urcat in primele opt luni cu 14,8%, la 18,55 miliarde de lei, in vreme ce datoria externa garantata public a coborat cu 9%, la 1,54 miliarde de euro.

      Datoria externa negarantata public s-a diminuat cu 488 milioane de euro, pana la 37,24 miliarde de euro.

      Cea mai mare parte a datoriei externe a Romaniei e aceea a entitatilor private, nu e a statului, vad ca unii fac niste confuzii grave si isi inchipuie ca statul s-a imprumutat cu sumele astea uriase.

      Mai mult, vedeti ca in datorie sunt incluse 8,6 miliarde de euro care sunt depozite ale unor rezidenti straini, e vorba de bani lasati in bancile noastre, nu e un imprumut, dar sunt bani care nu apartin romanilor, de aceea BNR ii trece la 'datorie' chiar daca nu statul are banii aia.

      Faptul ca rata serviciului datoriei a scazut e foarte bine, de la 33% la circa 23%, suntem intr-o pozitie mai buna sa platim ce e de rambursat.

      Romania are o datorie externa garantata public de sub 15% din PIB si una publica totala garantata de stat (externa si interna) de sub 35% din PIB.

      A Ungariei depaseste 90% din PIB, a Greciei trece de 140% din PIB, a Belgiei si Italiei trec de 100% din PIB, etc.
      Astea sunt datorii publice garantate de stat (datorie externa, pensii viitoare, imprumuturi interne, arierate, etc.).

      Ce datoreaza o firma sau o persoana la o banca nu intra la 'datorie publica' pentru ca e o datorie 'privata'.
      Ori in Romania asta e problema, avem multe societati si cetateni care au luat credite si trebuie sa le ramburseze.

      Datoria statului e inca sub control, dar trebuie neaparat sa ne oprim si sa gestionam atent veniturile, pt ca riscam sa ajungem si noi la procente foarte mari si atunci intram intr-o spirala negativa, de tip grecesc.
      • 0 (0 voturi)    
        Cristian Orgonas?? (Joi, 13 octombrie 2011, 13:57)

        sorincatalin [utilizator] i-a raspuns lui Romania, datorie mica comparativ cu media UE

        De curiozitate... pot spune ca sunt sititor fidel al blogului tau...
      • 0 (0 voturi)    
        he he... (Joi, 13 octombrie 2011, 14:17)

        hoha [anonim] i-a raspuns lui Romania, datorie mica comparativ cu media UE

        Suntem in situatia asta "miraculoasa" cum ne tot imbata guvernantii pentru ca bancile au sprijinit creditarea populatiei si implicit specula imobiliara in loc sa stimuleze creditul spre zona economica.

        Da este minunat nu avem datorii dar nu avem nici economie.

        Sa traiti bine!
      • 0 (0 voturi)    
        mai simplu.... (Joi, 13 octombrie 2011, 14:20)

        cristi [anonim] i-a raspuns lui Romania, datorie mica comparativ cu media UE

        nene, mai greu explici... Inteleg ca esti director la BNR, dar daca eu trebe sa platesc, vreau sa stiu mai simplu cat! dupa cate a vazut eu la linkul asta
        http://www.bnr.ro/Datoria-externa--5711.aspx
        datoria publica e cam 20 de miliarde, la care se mai adauga 10 miliarde de la FMI si inca cateva miliarde pe care nu le inteleg... Am dreptate atunci cand spun ca aproximativ 40 de miliarde sunt bani imprumutati de guvern? Cam jumatate, cum ziceam, ajung sa dau 10000 pentru familia mea, pretul unei masini... As fi preferat masina, de se imprumuta guvernul in numele meu? Pe mine nu m-a intrebat....
        • 0 (0 voturi)    
          Rezerva BNR (Joi, 13 octombrie 2011, 15:59)

          cata [anonim] i-a raspuns lui cristi

          Cristi nene,vad ca nu te lasi.Pune in balanta aia a ta si rezerva BNR cu aur cu tot si o sa vezi ca e tande pe mande.Ma rog,este putin fortat ce spun eu,rezerva nu este tinuta neaparat pentru ce zic eu,dar exista totusi.Si mai sunt si multe altele,de exemplu ,romanul,ala care poate,in afara de ceea ce tine in banca mai are de doua ori cash la saltea sau bijuterii.Asa ca datoria asta externa este,daca poate fi numita asa,cea mai mica problena pe care o are Romania.Altele sunt : absorbtia fondurilor europene,coruptia,prostia,etc.
          • 0 (0 voturi)    
            problema esentiala (Joi, 13 octombrie 2011, 16:53)

