ANAF: Compensarea impactului negativ al reducerii TVA la alimente se datoreaza exclusiv diminuarii evaziunii fiscale si intaririi capacitatii de administrare

de R.M.     HotNews.ro
Luni, 3 august 2015, 18:39 Economie | Finanţe

ANAF a colectat in iulie 2015 TVA in suma de 4.734,34 miliarde lei, cu 48,46 milioane lei mai mult decat in iulie 2014. Aceasta luna este prima in care se colecteaza TVA dupa reducerea acestei taxe la alimente de la 24% la 9%, si, spune ANAF, compensarea impactului negativ al reducerii TVA "se datoreaza exclusiv diminuarii evaziunii fiscale si intaririi capacitatii de administrare".

Potrivit unui comunicat al ANAF, in primele 7 luni din 2015, Fiscul a colectat cu 9,1 miliarde lei mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut (+8,5%) si cu 4,99 miliarde lei peste programul de incasari prevazut in legea bugetara (+4,5%)

"Subliniem faptul ca aceste rezultate au fost inregistrate in ciuda efectului de contractie a veniturilor din cauza unor masuri fiscale cu impact negativ in volumul colectarii: scaderea CAS cu 5pp, neimpozitarea profitului reinvestit si diminuarea taxei 'pe stalp', cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii, scaderea cotei de TVA la alimente de la 24% la 9%", potrivit sursei citate.

In luna iulie a.c. veniturile colectate au fost cu 1,32 miliarde lei mai mari decat cele colectate in iulie 2014 (+7,25%) si cu 618,91 milioane lei mai mari decat sumele din programul de incasari (+3,2%).

TVA restituita in iulie 2015 a fost cu 49,28 milioane lei mai mare decat in iulie 2014. "Subliniem faptul ca acesta compensare a impactului negativ al reducerii TVA la alimente care s-a aplicat incepand cu luna iunie 2015 se datoreaza exclusiv diminuarii evaziunii fiscale si intaririi capacitatii de administrare", precizeaza serviciul de comunicare al ANAF.

Iata mai jos comunicatul ANAF:


"I.        Colectarea veniturilor bugetare cumulat sapte luni  2015

Totalul veniturilor bugetare realizate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cumulat sapte luni 2015 a insumat 115.786,99 mil.lei, ceea ce reprezinta:

- un grad de realizare de 104,5% a programului de incasari conform legilor bugetare anuale prin corelare cu incasarile efective din operatiuni tip "swap" si taxa clawback (110.793,68 mil.lei);
- o depasire cu 8,5% - indice nominal, cu 9.109,52 mil.lei in cifre absolute mai mult decat in perioada similara a anului 2014 (106.677,47 mil.lei), in conditiile in care activitatea de colectare din anul curent este influentata negativ de:
  • cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a fost cu 606,31 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 2.133,9 mil.lei ¬ cumulat  sapte luni 2014  fata de  2.740,21 mil.lei ¬ in perioada similara din 2015 ;
  • aplicarea, incepand cu data de 1 iunie a.c., a cotei reduse de TVA de  la 24% la 9% pentru alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele.
  • scaderea CAS cu 5pp
  • neimpozitarea profitului reinvestit
  • diminuarea taxei "pe stalp"
Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ).
 
In structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:

La bugetul de stat  s-au incasat  82.157,82 mil.lei, cu 9.434,59 mil. lei (13% indice nominal) mai mult fata de aceeaᅡi perioada din 2014 (72.723,22 mil.lei), inregistrandu-se un grad de realizare a programului de incasari de 106,2% , astfel:
  • la impozitul pe profit s-au incasat  9.472,06 mil. lei, cu 920,00 mil.lei ( 10,8% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (8.552,07 mil.lei), gradul de realizare a programului la acest impozit fiind de 106,8%.
  • la impozitul pe venit s-au incasat  15.076,15 mil. lei, cu 1.761,21 mil.lei ( 13,2% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (13.314,94 mil.lei), inregistrandu-se un grad de realizare de 103,5%.
  • incasarile din taxa pe valoarea adaugata au fost de 33.915,41 mil. lei, cu 4.554,69 mil.lei ( 15,5 % indice nominal ) mai mari decat  incasarile din perioada similara a anului 2014 ( 29.360,73 mil. lei). Gradul de realizare a programului a fost de 107,4%;       
Incasarile din TVA, in primele sapte luni ale anului  2015 au fost mai mari fata perioada similara a anului 2014, pentru operatiunile interne cu 8,8% (3.091,7 mil. lei) si mai mari cu 12,2 % ( 484,1 mil. lei ) la importul de bunuri. Volumul restituirilor de TVA a fost cu 1.030,51 mil.lei   (-10,1 %) mai mic, respectiv de la 10.207,8 mil.lei cumulat sapte luni 2014, la 9.177,29 mil.lei cumulat sapte luni 2015.

De subliniat faptul ca TVA restituita cumulat pe 7 luni este mai mica in 2015 fata de 2014 tocmai pentru ca volumul sumelor solicitate a fost mai mic in urma eliminarii intarzierilor la rambursare (de la 180 de zile la maximum 60 de zile) ca efect al imbunatatirii si eficientizarii activitatii ANAF, fapt ce a condus totodata si la demararea clasarii procedurii de infringement, initiata in perioada 2010-2012, legata de practicile administrative de rambursare de TVA.

