Gabriel Biris (Biris Goran) a discutat online despre Normele metodologice privind plata TVA la incasarea facturii

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 23 octombrie 2012, 11:26 Economie | Finanţe

Gabriel Biris
Foto: Hotnews
Ministerul Finantelor au publicat proiectul Normelor Metodologice privind plata TVA la incasarea facturilor, proiect asteptat de intreaga comunitate a oamenilor de afaceri. Ce se intampla insa daca un cumpărător nu aplică noua schemă de TVA, dar furnizorul o aplică? Care sunt exceptiile prevazute? Despre schimbarile aduse de Normele metodologice, despre plusurile/ minusurile lor si despre impactul global al normelor, consultantul fiscal Gabriel Biris (Biris Goran) a discutat online cu cititorii HotNews.ro.

Gabriel Biris a fost implicat in calitate de consultant in procesul  de elaborare a legislatiei privind plata TVA la incasare.
  • Puneti intrebari folosind formularul de comentarii de la finalul articolului.
  • Nota Redactiei: Pentru coerenta si relevanta discutiei, nu vom aproba comentariile care nu contin intrebari, nu se refera la temele anuntate sau constau in atacuri la persoana.




Citeste mai multe despre   





Citeste pe Stirile ProTV

Sotia pune poze pe Facebook din Italia, iar el schimba scutece. Povestea lui Radu, romanul care isi creste singur cei 5 copii

Mirajul unei vieti mai bune in strainatate destrama tot mai multe familii din Romania. Victime ale fenomenului sunt copiii care raman in tara, ingrijiti de un singur parinte sau de bunici. Intr-o comuna din Cluj, un tata isi creste cu greu cei 5 copii, cel mai mic in scutece, dupa ce sotia plecata la munca in Italia i-a spus ca nu se mai intoarce acasa.








6736 vizualizari
  • Opinia dvs. (Marţi, 23 octombrie 2012, 12:13)

    gxgmarinescu [anonim]

    Credeti ca inca mai este posibila aparitia unei reglementari legale care sa ofere posibilitatea contribuabilului (care ar trebui sa aplice acest sistem deoarece are cifra de afaceri mai mica de 2250000) de a alege daca intra sau nu intra in sistemul TVA la "incasarea" facturii?

    Multumesc.
    • 1 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 14:53)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui gxgmarinescu

      Ordonanta de Urgenta tocmai a fost aprobata de Parlament fara a fi mdificata. Introducerea pe calea altei OUG a optiunii cu privire intre cele doua regimuri (normal sau plata la incasarea TVA a facturii) este posibila dar din pacate putin probabila, mai ales in contextul apropierii alegerilor
  • Verificare furnizori/clienti (Marţi, 23 octombrie 2012, 13:15)

    Mihaela Iozsa [anonim]

    In proiectul de modificare a Normelor Codului Fiscal privitoare la tva la incasare se specifica urmatoarele :"in situatia in care furnizorul este inscris in Registrul persoanelor impozabile care aplica TVA la incasare dar omite sa inscrie mentiunea 'TVA la incasare' pe factura cf.prevederilor art.134 2 alin 6 cod fiscal, beneficiarul are obligatia sa exercite dreptul de deducere cf. prevederilor aer.145 alin 1 cod fiscal".
    Cu alte cuvinte suntem obligati sa verificam situatia tuturor furnizorilor dpdv al regimului aplicat (TVA la incasare sau nu) pentru a sti ce regim de deducere a TVA aplicam. Analog, din perspectiva furnizorului care se incadreaza in sistemul TVA la incasare, trebuie sa stim carui fel de client ne adresam pentru a sti daca trecem sau nu pe factura (si aplicam sau nu sistemul) "TVA la incasare" (de ex. daca clientul este scutit de TVA, avand sub 65000 eur cifra de afaceri). Aceasta lege este facuta parca special pentru a ingreuna activitatea societatilor, si asa destul de incercate. Va multumesc.
    • 2 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 14:55)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihaela Iozsa

      Din pacate aveti dreptate, trebuie verificata situatia furnizorului din punct de vedere al regimului aplicat. Acest lucru inseamna cresterea costurilor de administrare pt agentii economici. Problema ridicata de Dv este doar una dintre problemele pe care acest regim derogatoriu le induce. Va atrag atentia ca verificarea furnizorilor este necesara si pentru a va asigura ca nu au fost declarati furnizori inactivi
  • Garantii (Marţi, 23 octombrie 2012, 13:45)

    ZoeTrahanache [utilizator]