            cristi [anonim] i-a raspuns lui cata

            Vad ca am dat despre o gasca de economisti care tot incearca sa ma faca sa inteleg ca datoria asta a Romaniei nu e o problema mare... As zice ca sunt niste argumente pe aici, dar eu ma pun in locul cetateanului obisnuit. Pe el il intereseaza cat trebuie sa scoata din buzunar ca sa dea o datorie inapoi.... Dupa cate vad eu, 10000 de euro pe familie (sper ca sunteti de acord, cifra totala e in jur de 40 de milioane pentru datoria publica). Acum sa ii explicati voi cetateanului de ce ati imprumutat in numele lui! Ca e aur in tezaur, ca altii au bijuterii sau bani la saltea, etc, cred ca il doar in fund, la urma urmei stie (ca si Mos Ion Roata) ca tot el o sa plateasca, nu ala bogat... Cetateanul asta gandeste asa: "Ma, daca eu nu imprumut deloc, consum cat am (daca nu am nu am), statul de ce sa se imprumute sa ia daca nu are? Si de ce in numele meu?" M-a intrebat pe mine daca are voie?

            Si da, e coruptie, e rea-vointa, e furt, sunt perfect de acord, incerc sa le inteleg si eu pe rand. Dupa ce termin cu intelesul datoriei (publice sau private(, o sa trec si la intrebarea "Dar Patriciu cum e cetatean onorabil, ca doar nici nu a dat cu sapa sa faca miliardele de euro pe care le are, nici nu a inventat ca Steve Jobs, Patriciu s-a facut miliardar in 2-3 ani! Cum mama lui? "
            • 0 (0 voturi)    
              ca sa dea salariu mare la tot bugetaru (Joi, 13 octombrie 2011, 18:15)

              bogdan [anonim] i-a raspuns lui cristi

              Datoria asta publica se aduna in fiecare an cu deficitul bugetar facut in anul respectiv.
              Si cum in 2008 am avut deficit de 5.4% PIB, adica 7.3 mld eur, in 2009 de 8.5 mld eur, in 2010 de 8 mld eur si in 2011 5.5 mld eur, daca le aduni se fac deja vro 30 mld eur.
              Iar datoria asta am facut-o ca sa suportam salariile bugetarilor marite cu 80% in 2 ani si pensiile marite cu 120% in 3 ani. Adica e ca si cum tu faci imprumut la banca sa-i dai bani lu' fiu-tu de discoteca.
              Si daca nu se scadeau salariile si nu se marea TVA-ul ajungeam in 2010 la vro 10 mld eur deficit, la fel si in 2011 si tot asha. Si copiii copiilor niostri ar fi trebuit sa plateasca imprumuturile astea facute ca sa mai obtina tariceanu citeva procente la alegerile din 2008.
              • 0 (0 voturi)    
                asa da! (Joi, 13 octombrie 2011, 22:47)

                cristi [anonim] i-a raspuns lui bogdan

                no vere, mersi de explicatie, ca sa inteleg si eu... Ai mare dreptate cu ce spui, am vazut si eu ca pensia vecinilor mei nu e mica deloc fata de salaru meu... Va sa zica, guvernantii au cheltuit in fiecare an cu 6-8 miliarde de euro mai mult decat aveau in buzunar, sa aiba tata bani sa cumpere niste vin importat... Pai nu sunt prosti? Si mai au facut si niste facultati ca sa se laude cu diploma lor de economisti...
    • 0 (0 voturi)    
      hai sa ne miram (Joi, 13 octombrie 2011, 14:21)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui cristi

      Cristi, datoria externa nu e acelasi lucru cu datoria publica. Datoria externa e si datoria externa a statului, si datoria externa a bancilor care au imprumutat cetatenii sa-si ia case si masini sau plasme si termopane, si datoriile firmelor...
      Uite aici din ce se compune datoria externa a romaniei:
      http://businessday.ro/wp-content/uploads/2011/08/Datoria-externa.jpg
      Datoria externa a statului de de ~ 19-20 mld eur iar datoria BNR catre FMI e de 9.5 mld. Restul e datorie privata.

      Si mai uite aici cum stau cele mai datornice 20 de state :
      http://www.adevarul.ro/financiar/web-Top-tari-datorie-externa-pib_0_559744320.html
      Noi avem un PIB de ~ 122 mld eur deci un procent de 80% PIB
  • 0 (0 voturi)    
    datoria publica (Miercuri, 14 decembrie 2011, 0:39)

    laura [anonim]

    imi puteti spune unde gasesc cat este datoria publica externa pe termen scurt si datoria publica interna despre cea externa am inteles doar spuneti-mi dc se include tot la cea publica si depozitele nerezidentilor
    va multumesc


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version