In domeniul  accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (13.203,95 mil.lei),  accizele au fost mai mari cu 7,6 % (in termeni nominali),  veniturile colectate in 2015 fiind de 14.210,79 mil. lei ( plus 1.006,84 mil.lei); gradul de realizare a programului a fost de 99,4%;       

Incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.196,34 mil.lei (15,2%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizari 2014 7.885,65 mil.lei, respectiv 9.081,99 mil.lei ¬ realizari in anul 2015), gradul de realizare a programului a fost de 118,3%; ( incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii volumului varsamintelor din dividende ale companiilor cu capital de stat cu 448,67 mil.lei fata de anul anterior )

La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate  se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 13,7% indice nominal ( 12.041,88 mil lei cumulat 7 luni  2015 fata de 10.586,65 mil lei in perioada similara a anului 2014); gradul de realizare a programului de incasari a fost de 101,7%;

La bugetul asigurarilor sociale de stat  se constata  o scadere cu 8,4%  (20.610,27 mil lei cumulat sapte luni  2015 fata de 22.498,18 mil lei in perioada similara a anului 2014), inregistrandu-se un grad de realizare a programului de 99,7%; mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de  cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii, precum si de reducerea cu 5 p.p a contributiei datorate de angajator;

La  bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o creᅡtere cu 12,6% (970,79 mil lei cumulat sapte luni 2015 fata de 861,91  mil lei in perioada similara a anului 2014) inregistrandu-se un grad de realizare a programului de 107,1%.

II.       Colectarea veniturilor bugetare in luna iulie 2015

Totalul veniturilor bugetare realizate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in luna iulie 2015 a insumat 19.716,38 mil.lei, ceea ce reprezinta :
- un grad de realizare de 103,2% a programului de incasari conform legilor bugetare anuale, prin corelare cu incasarile efective din operatiuni tip "swap"si taxa clawback (19.097,47 mil. lei);
- o depasire cu 7,2 % - indice nominal, respectiv cu 1.323,08 mil.lei in cifre absolute mai mult decat in perioada similara din anul 2014 (18.393,29 mil.lei) .

In structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
  • la bugetul de stat  s-au incasat 14.843,1 mil.lei, cu 1.450,0 mil. lei mai mult fata de anul 2014 ( 13.393,1 mil.lei ), ceea ce reprezinta  o crestere cu  10,8% - indice nominal respectiv un grad de realizare a programului de   104,7%,   astfel:
  • la impozitul pe profit s-au incasat 2.652,72 mil. lei, cu 179,75 mil.lei mai mult decat in luna iulie a anului 2014 cand s-au incasat 2.472,97 mil.lei, gradul de realizare a programului la acest impozit a fost de 104,8%;
  • la impozitul pe venit s-au incasat 2.168,73 mil. lei, cu 158,91 mil.lei mai mult decat in 2014 (2.009,82 mil.lei), ceea ce reprezinta  o depasire cu 7,9 % - indice nominal si un grad de realizare a programului de 98,5 %;
Incasarile nete din TVA pentru luna iulie au fost mai mari fata de perioada similara a anului 2014 cu 48,46 mil.lei, respectiv cu 1% indice nominal;       

In structura, detaliat, sumele colectate din TVA au fost mai mari pentru operatiunile interne cu 1,6% (89,62 mil. lei) si  mai mari cu 0,7% (4,43 mil. lei) la importul de bunuri.

In domeniul  accizelor, fata de  luna iulie a anului precedent, incasarile au fost mai mici cu 1 % (in termeni nominali),  respectiv  2.171,79 mil. lei in 2015 fata de 2.193,9 mil.lei in luna iulie 2014;                        

Incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.020,94 mil.lei fata de perioada similara a anului 2014, inregistrandu-se un grad de realizare a programului de 147%; ( cresterea volumului incasarilor la acest capitol provine din  cresterea varsamintelor din dividende ale companiilor cu capital de stat cu 893,22 mil.lei fata de luna iulie 2014 ).

La bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate veniturile incasate au inregistrat o crestere cu 141 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o crestere cu 9,5%, (1.620,63 mil.lei in 2015, fata de 1.479,63 mil.lei in 2014), gradul de realizare a programului fiind de 99,1 %;

La bugetul asigurarilor sociale de stat veniturile incasate au inregistrat diminuare cu 283,15 mil. lei, fata de anul precedent. Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ si de  cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii cu 87,26 mil.lei, respectiv cu 27,23% fata de luna iulie 2014, urmare cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, gradul de realizare a programului fiind de 98,6%;  

La bugetul asigurarilor pentru somaj veniturile incasate au inregistrat o crestere cu 15,83 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o crestere cu 12,1 % (146,55 mil.lei in 2015,  fata de 130,72 mil.lei in 2014), gradul de realizare a programului fiind de 104,5%".