    Daca <fiecare incasare ...partiala se considera ca include si tva> si ce calculeaza procent (24*100/124)din incasare, ce se intampla cu garantiile care au termen scadent 3-5 ani ? Pana acum erai obligat sa platesti tva-ul pt intreaga factura, iar baza (care reprezenta garantia) la scadenta stabilita prin contract .
    Multumesc.
    • 3 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 14:57)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui ZoeTrahanache

      Orice tragere de garantie trebuie considerata ca plata partiala si tratata in mod corespunzator. Va atrag insa atentia ca plata TVA la incasarea facturii nu este una in mod real la incasarea ei. Daca factura are termen de plata mai mare de 90 de zile va trebui sa colectati oricum TVA dupa 90 de zile, indiferent daca acesta este sau nu incasat, total sau partial.
  • TVA la incasarea facturii (Marţi, 23 octombrie 2012, 15:01)

    Daniel MORUZ [anonim]

    Buna ziua,

    1. De ce se impune un prag de aplicabilitate a acestei masuri in functie de valoarea cifrei de afaceri? Adica aceasta sa fie <500.000 Euro. Care este avantajul pentru care la 498.000 Euro se aplica si la 505.000 Euro nu se aplica?
    si
    2 (legata de 1). Cum se cuantifica eficienta acestei masuri, in urmatorul scenariu: firma B (cifra de afaceri <500.000 Euro) emite factura catre firma A (cifra de afaceri >500.000 Euro). Firma A deduce TVA, dar nu plateste factura. Firma B se incarca, virgula, cu TVA, dar nu-l plateste la stat deoarece nu a incasat factura.
    ?

    Multumesc,
    Daniel MORUZ
    • 4 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:00)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniel MORUZ

      1. Acest regim este unul derogatoriu care se aplica in anumite conditii. Directiva permite aplicarea regimului pentru intrerinderile mici. Legiuitorul nostru a considerat ca pragul trebuie sa fie 500.000 euro. De ce nu mai mult sau mai putin nu va pot raspunde. Acelasi exemplu exista si in cazul microintreprinderilor sau alte praguri, precum cel pentru scutire de TVA sau pentru depunerea decontului lunar sau trimestrial.
      2.Acest scenariu nu functioneaza asa. Firma A nu va putea deduce TVA decat cand il plateste
  • sugestii de imbunatatire (Marţi, 23 octombrie 2012, 15:27)

    MitikaP [utilizator]

    Cum ati vedea dvs. acest sistem a.i. sa isi atinga scopul initial, de a ajuta contribuabilul si nu de a-i face viata mai grea?
    • 5 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:03)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui MitikaP

      Nu sunt adeptul acestui sistem. Cred ca legislatia europeana in materia TVA-ului trebuie sa evolueze cat mai rapid in directia naturala: taxare inversa in toate tranzactiile B2B, la fel ca in cazul achizitiilor intracomunitare. Regimul actual favorizeaza frauda de TVA, frauda care conform Consiliului Europei atinge 110 mld euro in toata UE. In plus, masurile de combatere a fraudei carusel implica costuri de administrare foarte mari atat pt contribuabili cat si pentru bugete. In cazul acesta concret cred ca ar fi trebuit , daca decizia politica a fost sa se introduca acest sistem derogatoriu, sa fie ermisa optiunea intre regimul normal si cel derogatoriu.
  • Nu este TVA la incasare (Marţi, 23 octombrie 2012, 16:16)

    Mitrea [anonim]

    Domnule Biris,
    Desi nu sunteti economist pareati unul din oamenii mai dezghetati ce comentau fenomenul economic. Daca ati participat la conceperea acestei aberatii m-ati dezamagit profund.
    1.Sa fie clar nu este TVA la incasare ci amanarea cu 90 de zile a platii ei.
    2. Nu stiu pe cine ajuta tinand cont ca firmele cu cifra de afaceri de pana la 100.000 de euro depuneau decontul tot la 90 de zile.
    3. Stiu ca eu ca economist "de firma" si nu econometrist ca Daianu sau cel care este secretar de stat "degeaba" care a pus pe tapet aceasta ordonanta, voi avea mult mai mult de lucru deoarece va trebui sa fac cel putin inca 4 situatii referitoare la vanzari si cumparari in plus. De asemenea, voi avea probleme inzecite cu cei de la achizitii si de la vanzari care vor uita sau nu vor considera ca fiind o mare problema specificari de tipul " TVA la incasare" verificari de firme care se incadreaza in plafon s.a.m.d.
    Asadar o lege de tot rasul la care veti renunta in cel mult 365 de zile.
    • 7 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:12)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mitrea

      Aveti dreptate, nu sunt economist. Sunt avocat si am si o diploma de inginer. Dupa cum vedeti din raspunsul anterior nu sunt fanul acestei propuneri si evident nu am participat la conceperea acestei masuri. Cred ca aveti dreptate cand o numiti aberatie si m-am opus de fiecare data introducerii ei. Din pacate odata cu venirea USL la guvernare nu am cale de dialog cu cei care decid. Sper ca lucrurile sa se schimbe dupa decembrie.In ceea ce priveste observatiile Dv:
      1. Corecta observatia.
      2.Poate ajuta doar un numar foarte mic de firme cu cifra de afaceri intre 100.000-500.000. Pentru multe astfel de firme insa, masura va fi din cciclul"operatia a reusit, pacientul e mort" Ma refer la faptul ca, pt companiile care aplica regimul normal, furnizorii care aplica regimul derogatoriu vor implica costuri suplimentare de aplicare. Acerste companii vor trebui sa isi adapteze solutiile informatice astfel incat sa poata evidentia separat facturile pt care TVA e deductibil la plata. In plus, vor pierde avantajul termenului de plata amanat deoarece nu isi vor putea deduce TVA aferent acestor facturi. Astfel de companii -daca vor putea sa aleaga, si acest lucru este posibil in majoritatea cazurilor, un furnizor care nu aplica regimul derogatoriu, nu vor mai lucra cu o companie mica. Sunt convins ca multe companii mici isi vor inceta activitatea sau vor cauta solutii pentru majorarea artificiala a cifrei de afaceri (cumparari si revanzari repetate)
      3. Din nou, nu pot decat sa va dau dreptate. Dealtfel, in discutii avute anterior cu reprezentanti ai mediului de afaceri care cereau raspicat acest regim, le-am atras atentia sa aiba grija ce isi doresc ca s-ar putea sa primeasca
  • O mare teapa electorala (Marţi, 23 octombrie 2012, 17:25)

    David [anonim]

    Aceasta ineptie nu trebuia sa se numeasca "TVA la incasare" ci "TVA la plata". Firmele mici cu CA sub 500.000 euro care trebuiau sa fie beneficiarele acestei facilitati fiscale, nu au drept de deducere decat atunci cand achita facturile furnizorilor lor. Si cum, in majoritatea cazurilor, furnizorii sunt producatori sau importatori care au cifre de afaceri de peste 500 mii euro, acestia trebuie sa colecteze si sa vireze statului taxa la momentul facturarii, in timp ce clientii lor nu au drept de deducere decat la plata.
    • 8 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:15)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui David

      Sper sa nu ma insel, dar firmele mici care primesc facturi de la firme mari pot sa isi deduca TVA la data primirii facturii. Acest lucru nu schimba insa prea mult faptul ca regimul derogatoriu face mai mult rau firmelor mici decat bine, Fie ca o numiti ineptie, fie aberatie, realitatea este aceeasi. Este regretabil ca legislatia este redactata de persoane care nu au pic de experienta prectica sau care pur si simplu ii urasc pe contribuabili si nu se gandesc la cat rau ot sa faca cu o lege prost conceputa.
  • Un răspuns și o întrebare (Marţi, 23 octombrie 2012, 18:40)

    Tino [anonim]

    Îmi permit eu un răspuns domnului Moruz:
    1, E un prag ce trebuia ales. În toate situațiile în care e vorba de un prag, se va putea discuta cu astfel de argumente: de ce cu 1 unitate sub prag e o regulă și cu o unitate peste prag e o altă regulă. Nu are relevanță. Probabil există rațiuni legate de posibile asemănări cu ajutorul de stat în ceea ce privește acest plafon.
    2. Porniți de la o premisă eronată. Pe exemplul dat, firma A nu va deduce la primirea facturii ci pe măsura plății. Exercitarea dreptului de deducere se face pe măsura plății dacă furnizorul aplică sistemul de TVA la încasare, iar beneficiarul său nu.

    Domnule Biriș, ce părere aveți de neconcordanțele dintre codul fiscal și normele de aplicare:
    - încasarea în numerar nu intră în sfera TVA la încasare conform codului fiscal, dar conform normelor, intră orice încasare numerar efectuată ulterior emiterii facturii. ori e regulă, ori nu mai e :)
    - în codul fiscal condiția pentru a deduce este să faci dovada plății taxei datorate, nu a facturii. Conform normelor se va determina proporțional din plată suma dedusă. E logic, dar contravine textului din codul fiscal. Vi se pare normal?
    • 9 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:20)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tino

      1. Multumesc. Este exact ce am raspuns si eu, fara sa vad comentariul Dv.

      2.Corect

      -Conditionarile legate de incasarea in numerar nu fac decat sa complice suplimentar acest regim. Normele nu pot deroga de la lege si va recomand sa urmariti textul legii, altfel va asumati riscuri.
      - Consider clarificarea din Norme binevenita, in sensul ca o plata partiala trebuie totusi alocata proportional. Nu poti spune ca platesti doar TVA-ul dintr-o factura
  • mod calcul (Marţi, 23 octombrie 2012, 21:00)

    contabil de farmacie [anonim]

    1.Cum vedeti modul de calcul prin care se deduce tva-ul la o plata efectuta in cazul unei farmacii care achizitioneaza marfuri cu tva de 9% si 24% pentru care la acelasi furnizor are 3-5 scadente diferite (30, 60, 120 si chiar 150 zile)? 2.In cazul in care se efectueaza o plata in ultima zi a lunii iar furnizorul o incaseaza in primele zile ale lunii urmatoare, in ce luna s-ar deduce in luna curenta sau in luna urmatoare pentru a exista corelatie deductibil-colectat?
    • 10 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:24)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui contabil de farmacie

      Fiecare plata trebuie alocata unei facturi iar calculul va fi facut in mod corespunzator. Este deci recomandabil sa indicati pe ordinul de plata care facturi sunt achitate integral sau partial. O astfel de mentiune este recomandabila in general in relatiile cu furnizorii Data platii este data la care a fost debitat contul creditorului.
  • verificare firme/greutati (Marţi, 23 octombrie 2012, 21:48)

    luc [anonim]

    De ce este necesara utilizarea sistemului captcha atunci cand se doreste verificarea unei firme pe siteul anaf? De exemplu, se pot face automatizari cu ajutorul carora daca vreau sa verific o firma daca este in registrul persoanelor impozabile, sa pot sa o fac usor, si nu musai doar din siteul anaf ci poate utilizand un serviciu SOAP. Uniunea europeana are asa ceva pentru VIES. Se poate interconecta cu orice aplicatie asa ceva. Mesajul PARE offtopic dar nu este intrucat vor fi necesare nspe verificari ale unui client sau furnizor inainte de a-l opera. (daca e inactiv, daca e platitor de tva la incasare, etc).
    • 14 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:25)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui luc

      Nu stiu sa va raspund. Intrebarea ar fi bine s-o adresati celor de la ANAF
  • Obligativitate la "facilitate" (Miercuri, 24 octombrie 2012, 7:53)

    Stefan Voinea [anonim]

    Cum explicati impunerea obligativitatii la o "facilitate"?
    Exprimarea de catre agentul economic a optiunii de aplicare a regimului tva la incasare ar fi o facilitate mai mare decat aplicarea acestui regim !
    De ce este nevoie ca sute de mii de oameni sa mearga la fisc sa depuna o notificare inutila (in care agentul economic notifica fiscul de aplicarea tva la incasare, de parca ar avea alta optiune).
    De ce nu se face incadrarea automata pe baza datelor din bilantul la semestru?
    • 33 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:27)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan Voinea

      Poate pentru ca nu este chiar o facilitate?
      Obligativitatea notificarii nu este lipsita de utilitate- nedepunerea ei va va atrage amenzi . Nu este si asta o utilitate pentru sistemul birocratic?
  • pt invitat (Miercuri, 24 octombrie 2012, 9:39)

    marian [anonim]

    Care este randamentul de colectare a TVA în România si cum poate fi el imbunatatit?
    • 44 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:28)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui marian

      54%, conform raportului pe 2011 al Consiliului Fiscal. Acesta a fost nivelul de performanta atins de ANAF in ultimii ani, exceptie facand 2007 si 2008 cand a fost putin mai ridicat, in special datorita vanzarilor pe credit.
    • 55 (continuare) (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:34)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui marian

      Sunt doua tipuri mari de frauda: marea frauda de genul sistemului carusel care nu poate fi combatatuta eficient decat prin aplicarea masurilor de taxare inversa in toate tranzactiile B2B. Mica frauda, cea de genul ne-emiterii bonurilor fiscale la restaurant, coafor, dentist samd, frauda care poate fi redusa semnificativ prin imbunatatirea sistemelor informatice si interzicerea incasarii oricarei sume fara emiterea in prealabil a documentului fiscal. O alta masura care poate ajuta este reducerea circulatiei cashului si stimularea platilor cu cardul, care poate fi facuta, de exemplu, si prin rambuirsarea unei mici parti a TVA platit daca se plateste cu cardul. Sunt multe metode prin care acest tip de frauda poate fi redus semnificativ. Bulgaria are un randament de 71% , obtinut in principal prin informatizare (toate casele lor de marcat fiscale comunica in timp real cu serverul ANAF iar serverul informatic face analiza de risc automat si identifica punctele de risc ca sa trimita inspectori) dar si prin restructurarea intr-un mod eficient a administratiei fiscale
  • pt dl invitat (Miercuri, 24 octombrie 2012, 9:41)

    marcu [anonim]

    Ce faci daca iti plateste factura in transe si o transa o plateste cash? Cand devine exigibila TVA aferenta platii cash?

    eu cand imi deduc TVA-ul daca primesc o factura de la o firma cu CA pana in 500.000 eur care plateste TVA-ul la incasarea facturii? Cand primesc factura sau cand o platesc? In cazul in care TVA se deduce la plata facturii finantarea firmelor mici va fi facuta de firmele mari si nu de stat pentru ca firma mare va tot colecta TVA dar nu-si va putea deduce imediat ce primeste marfa.

    Cand devine TVA exigibila la o plata in avans?
    • 66 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:37)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui marcu

      Amanarea exigibilitatii la incasarea facturii e conditionata de plata ei prin banca. Daca plata este cash, exigibilitatea intervine la data emiterii facturii. Daca sunteti firma mare si primiti o factura de la o firma mica, deduceti cand platiti. Aveti dreptate, Statul nu da nimic, nu are costuri.

      TVA aferenta avansurilor este exigibila la data incasarii
  • pt dl Biris (Miercuri, 24 octombrie 2012, 9:42)

    ioana m. [anonim]

    Cum se vor raporta declaratiile in ROL-ul fiscal?
  • jurnalul de vanzari (Miercuri, 24 octombrie 2012, 9:44)

    viorela palcau` [anonim]

    Ce documente va contine jurnalul de vanzari/cumparari? toate documentele de vanzare/cumparare care au TVA inscris pe document sau doar tranzactiile pentru care tva-ul nu este amanat? Care va fi raportul pe baza caruia se va inregistra in decont TVA-ul amanat din alta luna si colectat sau deductibil in luna curenta?
    • 88 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:42)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui viorela palcau`

      Aceasta este inca o complicatie a sistemului. Am spus mai sus ca solutia informatica, inclusiv jurnalul de vanzari/cumparari vor trebui adaptate pentru a putea tine evidenta a doua tipuri de facturi: facturi pt care TVA e deductibil la primirea facturii si facturi pt care TVA-ul e deductibil la data platii. Facturile din cea de-a doua categorie vor trebui preluate in decont pe masura ce sunt achitate. Nu am identificat clarificari in Norme cu privire la modul in care se preia TVA-ul amanat in luna urmatoare. Este insa posibil sa fi scapat eu ceva :)
  • farmacii (Miercuri, 24 octombrie 2012, 9:46)

    petrica [anonim]

    Suntem o farmacie care cesioneaza drepturile de incasat de la CJAS la furnizorul de medicamente. Pe actul de cesiune se inscriu atat facturile noastre catre CJAS cat si facturile furnizorului care se sting prin aceasta cesiune. Avand in vedere ca pt.facturile incasate se plateste TVA la 90 zile iar pentru facturile furnizorului deducem TVA doar la plata lor(care prin contract este peste 120 zile) ma intereseaza sa stiu cand se vor considera incasate si platite facturile care fac obiectul cesiunii a) in momentul semnarii actului de cesiune b) in momentul platii efective de catre CJAS a facturilor catre furnizorul nostru?
    • 567 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:43)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui petrica

      Pentru Dumneavoastra, conteaza data la care cesionati creanta
  • pt dl Biris (Miercuri, 24 octombrie 2012, 9:48)

    ionete ctin [anonim]

    E destul de clar ca tb sa platesti tva-ul pt facturile emise dupa 90 de zile, daca nu s-au incasat in acest interval, dar ce se intampla cu tva-ul facturilor primite si neplatite ?Este deductibil numai in momentul platii-oricare ar fi el?Si ce se intampla cu cheltuielile respective- cred ca nu vor fi si ele reconsiderate pana la momentul platii!?Multumesc!
    • 654 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:45)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionete ctin

      Clientul nu poate deduce factura primita de la o firma mica pana nu o plateste
  • tva (Miercuri, 24 octombrie 2012, 10:13)

    florin [anonim]

    eu platesc tva la stat din 3 in 3 luni. cu ce ma ajuta pe mine aceasta masura si de ce sunt obligat sa folosesc aceasta masura fiscala?
    • 556 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:49)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui florin

      Nu cred ca va ajuta la ceva. Din pacate atunci cand atrageam atentia ca plata TVA la incasare va incurca pe toata lumea, au fost destui de multi reprezentanti ai mediului de afaceri care au considerat ca nu stiu ce vorbesc. Acum vedem ca orice derogare de la regula generala induce in sistem foarte multe perturbari, multe dintre acestea neputand fi anticipate de catre legiuitor. Asa cum am spus mai sus, cred ca TVA european trebuie sa evolueze in sensul aplicarii taxarii inverse erga omnes. Atunci cand acest lucru se va intampla, firmele europene vor avea urmatoarele avantaje:
      1.nu vor trebui sa plateasca TVA, sa se decapitalizeze latind TVA pentru facturi neincasate
      2. Nu vor fi afectate de rambursari cu intarziere pentru ca nevoia aceasta va disparea.
      3. Vor avea costuri reduse de conformare, din acate legislatia in materia TVA a ajuns atat de comlicata incat nu mai oate fi inteleasa de oameni cu pregatire medie. Pentru multe intrebari iti trebuie neaparat experti scumpi
    • cont (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:52)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui florin

      Va avea de castigat si Statul pentru ca va disparea aproape integral atat frauda de tip carusel cat si frauda la rambursarile de TVA. In plus, vor fi reduse foarte mult costurile administrative nemaifiind nevoie ca o buna parte din fiorta de control sa fie folosita pentru efectuarea controalelor cu privire la rambursari de TVA. De reducerea evaziunii vom beneficia in final cu totii pentru ca astfel va putea fi redus nivelul taxarii, fie crescut nivelul serviciilor oferite de catre Stat.
  • Cateva probleme in plus (Miercuri, 24 octombrie 2012, 10:51)

    Mihaela Iozsa [anonim]

    1. In norme se specifica ca in jurnalele de tva trebuie inscris la fiecare factura si documentul de plata/incasare din perioada fiscala respectiva. Dar daca am mai multe decontari in aceeasi perioada fiscala, a caror valoare trebuie cumulata cf. aceluiasi act normativ, ce document de plata inscriu, avand o singura rubrica ? Ultimul, cumva ?
    2. Inteleg din norme ca la deducerea de tva important este daca furnizorul aplica sistemul TVA la incasare, nu firma care deduce tva. Adica daca eu sunt o firma ce aplic TVA la incasare dar am primit o factura de la un furnizor (de ex. de telefonie) care nu aplica TVA la incasare imi pot deduce TVA-ul ca si pana acum. Dar daca un client al meu nu aplica TVA la incasare, nu poate deduce TVA-ul de pe factura emisa de mine care are mentiunea "TVA la incasare" decat in momentul in care imi face mie plata facturii.
    Adica toata lumea e bulversata, nu doar firmele mici, care aplica sistemul. Gresesc cumva ?
    Chiar nu aveti posibilitatea de a simplifica lucrurile ? Practic vor fi doua feluri de jurnale, atat pentru clienti, cat si pentru furnizori : jurnale ce contin facturi 'normale', ca si pana acum si jurnale care contin facturi cu "TVA la incasare" iar posibilitatea de a gresi este foarte mare.
    3. Cum va ganditi sa faceti decontul de TVA ? In norme apar doar cateva campuri in plus, referitoare la tva-ul neexigibil. E suficient ? Cum va fi corelarea cu declaratia 394 ? Se va schimba si aceasta declaratie ? Nu credeti ca trebuie sa furnizati specificatiile de fisiere pentru programele informatice, care nu se pot realiza peste noapte ?
    4. Nu credeti ca ar fi nevoie de timp mai mult pentru lamurirea tuturor problemelor ? Si oare merita efortul acesta logistic si pentru noi firmele si chiar pentru stat, doar pentru 90 de zile amanare la plata TVA ?
    Va multumesc.
    • 6743 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:56)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihaela Iozsa

      Din pacate, intrebarea Dv este foarte specifica. Am sa va raspund ulterior. Sunt insa in complet acord cu Dv ca toata aceasta tevatura nu merita.
  • Plata ulterioara in numerar (Miercuri, 24 octombrie 2012, 12:07)

    Mihaela Iozsa [anonim]

    Va rog sa explicati concret ce se intampla daca ulterior emiterii unei facturi cu mentiunea "TVA la incasare" s-a primit o incasare in numerar 2 luni mai tarziu de la client, firma emitenta a facturii avand perioada de raportare a TVA lunara. Care este regula de exigibilitate a TVA ? Care este modul de raportare in decontul de TVA ? Se platesc sau nu majorari de intarziere pentru neplata TVA la data emiterii facturii ? Multumesc.
    • 645 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:58)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihaela Iozsa

      Asa cum am spus mai sus, intelegerea mea este ca amanarea exigibilitatii TVA la incasarea facturii este conditionata de platat acesteia prin transfer bancar. In cazul platii cash la doua luni, datorati dobanzi si penalitati de intarziere datorita faptului ca prin incasarea cash, exigibilitatea este supusa regulii generale si anume la data intrarii facturii
  • Nu ar fi mai simplu ? (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:10)

    furioasa [utilizator]

    In locul acestei proceduri care amana practic plata TVA la 90 de zile pentru firmele sub plafonul dat, dar creeaza o sumedenie de alte probleme ( vedeti comentariile anterioare ), sa se calculeze de catre Fisc , pentru TVa-ul neplatit la termen , penalitati de intarziere numai dupa 90 de zile ?
    • 78797654 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:03)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui furioasa

      Aceasta solutie ar induce alte complicatii. Cred ca pentru a putea fi considearat o facilitate, acest regim derogatoriu ar fi trebuit sa nu fie limitat la 90 de zile, sa nu fie conditionat de plata cash si sa nu fie afectat clientul companiei mici. Acest lucru ar fi putut fi facut daca regimul ar fi fost izolat la compania mica, fara a contamina intreg sistemul, si anume prin conditionarea deductibilitatii pentru firmele mici pt plata facturilor. Din pacate, aceasta metoda ar fi creat o oportunitate de frauda si anume firme mici care sa emita facturi catre firme mari, acestea sa deduca TVA iiar firma mica sa nu colecteze. Greu sa reglementezi eficient reginuri derogatorii....
  • referitor la raspunsul dvs nr. 8 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:28)

    David [anonim]

    Va inselati domnule Biris. Va redau prevederile art. 146 cu valabilitate de la 1 ianuarie 2013 : "ART. 146 Condiţii de exercitare a dreptului de deducere
    (1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabilă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    pentru taxa datorată sau achitată, aferentă bunurilor care i-au fost ori urmează să îi fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmează să îi fie prestate în beneficiul său de către o persoană impozabilă, să deţină o factură emisă în conformitate cu prevederile art. 155, precum şi dovada plăţii în cazul achiziţiilor efectuate de către persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la încasare, respectiv de către persoanele impozabile care achiziționează bunuri/servicii de la persoane impozabile care au aplicat sistemul TVA la încasare;) "
    In afara de tranzactiile intre 2 persoane "mari" (cu CA>2250000) , dreptul de deducere se conditioneaza de plata facturii. Mai mult, faciliatea fiscala functioneaza in beneficiul statului. Daca o factura nu este incasata in 90 de zile, emitentul trebuie sa colecteze TVA dar cumparatorul nu are drept de deducere pana la plata facturii.
    • iuytr (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:04)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui David

      Multumesc pentru comentariu, nu cred insa ca m-am inselat, poate a fost ceva neclar in raspuns, dar am clarificat mai jos
  • TVA la incasare - o facilitate???!!! (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:30)

    Irina [anonim]

    Dl. Biris,

    Aceasta se presupune a fi o facilitate. Sa analizam situatia unei firme mici ( platitoare de TVA la incasare) in caz de blocaj financiar ( adica atunci cand banii nu se materializeaza efectiv in cash-flow-ul firmei):
    - pe sistemul vechi, in situatia neincasarii facturii, firma datora TVA, calculat ca diferenta intre TVA-ul colectat si TVA-ul deductibil din perioada fiscala in care s-a emis factura;
    - pe sistemul nou ( TVA la incasare) firma datoreaza TVA -ul colectat in perioada fiscala, deci o valoare mult mai mare.
    In concluzie in situatia in care firma nu incaseaza niciodata sau foare tarziu ( eventual dupa ce obtine o hot. judecatoreasca) banii pe factura emisa VA DATORA LA STAT tot TVA-ul facturat (24%).
    Va rog sa-mi comunicati de ce se considera ca aceasta masura este o facilitate pentru firme?
    Parctic, o societate care nu are nici un fel de flux pe cash-flow datorita unei afaceri sa zicem paguboase, ajunge ca pe sistemul nou sa se indatoreze la stat mai mult decat pe sistemul vechi ?
    Unde este facilitatea?
    Rog un raspuns concret.

    Va multumesc.
    • yuyi (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:06)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui Irina

      Masura nu este o facilitate, dimpotriva poate crea probleme serioase firmelor mici. Acest lucru il sustin acum si l-am sustinut si inainte de aparitia legii, cand am vazut primul draft.
  • Din observatiile facute de dv pana acum (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:41)

    hic sunt leones [utilizator]

    in ce tara considerati ca este cel mai bine sa deschizi o firma cu ajutorul careia o alta persoana juridica, avand sediul in Romania, sa plateasca cele mai mici taxe statului roman functie de cifra de afaceri?
    (nu va intreb si modalitatile prin care se poate face asta :)).

    Ar fi bine ca tot mai multe persoane precum dl Biris (acum si om politic) sa apara la televiziuni (inclusiv sau in special la Antena 3) unde sa clarifice elucubratiile unor asa-zisi "specialisti recunoscuti".

    Succes pe viitor!
    • 6466 (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:07)

      Gabriel Biris [hotnews.ro] i-a raspuns lui hic sunt leones

      Multumesc pt aprecieri, sper ca dupa 9 decembrie sa pot face genul acesta de comentarii in Parlament. Aviz doritorilor, candidez in sectorul 1. :)
      In privinta primei intrebari, sper ca veti intelege ca nu pot raspunde. Mi-as dori insa ca intr-un viitor f apropiat ca acea tara este Romania
  • Scuze pentru intrebare (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:00)

    hic sunt leones [utilizator]

    acum am vazut faptul ca se trateaza alta tematica.
  • TVa la incasare - posibila portita? (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:24)

    Irina [anonim]

    Revin cu o intrebare. Din cate am inteles facturile incasate/platite cu numerar PARTIAL sau in totalitate nu vor intra sub incidenta regimului -Tva la incasare.
    Astfel, sa intelegem ca orice factura emisa sau de achizitie care se incaseaza/plateste partial, cu cash, in perioada fiscala va intra automat la in decontul de TVA curent, conform vechiului sistem?
  • deducere tva (Vineri, 26 octombrie 2012, 15:44)

    lucia [anonim]

    La firmele de comert cu amanuntul care trebuie sa aplice tva la incasare si care achita marfa de la furnizori NUMAI in numerar, dar in termen de 30-45 zile,pot deduce tva de pe facturi la data emiterii
    facturii.
  • Sold la 31 decembrie (Joi, 1 noiembrie 2012, 14:14)

    Gabriel [anonim]

    Sunt o societate cu CA peste 500.000 euro. La data de 31 decembrie am un sold la un furnizor mic, cu TVA la incasare, de 10.000 lei (de exemplu), sold pentru care am dedus TVA la facturare. De la 1 ianuarie primesc alte facturi de la acest furnizor. Am vreo regula conform careia sa platesc facturile in ordinea emiterii lor sau, pentru a deduce TVA mai mult, platesc doar facturile noi, lasand in sold facturile vechi de 10.000 lei for ever ??
  • stefycj (Joi, 17 ianuarie 2013, 11:58)

    stefycj [anonim]

    Firma noastra aplica TVA la incasare.
    Intrebare: - catre toti clientii aplic TVA la incasare indiferent daca sunt platitori de TVA sau nu?
    Daca nu aplic la cei neplatitori de TVA (ex.bugetari) la care am facut o lucrare mare 200.000 lei la care va trebui sa platesc TVA in luna urmatoare insa pentru materialele cumparate pentru lucrare n-o sa pot deduce ca pana acum toate facturile primite de la furnizori ci doar pe cele platite.
    Asa n-o sa fie deloc o facilitate TVA la incasare
  • tva la incasare emise de farmacii (Vineri, 15 martie 2013, 18:36)

    Petre Razvan [anonim]

    In cazul facturilor emise de soc farmaceutive catre Casele de asig sanatate se apolica tva la incasare stiindu-se faptul ca acestea din urma nu sunt platitoare de tva?
  • tva la incasare (Miercuri, 20 martie 2013, 9:18)

    Iulia [anonim]

    Cum ar trebui sa procedez cu avansurile primite in contul bancar de la un client pentru facturi care urmeaza sa le emit catre acesta?
    Pana acum se facea punctaj cu clientul si se stingea contul de avansuri 419 cu contul de 4111.
    Acum privind noua legislatie de tva la incasare sunt obligata sa fac aceste compensari pe formulare de compensare ? Sau se poate recurge la alta metoda ?
    Cum sa procedez daca fac facturi de avans ????

    Va multumesc anticipat!


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri