Noile norme metodologice de aplicare a Codului Fiscal - ce se schimba si cum ne afecteaza? Gabriel Biris, partener fondator al casei de avocatura Biris Goran a discutat online cu cititorii HotNews.ro

de Redactia     HotNews.ro
Luni, 25 iunie 2012, 10:04 Economie | Finanţe

Gabriel Biris
Foto: Hotnews
Guvernul va modifica normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, aducand clarificari in zona impozitului pe venit, a contributiilor sociale obligatorii, TVA si in privinta impozitelor si taxelor locale. Despre plusurile si minusurile acestor modificari si despre cum vor fi afectate companiile de noile prevederi, Gabriel Biris - partener fondator al casei de avocatura Biris Goran a discutat online cu cititorii HotNews.ro.
  • Nota Redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

9925 vizualizari

  • tva (Luni, 25 iunie 2012, 11:23)

    yde [utilizator]

    buna ziua.as dori sa stiu urmatoarele: eu cumpar marfa de la furnizor cu tva si o vand cu tva,dar voi deveni neplatitor de tva datorita plafonului pentru cifra de afaceri. 1)vreau sa stiu ce avantaje si ce dezavantaje au beneficiarii mei in acest caz si daca este posibil ca ei sa nu mai cumpere de la mine. 2) cum voi calcula pretul de vanzare si cum intocmesc factura de vanzare...(.de la contabilul meu n-am inteles mai nimic).Va multumesc.
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:06)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui yde

      Banuiesc ca vreti sa deveniti neplatitor de TVA prin optiune pentru ca simplul fapt ca cifra de afaceri a dvs este sub plafon. In acest caz:
      1. Avantaj - nu va trebui sa aplicati TVA la pretul de vanzare, ceea ce inseamna un avantaj pentru cumparator, in special daca clientii dvs sunt persoane fizice/companii fara drept de deduceri.
      Dezavantaj - nu veti deduce TVA aferent achizitiilor, deci TVA-ul platit de dvs va fi cost.
      2. Sa presupunem ca achizitionati cu 100 plus TVA si vreti sa revindeti cu un castig de 10. Ca platitor de TVA faceti factura de 110 plus TVA. Ca neplatitor de TVA, veti face factura de 134. (100+ 24+10). Pe factura emisa nu veti pune nici un fel de TVA.
  • Nu de mult (Luni, 25 iunie 2012, 12:09)

    sile231 [utilizator]

    D-l Isarescu a afirmat( pe buna dreptate) ca avem un cod fiscal care obliga la evaziune. Intrebarea mea pt d-l Biris este: rezolva actualul cod fiscal problema la care s-a referit d-l Isarescu? O zi buna !
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:06)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui sile231

      Nu. Modificarile recente ale CF sunt mai mult cosmetice.
  • contributii (Luni, 25 iunie 2012, 12:55)

    zmeurat [utilizator]

    Daca sunt angajat si platesc toate cotele de asigurari de ce trebuie sa le mai platesc si pentru activitatea de administrator?Mi se pare aberant deoarece nu o sa-mi calculeze nimeni la pensie activitatea de administrator, ca sa nu mai vorbesc de somaj!
    Lucrez ca si administrator de bloc deoarece nu imi ajunge salariu, nicidecum ca sa-mi omor timpul!Aceste aspecte sunt minore , stiu, dar in situatia mea sunt foarte multi care au un al doilea serviciu legal.
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:13)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui zmeurat

      Din pacate, raspunsul este: Da, incepand cu 1 iulie contributiile sociale vor trebui platite si pentru remuneratia ca administrator. Veti primi insa puncte de pensii.
  • Leasing (Luni, 25 iunie 2012, 15:12)

    Cosmin11 [utilizator]

    Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati cu raspuns la problema de mai jos:
    In cadrul unui contract de leasing operational/financiar va rog sa-mi spuneti daca rata de leasing si tva-ul aferent sunt deductibile, daca vehiculele rutiere motorizate nu sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii economice?
    Dar in cazul cand autoturismul este folosit de managerul de achizitii in scopul activitatii economice (negociaza contracte, intalniri de afaceri) dar foloseste autoturismul si pentru a se deplasa acasa dupa terminarea programului de lucru. (mentionez ca firma se afla in afara Bucurestiului).
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:17)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cosmin11

      Pentru utilizarea in afara scopului activitatii economice, cheltuielile nu sunt deductibile. Pentru utilizarea in scopul activitatilor economice altele decat cele pentru care deductibilitatea este integrala (servicii de urgenta, paza si protectie, curierat, agenti de vanzari si de achizitii, taximetrie, scoli de soferi) deductibilitatea este limitata la 50%, incepand cu data de 1 iulie. Pana la data de 1 iulie, TVA aferent ratelor de leasing este deductibil.
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:33)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cosmin11

      Scuze, trebuie sa fac o corectie. Acum am sesizat o problema in noua formulare a articolelor care prevad limitarea de 50% a deductibilitatii in cazul autovehiculelor sub 3500 de kg. Asa cum este formulat acum, daca vehiculul este folosit exclusiv in scopul obtinerii de venituri, cheltuielile sunt integral deductibile. Folosirea exclusiv in interesul serviciului trebuie justificata cu foaia de parcurs. In acest nou context, nu mai inteleg de ce a mai fost nevoie de prevederea cu privire la vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, paza, etc.
  • asig. sanatate (Luni, 25 iunie 2012, 19:49)

    puicaiotu421284528240537 [utilizator]

    sunt pensionara dar am si contract pe per. nedeterminata. 1) pt. contractele de inchiriere legale se plateste si asig. sanatate? 2) pt. vanzarea pe castig unor unitati de fond la bcr se plateste asig. de sanatate? 3) din vanzarea a unor actiuni la fd. proprietatea pe pierdere se inapoiaza imp.pe venit si asig sanatate?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:19)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui puicaiotu421284528240537

      1. Nu.
      2. Nu.
      3. Nu se datoreaza asigurari de sanatate. Pierderea din vanzarea actiunilor de fond este deductibila, se ia in calcul la regularizarea impozitului pe venit. daca la sfarsitul anului realizati pierdere, aceasta poate fi reportata 5 ani de zile.
  • Legea nr. 571/2003, la art. 55 alin. (4) lit. m (Luni, 25 iunie 2012, 22:35)

    Cristianqqq70 [utilizator]

    Buna ziua Domnule Biris!
    Legat de impozit. Mai este in vigoare Legea nr. 571/2003, la art. 55 alin. (4) lit. m, va rog?
    Cetatean Roman, cu domiciliul in Romania, lucrand exclusive in strainatate pentru firma straina fara filiala in Romania trebuie sa platesca impozit?
    Va multumesc! Doamne ajuta!
    Cristi
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:20)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristianqqq70

      Da, este in vigoare. Nu datorati impozit pentru venitul din strainatate, obtinut in strainatate.
  • auto leasing (Luni, 25 iunie 2012, 23:37)

    Radu Chirila [utilizator]

    Buna ziua,
    As dori sa va prezint o situatie simpla si va rog sa va exprimati parerea legat de incadrarea in situatia de deductibilitate 100% sau 50% a TVA: sunt administrator la o firma IT (nu si angajat) si ma deplasesz la client(i) pentru a implementa o solutie cu un autoturism achizitionat in leasing. In fiecare zi intocmesc o foaie de parcurs si nu am alte drumuri cu autoturismul respectiv. Ma incadrez in situatia in care utilizez autoturismul exclusiv in scopul realizarii de venituri si pot deduce TVA-ul la rata leasing, combustibil sau reparatii in proportie de 100% sau nu? Va multumesc.
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:34)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu Chirila

      Vedeti raspunsul de mai sus. Va incadrati in 100% deductibilitate pentru toate cheltuielile in legatura cu autoturismul.
  • pt invitat (Marţi, 26 iunie 2012, 7:12)

    dan [anonim]