[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
2004 vizualizari
  • +2 (2 voturi)    
    intrebare simpla: (Luni, 3 august 2015, 19:46)

    The Great Cornholio [utilizator]

    de ce a durat atat?
    • 0 (0 voturi)    
      N-a fost niciodata o prioritate a P$D (Luni, 3 august 2015, 20:09)

      Romania, tara pomanagiilor [utilizator] i-a raspuns lui The Great Cornholio

      Ponta a vazut ca scade in sondaje si a ordonat "marea ofensiva" impotriva evaziunii.
    • 0 (0 voturi)    
      DNA (Luni, 3 august 2015, 21:40)

      JohnR [utilizator] i-a raspuns lui The Great Cornholio

      Raspuns simplu: Pentru ca doar recent DNA-ul a inceput sa lucreze cu adevarat.
    • +3 (3 voturi)    
      raspuns dureros (Marţi, 4 august 2015, 0:43)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui The Great Cornholio

      de ce a durat atat ca sa ce!?..

      performanta ANAF este aparent spectaculoasa pentru ca se compara cu rezultatele dezastruoase din anul anterior.

      o alta statistica, ceva mai realista, spune cam asa -
      venituri din TVA la bugetul de stat ca % din pib:
      2011 - 8.7%
      2012 - 8.6%
      2013 - 8.3%
      2014 - 7.5%
      sursa - mfinante.ro executia bugetara consolidata la 31.12.20xy

      daca eliminam influenta inflatiei si a cresterii economice, cresterea incasarilor este de fapt mult mai mica. ramane de vazut daca se va mentine pana la sf anului ca sa ajunga macar la nivelul guvernelor Boc.
  • +1 (1 vot)    
    Bravo (Luni, 3 august 2015, 21:51)

    JohnR [utilizator]

    Problema Romaniei e coruptia, economia subterana si recuperarea furturilor sistematice. "Solutia" corupta si criminala la aceasta problema sistemica in ultimii 20 de ani a fost supraimpozitarea contribuabililor muncitori. DNA-ul a inceput la lucreze. Avem nevoie de vreo 5 DNA-uri si ANAF-uri care sa lucreze in paralel. Sa vedeti atunci cum iese coruptia si evaziunea fiscala la iveala. PIB-ul Romaniei pe cap de locuitor e mai mare decat cel oficial. Vilele si masinile de lux din Romania nu au reprezentare in PIB-ul oficial pe cap de locuitor. Alea vin din economia subterana care trebuie impozitata si adunata. O sa vedeti ca Romania nu sta deloc asa de rau pe cat se vrea sa se minta cu nerusinare. Scadeti TVA-ul si loviti in evaziune si coruptie!
  • +1 (1 vot)    
    HOTII (Luni, 3 august 2015, 22:34)

    Puiu [anonim]

    Hotii sunt fericiti deci . Au ce fura. Au incasat taxa de protectie. Toti inspectoriii ANAf trebuie scuipati , fiind excroci in slujba hotilor si statului mafiot roman.
  • +1 (1 vot)    
    hmmm (Luni, 3 august 2015, 23:13)

    owl [anonim]

    intrebare: declararea muncitorului la munca part-time in loc de full-time, ca sa nu maresti salariul minim platit cine o rezolva?

    ca degeaba creste salariul minim pe economie, colectarea scade...
  • 0 (0 voturi)    
    ANAF vorbeste de "intarirea capacitatii (Marţi, 4 august 2015, 3:49)

    deval [utilizator]

    administrative" ?!
    1DNA nu a intrat masiv in ANAF .
    2 Este mentinut la conducere un securist mafiot din vremea lui tariceanu (acelasi de peste 15 ani) ...
    3 Acum nu se mai vorbeste de "gradul de colectare"(cat au platit contribuabilii/cat au declarat ca au de plata) care era un indicator utilizat de 20 de ani , cantonat la 34% ci de realizarea "planului de colectare"...Gradul de colectare e acelasi.Acesta va fi imbunatatit dupa aplicarea ultimei amnistii fiscale care va sterge din datorii imbunatatind artificial indicatorul.Acum gradul de colectare este tit 34%.Resursele "suplimentare"provin din imprimuturi care in ultimii 3 ani au fost de 11 miliarde de euro si care au fost destinate consumului si/sau restituirii ratelor de imptumut contractate anterior !!
    4 ANAF "administreaza"creantele bugetare cu un program informatic, acelasi de 20 de ani.Codul fiscal si Codul de procedura fiscala contineau (si asa au ramas ) o multime de prevederi abuzive, discordante cu cele UE si foarte multe neclaritati/ambiguitati care sunt surse de abuzuri si spagi pentru inspectori .
    5 Cam asa sta "imbunatatirea" capacitatii administrative .Si as putea sa argumentez la nesfarsit ....
  • 0 (0 voturi)    
    Ponta are alta explicatie (Marţi, 4 august 2015, 17:38)

    Bogdan_100 [utilizator]

    Au crescut incasarile TVA pentriu ca TVA este mai mic si e mai usor de platit de potentialii evazionisti. am multe raspunsuri ce se bat cap in cap ca sa mai credem pe cineva.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri