Creşterea turbulenţelor de pe pieţele mondiale şi semnele privind incetinirea cresterii in alte state europene au dus la cresterea riscurilor la adresa evolutiei economiei romanesti. România este vulnerabila atât la o scădere a cererii pentru exporturi cat si in privinta incertitudinilor de pe piaţa financiară- în special din Grecia- care ar putea determina ieşiri de capital sau riscul unei contagiuni a sistemului financiar din Romania. Tensiunile din politica interna si alegerile care urmeaza ar putea duce la inversări de politici fiscale. Dacă ocuparea forţei de muncă publice scade suficient si creeaza un spatiu fiscal, autorităţile pot lua în considerare o creştere salariala modestă mai târziu în cursul anului, se arata in draftul scrisorii de intentie a Guvernului cu FMI, publicata pe pagina de net a institutiei.

Citeste in atasament intreg documentul

Dintre reformele la care s-a angajat Romania prin noua scrisoare de intentie:

Arieratele

  • Arieratele întreprinderilor de stat au continuat să crească şi sunt necesare eforturi pentru a inversa această tendinţă.
    arierate
    Foto: Hotnews
    Arieratele întreprinderilor de stat monitorizate se ridică la 3,6 la sută din PIB
  • Autorităţile au pregătit o serie de initiative pentru reduce aceste arierate prin intermediul unor mecanisme de compensare, swap-uri, recapitalizarea întreprinderilor, securitizarea arieratelor
  • Toate acestea ar putea reduce  arieratele cu până la 1 la sută din PIB până la sfârşitul anului
  • Autorităţile vor restructura, de asemenea, întreprinderile de stat pentru a împiedica acumularea de noi arierate.

CFR MARFA

  • Incheierea unui contract de consultant in vederea restructurarii (pana la finele lunii octombrie), integrarea tuturor subsidiarelor companiei inclusive Societatea Comercială de Transport Maritim şi de Coastă “C.F.R. Ferry-Boat”-S.A. (exceptie facand Societatea Comercială Întreţinere şi Reparaţii Locomotive şi Utilaje “C.F.R. IRLU”-S.A care va fuziona cu Societatea comerciala de reparaţii locomotive C.F.R. SCRL Braşov S.A)
  • Impunerea unui management privat pana la sfarsitul anului

CFR Calatori

  • Stabilirea unor tarife diferentiate intre diferitele categorii de trenuri
  • Impunerea in 2012 a unui management privat daca aceasta solutie se va dovedi functionala in cazul celorlalte companii de stat

C.N. Tarom S.A.

  • Elaborarea Planului de Dezvoltare 2012-2016 TAROM
  • Desemnarea bancii de investitii / SSIF (Societate de investitii financiare) care sa ofere consultanţă juridică pentru privatizarea a cel puţin 20 la sută pana la sfarsitul lunii octombrie 2011
  • Publicarea prospectului până la jumătatea anului-Decembrie 2011
  • Încheierea privatizarii până la sfârşitul anului 2011
  • Reducerea costurilor, prin renegocierea contractelor, reduceri voluntare de personal, tehnici alternative de vanzare, optimizarea politicilor de preţuri
  • Reducerea costurilor prin extinderea programului de economisire a consumului de carburanti

C.N. Poşta Românã S.A.

  • Numirea membrilor privati ai boardului până la finele lunii dec. 2011
  • Reducerea unitatilor poştale de la 7.100 la finele anului 2010 la aproximativ 5.800 până la finele anului 2011