    Care e diferenta dintre un venit ocazional si unul repetitiv - lunar, trimestrial sau semestrial?
    Daca eu am un venit in fiecare an in decembrie, e repetitiv sau ocazional?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:36)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan

      Nu rezulta clar din prevederile legale. In cazul dvs, daca este vorba de un contract cu executare in timp, pentru care plata se face anual ar putea fi considerat repetitiv.
  • interbare (Marţi, 26 iunie 2012, 8:17)

    iorgu [anonim]

    Utilizarea EXCLUSIVA este foarte greu de demonstrat si oricum este limitata drastic de ct. 45^1 din normele metodologice date in aplicarea art. 145^1 din Codul fiscal din titlul VI -Taxa pe valoarea adaugata.

    Cine nu se va incadra aici practic nu va mai putea deduce NIMIC. E prostie sa mai inregistrezi cheltuielile cu auto in contabilitate stiind ca ele vor fi impozitate suplimentar cu 16%. Dupa ce ca platesti un pret enorm la combustibili si un TVA la fel de enorm la acestia, daca mai adaugi si 16% ajungi sigur "la pepeni".

    La 1000 lei combustibili pe luna ai platit 194 lei TVA si vei avea de platit inca 160 lei impozit pe profit deci in total 354 lei catre stat. Sa-mi spuneti si mie care afacere are profit de 50-60% ca sa te scoti ????
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:41)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui iorgu

      Noua formulare a legii, asa cum am spus mai sus, va genera in mod sigur discutii. Asa cum o citim acum, consider ca trebuie interpretata in sensul in care utilizarea exclusiva, justificata prin foaia de parcurs, in interesul afacerii da dreptul la deducere integrala. In consecinta, nu cred ca este o prostie sa inregistrezi cheltuielile cu autovehiculele in contabilitate. Sunt perfect de acord cu dvs ca limitarile introduse in ultima perioada nu fac decat sa ingreuneze bunul mers al afacerilor, sa creasca costurile de administrare si sa frustreze contribuabilii. In cartea publicata de mine recent, "Despre fiscalitate si competitivitate", am tratat aceasta problema si am propus solutie de remediere, solutie pe care o consider mult mai echilibrata decat ce avem in acest moment.
  • pt invitat (Marţi, 26 iunie 2012, 8:18)

    shoni [anonim]

    M-ar interesa mult un model de contract de agent. Se retine 10% la sursă, in plus CAS si somajul, sau numai 10%?
    Ajutaţi-mă vă rog.
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:42)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui shoni

      Se retine 10% si contributia de 5,5% la sanatate, nu si contributia la somaj.
  • intrebare (Marţi, 26 iunie 2012, 8:19)

    andrei [anonim]

    Am o nelamurire,referitor la CASS: PFA pensionar administrator de imobil la Asociatie de proprietari, colaborator cu Conventie civila ,prestand activitate 2 ore pe zi , trebuie sa plateasca CASS. Mi-a venit o decizie de impunere din 2010 la zi ,destul de mare, pe care nu am de gand sa o platesc .Din toate actele normative date una dupa alta,nu am gasit nici o referire la PFA pensionar,daca trebuie sau nu sa plateasca CASS-ul
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:44)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui andrei

      Pentru veniturile obtinute ca PFA a existat si exista in continuare obligatia de a plati contributia la asigurarile de sanatate, indiferent daca acea persoana obtine venituri din contracte individuale de munca sau din pensii. Din pacate, daca nu platiti veti fi executat silit.
  • intreb (Marţi, 26 iunie 2012, 8:20)

    lil [anonim]

    Sunt asistenta medicala PFA CU CONTRACT PRESTARI SERVICII CU AN SPITAL ORASENESC .Contractul a inceput la 1.02.2012 .Nu stiu unde sa merg si ce trebuie sa fac , cat trebuie sa platesc CASS si CAS . Va rog sa ma ajutati . Trebuie sa merg la ITM si la CASA CE ASIGURARI DE SANATATE?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:50)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui lil

      Inteleg ca nu aveti contract individual de munca. Trebuia sa va asigurati pentru pensii in baza unei declaratii individuale de asigurari la Casa de Pensii. Venitul lunar asigurat trebuie sa fie intre 740 lei 10500 lei (aprox.). La acest venit asigurat veti plati contributia de 31,3%. Ar fi trebuit sa va asigurati pe baza de contract de asigurari si la Casa de Asigurari de Sanatate si sa platiti 5,5% din suma asigurata, cu regularizarea anuala. Incepand cu 1 iulie, aceasta declaratie nu va mai fi insa necesara, veti face plati anticipate in functie de venitul estimat cu regularizarea anuala in baza deciziei de impunere anuala, emisa de ANAF in baza declaratiei anuale de venit (Declaratia 200).
  • auto (Marţi, 26 iunie 2012, 8:20)

    auto [anonim]

    La vanzarea unui autoturism tva-ul se colecteaza 100% iar la cumparare deducem 50%. E drept?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:50)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui auto

      Se face regularizare.
  • contradictie (Marţi, 26 iunie 2012, 8:22)

    dinca [anonim]

    Acest articol contine cel putin o contradictie (nu e neaparat vina autoarei, e confuz chiar textul redactat de cei de la Finante):

    1. ?De asemenea, modificarile aduse Codului fiscal stabilesc ca 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, daca respectivele vehicule sunt utilizate exclusiv in scopuri profesionale?

    - de aici rezulta ca, daca autoturismul NU este utilizat EXCLUSIV in scopuri profesionala asa cum este definit la pct. 45^1 din normele metodologice date in aplicarea art. 145^1 din Codul fiscal din titlul VI ?Taxa pe valoarea adaugata" (care descrie limitat cateva categorii de activitati, in realitate sunt mult mai multe), atunci NU POTI DEDUCE NICI MACAR 50% din cheltuieli (conditia exprimata mai sus e clara).

    Deci NU POTI DEDUCE NIMIC daca nu indeplinesti conditia de la 45^1 din norme, adica autoturismul pe care il ai in afacere sa fie implicat strict in acele activitati descrise limitat de acel articol.

    Pe de alta parte insa:

    2. Dupa modificare, litera t) prevede ca NU sunt cheltuieli deductibile "50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care NU sunt utilizate EXCLUSIV in scopul activitatii economice>>

    - din acest enunt rezulta ca, daca auto NU ESTE UTILIZAT EXCLUSIV in scopul activitatii economice (peste 90% din cazurile concrete din lumea reala a IMM si PFA), atunci SE POT DEDUCE 50% din cheltuielile aferente (adica sunt deductibile 50% din cheltuieli daca utilizarea este NE-EXCLUSIVA).

    Deci, care e varianta corecta ?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:53)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui dinca

      Nu este contradictie, vezi raspunsul meu de mai sus. Modul in care a fost redactat insa articolul este inselator - ati vazut ca initial am fost si eu indus in eroare. Interpretarea corecta rezultata atat din textul de lege cat si din norme este: deductibilitate integrala daca autovehiculul este folosit exclusiv in interesul afacerii; deductibilitate limitata la 50% daca nu este folosit integral. In acest context, referirea la autovehiculele folosite de agenti de vanzari, paza etc apare ca fiind inutila.
  • impozit cladiri (Marţi, 26 iunie 2012, 10:07)

    alin [anonim]

    Care va fi baza de impozitare pentru impozit cladiri la persoane juridice?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:55)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui alin

      Valoarea de inventar, conform art. 253 CF. De urmarit insa subiectul, tinand cont de obligatia asumata de Guvernul roman prin Scrisoarea de intentie catre FMI de a modifica modul de calcul a impozitului pe cladiri.
  • Contributii (Marţi, 26 iunie 2012, 10:21)

    Cezar [anonim]

    Venituri din activitati independente (drepturi de autor) in valoare bruta de 100 de lei (o singura sursa de venit) – baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate este salariul de baza minim brut pe tara?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:56)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cezar

      Da, baza de calcul este salariul de baza minim brut pe tara.
  • contributii drepturi de autor (Marţi, 26 iunie 2012, 10:26)

    Dana [anonim]

    Venituri din activitati independente (drepturi de autor si conventii civile), pentru persoanele care realizeaza in mod regulat si venituri in baza unui contrat de munca: li se retin la sursa, contributii de asigurari sociale, contributii de asigurari sociale de sanatate si somaj, incepand cu 01.07.2012 ?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 15:57)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dana

      Drepturi de autor: Nu datoreaza contributia la somaj, nu datoreaza contributia la asigurarile de sanatate daca au contract de munca. Contributiile datorate se retin la sursa.
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:01)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dana

      Drepturi de autor: Nu datoreaza contributii la somaj, sanatate sau pensii, datorita existentei contractului de munca.
      Conventii civile: Nu datoreaza contributii la somaj si pensii datorita existentei contractului de munca, contributia la sanatate - 5,5% - se datoreaza si se retine la sursa de catre platitor.
  • contributii (Marţi, 26 iunie 2012, 10:27)

    Dana [anonim]

    2) Venituri din drepturi de autor si conventii civile si realizeaza in mod ocazional si in parallel venituri din contract de munca in alta parte, li se retin la sursa contributii de asigurari sociale, contributii de asigurari sociale de sanatate si somaj, incepand cu 01.07.2012 ?
  • Impozitare proprietati (Marţi, 26 iunie 2012, 10:37)

    Dumitrescu Cornel [anonim]

    Buna ziua !
    As dori sa stiu daca este corecta aplicarea de catre Directiile de Impozite si Taxe Locale a Ordonantei 59/30.06.2010 privind majorarea impozitelor pe proprietati, in cazul unor imobile retrocedate pe cale administrativa + imobile castigate in instanta. Respectivele imobile nu aveau cum sa se regaseasca in certificatele de mostenire pana in 1990 deoarece fusesera nationalizate si nu erau in circuitul civil, fiind detinute (fara titlu valabil) de catre Stat.
    Ce este de facut ?
    Va multumesc !
  • Contributii (Marţi, 26 iunie 2012, 11:10)

    Lavinia [anonim]

    In situatia unei perosane care obtine venituri din pensie in valoare mai mica de 740 lei/luna si care in paralel obtine in mod regulat venituri din activitati independente (drepturi de autor si conventii civile) se va retine contributia de asigurari sociale de sanatate pe veniturile din activitati independente?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:04)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Lavinia

      Vedeti mai sus. Nu datorati contributia la sanatate in cazul in care obtineti venituri din drepturi de autor si aveti si venituri din pensie. Daca vorbim de conventii civile, baza de calcul nu va putea fi mai mica decat 740 de lei.
  • Contributii (Marţi, 26 iunie 2012, 11:12)

    Mihai [anonim]

    In situatia realizarii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala cu retinere la sursa de impozit pe venit final, in valoare de 16% este corect urmatorul mod de calcul:
    din venitul brut realizat se scade cota de deducere de 20% (cote forfetare de venit) pentru a obtine baza de calcul. La baza de calcul obtinuta se aplica in mod identic retinerea contributiilor sociale obligatorii (asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si somaj), fara a diminua baza de calcul pe masura ce se retine fiecare contributie in parte. Se scad aceste contributii din baza de calcul si se obtine venitul impozabil asupra caruia se aplica impozitul pe venit de 16%.
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:04)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Corect.
  • Contributii (Marţi, 26 iunie 2012, 11:13)

    Diana [anonim]

    In situatia obtinerii in mod ocazional de venituri din drepturi de autor si conventii civile de catre persoane care realizeaza in mod regulat si in paralel venituri din contract de munca in alta parte, se retin la sursa contributii de asigurari sociale, contributii de asigurari sociale de sanatate si somaj, incepand cu 01.07.2012 ?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:05)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Diana

      Vedeti mai sus. Nu se retin.
  • calcul contrib. soc., impozit - venituri indep . (Marţi, 26 iunie 2012, 11:41)

    Lavinia [anonim]

    1. In situatia realizarii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala cu retinere la sursa de impozit pe venit final, in valoare de 16% este corect urmatorul mod de calcul: din venitul brut realizat se scade cota de deducere de 20% (cote forfetare de venit) pentru a obtine baza de calcul. La baza de calcul obtinuta se aplica in mod identic retinerea contributiilor sociale obligatorii (asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si somaj), fara a diminua baza de calcul pe masura ce se retine fiecare contributie in parte. Se scad aceste contributii din baza de calcul si se obtine venitul impozabil asupra caruia se aplica impozitul pe venit de 16%.

    2. In situatia unei perosane care obtine venituri din pensie in valoare mai mica de 740 lei/luna si care in paralel obtine in mod regulat venituri din activitati independente (drepturi de autor si conventii civile) se va retine contributia de asigurari sociale de sanatate pe veniturile din activitati independente?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:06)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Lavinia

      Vedeti raspunsul pentru Mihai.
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:11)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Lavinia

      2. Vezi mai sus. Nu se datoreaza contributia la asigurari de sanatate pentru drepturi de autor. Se datoreaza insa pentru conventii civile.
  • pensii (Marţi, 26 iunie 2012, 11:53)

    o romanca [utilizator]

    buna ziua,
    va rog sa-mi spuneti ce se intampla cu contractele individuale de asigurari sociale, adica cei care nu au nici un fel de venituri si platesc din venitul familiei contributia la pensie pentru a avea stagiu de cotizare la varsta pensionarii; este vorba de oameni de peste 50 de ani care nu lucreaza de ani de zile dar platesc contributia minima la pensie
    va multumesc
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:11)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui o romanca

      Nu se schimba nimic.
  • impozit global pers fizica (Marţi, 26 iunie 2012, 12:31)

    Ciobanu A. [anonim]

    Buna ziua! Am 2 intrebari:
    1. Pentru o pers decedata in dec.2011 mostenitorii trebuie sa plateasca impozitul pe venit global din cedarea folosintei bunurilor, pentru venituri care se declara in 2012 pentru 2011 ?Precizez ca dna ministru Câmpeanu ar fi afirmat ca nu, deci nici Ministerul Muncii nu ar trebui sa returneze mostenitorilor sumele din pensie retinute in mod gresit. Care sunt prevederile legale?
    2. E adevarat ca, incepand cu 2012, sumele primite pentru arenda vor fi impozitate la sursa, deci nu vor mai fi declarate in venitul global?
    Multumesc
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:12)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ciobanu A.

      Va rog sa ma contactati la birou.
  • TVA la vanzare (Marţi, 26 iunie 2012, 13:22)

    Maria [anonim]

    As vrea sa stiu cum va fi tratata urmatoarea situatie: o firma achizitioneaza un autoturism - in leasing sau cu banii jos. Are drept de deducere pentru TVA de 50%. Ce se intampla in momentul in care doreste sa vanda respectivul autoturism? Va colecta TVA pentru intreaga suma sau doar pentru 50%? De ce legiuitorul nu ia in calcul ambele situatii?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:19)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Maria

      Se face regularizare, verificati normele referitoare la ajustarea bazei impozabile (scuze, nu stiu pe dinafara articolul). Legiuitorul a luat in considerare aceasta situatie..:)
  • Modificarea contributiilor sociale obligatorii (Marţi, 26 iunie 2012, 14:17)

    ana crenguta [anonim]

    Am inteles ca se modifica, dar cred ca mai interesante erau detaliile. Cand se modifica? Cand se aplica? La care contributii sociale obligatorii se refera, si nominal si d.p.d.v. al platitorului, angajatul sau angajatorul? Cum sa discutam despre plusuri sau minusuri daca nu cunoastem detaliile importante? Se poate reveni cu niste completari, va rog?
    • r (Marţi, 26 iunie 2012, 16:21)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui ana crenguta

      Am incercat sa dau raspunsuri la intrebarile concrete care au fost puse de cititori. Nu mi-am propus sa dau raspunsuri generale. Va rog sa verificati pe site-ul nostru, ww.birisgoran.ro, tax alert-ul scris dupa aparitia Ordonantei de Urgenta (OUG) 125/2011. O sa gasiti acolo informatii generale. Multumesc
  • Calcul impozit pe venit. (Marţi, 26 iunie 2012, 16:10)

    Carmen [anonim]

    Pentru un agent de asigurare conform noilor reglementari se retin la sursa (adaptat in functie de categoriile de venit):
    a) CAS
    b) CASS
    c) Impozit pe venit 10% sau 16% (in functie de optiunea agentului persoana fizica).

    Intrebare?
    De ce in cazul retinerii la sursa a unui impozit sunt formule de calcul diferite?
    1) pt 10% => 10% x (venitul brut realizat - CAS - CASS)
    2) pt 16% => 16% x venitul brut realizat

    Multumesc
  • combustibil si chelt aferente autoturismelor (Luni, 30 iulie 2012, 15:48)

    Adina [anonim]

    La ce perioada se refera utilizarea exclusiva in scopul activitatii economice, intr-o perioada fiscala de o luna sau trimestru pt imp pe profit daca in luna iulie o societ utilizeaza masina exclusiv pt activit econom dar luna viit se utilizeaza si in scop personal, in luna iulie am dreptul sa deduc 100% TVA si chelt si luna viitoare nu sau cum se considera?
  • activitati in paralel (Vineri, 10 august 2012, 18:44)

    animacor [anonim]

    Sunt P.F.A. platitoare de T.V.A. si obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Pot fi incadrat in paralel si la venituri din drepturi de propriate intelectuala cu retinere la sursa, evident, fara a emite factura? Daca da, la aceste din urma categorii de venituri nu mai datorez T.V.A.?
    Multumesc!
  • drepturi de autor (Joi, 27 septembrie 2012, 13:51)

    cristina [anonim]

    va rog lamuriti-ma cu contrat pe drepturi de autor din brut se retine incepind 1 aug 10.5% ,sanatate 5.5%
    intrebarea este impozitul se retine din brut 10% sau se scade contributile si apoi se aplica 10% legea 571/2003 e tare incurcata va multumesc
  • deducere tva bon.fiscal 2008 (Sâmbătă, 22 iunie 2013, 18:38)

    Maca [anonim]

    Sunt o societate de transp.marf.astfel ca in anul 2008 am achizitionat cand a fost necesar pe fiecare masina rovineta de la Petrom sau Comp.Nat.de Drum.si Pod.care au fost achitate cu bf.sau card.Precizez ca fiecare b.f. are inscriptionat seria rov.si este insotit de un imprimat completat cu seria si nr.rov.precum si a autovehic.Am inregistratTVA -ul deduct.,iar baza pe chelt.deduct.Acum la un control fiscal imi sunt eliminate de la deducere tva.desi fiecare rovineta apartine unui autov.nr.inscris pe formular..Autov.este inmatriculat pe societatea care deconteaza.bonul.Va rog o parere.Daca puteti sa-mi precizati textul de lege(CF etc)care nu da dreptul administratorului sa deconteze diurna.Multumesc.
  • deductibilitate cheltuieli (Vineri, 19 decembrie 2014, 12:46)

    Maca [anonim]

    Sunt persoana f.indep.(activ.indep=cabinet.)achizitionez un mijl.de transp.in leasing,respectiv un autoturismCum deduc factura lunara de rata a leasingului acestui autoturism.,intrucat eu devin proprietar dupa plata si am de inreg.val.reziduala.Este corect ca in fiecare luna sa deduc rata din fact.furniz.,iar la sfarsitul perioadei de leasing sa amortizez numai val.reziduala.In rg.mij.fixe cum apare autot.cu ce valoare?.Am un "ghiveci in cap"si nu ma pot dezmetici.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi